Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2002 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur |
Deze regeling wordt vervangen door de Verordening op de raadscommissies 2010.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2010 | 25-02-2010 | intrekking | 11-02-2010 Gemeenteblad van Utrecht, 2010, 12 | Raadsvoorstel jaargang 2010, nr. 11 | |
01-01-2003 | 25-02-2010 | art. 2, 4 t/m 7, 21 | 31-10-2002 Gemeenteblad van Utrecht 2002, nr. 17 | Raadsvoorstel 2002, nr. 204 |
Hetaantal,debenamingendetaakvandevasteraadscommissies
De vaste raadscommissies als bedoeld in artikel 1 zijn de volgende:
Artikel 4 Commissie Stedelijke Ontwikkeling
Aan de commissie voor Stedelijke Ontwikkeling is opgedragen de besluitvorming voor te bereiden betreffende:
Artikel 5 Commissie Verkeer en Beheer
Aan de commissie Verkeer en Beheer is opgedragen de besluitvorming voor te bereiden betreffende:
Artikel 6 Commissie Maatschappelijke Ontwikkeling
Aan de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling is opgedragen de besluitvorming voor te bereiden betreffende:
• Vrijwilligers en Jongerenwerk;
• Maatschappelijke diensten hulpverlening en
Artikel 7 Commissie Bestuur en Veiligheid
Aan de commissie Bestuur en Veiligheid is opgedragen de besluitvorming voor te bereiden betreffende:
• Openbare Orde en Veiligheid;
• Communicatie en Bestuursinformatie;
• Wijken Integrale Veiligheid;
Desamenstellingendewerkwijzevandevasteraadscommissies
Artikel 8: Samenstelling commissie
Artikel 9: Uitnodiging collegeleden
De vergadering van elke commissie wordt op uitnodiging van de raad door éé n of meer leden van het college respectievelijk de burgemeester bijgewoond en aan de beraadslagingen aldaar mag met adviserende stem worden deelgenomen.
Artikel 10: Bevoegdheden commissie
Artikel 11: Gebruik hulpmiddelen
Artikel 12: Behandeling in één of meer commissies
De notulen van commissievergaderingen zijn zo spoedig mogelijk publiekelijk beschikbaar in conceptvorm. Indien een onderwerp dat deel heeft uitgemaakt van de beraadslagingen binnen vier weken op de raadsagenda is opgevoerd wordt over dat deel van de beraadslagingen tijdig de conceptnotulen publiek gemaakt.
De voorzitter kan, na consent met het presidium, in bijzondere gevallen, eventueel na een verzoek van burgemeester en wethouders, besluiten de leden schriftelijk te raadplegen. Wanneer dit geschiedt, worden de stukken mede ter openbare kennis gebracht met inachtneming van het bepaalde in artikel 19, eerste lid.
In het geval van schriftelijk raadplegen, dienen de betreffende stukken in de eerstvolgende vergadering alsnog ter vaststelling aan de orde te worden gesteld.
Artikel 14: Dag en tijdstip van de vergaderingen
Een commissievergadering wordt niet gehouden als niet blijkens de presentielijst, behalve de voorzitter tenminste drie leden uit drie verschillende fracties, tezamen minimaal 50% van het getal zitting hebbende raadsleden vormende, aanwezig zijn. Wanneer tengevolge van de toepassing van deze bepaling een vergadering geen doorgang heeft gevonden, wordt binnen twee weken een nieuwe vergadering gehouden, ongeacht het aantal dan opgekomen leden. In deze vergadering worden uitsluitend onderwerpen behandeld die voor de eerste vergadering aan de orde waren gesteld.
Ingeval een gecombineerde vergadering van twee of meer commissies is belegd, wordt deze vergadering niet gehouden als niet blijkens de presentielijst, behalve de voorzitter, tenminste drie leden uit drie verschillende fracties, tezamen minimaal 50% van het getal zitting hebbende raadsleden vormende, aanwezig zijn.
Wanneer tengevolge van de toepassing van deze bepaling een vergadering geen doorgang heeft gevonden wordt er binnen twee weken een nieuwe vergadering gehouden, ongeacht het aantal dan opgekomen leden. In deze vergadering worden uitsluitend de onderwerpen behandeld die voor de eerste vergadering aan de orde waren gesteld.
4.Indien in een gecombineerde vergadering wordt gestemd, komt de besluitvorming per commissie tot stand met inachtneming van het tweede lid.
Onder een hoorzitting wordt verstaan: een zitting die op initiatief van een commissie wordt gehouden, teneinde belanghebbenden en/of belangstellenden bij bepaalde voorgenomen plannen of maatregelen in de gelegenheid te stellen daarover hun mening kenbaar te maken en met de commissie van gedachten te wisselen.
Regelen,betrekkinghebbendopallevasteraadscommissies
Artikel 18: Zittingsduur commissie
De notulen van hetgeen openbaar is behandeld, zijn openbaar. Ten aanzien van stukken, die ter behandeling in een besloten vergadering zijn overgelegd, het verhandelde in en de notulen in een besloten vergadering is voor wat de geheimhouding betreft artikelen 11 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Utrecht van toepassing, met dien verstande dat in de plaats van de raad de betreffende commissie treedt en de geheimhouding niet geldt tegenover raadsleden, de burgemeester, wethouders, raadsgriffier en gemeentesecretaris. Evenmin zijn laatstbedoelde notulen geheim voor de bij een besloten vergadering aanwezige andere personen voor zover betreft de verslaggeving van die onderdelen, waarvan deze personen de behandeling hebben bijgewoond. De commissie, besloten bijeen zijnde, kan om redenen van algemeen belang met algemene stemmen besluiten, dat van de in die vergadering behandelde beknopte notulen, dan wel genomen conclusies openbaar worden gemaakt.
Vanuit het bureau Griffie Gemeenteraad Utrecht wordt zorg gedragen voor voldoende (secretariële) ondersteuning van de commissie.
In de artikelen 18, 19 en 29 worden onder de leden van een commissie voor zoveel nodig mede begrepen de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de plaatsvervangende leden.
De leden wijzen uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan, tenzij bij enig ander voorschrift dan wel bij het besluit tot instelling der commissie is bepaald dat de functie van voorzitter respectievelijk plaatsvervangend voorzitter door een derde zal worden bekleed. Indien de voorzitter respectievelijk de plaatsvervangend voorzitter geen lid van de commissie is, heeft daarin een adviserende stem.
Een commissie, als bedoeld in het eerste lid, bestaat uit ten hoogste twee leden per fractie of groep. Voor elk lid kan een plaatsvervangend lid door de raad worden benoemd. Elke commissie stelt in het bijzonder de bevoegdheden van haar plaatsvervangende leden vast. Een commissie als bedoeld in het eerste lid, wordt zo zij het verlangt, bijgestaan door de raadsgriffier.
Artikel 25: Bevoegdheden bestuurscommissie
1.Met betrekking tot het vragen van inlichtingen door een commissie als bedoeld in artikel 24, eerste lid aan ambtenaren der gemeente is artikel
10 van overeenkomstige toepassing.
2.Aan andere deskundigen buiten het gemeentepersoneel kunnen door de commissie inlichtingen worden gevraagd, indien de raad bij het instellen van de commissie daartoe besloten heeft.
Met betrekking tot de vergaderingen van een commissie als bedoeld in artikel
24, eerste lid, is artikel 21 van overeenkomstige toepassing.
Met betrekking tot het horen van publiek in een openbare vergadering van een commissie als bedoeld in artikel 24, eerste lid, is artikel 22 van overeenkomstige toepassing.
Met betrekking tot het houden van een hoorzitting, is artikel 17 van overeenkomstige toepassing.
REGELEN BETREKKING HEBBEND OP ALLE RAADSCOMMISSIES
Ten bewijze van hun aanwezigheid ter vergadering van een commissie tekenen de leden een presentielijst.
Artikel 30: Fractiemedewerkers
Bij afwezigheid van enig (plaatsvervangend) commissielid van een fractie of groep bij een commissievergadering, is elk ander lid van een fractie of groep of een fractiemedewerker van een fractie of groep bevoegd kort en bondig namens zijn/haar fractie of groep het standpunt te vertolken en informatieve vragen te stellen, als ware hij/zij lid van de commissie.
Artikel 31: Fractiemedewerkers in besloten vergadering
Tenzij anders wordt beslist, hebben de fractiemedewerkers toegang tot de besloten vergadering, tenzij artikel 4, derde lid van het Reglement op de fractiemedewerkers toepassing vindt.
Voor zover deze verordening daarin niet voorziet, worden de wijzen van werken van een commissie en de orde der vergaderingen ingericht naar de regelen, voor overeenstemmende gevallen, gesteld in de Gemeentewet en in het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Utrecht.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op
De secretaris, De burgemeester,
Drs. M.J.C. Heeremans Mr. A.H. Brouwer-Korf