Organisatie | Waalre |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klachtbehandeling Waalre |
Citeertitel | Verordening klachtbehandeling Waalre |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2012 | 24-10-2014 | nieuwe regeling | 07-02-2012 De schakel, 2012, 08 ( 22-02-12) | Verordening klachtbehandeling Waalre | |
16-03-2007 | nieuwe regeling | 06-02-2007 De schakel, 2007, 10 ( 08-03-07) | Verordening klachtbehandeling Waalre |
De raad van de gemeente Waalre, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Waalre, ieder voor zover betreft zijn eigen bevoegdheden en taken,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 januari 2012 nr. 05
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en op het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de volgende Verordening klachtbehandeling Waalre.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.
Degene die een klacht indient.
Het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon
handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan.
2. het college van burgemeester en wethouders;
Degene op wie de klacht betrekking heeft.
Degene tot wie de klager zich als eerste heeft gericht.
Degene die belast is met de taken zoals beschreven in artikel 3 van deze verordening.
j. klachtenregistratiesysteem:
Het registratiesysteem, bijgehouden door en in beheer van de klachtencoördinator in verband met de behandeling van klachten.
Degene die op grond van artikel 7 belast is met de behandeling en afdoening van de ingediende klacht.
Het Instituut Nationale Ombudsman te 's-Gravenhage zoals geregeld in artikel 78a Grondwet.
Klachten kunnen schriftelijk worden ingediend. Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld, indien klager daar nadrukkelijk om verzoekt. De op schrift gestelde klacht wordt ter tekening voorgelegd aan de klager.
Een klacht wordt behandeld door:
de gemeentesecretaris, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een afdelingshoofd betreft, dan wel bij een afdeling overstijgende klacht.
een afdelingshoofd, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging betreft van een ambtenaar werkzaam op en/of onder verantwoordelijkheid van zijn/haar dienst.
de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een
gedraging van de gemeentesecretaris betreft.
de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een
gedraging van een wethouder of het college betreft.
de loco-burgemeester, namens de burgemeester, indien het een gedraging van de
de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de gemeenteraad betreft.
de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de raadsgriffier
2. In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, wijst het college van burgemeester en wethouders een klachtbehandelaar aan.
Artikel 8 Behandeling door klachtbehandelaar
De klachtbehandelaar verwerkt zijn bevindingen, zijn oordeel over de klacht en eventuele maatregelen ter verbetering in een brief aan de klager. Een afschrift van deze brief wordt toegezonden aan de beklaagde, diens leidinggevende en de klachtencoördinator.
In de brief wordt tevens melding gemaakt van de mogelijkheid voor klager om, indien hij
niet tevreden is met de afhandeling van zijn klacht, zich ter zake te wenden tot de
Aldus besloten door de raad van de gemeente Waalre in zijn openbare vergadering van 7 februari 2012,
de griffier de voorzitter.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Waalre in de vergadering van 3 januari 2012..
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 3 januari 2012.