Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde van de raad 2008 |
Citeertitel | Reglement van orde van de raad 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-07-2008 | 04-03-2010 | Onbekend | 08-07-2008 www.amersfoort.nl (stadsberichten) | 2722511 |
Reg.nr. 2722511 De raad van de gemeente Amersfoort;
heeft het voorstel van het presidium d.d. 24 juni 2008, GRF (nr. 2766941) gelezen;
vindt het gewenst om het Reglement van orde van de raad 2006 te actualiseren;
heeft artikel 147 eerste lid van de Gemeentewet, artikel 16 van de Gemeentewet, artikel 82 van de Gemeentewet en op de Algemene wet bestuursrecht gelezen;
vast te stellen de volgende verordening:
HOOFDSTUK II TOELATING VAN NIEUWE LEDEN; FRACTIES
Artikel 5 Benoemingsprocedure en beëdiging wethouders
De commissie toetst de van de kandidaat wethouder ontvangen documenten en informatie aan de hand van: -de benoembaarheidsvereisten zoals opgenomen in de Gemeentewet; -de vereisten omtrent onverenigbare functies zoals opgenomen in de Gemeentewet; -de vereisten omtrent nevenfuncties zoals opgenomen in de Gemeentewet; -de vereisten omtrent onverenigbare of verboden handelingen zoals opgenomen in de Gemeentewet; -de verklaring omtrent het gedrag.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie binnen de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Artikel 13 Toepasselijkheid Gemeentewet
Bijeenkomsten in De Ronde worden gelijkgesteld met vergaderingen van een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
De Ronde heeft tot doel: het voorbereiden van besluitvorming, het peilen van meningen, het verstrekken van informatie (voor zover daar anderszins onvoldoende mogelijkheid voor is).
Artikel 21 Spreekrecht burgers
Een toehoorder heeft het recht het woord te voeren over onderwerpen die in De Ronde als ‘peiling’ of ‘voorbereiding besluit’ staan geagendeerd. Hij kan van dat recht gebruik maken wanneer hij bij het presidium of bij aanvang van het onderwerp bij de voorzitter heeft meegedeeld, dat hij over dat onderwerp het woord wenst te voeren.
Paragraaf 3 Orde van de vergadering
Artikel 26 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Indien een persoon die het woord voert, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de desbetreffende persoon die het woord voert, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of het college of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door de voorzitter te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder raadslid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 4 Procedures bij stemmingen
Artikel 36 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 38 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 39 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 5 Rechten van raadsleden
Een raadslid kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Ook kan hij voorstellen, een geagendeerde voorgestelde beslissing in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door raadsleden, die in de vergadering aanwezig zijn.
Een motie over een niet-geagendeerd onderwerp of voorstel wordt ten minste acht dagen voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het presidium ingediend. Deze motie wordt op de agenda geplaatst na de overige agendapunten. Als na deze termijn een motie wordt ingediend, dan wordt deze slechts behandeld indien hij, naar het oordeel van de raad op advies van het presidium, actueel en urgent is.
Artikel 43 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen twintig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in een bijeenkomst van De Ronde binnen deze termijn. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt de portefeuillehouder de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van het presidium spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het presidium ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
Paragraaf 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 49 Lidmaatschap van andere organisaties
Een raadslid, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de De Ronde.
Over een voorstel tot ontslag van een door de raad aangewezen lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, als bedoeld in het eerste lid, wordt niet beraadslaagd dan nadat in een vergadering is besloten te verklaren dat de betrokken persoon niet meer het vertrouwen van de raad bezit als lid van het bedoelde bestuur.
Paragraaf 8 Toehoorders en pers
Artikel 51 Geluid-en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid-dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 52 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 8 juli 2008. de griffier, de voorzitter,
PUBLICATIEDATUM: 16 juli 2008
TOELICHTING REGLEMENT VAN ORDE VAN DE RAAD 2008
Artikel 3 Buitengewoon fractieleden in commissie begroting en verantwoording
In een commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet kunnen buitengewone fractieleden benoemd worden. Dit wordt benoemd in lid 6. Dit is net als bij een commissie zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet. Zie artikel 13 waarin De Ronde wordt beschouwd als een vergadering van een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet. En artikel 15 over buitengewone fractieleden.
Artikel 13 Toepasselijkheid Gemeentewet De Ronde
De Ronde is een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet. Hiermee zijn alle artikelen betreffende een commissie, die genoemd zijn in de Gemeentewet , van kracht in De Ronde voor de in art. 14 lid 2 genoemde onderdelen. Hiermee is ook de geheimhouding in De Ronde geregeld. De bijeenkomsten in De Ronde zijn dus openbaar, maar zo nodig kan geheimhouding worden opgelegd (artikel 86 van de Gemeentewet). Ook de interne, voorbereidende bijeenkomsten van art. 14 lid 3 zijn niet bedoeld voor publiek. In de (besloten) vergadering beslissen de leden van De Ronde overeenkomstig artikel 86 van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden.
Voorbeelden bij de in het tweede lid genoemde kwalificaties:
c.informatie: -presentatie/mondelinge toelichting ambtenaren -presentatie/mondelinge toelichting portefeuillehouders (incl. ‘stand van zaken’,
raadsinformatiebrieven) -ronde-tafelgesprekken (met externen en/of ambtenaren) -bijeenkomsten met inwoners, organisaties en experts, op uitnodiging van de raad (o.a. hoorzitting,
stadsgesprek) -vragenronde burgers -mondelinge inlichtingen
Naast de bijeenkomsten in De Ronde kunnen andere bijeenkomsten worden gehouden zoals fractievoorzittersoverleg, scholings-of trainingsbijeenkomsten. Deze interne bijeenkomsten vinden plaats zonder publiek. Ook kunnen door de raad ingestelde commissies tegelijkertijd vergaderen. Bij de instelling van deze commissies is de openbaarheid van vergaderingen en verslagen of besluitenlijsten geregeld.
Artikel 17 Deelname aan de discussie
Lid 2 is opgenomen om het mogelijk te maken dat bij deze peilingen ook verschillende meningen binnen een fractie ingebracht kunnen komen. Op grond van lid 4 kunnen inwoners en instellingen, bijvoorbeeld als deskundige, in de bijeenkomst het woord voeren op uitnodiging van de voorzitter. Daarnaast kunnen inwoners en instellingen op uitnodiging van het presidium het woord voeren bij bijvoorbeeld ronde-tafelgesprekken.
Gemeente Amersfoort Reglement van Orde van de raad 2008 reg.nr. 2722511
Artikel 23 Toepasselijkheid Gemeentewet Het Besluit
Het Besluit is een raadsvergadering als bedoeld in artikel 17 van de Gemeentewet. Hiermee zijn alle artikelen betreffende een raadsvergadering, die genoemd zijn in de Gemeentewet, van kracht in Het Besluit.