Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Verordening op de heffing en in de invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en in de invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpl

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-12-200921-12-2012nieuwe regeling

11-11-2009

De Molenkruier 15-12-2009

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de invordering en de heffing van leges 2010

Raadsbesluit

 

De raad van de gemeente Nieuwegein

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 oktober 2009;

 

gelet op artikel 156. tweede lid, aanhef en onderdeel h , en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de:  "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010"

Artikel 1 begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot en met 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e  dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne  dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e  dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 belastingplicht

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 4 vrijstelling

Leges wordt niet geheven voor:

  • 1.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • 2.

    verleende diensten, in het persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;

  • 3.

    als bedoeld in hoofdstuk 6 (Gemeentearchief en kadaster) van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien raadpleging en naspeuring in het openbaar belang geschieden door of voor een rijksdienst, provinciale dienst of gemeentelijke dienst of voor de dienst van een waterschap;

  • 4.

    als bedoeld in hoofdstuk 2 (Bestuursstukken) van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien:

    • a.

      de stukken bedoeld in dit hoofdstuk zijn bestemd voor een openbare bibliotheek of voor de media;

    • b.

      naar het oordeel van burgemeester en wethouders met het verstrekken van deze stukken wordt bevorderd het toezicht op de gemeentelijke financiën door hiertoe bevoegde Rijksoverheden of provinciale overheden;

      de verspreiding van kennis onder Nederlandse gemeenten;

    • c.

      naar het oordeel van burgemeester en wethouders met het verstrekken van deze stukken wordt bevorderd het inzicht in de landelijke gemeentelijke financiën door Rijksoverheidsorganen en hiertoe behorende instituten;

      het onderwijs gegeven in de gemeente;

    • d.

      de verspreiding van kennis onder Nederlandse gemeenten;

    • e.

      de internationale betrekkingen van de gemeente;

  • 5.

    als bedoeld in onderdeel 16.1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien de aanvraag is ingediend door een instelling, voorkomend op het collecteplan van de Centraal Bureau Fondsenwerving;

  • 6.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3.

    De tarieven als opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel worden verhoogd met de redelijkerwijs gemaakte kosten waarin niet reeds is voorzien in het in de tarieventabel opgenomen tarief.

  • 4.

    Tot de kosten als bedoeld in het derde lid worden in ieder geval gerekend portokosten, de kosten van het inwinnen van extern advies en de kosten van publicatie.

Artikel 6 wijze van heffing

  • 1.

    De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

  • 2.

    Belastingbedragen van minder dan € 3,00 worden niet geheven.

Artikel 7 termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering

Vermindering van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.   

Artikel 10 teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2009’ , vastgesteld door de raad op 12 november 2008 en laatstelijk gewijzigd op 28 maart 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2010'.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 november 2009.

 

de griffier,                                                                           de voorzitter,

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2010

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1     Algemeen

Hoofdstuk 2     Bestuursstukken

Hoofdstuk 3     Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4     Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5     Bouwvergunningen

Hoofdstuk 6     Gemeentearchief en kadaster

Hoofdstuk 7     Reisdocumenten

Hoofdstuk 8     Rijbewijzen

Hoofdstuk 9     Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 10   Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 11   Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12   Huisvestingswet

Hoofdstuk 13   Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14   Wet op de openluchtrecreatie

Hoofdstuk 15   Wet wapens en munitie

Hoofdstuk 16   Algemene plaatselijke verordening

Hoofdstuk 17   Diversen

 

 

Alle bedragen in de tabel worden uitsluitend weergegeven in Euro’s

 

 

Hoofdstuk 1   Algemeen

tarief 2010

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

1.1.1

afschriften, doorslagen, fotokopieën van stukken, alsmede nota’s voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

 

 

1.1.1.1

per pagina op papier van A4-formaat:

0,25

 

 

 

1.1.1.2

per pagina op papier van een ander dan A4-formaat:

0,30

 

 

 

1.1.2

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:

10,15

 

 

 

1.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is genoemd:

29,20

 

 

 

1.2

De in deze Legesverordening en bijbehorende Tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen om een beschikking worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder e Wet Bibob om een beschikking als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder c Wet Bibo of artikel 7, tweede lid Wet Bibob jo. artikel 4 Besluit Bibob en in gevallen als bedoeld in artikel 2 of 3 van de "Beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bibob" 

 

 

 

 

1.2.1

voor de intake en screening van het formulier en de overlegde bescheiden verhoogd met

138,00

 

 

 

1.2.2

indien naar aanleiding van het ingevulde formulier en de overlegde bescheiden nader intern onderzoek nodig blijkt, bovendien verhoogd met

276,00

 

 

 

1.2.3

Indien daarnaast ook een advies nodig is van het landelijke bureau Bibob als bedoeld in artikel 9 wet Bibob, wordt het tarief bovendien verhoogd met het bedrag als bedoeld  in artikel 16, wet Bibob en artikel 5, besluit Bibob.

 

 

Hoofdstuk 2   Bestuursstukken

 

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

2.1.1

een afschrift van de programmabegroting:

34,45

 

 

 

2.1.2

een afschrift van de beheersbegroting:

20,05

 

 

 

2.1.3

een afschrift van het jaarverslag + jaarrekening:

34,40

 

 

 

2.1.4

een afschrift van de jaarrekening op beleidsveld of kostenplaats

22,90

 

 

 

2.1.5

een afschrift van de bijlagen bij een van de voornoemde bestuursstukken

20,05

 

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

2.2.1

tot het afsluiten van een abonnement voor een jaar:

 

 

 

 

2.2.1.1

op de agenda’s van de raadsvergadering en de vergaderingen van de raadscommissies:

32,15

 

 

 

2.2.1.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen:

43,90

 

 

 

2.2.1.3

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen:

187,25

 

 

 

2.2.1.4

tot de stukken als bedoeld in 2.2.1.3 worden gerekend de agenda’s als bedoeld in 2.2.1.1

 

 

 

 

2.2.1.5

in de tarieven als genoemd in 2.2.1.1, 2.2.1.2 en 2.2.1.3 zijn inbegrepen de kosten van verzending per post.

 

 

 

 

2.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

2.3.1

een afschrift van de Algemene politieverordening:

14,70

 

 

 

2.3.2

een afschrift van de Bouwverordening

53,95

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3   Burgerlijke stand

 

3.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis, Martinbaan 2

 

 

 

 

3.1.1

op maandag, dinsdag (tussen 9.00 uur en 17.00 uur)

242,55

 

 

met dien verstande dat geen leges worden geheven indien de voltrekking van het huwelijk of de registratie van een partnerschap plaatsheeft op maandag of dinsdag om 10.00 uur

 

 

 

3.1.2

op woensdag, donderdag of vrijdag (tussen 9.00 en 17.00 uur)

242,55

 

 

 

3.1.3

op enig moment anders dan genoemd in 3.1.1 en 3.1.2

549,20

 

 

 

3.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere locatie dan genoemd in 3.1 of 3.3

 

 

 

 

3.2.1

Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur

520,05

 

 

 

3.2.2

Op enig moment anders dan genoemd in 3.2.1

827,85

 

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

 

 

 

 

3.3.1

Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur

242,55

 

 

 

3.3.2

Op enig moment anders dan genoemd in 3.2.1

549,20

 

 

 

3.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapboekje:

16,05

 

 

 

3.5

Het tarief voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier:

14,65

 

 

 

3.6

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet Rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 

 

3.7

het tarief voor het benoemen en beëdigen van een 'Onbezoldigd tijdelijk buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand' bedraagt

74,60

 

 

 

 

Hoofdstuk 4   Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens

 

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de gemeenschappelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

8,20

 

 

 

4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier:

18,65

 

 

 

4.4

voor het op verzoek verstrekken van een persoonslijst geldt hetzelfde tarief als bedoeld in 4.5

 

 

 

 

4.5

vervallen.

 

 

 

 

4.6

Het tarief voor het verstrekken van informatie op basis van selecties uit het GBA-bestand bedraagt voor ieder daaraan besteed kwartier:

18,65

 

 

 

 

Hoofdstuk 5   Bouwgerelateerde leges

 

5.1.

Algemeen

 

 

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

 

 

a. Woningwet;

 

 

b. Wet ruimtelijke ordening;

 

 

c. gemeentelijke bouwverordening;

 

 

d. Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke monumentenverordening.

 

 

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

 

 

1. legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2);

 

 

2. verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3);

 

 

3. legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4);

 

 

4. legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5);

 

 

5. legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6);

 

 

6. legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7).

 

 

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

 

 

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8).

 

 

 

 

5.2.

Bouwvergunningen

 

 

 

 

5.2.1

Algemeen

 

 

Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

 

 

-            schetsplan;

 

 

-            lichte bouwvergunning;

 

 

-            reguliere bouwvergunning;

 

 

-            bouwvergunning eerste fase;

 

 

-            bouwvergunning tweede fase;

 

 

-            wijziging bouwvergunning eerste fase.

 

 

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de beheersverordening bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

 

 

 

 

5.2.2.

Begripsbepaling bouwkosten

 

5.2.2.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989) voor het uit te voeren werk, vermeerderd met omzetbelasting, of voor zover deze aanneemsom ontbreekt, een raming van de bouwkosten, vermeerderd met omzetbelasting, als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

 

 

 

5.2.2.2

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

5.2.2.3

De bouwkosten worden afgerond naar boven op een veelvoud van € 500,00.

 

 

 

 

5.2.2.4

Bij het vaststellen van de bouwkosten als bedoeld in 5.2.2.1, worden de kosten van het vervangen van een 'Kwaaitaalvloer’ of een ‘Mantavloer’ welke is aangetast door betonrot, die wordt veroorzaakt door het gebruik van calciumchloride bij de fabricage van de vloer, buiten beschouwing gelaten.

 

5.2.3

aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg:

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een schetsplan/vooroverleg/principeplan:

nihil

 

 

 

5.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning:

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:

 

 

 

 

5.2.4.1 

indien de bouwkosten niet meer dan € 5.000,00 bedragen

61,00

 

 

 

5.2.4.2

indien de bouwkosten meer dan € 5.000,00 bedragen

1,22% van de bouwkosten

 

 

 

5.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning:

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning:

 

5.2.5.1

als het bedrag van de bouwkosten niet meer dan € 5.000,00 bedraagt

65,00

5.2.5.2

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 5.000,00 en niet meer dan € 225.000,00 bedraagt

 65,00 + 1,30% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven  5.000

5.2.5.3

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 225.000,00 en niet meer dan € 2.250.000,00 bedraagt

 2.925,00 + 1,25% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven  225.000

5.2.5.4

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 2.250.000,00 en niet meer dan € 10.000.000,00 bedraagt

28.237,50 + 1,20% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 2.250.000

5.2.5.5

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 10.000.000,00 en niet meer dan € 25.000.000,00 bedraagt

121.237,50 + 1,15% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 10.000.000

5.2.5.6

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 25.000.000,00 bedraagt

293.737,50 + 1,05% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 25.000.000

5.2.6

Aanvraag bouwvergunning eerste fase:

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase:

 

5.2.6.1

als het bedrag van de bouwkosten niet meer dan € 5.000,00 bedraagt

28,00

5.2.6.2

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 5.000,00 en niet meer dan € 225.000,00 bedraagt

28,00 + 0,56% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 5.000

5.2.6.3

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 225.000,00 en niet meer dan € 2.250.000,00 bedraagt

1.260,00 + 0,55% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 225.000

5.2.6.4

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 2.250.000,00 en niet meer dan € 10.000.000,00 bedraagt

12.397,50 + 0,54% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 2.250.000

5.2.6.5

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 10.000.000,00 en niet meer dan € 25.000.000,00 bedraagt

54.247,50 + 0,53% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 10.000.000

5.2.6.6

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 25.000.000,00 bedraagt

133.747,50 + 0,52% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 25.000.000

5.2.7

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:

 

5.2.7.1

als het bedrag van de bouwkosten niet meer dan € 5.000,00 bedraagt

48,00

5.2.7.2

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 5.000,00 en niet meer dan € 225.000,00 bedraagt

48,00 + 0,96% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 5.000

5.2.7.3 

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 225.000,00 en niet meer dan € 2.250.000,00 bedraagt

2.160,00 + 0,91% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 225.000

5.2.7.4

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 2.250.000,00 en niet meer dan € 10.000.000,00 bedraagt

20.587,50 + 0,86% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 2.250.000

5.2.7.5

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 10.000.000,00 en niet meer dan € 25.000.000,00 bedraagt

87.237,50 + 0,81% van het bedrag van de bouw-kosten dat uitgaat boven 10.000.000

5.2.7.6

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 25.000.000,00 bedraagt

208.737,50 + 0,71% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 25.000.000

5.2.8

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase:

 

5.2.8.1

als het bedrag van de bouwkosten niet meer dan € 5.000,00 bedraagt

14,00

5.2.8.2 

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 5.000,00 en niet meer dan € 225.000,00 bedraagt

14,00 + 0,28% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 5.000

5.2.8.3

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 225.000,00 en niet meer dan € 2.250.000,00 bedraagt

630,00 + 0,27% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 225.000

5.2.8.4

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 2.250.000,00 en niet meer dan € 10.000.000,00 bedraagt

6.097,50 + 0,26% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 2.250.000

5.2.8.5

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 10.000.000,00 en niet meer dan € 25.000.000,00 bedraagt

26.247,50 + 0,25% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 10.000.000

 

 

5.2.8.6

als het bedrag van de bouwkosten meer dan € 25.000.000,00 bedraagt

63.747,50 + 0,24% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 25.000.000

5.3

Verhogingen/aanvullende leges

 

 

 

 

5.3.1

Algemeen

 

 

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

 

 

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

 

 

- extra toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2);

 

 

- beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3);

 

 

- verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.3.4);

 

 

- achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 5.3.5);

 

 

- beoordeling aanvullende gegevens (zie onderdeel 5.3.6);

 

 

- projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 5.3.7);

 

 

- wijziging of ontheffing bestemmingsplan (zie onderdeel 5.3.8);

 

 

- bestemmingsplan in voorbereiding (zie onderdeel 5.3.9);

 

 

- toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan (onderdeel 5.3.10).

 

 

 

 

5.3.2

Extra toetsing welstand

 

 

De verhoging van het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2, in verband met een toetsing aan welstandscriteria door de Welstandscommissie, bedraagt:

 

 

 

 

5.3.2.1

als het bedrag van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, niet meer dan € 5.000,00 bedraagt

nihil

 

 

 

5.3.2.2

als het bedrag van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, meer dan € 5.000,00 en niet meer dan € 225.000,00 bedraagt

11,00 + 0,192% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 5.000

5.3.2.3

als het bedrag van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, meer dan € 225.000,00 en niet meer dan € 450.000,00 bedraagt

443,00 + 0,11% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 225.000

5.3.2.4

als het bedrag van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, meer dan € 450.000,00 en niet meer dan € 2.250.000,00 bedraagt

690,50 + 0,022% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 450.000

 

 

5.3.2.5

als het bedrag van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, meer dan € 2.250.000,00 bedraagt

1.086,50 + 0,011% van het bedrag van de bouwkosten dat uitgaat boven 2.250.000

 

5.3.2.6

Indien na het uitbrengen van een positief advies een plan zodanig gewijzigd wordt, zodanig dat het karakter van het plan geheel verandert, zullen voor het gewijzigde plan opnieuw kosten in rekening worden gebracht als bedoeld in 5.3.2.1 t/m 5.3.2.5.

 

 

 

 

5.3.2.7

De verhoging van het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2, in verband met een toetsing aan welstandscriteria door de Welstandscommissie van een zonder bouwvergunning gerealiseerd bouwplan, bedraagt

52,80

 

 

 

5.3.3

Beoordeling bodemrapport

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

 

5.3.3.1

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met

175,40

 

 

 

5.3.3.2

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met

175,40

 

 

 

5.3.4

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld, verhoogd met

nihil

 

 

 

5.3.5

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw, verhoogd met

87,70

5.3.6

Beoordeling aanvullende gegevens

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de aanvraag van de bouwvergunning al in behandeling is genomen:

nihil

5.3.7

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

 

 

 

 

5.3.7.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2, verhoogd met:

691,20

 

 

 

5.3.7.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2, verhoogd met:

1.382,40

 

 

 

5.3.8

Wijziging of ontheffing bestemmingsplan

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

 

 

 

 

5.3.8.1

artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

 

 

 

 

5.3.8.1.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2, verhoogd met:

691,20

 

 

 

5.3.8.1.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2, verhoogd met:

1.382,40

 

 

 

5.3.8.2

artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

131,55

 

 

 

5.3.8.3

artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

263,10

 

 

 

5.3.8.4

artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

263,10

 

 

 

5.3.9

Bestemmingsplan in voorbereiding

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan of artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

nihil

 

 

 

5.3.10

Toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

 

 

 

 

5.3.10.1

toetsing aan een exploitatieplan dient plaats te vinden, verhoogd met

nihil

 

 

 

5.3.10.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

nihil

 

 

 

5.3.10.3

artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

nihil

 

 

 

5.4

Slopen

 

 

 

 

5.4.1

Begripsbepaling sloopkosten

 

 

Vervallen.

 

 

 

 

5.4.2

Sloopvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in:

 

 

 

 

5.4.2.1

artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening:

87,70

 

 

 

5.4.2.2

artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet 1988:

87,70

 

 

 

5.4.2.3

artikel 8.1.1 van de Bouwverordening:

87,70

 

 

 

5.4.3

Sloopmelding

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

nihil

 

 

 

5.4.4

Verhogingen sloopvergunning

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.4.2 wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning:

 

 

 

 

5.4.4.1

krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met

175,40

 

 

 

5.4.4.2

betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, verhoogd met

87,70

 

 

 

5.4.4.3

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

nihil

5.5

Aanlegvergunning

 

 

 

 

5.5.1

Begripsbepaling aanlegkosten

 

 

Vervallen.

 

 

 

 

5.5.2

Aanvraag aanlegvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):

87,70

 

 

 

5.5.3

Verhogingen aanlegvergunning

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.5.2 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning:

 

 

 

 

5.5.3.1

krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met

175,40

 

 

 

5.5.3.2

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

 

 

 

 

5.5.3.2.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2, verhoogd met:

691,20

 

 

 

5.5.3.2.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2, verhoogd met:

1.382,40

 

 

 

5.5.3.3

artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

 

 

 

 

5.5.3.4

artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

131,55

 

 

 

5.5.3.5

artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

263,10

 

 

 

5.5.3.6

artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

263,10

 

 

 

5.5.3.7

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

nihil

 

 

 

5.6

Overig/administratief

 

 

 

 

5.6.1

Algemeen

 

 

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

 

 

 

 

5.6.2

Overschrijven vergunningen of ontheffingen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning of ontheffing

29,25

 

 

 

5.6.3

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan

43,85

 

 

 

5.6.4

Bestemmingswijzigingen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

 

 

 

 

5.6.4.1

artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

nihil

 

 

 

5.6.4.1.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2, verhoogd met:

691,20

 

 

 

5.6.4.1.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2, verhoogd met:

1.382,40

 

 

 

5.6.4.2

artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

131,55

 

 

 

5.6.4.3

artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

263,10

 

 

 

5.6.4.4

artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

263,10

 

 

 

5.6.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

nihil

 

 

 

5.6.4.5.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2, verhoogd met:

691,20

 

 

 

5.6.4.5.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2, verhoogd met:

1.382,40

 

 

 

5.6.4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 

5.6.4.6.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van maximaal 100 m2, verhoogd met:

691,20

 

 

 

5.6.4.6.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding of bestemmingswijziging van meer dan 100 m2, verhoogd met:

1.382,40

 

 

 

5.6.5

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

175,40

 

 

 

5.6.6

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 

 

 

 

5.6.7

Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan

 

 

 

 

5.6.8

Monumentenvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 11, tweede lid, van de Monumentenwet 1988 of de gemeentelijke Monumentenverordening

 

 

Indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 10.000,00

131,55

 

Indien de bouwkosten meer bedragen dan € 10.000,00

350,80

 

 

 

5.6.9

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning voor verlening

 

 

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

 

 

 

 

5.6.9.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan, van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges

75%

 

 

 

5.6.9.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken buiten een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan, van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges

50%

 

Een bedrag minder dan € 86,40 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

5.6.10

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning na verlening

 

 

Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op schriftelijke aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 86,40 niet wordt teruggegeven

50%

5.6.11

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

 

 

Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt, van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 86,40 niet wordt teruggegeven.

50%

 

Gebruiksvergunning in verband met de brandveiligheid

 

5.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1. van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken bij het

 

 

 

 

5.7.1

bedrijfsmatig verschaffen van nachtverblijf aan

 

 

 

 

5.7.1.1

  11 -  50 personen

527,80

 

 

 

5.7.1.2

 > 50 personen

1.055,60

 

 

 

5.7.2

verschaffen van nachtverblijf in het kader van verzorging aan

 

 

 

 

5.7.2.1

  11 - 50 personen

527,80

 

 

 

5.7.2.2

  51 – 250 personen

1.055,60

 

 

 

5.7.2.2

251 - 500 personen

1.583,40

 

 

 

5.7.2.3

501 – 750 personen

2.111,20

 

 

 

5.7.2.4

       > 750 personen

2.639,00

 

 

 

5.7.3

verschaffen van dagverblijf aan personen jonger dan 12 jaar en voor lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen

 

 

 

 

5.7.2.1

  11 - 50 personen

527,80

 

 

 

5.7.2.2

  51 – 250 personen

1.055,60

 

 

 

5.7.2.2

251 - 500 personen

1.583,40

 

 

 

5.7.2.3

501 – 750 personen

2.111,20

 

 

 

5.7.2.4

       > 750 personen

2.639,00

 

 

 

5.8

Overig

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

nihil

 

Hoofdstuk 6   Gemeentearchief, beperkingenregister en -registratie, kadaster

 

6.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporing door een ambtenaar van de gemeente in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

14,70

 

 

 

6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inventarissen van openbare archieven per boekwerk, indien het boekwerk omvat:

 

 

 

 

6.2.1

minder dan 50 pagina’s:

10,30

 

 

 

6.2.2

50 pagina’s of meer:

20,65

 

 

 

6.3

Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage van de kadastrale leggers, per kwartier:

14,70

 

 

 

6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale aanduiding, dan wel de plaatsaanduiding van een perceel:

5,90

 

 

 

6.5

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

10,15

 

Hoofdstuk 7   Reisdocumenten

 

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

7.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

50,90

 

 

 

7.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 7.1.1 (zakenpaspoort)

56,90

 

 

 

7.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,90

 

 

 

7.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 7.1.1, 7.1.2, 7.1.3, direct bij de aanvraag van het nieuwe reisdocument, per kind:

8,97

 

 

 

7.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 7.1.1 t/m 7.1.3

20,93

 

 

 

7.1.6

vervallen

 

 

 

 

7.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK), met inachtneming van de bepalingen in de ministeriële regeling als bedoeld in art. 6 van het Besluit Paspoortgelden

 

 

 

 

7.1.7.1

voor personen van 14 jaar en ouder

42,85

 

 

 

7.1.7.2

voor personen t/m 13 jaar

8,97

 

 

 

7.2

Indien een aanvraag als bedoeld in 7.1.1, 7.1.2, 7.1.3 of 7.1.7 geschiedt waarbij de aanvrager niet in staat is een eerder uitgereikt Nederlands reisdocument over te leggen en de gegevens van de aanvrager moeten worden geraadpleegd aan de hand van de eerder ingediende aanvraag, worden de tarieven verhoogd met een toeslag wegens administratiekosten van

28,20

 

 

 

7.3

De tarieven als genoemd bij 7.1.1 t/m 7.1.3, alsmede bij 7.1.7, worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

41,00

 

 

 

7.3.1

Het tarief als genoemd bij 7.3, wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld bij 7.1.1 t/m 7.1.3 en het bijschrijven van één of meerdere kinderen als bedoeld bij 7.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

 

 

 

7.3.2

Het tarief als genoemd bij 7.1.5, wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van:

19,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 8   Rijbewijzen

 

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of verwisselen van een rijbewijs

43,75

 

 

 

8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen:

8,95

 

 

 

8.3

Indien een aanvraag geschiedt, zonder dat een eerder afgegeven rijbewijs dat geldig was voor een voorgaande periode wordt overlegd, en de identiteit van de aanvrager niet voldoende kan worden vastgesteld aan de hand van een ander  geldig identiteitsbewijs, wordt het tarief verhoogd met een toeslag wegens administratiekosten van:

29,20

 

 

 

8.4

Het tarief als genoemd bij 8.1, wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het genoemde bedrag in de geldende "Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen".

 

 

Hoofdstuk 9   Wet op de kansspelen

 

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

9.1.1

Voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat:

56,50

9.1.2

Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat:

56,50

 

 

 

 

en voor iedere volgende speelautomaat

34,00

 

 

 

9.1.3

Voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

226,50

 

 

 

9.1.4

Voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

226,50

 

 

 

 

en voor iedere volgende speelautomaat:

136,00

 

 

 

9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)/art. 2.1.3.20 a van de APV

74,60

 

 

 

9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

74,60

 

Hoofdstuk 10   Drank- en Horecawet

 

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

 

 

10.1.1

het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet (het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf)

643,00

 

 

 

10.1.2

het aanpassen van een ingevolge art.3 van de Drank- en Horecawet verkregen vergunning

 

 

 

 

10.1.2.1

Met betrekking tot vermelding van bestuurder(s) of leidinggevende(n)

160,75

 

 

 

10.1.2.2

Met betrekking tot wijziging, toevoeging of vermindering van lokaliteiten of terrassen ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet

160,75

 

 

 

10.1.3

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 

80,35

 

 

 

10.1.4

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4 lid 5 van de Drank- en Horecawet

 

80,35

 

 

 

10.1.5

het verkrijgen van een ontheffing, vergunning, verklaring of toestemming ingevolge de Drank- en Horecaverordening, anders dan bedoeld in 10.1.1 tot en met 10.1.4:

160,75

 

Hoofdstuk 11   Winkeltijdenwet

 

11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet:

80,35

 

Hoofdstuk 12   vervallen

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 13   Verkeer en Vervoer

 

13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 123 van  het Wegenverkeersreglement inzake gedragsregels verband houdende met inrichting en belading van voertuigen:

14,70

 

 

 

13.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een ontheffing van het verbod aan de Utrechtsestraatweg, voor alle verkeer met uitzondering van voetgangers, ter hoogte van de Remiseweg zoals is vastgesteld bij besluit van 27 maart 1990, krachtens artikelen 87 en 90 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) en het bepaalde in artikel 62 van de RVV 1990 voor zover het betreft verkeersteken C1 van bijlage 1 van het RVV 1990:

31,50

 

 

 

13.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

13.3.1

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

50,15

 

 

 

13.3.2

Tot het vervangen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) als gevolg van vermissing of diefstal

26,45

 

 

 

13.3.3

Tot het aanleggen van een gehandicaptenparkeerplaats (artikel 18 van de Wegenverkeerswet, artikel 29 van het BABW en artikel 26 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990)

96,90

 

 

 

13.3.4

Tot het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3

96,90

 

 

 

13.3.5

Tot het wijzigen van het onderbord met kenteken voor een parkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3

41,35

 

 

 

13.3.6

tot het vervangen van het onderbord met kenteken voor een parkeerplaats als bedoeld onder 13.3.3

96,90

 

 

 

13.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

 

 

13.4.1

ontheffing route gevaarlijke stoffen, als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

198,20

 

 

 

13.4.2

Verlengen van een ontheffing, bedoeld in 13.4.1

110,10

 

 

 

13.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

 

 

13.5.1

Het wijzigen van een parkeervergunning (kenteken)

3,80

 

 

 

13.5.2

Het verstrekken van een duplicaat-parkeervergunning

42,45

 

Hoofdstuk 14   Wet op de openluchtrecreatie

 

14.1

Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld in:

 

 

 

 

14.1.1

artikel 8, eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie:

87,75

 

 

 

14.1.2

artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie:

29,20

 

 

 

14.1.3

artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie:

29,20

 

 

 

14.1.4

artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie:

29,20

 

 

 

14.1.5

artikel 13 van de Wet op de op de openluchtrecreatie:

29,20

 

 

 

14.1.6

Tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 24 van de Wet op de openluchtrecreatie:

29,20

 

 

 

 

Hoofdstuk 15 Bodeminformatie

 

15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van bodemgegevens inzake (mogelijke) verontreinigingen, per gewenst adres:

 

 

 

 

15.1.1

bij handmatige verstrekking

22,65

 

 

 

15.1.2

bij automatische afhandeling via de gemeentelijke website

10,00

 

 

 

15.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het interpreteren van aanwezige bodemgegevens inzake (mogelijke) verontreinigingen, wordt het overeenkomstig 5.9.2. berekende bedrag verhoogd met:

175,40

 

 

 

15.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanleveren van de actuele, digitale bodemdata in het gemeentelijk BodemInformatieSysteem, conform het landelijk geldende SIKB-uitwisselingsprotocol of als Oracle dump

182,70

 

Hoofdstuk 16   Algemene plaatselijke verordening

 

16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van een verbod of een verplichting of het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de algemene plaatselijke verordening per ononderbroken periode dat de ontheffing of vergunning geldt,                                                          met uitzondering van de hieronder genoemde:

84,90

 

 

 

16.1.1

vervallen

 

 

 

 

16.1.2

Artikel 2:10 (bruikbaarheid van de weg – uitstallingen)

160,75

 

 

 

16.1.3.

Artikel 2:12 (uitweg)

 

 

 

 

16.1.3.1

het aanleggen van een nieuwe uitweg

160,00

 

 

 

16.1.3.2

het verbreden van een bestaande uitweg

80,00

 

 

 

16.1.3.3

het aanleggen van een tuinuitgang

80,00

 

 

 

16.1.4

vervallen

 

 

 

 

16.1.5

Artikel 2:25 (vergunning houdende evenementen):

 

 

 

 

16.1.5.1

Zonder publicatie:

84,90

 

 

 

16.1.5.2

Met publicatie:

115,45

 

 

 

16.1.6

Artikel 2:10 (bruikbaarheid van de weg – terrassen)

160,75

 

 

 

16.1.7

Artikel 2 : 11 (ten behoeve van het aanleggen van leidingen)

                   240,00

 

 

 

16.1.8.1

Artikel 3:4 (seksinrichting)

1.298,75

 

 

 

16.1.8.2

Artikel 3:4 (escortbedrijf)

719,60

 

 

 

16.1.8.3

Op 16.1.8.1 en 16.1.8.2 is van toepassing dat dit tarief geldt voor een vergunning voor de periode van drie jaren of zoveel korter als de vergunning noodzakelijkerwijs vervangen dient te worden.

 

 

 

 

16.1.8.4

Voor het aanpassen van een ingevolge art. 3:4 van de APV verkregen vergunning met betrekking tot vermelding van de beheerder/leidinggevende geldt een tarief van

160,75

 

 

 

16.1.9

Vervallen

 

 

 

 

16.1.10

Vervallen

 

 

 

 

16.1.11

Vervallen

 

 

 

 

16.1.12

vervallen

 

 

 

 

16.1.13

Artikel 4:3 (ontheffing incidentele festiviteiten) en/of 4:5 (ontheffing onversterkte muziek)

 

16.1.13.1

Ontheffing voor één dag

105,00

 

 

 

16.1.13.2

Ontheffing voor maximaal zes dagen

147,00

 

 

 

16.1.13.3

Ontheffing voor zeven of meer dagen

189,00

 

 

 

16.1.14

Artikel 4:6 (overig geluidshinder):

 

 

 

 

16.1.14.1

Ontheffing voor één dag

189,00

 

 

 

16.1.14.2

Ontheffing voor meerdere dagen tot een maximum van 30 dagen

231,00

 

 

 

16.1.14.3

Ontheffing voor meer dan 30 dagen

273,00

 

 

 

16.1.15

vervallen.

 

 

 

 

16.1.16

vervallen

 

 

 

 

16.1.17

vervallen

 

 

 

 

16.1.18

Artikel 5:18 (standplaatsen/uitstallingen op de weg tot verkoop):

 

 

 

 

16.1.18.1

geldig voor een dag

40,20

 

 

 

16.1.18.2

geldig voor een maand

80,35

 

 

 

16.1.18.3

geldig voor een jaar

321,50

 

 

 

16.1.19

Artikel 5:23 (rommelmarkten e.d.)

84,90

 

 

 

16.2

Indien voor een aanvraag als bedoeld in 16.1 op grond van 16.1 tot en met 16.1.20 verschillende vergoedingen kunnen worden gevraagd, dan wordt niet meer dan het bedrag van de hoogste vergoeding gevraagd, vermeerderd met maximaal

84,90

 

Hoofdstuk 17   Diversen

 

17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 

 

17.1.1

een verklaring omtrent het gedrag: het tarief dat is vastgesteld op grond van artikel 39 van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens en de 'Regeling leges en afdrachtvergoeding VOG'.

 

17.1.2

een attestatie de vita

8,20

 

 

 

17.1.3

een legalisatie van een handtekening:

8,20

 

 

 

17.2

vervallen

 

 

 

 

17.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap:

8,20

 

 

 

17.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 

 

17.4.1

Een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie

8,20

 

 

 

17.4.2

Een bewijs van opneming van een gezin:

9,60

 

 

 

17.5

Vervallen

 

 

 

 

17.6

Vervallen

 

 

 

 

17.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit een verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de Wet Bescherming persoonsgegevens

10,90

 

 

 

17.8

Vervallen in het kader van de Wet milieubeheer

 

 

 

 

17.9

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding

 

 

 

 

17.9.1

ter verkrijging van een instemmingsbesluit als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid sub b van de Telecommunicatiewet en artikel 2 en 4 van de Telecommunicatieverordening gemeente Nieuwegein of voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in art. 2:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Nieuwegein

240,00

 

 

 

17.9.2

voor de eerste 25 m¹ of een deel daarvan, vermeerderd met

175,00

 

 

 

17.9.3

boven de 25 m¹, voor elke extra m¹ of een deel daarvan, vermeerderd met

7,12

 

 

 

17.9.4

indien overleg met andere partijen is benodigd, wordt het bedrag genoemd in 17.9.1. vermeerderd met

160,00

 

 

 

17.9.5

voor een instemmingsbesluit voor de plaatsing van een handhole

53,33

 

 

 

17.10 t/m 13

vervallen

 

 

 

 

17.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

17.14.1

een uittreksel uit het register bedoeld in art. 46 van de Wet Kinderopvang, per uittreksel

5,50

 

 

 

17.14.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in art. 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking

5,50

 

 

 

17.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen of verlengen van een gedoogverklaring voor een jaar voor het vestigen van een coffeeshop

1.273,55

 

 

 

17.15.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een gedoogverklaring met betrekking tot vermelding van de beheerder/leidinggevende

160,75

 

 

 

17.16

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ingevolge het Besluit inrichting en gebruik van niet aangewezen luchtvaartterreinen tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar

 

 

 

 

17.16.1

ingevolge art. 5, lid 6 (gebruik terrein als heliterrein), per keer

176,20

17.16.2

ingevolge art. 9 (het doen opstijgen van een kabelballon) voor een periode van maximaal één week op dezelfde plaats

84,90

 

 

 

17.16.3

ingevolge art. 10 (het doen opstijgen van een vrije ballon)

 

 

 

 

17.16.3.1

per keer

84,90

 

 

 

17.16.3.2

per jaar maximaal vijf keer, vanaf park Oudegein

215,05

 

 

 

17.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in:

 

17.17.1

art. 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden drainage

65,25

 

 

 

17.17.2

art. 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering

65,25

 

 

 

17.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag tot het verstrekken van een duplicaat van een WOZ-beschikking of een aanslag OZB

16,30

 

 

 

 

Behorende bij het raadsbesluit van 11 november 2009,

 

 

De raadsgriffier van de gemeente Nieuwegein,