Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hellendoorn

Regeling gronduitgifte

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHellendoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gronduitgifte
CiteertitelRegeling gronduitgifte
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-02-200829-06-2013nieuwe regeling

05-02-2008

Twents Volksblad, 19-02-2008

07INT01755

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gronduitgifte

De raad van de gemeente Hellendoorn;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 december 2007;

 

b e s l u i t :

 

A. vast te stellen de

 

Regeling gronduitgifte

I. Uitgangspunten
  • a.

    uitgifte van bouwgrond vindt uitsluitend plaats aan personen, die economisch of sociaal aan de gemeente Hellendoorn gebonden zijn, met dien verstande:

    • -

      dat de aan de gemeente Hellendoorn economisch of sociaal gebondenen in aanmerking komen voor een bouwterrein in de uitbreidingsplannen voor de kern Nijverdal;

    • -

      dat om voor een bouwterrein in de uitbreidingsplannen voor de overige kernen in aanmerking te kunnen komen men economisch of sociaal aan het rayon behorende bij die kern gebonden dient te zijn;

  • b.

    de koper van een bouwterrein bedoeld onder a. mag het bouwterrein (met de daarop gebouwde woning) binnen een termijn van 5 jaar na aankoop niet doorverkopen zonder toestemming van burgemeester en wethouders. Bij toestemming kunnen burgemeester en wethouders nadere voorwaarden, bepalingen en bedingen stellen;

  • c.

    men kan in principe slechts in aanmerking komen voor aankoop van een bouwterrein van de gemeente, nadat men zich als gegadigde voor een bouwterrein heeft laten registreren en de leges “bouwgrondzoekenden” heeft voldaan; De registratie vervalt na afloop van de jaarlijks te houden herregistratie, tenzij men ten tijde van de herregistratie opnieuw verzoekt om herregistratie. Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot herregistratie zijn leges verschuldigd;

  • d.

    het volgnummer van de onder c. bedoelde registratie bepaalt – behoudens in uitzonderlijke gevallen ter beoordeling van burgemeester en wethouders en het te hanteren waarderingssysteem – de volgorde van uitgifte van de bouwterreinen;

  • e.

    bij een indirecte sociale binding (zie hierna) wordt een waarderingssysteem gehanteerd.

II. Begripsbepalingen

Onder het begrip ECONOMISCHE BINDING wordt verstaan, dat het hoofdbestanddeel van de dagtaak wordt uitgeoefend bij een in de gemeente Hellendoorn c.q. bij een in de desbetreffende kern gevestigde onderneming of instelling.

Het begrip SOCIALE BINDING wordt gesplitst in:

  • -

    directe sociale binding;

  • -

    indirecte sociale binding.

 

A. Directe sociale binding.

 

Direct sociaal gebonden is diegene, die in de gemeente Hellendoorn, c.q. in de desbetreffende kern:

  • 1.

    geboren en getogen is en thans nog in de gemeente Hellendoorn c.q. de desbetreffende kern woont;

  • 2.

    geboren en getogen is en aansluitend daarop tijdelijk elders woont in verband met het volgen van een bepaalde studie;

  • 3.

    gedurende een aaneengesloten periode van tenminste 3 jaar voorafgaande aan de uitgifte van grond heeft gewoond en daar ten tijde van de uitgifte van de grond nog woonachtig is.

 

B. Indirecte sociale binding.

 

1. In de hierna omschreven gevallen wordt een zekere mate van sociale binding aan de gemeente c.q. een bepaalde kern aanwezig geacht, te waarderen in punten.

Maximaal aantal punten 50; daarna geldt de volgorde van registratie. Per half jaar wachttijd: 5 punten.

a. vertrokken uit de gemeente

  • -

    geboren en getogen in de gemeente en daar gedurende een periode van 15 jaar vanaf de geboorte gewoond hebbende, danwel:

  • -

    getogen in de gemeente en daar gedurende een aaneengesloten periode van 20 jaar gewoond hebbende:

  • 1. dan worden geen punten toegekend; dit betekent een wachttijd van 5 jaar;

  • 2. wordt aan een der criteria onder a. voldaan en is men er in geslaagd via de vrije woningmarkt een woning te verwerven c.q. te huren in een kern binnen deze gemeente, dan wordt een wachttijd opgelegd zoals hierna onder b. is aangegeven, zulks met dien verstande, dat de periode gedurende welke men ingeschreven heeft gestaan als gegadigde voor een bouwterrein in de tijd waarin men buiten de gemeente woonde op deze wachttijd in mindering wordt gebracht.

b. migratie binnen de gemeente

- criteria als onder a. voor een bepaalde kern:

Aantal jaren gewoond buiten de kern:

Aantal punten:

Wachttijd van:

tussen 0 – 5 jaar

tussen 6 – 10 jaar

tussen 11 – 15 jaar

tussen 16 – 20 jaar

tussen 21 – 25 jaar

langer dan 25 jaar

45

40

30

20

10

0

45

40

30

20

10

0

2. Buiten de gevallen bedoeld onder I, waarin aanmelding als gegadigde plaatsvindt door iemand, die om welke reden dan ook de gemeente of een bepaalde kern heeft verlaten en dus elders woonachtig is, wordt een sociale binding niet bij voorbaat uitgesloten geacht. Burgemeester en wethouders beslissen in die gevallen van geval tot geval.

III. Overige bepalingen

  • 1.

    In uitzonderlijke gevallen kan door burgemeester en wethouders van de regeling worden afgeweken, gehoord de commissie grondgebied.

  • 2.

    In gevallen waarin de regeling niet voorziet beslissen burgemeester en wethouders.

IV. Registratie en procedure van uitgifte van bouwterreinen

1. Registratie

Men kan uitsluitend voor aankoop van een bouwterrein van de gemeente in aanmerking komen, indien men als gegadigde voor een bouwterrein is geregistreerd.

Registratie dient plaats te vinden door invulling en ondertekening van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier. Op het formulier vermeldt de gegadigde voor welk rayon of uitbreidingsgebied men in aanmerking wil komen, mocht daar in de toekomst bouwgrond worden uitgegeven. Rayons zijn gebieden rond de kernen Daarle, Daarlerveen, Haarle en Hellendoorn. Verder kan men zich inschrijven voor bouwgrond in het plan De Kruidenwijk. Aan het in behandeling nemen van een aanvraag tot inschrijving in het register zijn kosten verbonden. Voor elke registratie wordt apart leges betaald. De hoogte daarvan kan jaarlijks wijzigen. Bij de registratie wordt een volgnummer gegeven.

 

De herregistratie bestaat jaarlijks uit een verzoek om opnieuw ingeschreven te staan als gegadigde voor bouwterreinen. Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot herregistratie is een gegadigde leges verschuldigd. De door gegadigden verstrekte gegevens zijn van doorslaggevende aard om in de gelegenheid te worden gesteld een keus te maken uit de beschikbare bouwterreinen.

2. De keus van een bouwterrein

Zodra in een bepaald rayon bouwterreinen kunnen worden uitgegeven wordt nagegaan welke gegadigden zich daarvoor hebben opgegeven en of die gegadigden aan de ge­stelde eisen voldoen. Degenen die daarvoor in aanmerking komen krijgen vervolgens een informatieset toegezonden. Is het aantal kavels echter beperkt en het aantal gegadigden groot, dan krijgen alleen de mensen die boven aan de wachtlijst staan, bericht. Is een gegadigde aangeschreven en geïnteresseerd in een van de kavels, dan vult de gegadigde het formulier “verificatie van bindingseisen in het kader van gronduitgifte” in. Aan de hand hiervan toetst de gemeente of de gegadigde voldoet aan de eisen. Zij, die hieraan voldoen, ontvangen vervolgens een uitnodiging om op een bepaald tijdstip te verschijnen om dan een keus te maken uit de op dat moment beschikbare bouwterreinen. Hierbij wordt er op gewezen, dat aan de verkoop bepaalde voorwaarden worden verbonden (zie hiervoor de in de bijlage opgenomen algemene verkoopvoorwaarden).

 

Na het maken van de keus krijgt de gegadigde een officiële aanbieding in de vorm van een (ver)koopovereenkomst. Deze overeenkomst dient door de gegadigde voor akkoord te worden getekend en aan de gemeente te worden overgelegd binnen de hiervoor gestelde termijn. Na de tijdige ontvangst van de overeenkomst wordt het college van burgemeester en wethouders voorgesteld om een besluit tot verkoop te nemen.

3. Richtlijnen registratie en uitgifte bouwterreinen

  • Speciale aandacht wordt gevestigd op de volgende richtlijnen.

  • a.

    Indien een gegadigde aan de beurt is, krijgt hij slechts informatie toegezonden inzake een bouwterrein in dat deel (rayon) van de gemeente, dat door hem is opgegeven.

  • b.

    Het aanbrengen van wijzigingen in de antwoorden op de gestelde vragen wordt slechts geaccepteerd tot het tijdstip waarop gestart wordt met de uitgifte van bouwterreinen in een bepaald rayon.

  • c.

    Verschijnt de gegadigde niet op het voor hem gereserveerde tijdstip voor het maken van een keus uit de beschikbare bouwterreinen, of verschijnt de gegadigde zonder voorafgaande kennisgeving op een ander tijdstip, dan wordt hij geacht een aanbieding te hebben geweigerd en wordt zijn naam van de lijst van gegadigden afgevoerd.

  • d.

    Een zelfde consequentie is verbonden aan het niet doen van een keuze bij het beschikbaar zijn van tenminste 6 bouwterreinen voor het blijkens de aanmelding door de gegadigde gewenste woningtype.

    Ook dan wordt de naam van de gegadigde dus van de lijst van gegadigde voor een bouwterrein afgevoerd.

  • e.

    Zijn er minder dan 6 terreinen voor de bouw van het gewenste woningtype beschikbaar, dan kan de gegadigde zijn naam op een reservelijst laten plaatsen.

  • f.

    Zodra een gegadigde een kavel heeft uitgezocht (nog niet verkregen of gekocht) verwijdert de gemeente de naam van de lijst. De gegadigde komt dan voor een periode van vijf jaar niet in aanmerking voor inschrijving voor en uitgifte van gemeentelijke bouwgrond. Deze regel geldt ook voor personen, die aanvankelijk op de reserve lijst stonden, maar die uiteindelijk toch een kavel hebben kunnen kopen.

  • g.

    De beschreven regeling geldt voor de uitgifte van vrije sector kavels van de gemeente in de uitbreidinggebieden in de genoemde kernen en De Kruidenwijk.

B. in te trekken het besluit van 1 februari 2007 met nummer 06INT00136;

C. dat dit besluit in werking treedt met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,