Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening regelende de ondersteuning van de in de raad vertegenwoordigde fracties |
Citeertitel | verordening fractieondersteuning |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen opmerkingen
gemeentewet, art. 33, lid 3
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-04-2004 | 09-06-2015 | nieuwe regeling | 21-04-2004 gemeenteblad, 2004, 4.04 | Presidium, 7 april 2004 |
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 7 april 2004;
gezien het advies van de commissie algemene bestuurlijke zaken d.d 25 maart 2004;
Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende verordening regelende de ondersteuning van de in de raadvertegenwoordigde fracties:
Deze bijdrage bestaat uit een vast deel voor elke fractie waarbij de helft van het jaarlijks budget zoals opgenomen in de beheersbegroting evenredig over de fracties wordt verdeeld. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag per raadszetel waarbij de andere helft van het jaarlijks budget zoals opgenomen in de beheersbegroting over het aantal raadszetels wordt verdeeld.
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor demaanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 1, tweede lid, vastgesteldebijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naarevenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden. De verdeling vindt plaats vanaf het moment waarop de splitsing is medegedeeld aan de raad.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel.
Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te latenondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op met name facilitair gebiedis het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen.
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van defractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aanraadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrageverkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het
raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet) aanvullen met de bijdrage voorfractieondersteuning. Opleidingen voor raads- en commissieleden dienen bekostigd te worden uit het daarvoor beschikbare individuele budget en dientengevolge ook niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning.
Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan deze inhoudelijk niet te zeergedetailleerd geregeld worden. Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellenvan gemeenteambtenaren voor de fracties wordt minder wenselijk geacht, aangezien het vaak politiek getinte ondersteuning betreft. Fracties moeten daarom vrij zijn in de keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen.
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in tweegedeelten gesplitst. Het is logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in deraad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaarverrekend worden.
Het spreekt vanzelf dat de bijdrage aangepast zal moeten worden aan veranderdeverhoudingen in de raad. De regeling heeft tot gevolg dat fracties die kleiner worden (of geheel verdwijnen) nog over de gehele maand waarin de nieuwe raad voor het eerst vergaderd de bijdrage ontvangen. Voor fracties die groter worden (of nieuwe fracties) gaat de bijdrage per diezelfde maand in. Dat betekent dat de totale bijdrage voor fractieondersteuning in een verkiezingsjaar hoger uitvalt dan in andere jaren. Dit is niet te vermijden.
Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend moetenworden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dat alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten plaatsvinden.
De controle van het verslag wordt door de accountant meegenomen met de controle op dejaarrekening. Uit het verslag en de accountantsverklaring kan naar voren komen dat er eenverrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kanworden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt, zal de raad het ten onrechte