Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening U-pas |
Citeertitel | Verordening U-pas |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | welzijn |
Deze regeling wordt vervangen door de Verordening U-pas 2009.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-05-2009 | 21-05-2009 | intrekking | 07-05-2009 Gemeenteblad van Utrecht, 2009, 26 | Raadsvoorstel jaargang 2009, nr. 50 | |
01-01-2001 | 21-05-2009 | nieuwe regeling | 29-06-2000 Gemeenteblad van Utrecht 2000, nr. 41 | Raadsvoorstel 2000, nr. 158 |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
(raadsbesluit van 29 juni 2000)
De raad der gemeente Utrecht gelet op het voorstel van b. en w. d.d. 29 mei 2000
Artikel 1 Definities en begrippen
Deze verordening verstaat onder
U-pas: een door of namens de gemeente Utrecht verstrekt document op vertoon waarvan de pashouder recht heeft op reductie van de prijs van deelname aan rnaatschappelijke, recreatieve, sociale of culturele activiteiten, die door de gemeente Utrecht of derden, die daartoe een overeenkomst met de gemeente Utrecht hebben gesloten, worden georganiseerd;
Artikel 2 Het recht op een U-pas
NLG 3.125,00 per maand (NLG 37.500,00 per jaar);
c.de gehuwde of samenwonende met een inkomen lager dan
NLG 3.125,00 per maand (NLG 37.500,00 per jaar);
in afwijking van bet gestelde in de leden 1a tot en met 1d kunnen minderjarige inwoners die geplaatst zijn in een gezinsvervangend tehuis ook in aanmerking komen voor een U-pas.
In aanvu[iing op het bepaalde in het eerste lid ontstaat voor de inwoner die een uitkering heeft uit sociale verzekeringswetten of sociale voorzieningen, het recht op de U-pas wanneer deze uitkering is verstrekt over een aaneengesloten tijdvak van drie maanden, direct voorafgaand aan de maand waarin de aanvraag voor een U-pas wordt ingediend of ambtshalve een besluit wordt genomen.
Artikel 3 De aanvraagprocedure
De aanvrager is verplicht alle voor het vaststellen van het recht op de U-pas noodzakelijke gegevens en bewijsstukken omtrent inkomen, gezinssamenstelling en Sofi-nummers aan burgemeester en wethouders te verstrekken en hen te machtigen gegevens omtrent inkomen en gezinssamenstelling op te vragen bij de Belastingdienst, de Informatie Beheergroep en het GBA.
Artikel 4 De toekenning en verstrekking van de U-pas
Belanghebbenden kunnen bezwaar maken bij burgemeester en wethouders tegen besluiten zoals bedoeld in artikel 3. Op de behandeling van bezwaarschriften is de Verordening behandeling bezwaar en beroepschriften van toepassing.
Artikel 6 Nadere regels en mandaat
De uitvoering van deze verordening wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders. Zij kunnen ter uitvoering nadere regels stellen.
Artikel 7 De hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen in afwiiking van het gestelde in artikel 2, vanwege zeer dringende en bijzondere amstandigheden, besluiten een U-pas toe te kennen terwiji daar formeel geen recht op bestaat.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2001 en kan worden aangehaald als: Verordening U-pas.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 29 juni
De secretaris, De burgemeester,
Drs. A. Vermeulen Mr. A.H. Brouwer-Korf