Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING COMMISSIE MONUMENTEN EN CULTUURHISTORIE LINGEWAARD 2007 |
Citeertitel | Verordening commissie Monumenten en Cultuurhistorie Lingewaard 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-10-2007 | nieuwe regeling | 28-06-2007 Het Gemeente Nieuws, 22-08-2007 | Besluitnummer 41c/2007 |
De raad van de gemeente Lingewaard;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 mei 2007;
gehoord de rondetafelbijeenkomst d.d. 13 juni 2007;
gelet op het bepaalde in artikel 15 derde lid Monumentenwet 1988, de Gemeentewet en de Monumentenverordening Lingewaard 2007;
DE VERORDENING COMMISSIE MONUMENTEN EN CULTUURHISTORIE LINGEWAARD 2007
De commissie heeft als taak het college op verzoek of uit eigener beweging te adviseren over:
De commissie draagt uit haar midden één lid voor aan het college ter benoeming als lid van de op basis van de Bouwverordening Lingewaard 2007 ingestelde commissie Welstand en Monumenten.
De voorzitter is uit eigener beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.
De commissie vergadert slechts als er tenminste 3 leden waaronder de voorzitter of de plaatsvervangende voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het aantal vereiste leden niet aanwezig is, belegd de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten genomen worden ongeacht het aantal aanwezige leden.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 28 juni 2007.
Naar aanleiding van de ingekomen zienswijzen met betrekking tot de Monumentenlijst Gendt en het advies van de Monumentencommissie van 15 januari 2007 heeft het college besloten de mogelijkheden te onderzoeken om te komen tot:
Op verzoek van het college heeft het Gelders Genootschap de notitie Integrale welstand- en monumentenadvisering Lingewaard opgesteld. In haar vergadering d.d. 28 maart 2007 heeft de Monumentencommissie deze notitie besproken en haar voorkeur uitgesproken voor de daarin opgenomen optie 1: integrale commissie tevens monumentencommissie voor wijzigingsplannen. Zulks betekent dat de Monumentencommissie haar voorkeur uitspreekt voor het, naast de bestaande Monumentencommissie, instellen van een integrale commissie Welstand en Monumenten. Deze nieuwe commissie Welstand en Monumenten vormt, wat betreft de behandeling van aanvragen voor monumentenvergunning en bouwplannen, wettelijk gezien zowel de welstandscommissie als de monumentencommissie. Dat betekent dat de eindverantwoordelijkheid voor de welstands- en monumentenadviezen bij deze integrale commissie komt te liggen. Hierdoor ontstaat voor de huidige monumentencommissie de ruimte om invulling te geven aan haar adviserende rol met betrekking tot beleidsmatige aspecten van het monumenten- en het cultuurhistorische beleid.
In de Monumentenverordening Lingewaard 2007 wordt aangegeven in welke gevallen het college de commissies met betrekking tot gemeentelijke monumenten om advies dient te verzoeken.De taken, samenstelling en werkwijze van de integrale commissie Welstand en Monumenten worden geregeld door middel van de Bouwverordening Lingewaard 2007.
Deze verordening regelt de taken, samenstelling en werkwijze van de beleidscommissie Monumenten en Cultuurhistorie (voorheen de Monumentencommissie).
De nummering en formulering van deze verordening is opgesteld en zoveel mogelijk in overeenstemming met de Aanwijzingen voor de decentrale regelgeving van de VNG.
Op grond van artikel 3:9a Awb is afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuurecht tevens van toepassing op voorstellen van wet. Volgens de toelichting bij dit artikel betekent deze bepaling voor de lagere overheden dat op alle voorstellen voor regelingen en verordeningen zij rechtstreeks vallen onder de werking van afdeling 3.3 Awb. Op grond van de verplichting van artikel 3:8 Awb wordt dan ook vermeldt dat de conceptversie van deze verordening is opgesteld door de mevr. mr. P. Nijhoff van Buro Langhenkel Noord bv te Zwolle in nauwe samenwerking met afdeling BWM van de gemeente Lingewaard.
De naam van de commissie maakt duidelijk dat de adviserende rol van de commissie niet enkel beperkt blijft tot het gebouwde historisch erfgoed (monumenten) maar dat haar adviserende rol betrekking heeft op alle cultuurhistorische waarden binnen de gemeente Lingewaard.
Het uitbrengen van adviezen inzake de monumentenvergunning en/of bouwvergunning voor gemeentelijke en rijksmonumenten is een taak die voorbehouden is aan de integrale commissie Welstand en Monumenten. In alle andere gevallen is de adviserende taak voorbehouden aan de commissie Monumenten en Cultuurhistorie.
In artikel 12 van de Monumentenverordening Lingewaard 2007 wordt bepaald dat de adviserende taak inzake de monumentenvergunning als bedoeld in artikel 15 eerste lid Monumentenwet 1988 voorbehouden is aan de commissie Welstand en Monumenten. Het intrekken en/of wijzigen van de verordening als bedoeld in artikel 15 derde lid Monumentenwet 1988 (de Monumentenverordening Lingewaard 2007) betreft echter een meer beleidsmatige aangelegenheid. Het is om die reden dat lid 5 van deze verordening expliciet bepaalt dat in dat geval de adviserende taak voorbehouden is aan de commissie Monumenten en Cultuurhistorie.
Het is gebruikelijk binnen het huidige dualistische stelsel dat het college zelf de leden benoemt van de commissies die haar van advies dienen.
Bij de benoeming van commissieleden wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van de gewenste deskundigheden. Vertegenwoordiging van binnen de gemeente Lingewaard actieve Historische Kringen is onontbeerlijk omdat zij specifieke deskundigheid bezitten met betrekking tot lokale cultuurhistorische aspecten. Het is gewenst dat alle historische kringen vertegenwoordigd zijn binnen de commissie. De gemeente realiseert zich echter terdege dat dit een grote belasting kan vormen voor de binnen de Historische Kringen actieve vrijwilligers. Het is niet ondenkbaar dat het realiseren van een directe vertegenwoordiging van álle historische kringen in de commissie in de praktijk niet haalbaar blijkt. Om die reden is bepaald dat men in ieder geval gezamenlijk met één lid vertegenwoordigd is. Op deze manier wordt de Historische Kringen de mogelijkheid geboden om de vertegenwoordiging onderling te regelen om eventuele capaciteitsproblemen op te vangen.
Uit het midden van de commissie dient één lid voorgedragen te worden zodat deze benoemd kan worden als lid van de commissie Welstand en Monumenten. Op deze wijze wordt de door de commissie gewenste vertegenwoordiging in de commissie Welstand en Monumenten zeker gesteld. Het is de bedoeling dat deze afgevaardigde zaken welke in de commissie Welstand en Monumenten aan de orde gesteld worden welke ook de commissie Monumenten en Cultuurhistorie aangaan terugkoppelt en eventueel ter bespreking voorlegt.
De ambtelijk secretaris dient de commissie te ondersteunen bij het uitvoeren van haar taken. Dit betekent dat hij ondermeer verantwoordelijk is voor de (inhoudelijke) voorbereiding van de vergaderingen, het opstellen van adviezen van de commissie en het tijdig verzenden van stukken.
Voor het uitbrengen van adviezen aan het college is vaak aan termijnen gebonden. Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat het uitbrengen van adviezen ernstige vertraging ondervindt doordat onvoldoende leden aanwezig zijn.