Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels stadionomgevingsverboden 2007
CiteertitelBeleidsregels stadionomgevingsverboden 2007
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Plaatselijke Verordening, art. 2.2.13

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-03-200714-02-2014nieuwe regeling

12-03-2007

Gemeenteblad, 22-03-2007

2007/007

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007

 

 

Beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007

 

Advies aan de Burgemeester

Registratienummer:           

 

Datum:

6 maart 2007

 

Ingekomen briefnummer:

 

Afdeling:

Bestuur & Ondersteuning

Naam steller:

Robert van Beek

Sector:

Centrale Ondersteuning

Portefeuillehouder:

drs. J. de Geus

 

Onderwerp:

Beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007  

Toelichting:

Helaas zijn er voetbalsupporters die de sfeer in en rond de stadions bederven, bijvoorbeeld door relletjes te schoppen of op een andere manier de openbare orde te verstoren. Voor een goed verloop van voetbalwedstrijden is het daarom nodig maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat onaangepast gedrag zoveel als mogelijk wordt voorkomen. Er bestaan een aantal middelen om tegen dreigende ordeverstoring op te treden. Een instrument dat onder andere wordt toegepast is het stadionverbod. Het voor een bepaalde tijd niet meer mogen bezoeken van een wedstrijd van een eigen club is voor supporters heel vervelend. Stadionverboden komen voor in zowel strafrechtelijke als privaatrechtelijke vorm. In het eerste geval legt de rechter een stadionverbod op en in het tweede geval de KNVB of een voetbalclub. Wanneer een voetbalsupporter een stadionverbod heeft kan deze niet in het stadion maar wel in de omgeving van het stadion komen. In veel gevallen is dat ongewenst omdat op die manier de orde rond het stadion toch nog kan worden verstoord.

De gemeente Waalwijk heeft in haar Algemene Plaatselijk Verordening (artikel 2.2.13) de mogelijk opgenomen dat de burgemeester aan een persoon schriftelijk een verbod op kan leggen zich in de omgeving van het stadion drie uur voorafgaand tot drie uur na afloop van een voetbalwedstrijd op te houden. Tot op heden is nog geen gebruik gemaakt van het opleggen van stadionomgevingsverbod. Om in de toekomst wel van dit artikel gebruik te kunnen maken zijn beleidsregels opgesteld. Deze beleidsregels waarborgen de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid, omdat het een stadionomgevingsverbod een tamelijk ingrijpende maatregel is. Deze beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007 worden ondersteund door de leden van de lokale driehoek. Voorgesteld wordt bijgevoegde “beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007” vast te stellen.

Kosten:

n.v.t. 

Dekking t.l.v.:

n.v.t.

In begroting:

 

Advies:

De burgemeester besluit:

De "beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007" vast te stellen en de inwerkingtreding te bepalen op de dag na publicatie in het Gemeenteblad en “De Maasroute”.    

 

 

Interne

afstemming:

Naam

Afdeling

Positief advies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar:

Commissie

 

Raad

 

 

OR

 

Communicatie:

 

Publiceren via

 

 

 

 

Parafen:

Steller

Robert van Beek

 

Sectordirecteur

 

 

Portefeuillehouder

 

 

 

 

 

 

 

Besluit:

 

Algemeen

Ter voorkoming en bestrijding van openbare ordeverstoringen bij voetbalwedstrijden kan een persoon die de openbare orde in het stadion of in de omgeving van het stadion heeft verstoord en daarvoor een privaatrechtelijk stadionverbod heeft gekregen (indien aan de onderstaande voorwaarden daarvoor is voldaan) tevens een bestuursrechtelijk stadionomgevingsverbod door de burgemeester worden opgelegd. Het verbod kan ook worden opgelegd aan een persoon aan wie een strafrechtelijk stadionverbod is opgelegd.

Voor zover een stadionomgevingsverbod wordt opgelegd als aanvulling op een strafrechtelijk stadionverbod of wegens verstoring van de openbare orde zonder dat dit heeft geleid tot het opleggen van een (privaatrechtelijk dan wel strafrechtelijk) stadionverbod, zullen bij het opleggen van een stadionomgevingsverbod deze beleidsregels analoog worden toegepast.

Op deze wijze wordt het supporters die zich schuldig hebben gemaakt aan ordeverstorend gedrag onmogelijk gemaakt zich in of rond het stadion op te houden. Zodoende kan een toekomstige openbare ordeverstoring voorkomen worden.

Juridisch kader stadionomgevingsverbod

Op grond van artikel 2.2.13 van de APV kan de burgermeester in het belang van de openbare orde aan een persoon schriftelijk het verbod opleggen zich op te houden in de omgeving van het stadion vanaf drie uur voor het vastgestelde aanvangtijdstip tot drie uur na afloop van voetbalwedstrijden. Het verbod geldt voor een bepaalde periode en is niet langer dan twee jaar.

Onder de omgeving van het RKC WAALWIJK-stadion wordt verstaan het gebied dat wordt omsloten door de Akkerlaan – v.d. Merwedelaan – Ambrosiusweg – Burgermeester Smeelelaan – de Coubertinlaan – Akkerlaan. De bepaling van het gebied is ingegeven door de problemen die zich met name voordoen bij de aan- en afvoer van supporters waarbij zich op bepaalde vaste plekken knelpunten voordoen.

Indien de persoon aan wie het stadionomgevingsverbod gegeven wordt in het gebied woont of werkt waarvoor het stadionomgevingsverbod geldt, wordt het gebied zodanig aangepast dat die persoon een aanlooproute heeft naar en van zijn woning of werklocatie.

De burgemeester kan overgaan tot het stadionomgevingsverbod, nadat is vast komen te staan dat de persoon de openbare orde in het stadion of in de omgeving van het stadion heeft verstoord op de dag dat een wedstrijd door de organisator wordt gespeeld.

Procedure

Wanneer door de KNVB of de BVO RKC WAALWIJK aan bezoekers van wedstrijden van RKC WAALWIJK een stadionverbod is opgelegd wordt daarvan kennis gegeven aan de politie. De politie stelt de burgemeester hiervan in kennis. De burgemeester kan vervolgens, binnen tien weken na het opleggen van het stadionverbod, een stadionomgevingsverbod opleggen.

In de beschikking wordt duidelijk aangegeven voor welk tijdvak het stadionomgevinsverbod geldt en op grond van welke feiten een stadionomgevingsverbod wordt opgelegd.

Als wordt overwogen aan een persoon een stadionomgevingsverbod op te leggen, wordt deze in de gelegenheid gesteld mondeling, dan wel schriftelijk zijn of haar zienswijze hieromtrent naar voren te brengen.

Of naast een stadionverbod tevens een stadionomgevingsverbod wordt opgelegd hangt af van de ernst van de gedraging. Niet elke gedraging waarvoor een stadionverbod wordt opgelegd noodzaakt immers in het kader van de bescherming van de openbare orde tot het opleggen van een stadionomgevingsverbod. Wanneer wordt besloten tot het opleggen van een stadionomgevingsverbod correspondeert de duur van het verbod in beginsel met de duur van het stadionverbod volgens de “Richtlijn termijn stadionverbod” van de KNVB. Er kan door de burgemeester van de termijnen worden afgeweken indien er omstandigheden zijn die dit rechtvaardigen. De afwijking dient te worden gemotiveerd.

De oplegging van een stadionomgevingsverbod is een beschikking waartegen bezwaar kan worden gemaakt bij de burgemeester en vervolgens beroep kan worden ingesteld bij de bestuursrechter. De bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.

Een stadionomgevingsverbod geldt voor een bepaalde termijn en derhalve voor alle wedstrijden, ongeacht het risicoprofiel van die wedstrijden, in dat tijdvak.

Wanneer door de KNVB of RKC WAALWIJK wordt besloten tot oplegging van een voorwaardelijk stadionverbod wordt daarbij aansluitend eveneens een voorwaardelijk stadionomgevingsverbod opgelegd.

Termijnen

In onderstaand schema wordt weergegeven wanneer en voor hoelang er een stadion- (afgekort SV) en stadionomgevingsverbod (afgekort SOV) wordt opgelegd.

Delictsomschrijving

Aantal maanden SV conform Richtlijn termijn stadionverbod seizoen 2006 / 2007 van de KNVB

Aantal maanden SOV

 

 

 

Wet op de Indentificatieplicht in of rond het stadion

3 maanden voorwaardelijk

-

Opgeven van een valse naam

3 maanden

-

 

 

 

Overtreding APV

9 maanden

9 maanden

Poging tot brandstichting met geringe gevaarzetting

9 maanden

9 maanden

Niet voldoen aan een bevel of vordering van personen die belast zijn met de kaartcontrole en/of het handhaven van de orde, waaronder Politie en Stewards

9 maanden

9 maanden

Valsheid in geschrift

9 maanden

-

Beledigen en/of kwetsen van personen

9 maanden

-

Diefstal of verduistering

9 maanden

9 maanden

Baldadigheid

9 maanden

-

Openbare dronkenschap in of rond het stadion

9 maanden

9 maanden

Overtreding van de Opiumwet

9 maanden

9 maanden

(Geringe) vernieling of beschadiging

9 maanden

9 maanden

 

 

 

Niet voldoen aan een verplichte combiregeling

12 maanden

12 maanden

Poging tot binnendringen

van het stadion

12 maanden

-

Schaden van het aanzien en/of het belang van het voetbal

12 maanden

-

 

 

 

Gooien van voorwerpen

Afhankelijk van het feit en/of de gevolgen:

12 tot 24 mnd

Afhankelijk van het feit en/of de gevolgen:

12 tot 24 mnd

 

 

 

Aanbieden/Verkopen van toegangskaarten

18 maanden

-

Bezit of verkoop van illegale kaarten

18 maanden

-

Opruiing

18 maanden

18 maanden

Huisvredebreuk/lokaalvredebreuk buiten het stadion (stadionterrein en omgeving)

18 maanden

18 maanden

Brandstichting met geringe gevaarzetting

18 maanden

18 maanden

Wederspannigheid

18 maanden

18 maanden

Eenvoudige mishandeling

18 maanden

18 maanden

Overtreding van de Wet Wapens en Munitie

18 maanden

18 maanden

Openlijke geweldpleging

Afhankelijk van de omschrijving en/of de gevolgen:

18 tot 36 mnd

Afhankelijk van de omschrijving en/of de gevolgen:

18 tot 36 mnd

Voorhanden hebben en/of afsteken van vuurwerk

18 maanden

-

 

 

 

Belediging groep c.q. verspreiding discriminatoire uitlatingen

24 maanden

24 maanden

(Ernstige) vernieling of beschadiging

24 maanden

24 maanden

 

 

 

Poging tot brandstichting met ernstige gevaarzetting

36 maanden

24 maanden

Poging zware mishandeling

36 maanden

24 maanden

Bedreiging

36 maanden

24 maanden

Huisvredebreuk/lokaalvredebreuk in het stadion

36 maanden

24 maanden

 

 

 

Binnendringen van het stadion met geweld

48 maanden

24 maanden

 

 

 

Betreden van het speelveld (erfvredebreuk)

60 maanden

-

Vernieling met ernstige gevolgen

60 maanden

24 maanden

Afsteken van een vuurwerkbom

60 maanden

24 maanden

Mishandeling met zwaar lichamelijk letsel ten gevolge c.q. zware mishandeling

60 maanden

24 maanden

Brandstichting met ernstige gevaarzetting

60 maanden

24 maanden

Poging doodslag

60 maanden

24 maanden

Deelneming aan een aanval of een vechterij

60 maanden

24 maanden

 

 

 

Mishandeling met de dood ten gevolge

240 mnd/20 jaar

24 maanden

Doodslag

240 mnd/20 jaar

24 maanden

Deelneming aan aanval of vechterij met de dood ten gevolge

240 mnd/20 jaar

24 maanden