Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-09-2007 | 14-01-2014 | Onbekend | 24-07-2007 Onbekend | Onbekend |
Reglement Adviesraad Kleurrijk Amersfoort
Lid van de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort: een lid van de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort, dat benoemd is door het college
Het college: het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Amersfoort
Coördinerend wethouder: de door het college aangewezen wethouder voor integratie- en inburgeringzaken.
De Adviesraad Kleurrijk Amersfoort is een commissie zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.
Artikel 3 Taak en bevoegdheden
1.De Adviesraad Kleurrijk Amersfoort heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over voorbereiding en uitvoering van de hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid, voorzover dit betrekking of gevolgen heeft voor de belangen van inwoners van niet-Nederlandse oorsprong in de gemeente Amersfoort.
Dit houdt in dat de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort kan adviseren over:
Het beleid op alle terreinen in zoverre dat invloed heeft op de kansen en mogelijkheden van inwoners met een niet-Nederlandse achtergrond, waaronder welzijn, gezondheidszorg, integratie, sociale zekerheid, arbeid en zorg, onderwijs, cultuur, toerisme, sport, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, ouderen-, jongeren- en armoedebeleid.
Het college licht de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort in over voorstellen die hij doet aan de gemeenteraad over het gemeentelijk integratie- en inburgeringbeleid. Dit doet het college tenminste zes weken voordat de voorstellen aan de gemeenteraad worden gedaan. In spoedeisende gevallen kan hiervan worden afgeweken.
De Adviesraad Kleurrijk Amersfoort is bij de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden gebonden aan een jaarlijks door de gemeenteraad vast te stellen taakstellend budget. Uitgangspunt bij het vaststellen van dit budget is een begroting die de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort voor 1 april van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar indient bij het college. De gemeente, afdeling WSO-ZI, is budgethouder.
Mannen en vrouwen zijn zoveel mogelijk evenredig vertegenwoordigd. De Adviesraad Kleurrijk Amersfoort bestaat uit personen van verschillende leeftijden. Indien vrouwen of jongeren ondervertegenwoordigd dreigen te raken is het mogelijk leden te werven onder mensen van niet-Nederlandse oorsprong, die niet woonachtig zijn in Amersfoort, maar wel aantoonbaar betrokken zijn bij de Amersfoortse gemeenschap.
Na twee jaar kan een lid van de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort aan het college worden
voorgedragen voor herbenoeming. Een lid kan tweemaal worden herbenoemd.
Het lidmaatschap van de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort eindigt door:
· Door verloop van de in het eerste lid genoemde termijn;
· Ontslag verleend door het college nadat daartoe door de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort een verzoek is ingediend. Een dergelijk verzoek moet ondersteund worden door tweederde van het aantal zitting hebbende leden van de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort.
Bij een tussentijdse vacature (dit is wanneer een lid vertrekt voor de afloop van zijn
De secretaris bepaalt in overleg met de voorzitter de plaats, de datum en het tijdstip van de vergaderingen, nodigt de leden schriftelijk uit voor de vergadering en stuurt de agenda met de bijbehorende stukken ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden toe. De secretaris zorgt voor een verslag van de vergadering, dat aan de leden wordt toegestuurd. De secretaris en de voorzitter coördineren de werkzaamheden van de externe secretariële ondersteuning als bedoeld in artikel 8 lid 6.
De penningmeester beheert het budget dat jaarlijks door het college aan de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort wordt toegekend voor de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden. De penningmeester draagt zorg voor de aanvraag van dit budget, jaarlijks voor 1 april. De penningmeester draagt tevens zorg voor de dagelijkse financiële administratie, de afhandeling van de onkostenvergoedingen en – eveneens jaarlijks voor 1 april - het financieel jaarverslag.
Artikel 8 Vergaderingen en werkwijze
De Adviesraad Kleurrijk Amersfoort vergadert ten minste zes keer per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde van de leden dat nodig vindt. In dat laatste geval worden de vergaderingen gehouden binnen veertien dagen nadat het verzoek is gedaan. Indien de secretaris een dergelijke vergadering niet tijdig bijeenroept, zijn de verzoekers zelf tot een bijeenroeping gerechtigd.
De voorzitter kan, na overleg met de leden, leden van de gemeenteraad, de coördinerend wethouder of functionarissen van de gemeente uitnodigen om deel te nemen aan de besprekingen. Deze genodigden hebben dan een adviserende stem. Ook kan de voorzitter, in overleg met de leden, te allen tijde andere personen uitnodigen tot het bijwonen van de vergaderingen en tot het voeren van het woord.
wordt binnen zeven dagen een nieuwe vergadering belegd. Tijdens deze vergadering kunnen
besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden over onderwerpen die bij de
oproeping tot de vergadering zijn vermeld.
Met inachtneming van hetgeen in dit reglement is bepaald kan de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort zelf nadere regels stellen ten aanzien van zijn werkwijze.
Besluiten van de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort worden in de verslagen van de vergaderingen vastgelegd. Wanneer een beslissing niet met algemene stemmen is aangenomen wordt in het verslag van de vergadering desgewenst weergegeven wat de afwijkende standpunten zijn en de stemverhouding Dit geldt ook voor een advies dat door de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort wordt uitgebracht.
De leden onthouden zich van stemmen over zaken die hen, hun echtgenoten c.q. partners, of hun bloed- en aanverwanten tot de derde graad ingesloten, persoonlijk aangaan of waarin zij als gemachtigden zijn betrokken of anderszins zakelijke belangen hebben.
Tenminste eenmaal per halfjaar, maar voorts zo vaak als daartoe aanleiding bestaat, zal er bestuurlijk overleg plaats vinden tussen de coördinerend wethouder en de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort. Dit overleg heeft tot doel de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort te betrekken bij het door de gemeente gevoerde en te voeren beleid en omgekeerd het college op de hoogte te stellen van de opvattingen die bij de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort leven met betrekking tot het gemeentelijk beleid. In dit overleg is de adviesprocedure en de behandeling van de door de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort uitgebrachte adviezen een vast agendapunt.
Indien de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort voorstellen tot besluiten van het college onder de aandacht krijgt waarover geen adviesaanvraag is ontvangen, maar waarover hij niettemin wenst te adviseren, laat de voorzitter dit onmiddellijk weten aan het college. Het advies wordt vervolgens binnen vier weken na de betreffende kennisgeving uitgebracht, tenzij door het college in overleg met de voorzitter anders wordt bepaald. Adviezen die de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort uit eigen beweging uitbrengt worden zo spoedig mogelijk door het college behandeld.
De bij de vergadering aanwezige leden ontvangen per vergadering voor hun deelname een vergoeding als bedoeld in de Verordening geldelijke voorzieningen fracties, raads- en commissieleden 2007.
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet met betrekking tot participatie van inwoners van niet-Nederlandse oorsprong beslist het college na overleg met de Adviesraad Kleurrijk Amersfoort.
Dit reglement wordt aangehaald als Reglement Adviesraad Kleurrijk Amersfoort
Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na zijn bekendmaking.
Vastgesteld in de vergadering van het college d.d. 24 juli 2007