Organisatie | Landgraaf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009 |
Citeertitel | Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2013 | 01-01-2014 | artikel 1,2 en bijlage | 03-06-2013 Landgraaf Aktueel, 28 augustus 2013 | Onbekend | |
01-01-2013 | 01-09-2013 | art. 5, bijlage | 04-12-2012 Landgraaf Aktueel 12 december 2012 | Onbekend | |
23-09-2010 | bijlage | 14-09-2010 Landgraaf Aktueel 22-09-2010 | |||
04-02-2010 | 01-01-2010 | bijlage | 19-01-2010 Landgraaf Aktueel 03-02-2010 | ||
01-01-2010 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 15-12-2009 Landgraaf Aktueel 30-12-2009 | Onbekend |
Burgemeester en wethouders van Landgraaf;
De Burgemeester van Landgraaf;
overwegende dat het wenselijk is, in verband met de wijziging van de indeling van de ambtelijke organisatie, de verdeling van de bevoegdheden opnieuw vast te stellen;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;
gezien het advies van de Ondernemingsraad van 28 september 2009;
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
artikel 2 secretaris en algemeen directeur
De secretaris en algemeen directeur zijn bevoegd tot uitvoering van de aan hen of haar bij of krachtens de (Gemeente)wet dan wel het organisatiebesluit opgedragen taken en verantwoordelijkheden, alsook tot het namens de 'bestuursorganen' voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van de bestuursorganen.
De secretaris en algemeen directeur, beiden de directie vormend als bedoeld in artikel 1, sub c van het Besluit ambtelijke organisatie gemeente Landgraaf en instructie secretaris, 2009, zijn bevoegd elkaar bij afwezigheid te vervangen waarbij zij handelen conform de in de bijlage opgenomen bevoegdheden.
Bij ondertekening van enig stuk brengt de functionaris de uitoefening van een namens het bestuursorgaan verleend (onder)mandaat, machtiging of volmacht tot uitdrukking door ondertekening met: “Namens Burgemeester en Wethouders (dan wel namens de gemeente, de Burgemeester ofnamens de secretaris) van Landgraaf, aanduiding functie, vermelding titulatuur/naam functionaris”.
Bij afwezigheid van de functionaris die bevoegd is stukken te ondertekenen terwijl spoedige afdoening van het stuk is aangewezen, vindt ondertekening van het stuk plaats door diens daartoe aangewezen plaatsvervanger dan wel door de leidinggevende van de betreffende functionaris. Indien ondertekening plaatsvindt door de plaatsvervanger wordt aan de ondertekening als bedoeld in artikel 5, eerste lid, voorafgaand aan aanduiding titulatuur/naam toegevoegd: "b.a" (bij afwezigheid).
Landgraaf, 15 december 2009
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
de Secretaris, de Burgemeester,
mr. S.B.E. Willems-van Ulden mr. L.H.F.M. Janssen
de Burgemeester voornoemd,
mr. L.H.F.M. Janssen
Bijlage bij het Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009
Uitvoeren van artikel 9, lid 4 Besluit Informatiebeheer 2004 |
SECTOR WIJKGERICHT WERKEN Afdeling beheer openbare ruimte
SECTOR WIJKGERICHT WERKEN Afdeling toezicht en handhaving
WIJKGERICHT WERKEN wijkcoördinatoren
Afdeling maatschappelijke ontwikkeling
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling
Afdeling grondzaken en economie
Afdeling Bestuurlijke en Juridische zaken
Team Documentaire Informatievoorziening
In verband met een nieuwe organisatie-indeling en vaststelling van het Besluit ambtelijke organisatie gemeente Landgraaf en instructie secretaris, 2009, is het aangewezen het huidige bevoegdhedenbesluit (het Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2005) geheel te herzien en een nieuw Bevoegdhedenbesluit 2009 vast te stellen.
Evenals in het Bevoeghedenbesluit 2005, hebben het College dan wel de Burgemeester in onderhavig Bevoegdhedenbesluit aangegeven dat de secretaris het hoofd is van de ambtelijke organisatie. In die hoedanigheid is de secretaris gemachtigd om alle zaken af te wikkelen. Het gaat hierbij om bevoegdheden die niet tot de categorie mandaat dan wel volmacht moeten worden gerekend maar die de secretaris in staat moeten stellen de dagelijkse werkzaamheden binnen de ambtelijke organisatie voortgang te laten vinden. Specifieke bevoegdheden zijn opgenomen in de Bijlage bij het besluit. Een aantal bevoegdheden hebben de bestuursorganen, evenals in het Bevoegdhedenbesluit 2005, aan zich gehouden, bijvoorbeeld de privaatrechtelijke handelingen (koop/verkoop e.d.) ter zake van onroerende zaken alsook ten aanzien van privaatrechtelijke handelingen boven een bepaald geldelijk belang.
Ingevolge artikel 4, derde lid, van het besluit dient de Bijlage zo te worden gelezen dat elke bevoegdheid die bij een bepaalde functie staat genoemd, ook per definitie aan diens leidinggevende(n) toekomt (t.w. secretaris, (sector)hoofd, afdelingshoofd, teamleider). Ten behoeve van de leesbaarheid is er van afgezien steeds eveneens alle leidinggevenden te noemen, behalve daar waar het de duidelijkheid ten goede komt.
In het kader van integraal management is aan de sector/stafhoofden de bevoegdheid gemandateerd om binnen hun sector of afdeling, de medewerkers aan te stellen of op eigen verzoek te ontslaan, met uitzondering van de afdelingshoofden. De secretaris is bevoegd tot aanstelling en ontslag op eigen verzoek van de afdelingshoofden. Het College behoudt de bevoegdheid ten aanzien van de (sector)hoofden resp. ontslag van functionarissen indien dit niet op eigen verzoek geschiedt.
Aan de (sector)hoofden en functionarissen is voorts een algemene machtiging verleend om het hen mogelijk te maken de aan hen binnen hun sector resp. functie vallende taken ook daadwerkelijk uit te (laten) voeren.
Aan elke functionaris is vervolgens in artikel 4, eerste lid, van het Bevoegdhedenbesluit een algemene machtiging (handelingen, niet zijnde mandaat of volmacht) verstrekt tot het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden voor zover die aan hem of haar zijn opgedragen. Te denken valt aan: ondertekening en verzending van ontvangstbevestiging, de daadwerkelijke uitvoering van besluiten die door het bestuursorgaan of mandans zijn genomen en correspondentie hierover, correspondentie inzake bepaalde voorgenomen transacties, verzorgen van informatie en voorlichting over rampen, verstrekking van statistische informatie, uitbetaling van verleende gratificaties, uitvoering wachtgeldregeling, franchiseregeling ziektekosten, inconveniëntenregeling, spaarloonregelingen, etc. etc.
In verband met de nieuwe organisatiestructuur zijn uiteraard nieuwe namen van sectoren en staven resp. nieuwe functies genoemd en zijn taken en bevoegdheden aan de nieuwe indeling van de organisatie aangepast. Inhoudelijk komt het onderhavige Bevoegdhedenbesluit 2009 echter in grote lijnen overeen met het Bevoegdhedenbesluit 2005. Nog steeds is gekozen voor het principe de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen.
In de Bijlage zijn expliciet de (onder)mandaten en volmachten opgenomen. Daar waar wellicht onduidelijkheid zou kunnen ontstaan omtrent de overige bevoegdheden is in de Bijlage de specifieke machtiging nog eens expliciet vermeld.
In de Bijlage zijn in het eerste onderdeel de rechtspositionele bevoegdheden tot en met het niveau van afdelingshoofd, opgenomen. Vervolgens is de bevoegdheidstoedeling per sector en afdeling weergegeven. Per sector/afdeling wordt duidelijk aan welke functionarissen welke bevoegdheid in mandaat of machtiging/volmacht is gegeven.
Nu het tevens ondermandaat etc. betreft, is de leidinggevende van de functionaris bevoegd, althans indien daartoe zwaarwegende redenen bestaan, de functionaris de in ondermandaat / volmacht of machtiging toebedeelde bevoegdheid te ontnemen. Hij dient daarvan vanzelfsprekend de betrokkene alsook de secretaris onverwijld in kennis te stellen. De intrekking krijgt ingevolge het besluit formeel geen rechtskracht zolang hieraan geen algemene bekendheid is gegeven. Dat neemt niet weg dat de betrokken functionaris, gezien de hiërarchische verhoudingen, geen gebruik meer zal mogen maken van de bevoegdheid indien diens leidinggevende heeft meegedeeld dat hij de bevoegdheid intrekt. Het is duidelijk dat intrekking, nu het moet gaan om zwaarwegende redenen, niet gauw zal voorkomen.
Van belang voor de werking van het bevoegdhedenbesluit is een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (uitspraken 26 juni 2002, JB 2002/230 en 25 februari 2004, AB 2004/216) waaruit blijkt dat het in strijd moet worden geacht met de rechtszekerheid, indien het aan de gemandateerde zelf wordt overgelaten om de precieze omvang van het mandaat te bepalen. Het Bevoegdhedenbesluit mag dan ook geen interpretatievrijheid inhouden over de exacte omvang van de bevoegdheid. Een functionaris dient bij de uitoefening van zijn bevoegdheid overigens toch steeds de afweging te maken of de politieke ambtsdrager(s) zelf te pas moet(en) komen aan de besluitvorming: dit is inherent aan de ondergeschiktheid van de ambtenaar aan het politieke gezag. Hiervan kan sprake zijn indien het gaat om een onderwerp met bestuurlijk-politieke consequenties, indien er wordt afgeweken van beleid, indien er bezwaar of beroep te verwachten valt of wanneer er ingrijpende financiële consequenties te verwachten zijn.
In de Bijlage is aan verscheidene functionarissen een volmacht toegekend om opdrachten te verlenen aan derden en om diensten en materieel in te huren. Van belang is hierbij dat de bevoegdheid dient te worden uitgeoefend overeenkomstig het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. De functionarissen dienen hierop uitdrukkelijk gewezen te worden.
Los van dit Bevoegdhedenbesluit kan op ad hoc basis door het bestuursorgaan rechtstreeks aan bij naam genoemde functionarissen (onder)mandaat/volmacht of machtiging worden verleend, bijv. bij koop/verkoop van onroerende zaken tot ondertekening van de notariële akte, (ondertekeningsmandaat) of de bevoegdheid tot vertegenwoordiging voor een rechterlijke instantie e.d. Bestaande mandaten/volmachten die op ad hoc basis zijn verleend, hebben naar hun aard slechts tijdelijk rechtskracht dan wel behouden hun geldigheid tot het moment dat zij worden ingetrokken.
Het Bevoegdhedenbesluit zal periodiek worden geactualiseerd, ten minste een maal per jaar. De wijzigingen treden in werking na algemene bekendmaking hiervan.