Organisatie | Waalre |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre houdende regels voor de orde van vergaderingen en andere werkzaamheden van het college Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college burgemeester en wethouders |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college burgemeester en wethouders |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-1994 | nieuwe regeling | 18-01-1994 De Schakel, 16-02-1994 | . |
REGLEMENT VAN ORDEVOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE WAALRE
Gelet op het bepaalde in de artikelen 52, 53, 56, 57 en 59 van de gemeentewet;
Vast te stellen, het volgende reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeesters en wthouders.
Afdeling II openbare vergaderingen
Artikel 12 Openbare kennisgeving.
De openbare vergadering wordt door aankondiging op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing daarvan, beslist het college van burgemeester en wethouders op voorstel van de voorzitter.
TOELICHTING REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER ER WETHOUDERS.
Artikel 54 van de Gemeentewet bepaalt dat de collegevergadering in principe met gesloten deuren worden gehouden. De wetgever acht dit van belang omdat het beraad in het college – waarin in een open sfeer over veelal nog onvoldragen standpunten en voorstellen gesproken moet kunnen worden – zich in het algemeen niet leent voor openbaarheid. In het systeem van artikel 54 kan evenwel het college van burgemeester en wethouders zelf bepalen in welke gevallen we wel en wanneer er geen openbaarheid zal zijn.
In het voorliggend reglement wordt er van uitgegaan dat alleen bij uitzondering openbaar zal worden vergaderd. Afdeling 11 bevat hiervoor enkele aanvullende bepalingenen.
De raad mist de bevoegdheid om algemene regels, als bedoeld in artikel 148 Gemeentewet, te stellen ten aanzien van de openbaarheid en andere aspecten van collegevergaderingen.
Afdeling 1 besloten vergaderingen.
Artikel 53, 1e lid Gemeentewet bepaald dat de burgemeester, met inachtneming van hetgeen het college van burgemeester en wethouders heeft bepaald, dag en plaats van de vergaderingen van het college en het tijdstip van de opening vastgesteld.
Gekozen is vanwege het veelal informele arakter van de collegevergaderingen voor een zo min mogelijke formele structurering en een zo beknopt mogelijke reglementering van de vergaderingen.
De voorbereiding van de vergadering van burgemeester en wethouders geschiedt door de secretaris. De instructie voor de gemeentesecretaris bepaalt dat deze het college ter zijde staat bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen.
Indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de burgemeester onder verwijzing naar artikel 56 opnieuw een vergadering. Voor deze vergadering geldt niet het vergaderquorum, althans niet voor aangelegenheden waarvoor de eerdere vergadering was belegd.
Gekozen is voor een besluitenlijst in plaats van voor notulen. Aan een uitgebreide verslaglegging, zoals voor vergaderingen van de gemeenteraad, bestaat geen behoefte.
Wel is voorzien in een beknopt verslag van tijdens de vergadering te houden besprekingen met derden.
De gemeentesecretaris draagt zorg voor de opmaking van de besluitenlijst. In zijn instructie zijn hiervoor en voor zijn overige taken t.a.v. (vergaderingen van) het college burgemeester en wethouders bepaling opgenomen.
Artikel 6 Voorstellen en amendementen.
Deze bepaling bevestigd het recht van elk lid van het college om zo nodig zelf een voorstel te doen c.q. een wijzigingsvoorstel in te dienen.
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 57 Gemeentewet geregelde verschoningsrecht. Als de gemeentesecretaris wordt uitgenodigs om aan de beraadslagingen deel te nemen is deze bepaling ook voor hen van toepassing.
Indien een lid te kennen geeft een hoofdelijke stemming te wensen, moet een mondelinge stemmin plaats vinden.Bij staking van stemmen bepaald artikel 59 Gemeentewet dat de voorzitter beslist.
Artikel 9 Stemming over personen.
Het bepaalde in het eerste lid voorkomt veelal onnodige stemmingen over personen. Wordt stemming gevraagd, dan bepaald het reglement n.a.v. het bepaalde in artikel 31 Gemeentewet, dat schriftelijk moet worden gestemd. Omtrent de te volgen procedure bij staken van stemmen over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen, zijn in de Gemeentewet geen bepaling opgenomen. In het reglement is gekozen voor een terugneming van het desbetreffende voorstel voor nader beraad, teneinde te trachten alsnog zoveel mogelijk consensus te bereiken over zulke belangrijke zaken.
Uiteraard zou terzake ook aansluiting kunnen worden gezocht bij de procedure in artikel 59 Gemeentewet t.a.v. staken van stemmen over zaken (beslissende stemmen vorzitter) of bij de procedure in artikel 31 Gemeentewet t.a.v. staken van stemmen over personen in raadsvergaderingen (beslissing door het lot).
Afdeling 11 Openbare vergaderingen.
Zie voor een toelichting op het houden van openbare collegevergaderingen de rubriek ‘Algemeen’(voorafgaand aan Afdeling 1)
Op een openbare vergadering zijn , voor zover in deze afdeling daarvan niet is afgeweken, de vergaderregels van besloten vergaderingen van toepassing.
Artikel 11 oproep, agenda en voorstellen.
In afwijking van een besloten vergadering is voor een openbare vergadering een schriftelijke oproeping vereist.
Omdat voor het houden van een dergelijke vergadering steeds een expliciet besluit van het college van burgemeester en wethouders nodig is, en deze vergadering slechts bij uitzondering zal plaats vinden, is er voldoende tijd beschikbaar om de vergaderstukken tijdig voor te bereiden en aan de leden te bezorgen.
Artikel 12 Openbare kennisgeving.
Artikel 53, 2e lid Gemeentewet bepaald dat de burgemeester dag en plaatst van de te houden openbare vergaderingen en het tijdstip van de opening bekend maakt. Voor de wijze van bekendmaking is aansluitend gezocht bij de in de gemeente voor afkondigingen gebruikte wijze van openbare kennisgeving.
Artikel 13 Toehoorders en pers.
Dit artikel bevat enkele bepalingen die van belang zijn voor de voorzitter bij handhaving van de orde in openbare vergaderingen.
Afdeling 111 Portefeuilleverdeling.
In de Gemeentewet wordt beginsel van collegialiteit voor het bestuur van burgemeester en wethouders gehandhaafd. De mogelijkheid van velening van mandaat in artikel 168 Gemeentewet aan een lid van het college, doet aan dit beginsel geen afbreuk, omdat mandaattoepassing de verantwoordelijkheid van de mandant (college) onaangetast laat.
Het aanbrengen, om rednen van doelmatigheid, van een zekere taakverdeling tussen de collegeleden door middel van portefeuilleverdeling, doet ook geen afbreuk aan deze collegiale verantwoordelijkheid.
Portefeuilleverdeling is formeer een aangelegenheid, die het college zelf dient te regelen. In de praktijk maakt de portefeuilleverdeling veelal deel uit van de convenantbesprekingen over collegevorming. Overigens de raad is niet bevoegd om over de portefeuilleverdeling, op grond van 148 Gemeentewet , regels te stellen; immers portefeuilleverdeling betreft niet een bij of krachtens de wet verleende bevoegdheid.
Artikel 15 t/m 17 uitleg reglement, citeerartikel en inwerkingtreding.
Deze artikelen behoeven geen toelichting.
TOELICHTING REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS.
Artikel 54 van de Gemeentewet bepaald dat de collegevergaderingen in principe met gesloten deuren wordt gehouden. De wetgever acht dit van belang omdat het beraad in het college – waarin in open sfeer over veelal nog onvoldragen standpunten en voorstellen gesproken moet kunnen worden – zich in het algemeen niet leent voor openbaarheid. In het systeem van artikel 54 kan evenwel het college van burgemeester en wethouders zelf bepalen in welke gevallen er wel in wanneer er geen openbaarheid zal zijn.
In het voorliggend reglement wordt er van uitgegaan dat alleen bij uitzondering openbaar zal worden vergaderd. Afdeling 11 bevat hiervoor enkele aanvullende bepalingen.
De raad mist de bevoegdheid om algemene regels, als bedoeld in artikel 148 Gemeentewet, te stellen ten aanzien van de openbaarheid en andere aspecten van collegevergaderingen.
Afdeling 1 Besloten vergaderingen.
Artikel 53, 1e lid Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester, met inachtneming van hetgeen het college van burgemeester en wethouders heeft bepaald, dag en plaats van de vergaderingen van het college en het tijdstip van de opening vaststelt.
Gekozen is vanwege het veelal informele karakter van de collegevergaderingen voor een zo min mogelijke formele structurering en een zo beknopt mogelijke reglementering van de vergaderingen.
De voorbereiding van de vergadering van burgemeester en wethouders geschiedt door de secretaris. De instructie voor de gemeentesecretaris bepaald dat deze het college ter zijde staat bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en op een goed verloop van de vergaderingen.
Indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de burgmeester onder verwijzing naar artikel 56 opnieuw een vergadering. Voor deze vergadering geld niet het vergaderquorum, althans niet voor aangelegenheden waarvoor de eerdere vergadering was belegd.
Gekozen is voor een besluitenlijst in plaats van voor notulen. Aan een uitgebreide verslaglegging , zoals voor vergaderingen van de gemeenteraad, bestaat geen behoefte.
Wel is voorzien in een beknopt verslag van tijdens de vergadering te houden besprekingen met derden.
De gemeentesecretaris draagt zorg voor de opmaking van de besluitenlijst. In zijn instructie zijn hiervoor en voor zijn overige taken t.a.v. (vergaderingen van) het college van burgemeester en wethouders bepaling opgenomen.
Artikel 6 Voorstellen en amendementen.
Deze bepaling bevestigt het recht van elk lid van het college om zo nodig zelf een voorstel te doen c.q. een wijzigingsvoorstel in te dienen.
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 57 Gemeentewet geregelde verschoningsrecht. Als de gemeentesecretaris wordt uitgenodigd om aan de beraadslagingen deel te nemen, is deze bepaling ook voor hem van toepassing.
Indien een lid te kennen geeft een hoofdelijke stemming te wensen, moet een mondelinge stemming plaats vinden.Bij staking van stemmen bepaalt artikel 59 Gemeentewet dat de voorzitter beslist.
Artikel 9 Stemming over personen.
Het bepaalde in het eerste lid voorkomt veelal onnodige stemmingen over personen. Wordt stemming gevraagd, dan bepaalt het reglement n.a.v. het bepaalde in artikel 31 Gemeentewet, dat schriftelijk moet worden afgestemd.
Omtrent de te volgen procedure bij staken van stemmen over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen, zijn in de Gemeentewet geen bepalingen opgenomen. In het reglement is gekozen voor een terugneming van het desbetreffende voorstel voor nader beraad, teneinde te trachten alsnog zoveel mogelijk consensus te bereiken over zulke belangrijke zaken.
Uiteraard zou ter zake ook aansluiting kunnen worden gezocht bij de procedure in artikel 59 Gemeentewet t.a.v. staken van stemmen over zaken (beslissende stem voorzitter) of bij de procedure in artikel 31 Gemeentewet t.a.v. staken van stemmen over personen in raadsvergaderingen (beslissing door het lot).
Afdeling 11 Openbare vergaderingen.
Zie voor een toelichting op het houden van openbare collegevergaderingen de rubriek ‘Algemeen’ ( voorafgaand aan Afdeling 1)
Op een openbare vergadering zijn, voor zover in deze afdeling daarvan niet is afgeweken, de vergaderregels van besloten vergaderingen van toepassing.
Artikel 11 oproep, agenda en voorstellen.
In afwijking van een besloten vergadering is voor een openbare vergadering een schriftelijke oproeping vereist.
Omdat voor het houden van een dergelijke vergaderng steeds een expliciet besluit van het college van burgemeester en wethouders nodig is, en deze vergadering slechts bij uitzondering zal plaatsvinden, is er voldoende tijd beschikbaar om de vergaderstukken tijdig voor te bereiden en aan de leden te bezorgen.
Artikel 12 Openbare kennisgeving
Artikel 53, 2e lid Gemeentewet bepaald dat de burgemeester dag en plaats van de te houden openbare vergaderingen en het tijdstip van de opening bekend gemaakt. Voor de wijze van bekendmaking is aansluiting gezocht bij de in de gemeente voor afkondigingen gebruikelijke wijze van openbare kennisgeving.
Artikel 13 Toehoorders en pers.
Dit artikel bevat enkele bepalingen die van belang zijn voor de voorzitter bij handhaving van de orde in openbare vergaderingen.
Afdeling 111 Portefeuilleverdeling.
Artikel 14In de Gemeentewet wordt het beginsel van collegialiteit voor het bestuur van burgemeester en wethouders gehandhaafd. De mogelijkheid van verlening van mandaat in artikel 168 Gemeentewet aan een lid van het college , doet aan dit beginsel geen afbreuk, omdat mandaattoepassing de verantwoordelijkheid van de mandant (college) onaangetast laat.
Het aanbrengen, om redenen van doelmatigheid, vsn een zekere taakverdeling tussen de collegeleden door middel van portefeuilleverdeling, doet ook geen afbreuk aan deze collegiale verantwoordelijkheid.
Portefeuilleverdeling is formeel een aangelegenheid, die het college zelf dient te regelen. In de praktijk maakt de portefeuilleverdeling veelal deel uit van de convenantbesprekingen over collegevorming. Overigens de raad is niet bevoegd om over de portefeuilleverdeling, op grond van 148 Gemeenetwet, regeks te stellen; immerts Portefeuilleverdeling betreft niet een bij of krachtens de wet verleende bevoegdheid.
Artikel 15 t/m 17 uitleg reglement, citeerartikel en inwerktreding.