Organisatie | Oss |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidie Verordening Gemeente Oss 2005 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
de raad van de nieuwe gemeente Oss heeft deze regeling op 3-1-2011 geldend verklaard voor de nieuwe gemeente Oss
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2006 | 01-01-2005 | 01-08-2018 | Onbekend | 23-02-2006 Oss Actueel 01-03-2006 | SDO |
Algemene Subsidie Verordening Gemeente Oss 2005
Ingeval de aanvrager een vereniging is en de doelgroep van de activiteiten bestaat uit de leden van de vereniging, wordt geen subsidie verstrekt indien de statuten bepalingen bevatten die personen, huishoudens, of organisaties op een of meerdere van de in artikel 1 van de grondwet genoemde gronden uitsluiten van lidmaatschap.
Ingeval de aanvrager een stichting is, dan wel een vereniging met een doelgroep van activiteiten buiten de kring van de leden, wordt geen subsidie verstrekt indien er op grond van de statuten of anderszins het redelijk vermoeden bestaat dat de aanvrager personen, huishoudens en/of organisaties op een of meerdere gronden genoemd in artikel 1 van de grondwet uitsluit van het genieten van het product van de activiteiten.
De raad kan ten behoeve van budgetovereenkomsten algemene voorwaarden vaststellen. Onder algemene voorwaarden worden verstaan een of meer schriftelijke bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal budgetovereenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties betreffen.
Onder een herhalingsaanvraag wordt verstaan de periodiek in te dienen aanvraag die voortvloeit uit een periodiek te verstrekken subsidie. Onder een open subsidieaanvraag wordt verstaan een aanvraag voor subsidie die noch op titel van een subsidieregeling, noch op titel van de vermelding van de naam van de ontvanger in de gemeente begroting, is gedaan. Onder een open subsidieaanvraag wordt tevens iedere aanvraag verstaan welk tot doel heeft de periodiek verstrekte subsidie zodanig te wijzigen dat de last voor de gemeente toeneemt.
Behoudens instellingen als bedoeld onder 6.2 , dienen ontvangers van een structureel of voor meerdere subsidieperiodes verstrekte subsidie jaarlijks een herhalingsaanvraag in. Herhalingsaanvragen worden ingediend voor 1 november van het jaar voorafgaande aan het begrotingsjaar. Indien de aanvrager een subsidieaanvraagformulier is toegezonden wordt hiervan gebruik gemaakt.
In geval de activiteiten in het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar of in het subsidiejaar een belangrijke wijziging hebben ondergaan dan wel zullen ondergaan, meldt de aanvrager dit bij de herhalingsaanvraag. Een belangrijke wijziging is iedere wijziging die zou kunnen leiden tot een herziening van het oorspronkelijk besluit tot het verstrekken van de subsidie.
In geval de subsidie een subsidie is die zonder voorafgaande verlening wordt vastgesteld, is de herhalingsaanvraag voorzien van tenminste een overzicht van voorzieningen en reserves, dan wel van een overzicht van de kasgelden en de bank- of girotegoeden op de op dit overzicht vermelde balansdatum en vergeleken met de voorzieningen en reserves dan wel van de kasgelden en bank- of girotegoeden op het vorige verstrekte overzicht. De toepasselijke subsidieregeling en/of de beschikking kan om meer gegevens vragen.
Gegeven een voldoende maatschappelijk belang om subsidieverstrekking te kunnen rechtvaardigen is er alleen dan sprake van noodzaak tot het verstrekken van subsidie indien de aanvrager niet over eigen middelen beschikt om de activiteiten te bekostigen, noch in staat geacht moet worden hiertoe eigen middelen te verwerven.
8.7Open subsidieaanvragen worden afgewezen in geval er naar het oordeel van het bestuursorgaan geen sprake is van een aanmerkelijk Oss belang. In geval er wel sprake is van een aanmerkelijk Oss belang én een noodzaak tot verstrekken aanwezig is, maar niet van een dringend belang, dan wordt de subsidieaanvraag in portefeuille gehouden teneinde integraal afgewogen te kunnen worden in de eerstkomende begrotingsvoorbereiding. Van het besluit de aanvraag in portefeuille te houden krijgt de aanvrager bericht. Is er sprake van een aanmerkelijk én dringend Oss belang, dan beslist het college van burgemeester en wethouders. Indien het college op de aanvraag inwilligend wil beslissen, maar daarbij geen beroep kan doen op middelen beschikbaar in de begroting, dan beslist de raad, tenzij de aanvraag zo dringend is, dat het voorleggen van het voorstel aan de raad niet mogelijk is.
Het te verlenen bedrag aan subsidie
Het te verstrekken bedrag van de subsidie dan wel het bedrag waarop de subsidie ten hoogste wordt vastgesteld, is voor subsidies op naam van de ontvanger gelijk aan het historisch bedrag van de subsidie, verhoogd met het toepasselijk accrès en verhoogd met eenmalige of tijdelijke bedragen waartoe is besloten. Voor subsidies op titel van een subsidieregeling is het te verstrekken bedrag, het bedrag dat voortvloeit uit de, onderdeel van de subsidieregeling uitmakende verdeelregeling of regeling die de hoogte van de subsidie bepaalt.
indien de aanvrager naar het oordeel van burgemeester en wethouders over zodanige reserves beschikt, dat het niet redelijk is het bepaalde bedrag aan subsidie te verstrekken aan de aanvrager.
9.3Tenzij het college anders bepaalt, geldt als het accrespercentage voor de subsidies aangevraagd op grond van een budgetovereenkomst voor 80% de percentuele stijging van de CBS-index van de CAO-lonen in de gesubsidieerde sector over het laatste jaar en voor 20% de percentuele stijging van de CBS-index alle consumentenhuishoudens over het laatste jaar. Voor de overige subsidies geldt als accrespercentage het accrespercentage dat de gemeente intern hanteert voor niet personele kosten.
Algemene verplichtingen van de subsidieontvanger
Organisaties houden ten laste van de exploitatiesubsidie geen voorzieningen aan die strekken tot het voldoen van wachtgeldverplichtingen of anderszins sociale plankosten voor in dienstverband werkzaam personeel zover deze verplichtingen en sociale plankosten voort kunnen vloeien uit vermindering van de subsidie.
Bij liquidatie vervalt het batig saldo naar rato van het subsidieafhankelijke aandeel van de omzet aan de gemeente. Onder subsidieafhankelijk aandeel van de omzet wordt hier verstaan, de som van de door de gemeente verstrekte exploitatiesubsidies vermeerderd met de ontvangen eigen bijdragen uit de activiteiten met het oog waarop de subsidie is verstrekt, gedeeld door het totaal aan kosten. Contributies worden niet als eigen bijdragen aangemerkt.
De aanvraag tot subsidievaststelling
Indien een beschikking tot subsidieverlening is gegeven dient de subsidieaanvrager binnen zes maanden na afloop van de activiteiten dan wel binnen zes maanden na afloop van de periode waarover de subsidie is verstrekt een aanvraag tot subsidievaststelling in. De toepasselijke subsidieregeling, de budgetovereenkomst of de beschikking tot subsidieverlening kan een andere termijn noemen.
De aanvraag tot subsidievaststelling gaat vergezeld van een activiteitenrekening, een rekening van inkomsten en uitgaven en een staat van bezittingen en schulden (balans).In geval gebruik wordt gemaakt van het subsidievaststellingsformulier en dit vermeldt dat volstaan kan worden met het beantwoorden van de in het formulier gestelde vragen, is de eerste volzin niet van toepassing.
Tenzij de subsidieregeling of de beschikking tot subsidieverlening vermeldt dat volstaan kan worden met een goedkeurende verklaring van een kascommissie is de activiteitenrekening en de rekening van inkomsten en de staat van bezittingen en schulden voorzien van een goedkeurende verklaring van een certificeringsbevoegde accountant.
Indien de aanvraag tot subsidievaststelling te laat of incompleet wordt ingediend kan de subsidie lager worden vastgesteld dan overeenkomstig de beschikking tot subsidieverlening.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 23 februari 2006