Organisatie | Smallingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractie ondersteuning 2003.
Gemeentewet, art. 33
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-03-2006 | Nieuwe regeling | 14-03-2006 Breeduit, 23-11-2006 | 14-03-2006, volgnr. 6 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
bijstand door de griffier: het verzamelen en verwerken van informatie; het verzorgen van redactionele vormgeving v.w.b. voorstellen vanuit de raad, amendementen, moties en anderszins; het ondersteunen resp. het op verzoek van de raad concipiëren van andere relevante stukken in het kader van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de raad; (voorbereidende) werkzaamheden in het kader van onderzoeken door de raad: het verzorgen van de voorbereiding, uitvoering, verslaglegging en nazorg van raads- en commissievergaderingen, het voeren van overleg met respectievelijk het ondersteunen van de voorzitter van de raad, het voeren van overleg met de gemeentesecretaris, het zorgdragen voor de externe en interne communicatie c.a.
facilitaire ondersteuning t.b.v. de raad, raadscommissies (en de leden daarvan): kopiëren, tekstverwerking en andere it-ondersteuningg; archivering; bodediensten, regelen van vergaderruimte, werkzaamheden op het terrein van personeels- en salarisadministratie, in voorkomende gevallen verzorgen van de catering.
Artikel 2 Organisatie van de ambtelijke bijstand
Een raadslid, dat ambtelijke bijstand in de vorm van een advies als bedoeld bij 1.2. wenst, kan zich daarvoor wenden tot de griffier. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier kan worden verleend, kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken een of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand verlenen.
Met betrekking tot de periodiek terugkerende behoefte aan facilitaire ondersteuning wordt een doorgaand werkrooster gemaakt. Hieruit blijkt, welke werkzaamheden door de griffier en welke door de ambtelijke organisatie worden verricht. Indien de raad (tijdelijk) extra behoefte heeft aan ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie wordt overleg met de gemeentesecretaris gepleegd.
Wanneer het raadslid niet (geheel) tevreden is over de verstrekte informatie respectievelijk het gegeven advies als bedoeld in artikel 2.2., kan hij zich voor overleg daarover, tot de gemeentesecretaris wenden; mocht dit overleg voor het raadslid geen bevredigend resultaat hebben, dan legt de gemeentesecretaris de zaak voor aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders beslissen binnen twee weken.