Organisatie | Bedum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Re-integratieverordening Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Re-integratieverordening Wet werk en bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2021 | Art. 9a, art. 9b Tijdelijke regels aanscherping WWB | 15-12-2011 Gemeenteblad, 22-2-2012 Noorderkrant 22-2-2012 | 53-a |
11-05-2010 | 01-10-2009 | 01-03-2012 | Nieuwe regeling | 29-04-2010 Gemeenteblad, 3-5-2010 | Onbekend |
De Raad van de gemeente Bedum;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 23 maart 2010;
gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
Hoofdstuk 2 BELEID EN FINANCIEN
Het college biedt aan uitkeringsgerechtigden, Anw-ers en Nuggers, alsmede aan personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid van de wet, ondersteuning bij de arbeidsinschakeling aan en, voor zover het college dat noodzakelijk acht, een voorziening gericht op die arbeidsinschakeling. Artikel 40, eerste lid van de wet is van overeenkomstige toepassing.
Bij de keuze van de mogelijkheden van ondersteuning en het aanbieden van voorzieningen wordt door het college een afweging gemaakt, waarbij gekeken wordt of de ondersteuning of de voorziening, gelet op de mogelijkheden en capaciteiten van een cliënt, het meest doelmatig is met het oog op inschakeling in de arbeid.
Regelingen in verband met de wijzigingen in de WWB en intrekking van de WIJ per 1 januari 2012
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 12 Intrekking voorgaande verordeningen
De “Re-integratieverordening Wet werk en bijstand”, vastgesteld op 28 oktober 2004, wordt met ingang van inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.
Toelichting bij de Re-integratieverordening
Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de begripsbepalingen uit de Wet werk en bijstand.
Artikel 3 Aanspraak op ondersteuning
Artikel 4 Verplichtingen van de cliënt
Het derde lid legt de verbinding met de Afstemmingsverordening. De Afstemmingsverordening regelt het verlagen van een uitkering indien de uitkeringsgerechtigde niet aan zijn verplichtingen voldoet (afstemming op het gedrag van de uitkeringsgerechtigde). In dat geval kan de uitkering worden verlaagd met een bepaald percentage.
Voor personen zonder uitkering, Anw-ers en personen in gesubsidieerde arbeid kan de gemeente de uitkering niet verlagen als reactie op het gedrag van de persoon dat wordt afgekeurd. Daarom is hier de mogelijkheid opgenomen dat in die gevallen de gemeente (een deel van) de kosten die gemaakt zijn terug kan vorderen.
Artikel 5 Subsidie- en budgetplafonds.
Het uitgeput zijn van budgetten kan in algemene zin nooit een reden zijn om aanvragen voor voorzieningen te weigeren. Om dit wel mogelijk te maken kan het college op basis van deze verordening het instellen van subsidieplafonds in beleidsregels vastleggen. Zo wordt het mogelijk om per voorziening een plafond te stellen. Dit laat de mogelijkheid open dat er naar een ander instrument wordt uitgeweken. In het kader van langdurige financiële verplichtingen bij bepaalde voorzieningen (loonkostensubsidie) is het verstandig het aantal per jaar te maximaliseren. In de beleidsregels kan het college hierin keuzes maken.
De raad bepaald de hoogte van de premie voor het verrichten van werkzaamheden in het kader van de participatieplaatsen als bedoeld in de Wet STAP op € 300,00. Overwogen is, dat een premie van dien aard geen risico vormt met betrekking tot de armoedeval. Het college beoordeeld het nakomen van de verplichtingen op basis van de informatie verkregen van de werkgever in het kader van de participatieplaats van de belanghebbende.
In artikel 7 van deze verordening is de mogelijkheid opgenomen om van de organisatie waar de betrokkene zijn werkzaamheden verricht een bijdrage te vragen in de uit te keren premie. De hoogte wordt bij verordening op 100% bepaald.
Het behalen van een startkwalificatie wordt gezien als noodzakelijk voor het realiseren van duurzame arbeidsinschakeling.
Artikel 9 Algemene bepalingen over voorzieningen
In het vierde lid wordt verwezen naar de beleidsaanbeveling Loonkostensubsidie en Europese regelgeving. In het geval van financiering van detacheringbanen en de verstrekking van loonkostensubsidies is de genoemde beleidsaanbeveling zoals vermeld in de verzamelbrief van april 2004 van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van toepassing. Door deze beleidsaanbeveling op te nemen in de re-integratieverordening WWB wordt de gemeente ontlast van de administratieve verplichting om een samenvatting van de subsidieregeling (zoals vastgesteld in deze verordening) op te sturen naar de Europese Commissie en jaarlijks een verslag te verstrekken aan deze Commissie.
Artikel 10 Nadere invulling van beleid
Binnen het kader van deze re-integratieverordening zullen beleidsregels worden vastgesteld.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 12 Intrekking voorgaande verordeningen
Om de inwerkingtreding van deze verordening naadloos aan te laten sluiten op de op 28 oktober 2004 vastgestelde re-integratieverordening zal laatstgenoemde verordening gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening worden ingetrokken.