Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Landgraaf

Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Landgraaf
Officiële naam regelingBevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009
CiteertitelBevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201001-01-2013nieuwe regeling

15-12-2009

Landgraaf Aktueel 30-12-2009

Onbekend
23-09-2010bijlage

14-09-2010

Landgraaf Aktueel 22-09-2010

04-02-201001-01-2010bijlage

19-01-2010

Landgraaf Aktueel 03-02-2010

Tekst van de regeling

Intitulé

Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009

Burgemeester en wethouders van Landgraaf;

De Burgemeester van Landgraaf;

overwegende dat het wenselijk is, in verband met de wijziging van de indeling van de ambtelijke organisatie, de verdeling van de bevoegdheden opnieuw vast te stellen;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;

gezien het advies van de Ondernemingsraad van 28 september 2009;

besluiten

artikel 1 definities

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester dan wel de secretaris van de gemeente Landgraaf;

  • b.

    besluit: een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

  • c.

    (onder)mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan een besluit te nemen;

  • d.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • e.

    machtiging: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • f.

    stafhoofd: het stafhoofd Diensten en het stafhoofd Concerncontrol

  • g.

    sectorhoofd: het sectorhoofd Maatschappelijke en Ruimtelijke Ontwikkeling (MRO), het sectorhoofd Wijkgericht Werken (WGW) en het sectorhoofd Publiekszaken (PuZa);

  • h.

    functionaris: degene die in dienst is van de gemeente Landgraaf en die werkt onder

    eindverantwoordelijkheid van het college;

  • i.

    gemandateerde: degene aan wie (onder)mandaat, volmacht dan wel machtiging is verleend;

  • j.

    stuk: een document dat een besluit inhoudt dat, dan wel een mededeling die, wordt toegerekend aan een bestuursorgaan;

  • k.

    organisatiebesluit: Besluit ambtelijke organisatie gemeente Landgraaf en instructie secretaris, 2009;

  • l.

    organisatie: de ambtelijke organisatie als bedoeld in het organisatiebesluit.

artikel 2 secretaris

  • 1. De secretaris is gemachtigd tot uitvoering van de aan hem of haar bij of krachtens de (Gemeente)wet dan wel het organisatiebesluit opgedragen taken en verantwoordelijkheden, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.

  • 2. Aan de secretaris worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in de bijlage bij dit besluit.

artikel 3 sectorhoofden en stafhoofden

  • 1. Het sectorhoofd en het stafhoofd zijn gemachtigd tot de uitvoering van de aan hem of haar bij het organisatiebesluit opgedragen taken en verantwoordelijkheden, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.

  • 2. Aan het sectorhoofd en stafhoofd worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in de bijlage bij dit besluit.

Artikel 4 functionarissen

  • 1. Elke functionaris is gemachtigd tot het uitvoeren van besluiten van het bestuursorgaan en tot het namens de gemeente voeren van correspondentie, een en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem of haar opgedragen taken.

  • 2. In de bijlage behorend bij dit besluit wordt aangegeven aan welke functionarissen, welke bevoegdheid is toegekend.

  • 3. Indien aan een functie een bepaalde bevoegdheid is verbonden, wordt geacht aan de leidinggevende van die functionaris tevens de bevoegdheid te zijn toebedeeld.

  • 4. De functionaris volgt bij de uitoefening van een hem of haar toekomende bevoegdheid, de door diens leidinggevende verstrekte aanwijzingen en instructies.

Artikel 5 ondertekening

  • 1. Bij ondertekening van enig stuk brengt de functionaris de uitoefening van een namens het bestuursorgaan verleend (onder)mandaat, machtiging of volmacht tot uitdrukking door ondertekening met: “Namens Burgemeester en Wethouders (dan wel namens de Burgemeester ofnamens de secretaris) van Landgraaf, aanduiding functie, vermelding titulatuur/naam functionaris”.

  • 2. Het ondertekenen van een bij (onder)mandaat te nemen besluit dan wel andere bij volmacht of machtiging te ondertekenen stukken, gebeurt handmatig.

Artikel 6 intrekking

  • 1. Indien aan een functionaris (onder)mandaat, machtiging of volmacht is verstrekt, kan door diens leidinggevende indien daartoe aanleiding bestaat, bij zwaarwegende redenen, te allen tijde het (onder)mandaat, machtiging of volmacht worden teruggenomen.

  • 2. Indien een leidinggevende gebruik maakt van de in het eerste lid bedoelde bevoegdheid, meldt hij dit onverwijld en met redenen omkleed aan de secretaris.

  • 3. De intrekking van een bevoegdheid verkrijgt pas externe rechtskracht vanaf het moment van algemene bekendmaking.

Artikel 7 vervanging

Bij afwezigheid van de functionaris die bevoegd is stukken te ondertekenen terwijl spoedige afdoening van het stuk is aangewezen, vindt ondertekening van het stuk plaats door diens daartoe aangewezen plaatsvervanger dan wel door de leidinggevende van de betreffende functionaris. Indien ondertekening plaatsvindt door de plaatsvervanger wordt aan de ondertekening als bedoeld in artikel 5, eerste lid, voorafgaand aan aanduiding titulatuur/naam toegevoegd: "b.a" (bij afwezigheid).

Artikel 8 beperking bevoegdheden

  • 1. Van de bevoegdheden in dit besluit kan slechts gebruik worden gemaakt met in achtneming van het door de raad vastgestelde Besluit Financiële beheersverordening 2004 en het door het college vastgestelde Treasurystatuut gemeente Landgraaf 2009.

  • 2. Bij strijdigheid van dit besluit met de in het Treasurystatuut gemeente Landgraaf 2009 opgenomen taken en bevoegdheden, prevaleert het Treasurystatuut gemeente Landgraaf 2009.

Artikel 9 inwerking treding

    • 1.

      Dit besluit wordt algemeen bekend gemaakt.

    • 2.

      Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2010, onder gelijktijdige intrekking van het Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2005, het Mandaatbesluit (programma)manager Wijkgericht Werken en het Mandaatbesluit tijdelijk sectorhoofd Publiekszaken.

    • 3.

      Dit besluit kan worden aangehaald als 'Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009'.

Ondertekening

Landgraaf, 15 december 2009

Burgemeester en Wethouders voornoemd,

de Secretaris,                                      de Burgemeester,

 

 

mr. S.B.E. Willems-van Ulden              mr. L.H.F.M. Janssen

 

 

de Burgemeester voornoemd,

 

 

mr. L.H.F.M. Janssen

Bijlage

SECRETARIS/  MANAGEMENT

 

 
Uitvoering formatiezaken binnen door bestuursorgaan vastgestelde beleidskaders en budgetten  Ÿ secretarismachtiging
Openstellen vacature ex art. 2:4:2 ARL  Ÿ secretarismachtiging
Aanstelling en aangaan arbeidsovereenkomst ex art. 2:1 t/m 2:8 ARL, bevordering en ontslag voor zover op eigen verzoek, van medewerkers, met uitzondering van sectorhoofden en stafhoofden  Ÿ secretaris  mandaat
Aanstelling, bevordering en ontslag voor zover op eigen verzoek, van medewerkers binnen eigen sector, met uitzondering van afdelingshoofden  Ÿ secretaris Ÿ sector- en stafhoofdenmandaat
Beslissen over periodieke verhoging ex art. 3:1:1:7 ARL, het beslissen over een extra periodieke verhoging ex art. 3:1:1:8 ARL, het beslissen over het onthouden van een periodieke verhoging ex art. 3:1:1:9 ARL en het beslissen over een extra periodiek ex art. 3:1:1:35 ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofdenmandaat
Beslissen over arbeidsmarkttoeslag ex art. 3:1:1:17 en persoonlijke toelage ex art. 3:7:8 ARL  Ÿ secretarismandaat
Beslissen over toelage onregelmatige dienst ex artt. 3:1:1:15 en 3:1:1:16 ARL; waarnemingstoelage ex art. 3:1:2 ARL; verschuivingsvergoeding ex artt. 3:4 en 3:4:1 ARL; telefoonvergoeding i.v.m. wachtdienst ex art. 32:1:1:2 ARL; toelage onregelmatige dienst ex art. 3:1:1:15 e.v. ARL; toekenning bijzondere beloning ex art. 15:1:28 ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofdenmandaat
Geven van een dienstopdracht tot het verrichten van overwerk als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Beslissen over overwerkvergoeding ex art. 3:2:1 ARL Ÿ secretaris Ÿ sector- en stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat  
Aanwijzen van ambtenaren voor verrichten wachtdienst op grond van art. 3:3:1:1, eerste lid, ARLŸ secretaris Ÿ sector- en stafhoofden Ÿ afdelingshoofd  facilitair bedrijf Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhaving  mandaat
Beslissen over ambtsjubileumgratificatie ex art. 3:5:1 ARLŸ secretaris Ÿ sector- en stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat  
Vaststellen van een andere arbeidsduur per week dan de formele arbeidsduur per week ex art. 4:1, eerste lid, ARLŸ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofden  mandaat
Vaststellen vaste werktijden voor ambtenaren die werkzaam zijn in door de burgemeester en wethouders aan te wijzen functies of dienstonderdelen als bedoeld in artikel 4:2:0:2, tweede lid, ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofdenmandaat
Aanwijzen van maximaal 6 werkdagen als dienstvrije dagen, in overeenstemming met de OR, ex art. 4:2:0:13, eerste lid, ARL   Ÿ secretarismandaat
Beslissen op een verzoek over opbouwen van spaaruren op grond van artikel 4:3, tweede lid, ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en   stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Beslissen over uitwisseling van arbeidsvoorwaarden op grond van het bepaalde in hoofdstuk 4a ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Toepassing seniorenregeling ex art. 5:1 ARL e.v. Ÿ secretarismandaat  
Beslissen over verlof wegens calamiteiten en ander kort verzuimverlof ex art. 6:4 ARL   Ÿ secretaris Ÿ sector- en     stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Afwijzen van een verzoek terzake van ouderschapsverlof als bedoeld in artikel 6:2, vijfde lid, van de Wet arbeid en zorg (Wazo)  Ÿ secretaris Ÿ sector- en   stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Wijzigen van de spreiding van de uren over de week terzake van het opnemen van ouderschapsverlof als bedoeld in artikel 6:5, derde lid, van de Wazo  Ÿ secretaris Ÿ sector- en stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Afwijzen van het verzoek het ouderschapsverlof niet op te nemen of niet voort te zetten op grond van onvoorziene omstandigheden als bedoeld in artikel 6:6, eerste lid, van de Wazo  Ÿ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofdenmandaat
Verlenen van onbetaald verlof als bedoeld in artikel 6:9 van de CARŸ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofden  mandaat
Opdracht geven aan de ARBO-dienst tot het onderwerpen van een ambtenaar aan een geneeskundig onderzoek ex art. 7:2:5, eerste lid, ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en    stafhoofden Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Buiten dienst stellen van een ambtenaar ex art. 7:2:6, eerste lid, ARL  Ÿ secretarismandaat
Indienen van verzoek bij UWV om ambtenaar in aanmerking te laten komen voor maatregelen of voorzieningen ex art. 7:2:7, eerste lid, ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofdenmandaat
Vergoeden kosten van geneeskundige verzorging bij arbeidsongeschiktheid in en door de dienst ex art. 7:7, eerste lid, ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofdenmandaat
Staken van doorbetaling bezoldiging ex art. 7:13:2, eerste lid, ARLŸ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofden  mandaat
Opdragen van passende arbeid ex art. 7:16, eerste en tweede lid, ARL Ÿ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofden  mandaat
Beslissen dat toestemming is vereist voor terugkeer in betrekking en het al dan niet verlenen van die toestemming ex art. 7:17, eerste lid, ARL  Ÿ secretarismandaat
Beslissen over schorsing en de daarmee verband houdende gevolgen voor de bezoldiging op grond van de artikelen 8:15:1 en 8:15:2 ARL.  Ÿ secretarismandaat
Beslissen over een afwijkende regeling met betrekking tot het gebruik van de dienstwoning als bedoeld in artikel 8:16:3, eerste lid, ARL  Ÿ secretarismandaat
Beslissen over toekenning wachtgeld of ontslaguitkering op grond van de artikelen 10.1 e.v. ARL en de artikelen 10a.1 e.v. ARL, met betrekking tot personen die overeenkomstig mandaat door de secretaris of (staf-/sector) hoofden zijn ontslagen  Ÿ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofdenmandaat
Beslissen op kennisgeving als bedoeld in artikel 15:1:10, derde lid, ARL  Ÿ secretaris  mandaat
Het aanwijzen van een ambtenaar als bedoeld in artikel 15:1:11, eerste lid, ARL  Ÿ secretaris  mandaat
Ontzegging van de toegang aan een ambtenaar op grond van artikel 15:1:19 ARLŸ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofden  mandaat
Verlenen van toestemming als bedoeld in artikel 15:1:24 ARLŸ secretaris Ÿ sector- en  stafhoofden  mandaat
Beslissen omtrent volgen opleiding door ambtenaar als bedoeld in artikel 15:1:26 ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en    stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Aanwijzing ingeval van infectieziekte ex art. 15:1:20, tweede lid, ARL   Ÿ secretarismandaat
Het maken van afspraken en de vaststelling van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan op grond van artikel 17:1:1:0 ARL  Ÿ secretaris Ÿ sector- en    stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Beslissen over opleidings- en studiekosten ex art. 17:1:7:0 ARL, binnen geldende budget  Ÿ secretaris Ÿ sector- en   stafhoofden  Ÿ afdelingshoofden  mandaat
Vaststellen functiebeschrijving en bijbehorende persoonlijke aanvulling ex art 31:1:1:2 e.v ARL, met uitzondering van functiebeschrijving en persoonlijke aanvulling van sector- en stafhoofden  Ÿ secretarismandaat
Beslissen omtrent vergoedingen voor communicatiemiddelen op grond van artikel 32:1:1:1 e.v. ARL  Ÿ secretaris Ÿ afdelingshoofd facilitair bedrijf  volmacht
Vergoeden van meerkosten voor beeldschermgedeelte in bril op grond van het bepaalde in artikel 35:1:1:4, tweede lid, ARLŸ secretaris Ÿ afdelingshoofd facilitair bedrijf  volmacht
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen binnen de eigen begroting tot een maximum van € 100.000,- per opdracht.  Ÿ secretaris  volmacht
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen binnen de eigen begroting tot een maximum van € 50.000,- per opdracht.  Ÿ sectorhoofden en stafhoofden Ÿ afdelingshoofdenvolmacht
Uitvoeren van artikel 9, lid 4 Besluit Informatiebeheer 2004  Ÿ secretarismachtiging
Inrichten van ambtelijke organisatie ten aanzien van  bedrijfshulpverlening  Ÿ secretarismandaat/ machtiging
Voeren van overleg met de Ondernemingsraad  Ÿ secretarismandaat/ machtiging

 

 

SECTOR PUBLIEKSZAKEN

                                                                           Afdeling Servicedesk & Burgerzaken

 
Namens de burgemeester waarmerken van documenten dan wel voor echt verklaren van kopieën of afschriften van documenten dan wel het legaliseren of voor echt verklaren van handtekeningen Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  machtiging
Namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van een eigen verklaring onder ede of belofte als bedoeld in artikel 36, tweede lid, Wet GBA.Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  machtiging
Namens de burgemeester onttrekken van een Nederlands reisdocument aan het verkeer, ingevolge artikel 67 van de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland (PUN).  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  machtiging
Namens de burgemeester ongedaan maken van een bijschrijving, ingevolge artikel 69 van de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland (PUN).  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  machtiging
Namens de burgemeester beslissen omtrent aanvragen en aanvulling m.b.t. afgifte en aanvulling  van reisdocumenten ingevolge de Paspoortwet.  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens de burgemeester adviseren inzake  naturalisatieaanvragen ingevolge de Rijkswet op het NederlanderschapŸ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1  machtiging
Namens de burgemeester beslissen op een verzoek tot afstand van de Nederlandse nationaliteit, ingevolge de Rijkswet op het NederlanderschapŸ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1  mandaat
Namens de burgemeester beslissen op aanvragen tot verkrijging van de Nederlandse nationaliteit d.m.v. optie, ingevolge de Rijkswet op het Nederlanderschap.  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1  mandaat
Namens de burgemeester adviseren inzake verzoeken tot geslachtsnaamwijziging ingevolge Burgerlijk Wetboek, Boek 1.  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1  machtiging
Namens de burgemeester aanvragen van inlichtingen op grond van artikel 18 van de Wet politiegegevens jo. artikel 4:3 van het Besluit politiegegevens en de artikelen 9 en 13 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens jo. artikel 16 van het Besluit justitiële gegevens, ten behoeve van een ingediend verzoek tot naturalisatie c.q. optie  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  machtiging
Namens de burgemeester uitvoeren van de volgende handelingen in het kader van de procedure verklaring omtrent het gedrag: 1. In behandeling nemen en doorzenden van de aanvraag     naar het Ministerie van Justitie ingevolge art. 30 Wet     Justitiële gegevens; 2. Het geven van een advies, ingevolge art. 31 Wet Justitiële     gegevens; 3. Het heffen van leges, ingevolge art. 39 Wet Justitiële     gegevens.   Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat/ machtiging
Namens de burgemeester nemen van beslissingen ter zake van afgifte en omwisseling van  rijbewijzen ingevolge de Wegenverkeerswet 1994 en het Wegenverkeersreglement.  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens de burgemeester beslissen ter zake het verlies van geldigheid van rijbewijzen ingevolge artikel 124 van de Wegenverkeerswet 1994.  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens de burgemeester afgeven van een verlof tot ontleding t.b.v. de wetenschap of het wetenschappelijk onderwijs, ingevolge artikel 68 van de Wet op de Lijkbezorging.  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens de burgemeester afgeven internationale lijkenpas ingevolge artikel 11 van het Besluit op de lijkbezorging.  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens de burgemeester verlenen van verlof tot begraven buiten reguliere periode ingevolge artikel 17 van de Wet op de Lijkbezorging (uitstel van lijkbezorging)  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  machtiging
Verhaal nalatenschap van voor rekening gemeente bezorgde lijken op grond van de Wet op de Lijkbezorging  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1  volmacht
Namens de burgemeester verlenen van verlof tot opgraving en herbegraving resp. tot ontleding ingevolge artikel 29 van de Wet op de LijkbezorgingŸ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens het college van burgemeester en wethouders uitgeven van een graf, het bepalen van de volgorde van uitgifte en het verlenen van een vergunning over de grafbedekking ingevolge  de Beheersverordening Algemene Begraafplaatsen Landgraaf.Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens het college van burgemeester en wethouders een beslissing nemen conform artikel 83 van de Wet GBA.Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens het college van burgemeester en wethouders beslissen op verzoeken van burgers, afnemers en derden ingevolge artikel 88, 98, 99, 100 en 109, van de Wet GBA inzake: afgifte van verklaringen en afschriften uit de GBA; informatieverstrekking uit de GBA; het maken van selecties uit de GBA; aan burgers, afnemers en derden.  Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens de burgemeester afgeven van een kiezerspas, uitgeven van een volmachtbewijs of omzetten van een oproepingskaart in een kiezerspas.Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat
Namens de burgemeester weigeren van een kiezerspas, een volmachtbewijs of het omzetten van een oproepingskaart in een kiezerspas.Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ)  mandaat
Namens de voorzitter van het hoofdstembureau in ontvangst nemen van in te dienen kandidatenlijsten, ingevolge H1 van de Kieswet.Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ)  machtiging
Namens de burgemeester uitvoeren van de handelingen ingevolge art. H4, lid 3 en 4 van de Kieswet (afleggen van ondersteuningsverklaringen).Ÿ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ)  machtiging
Namens de burgemeester afgeven van: een attestatie de vita; een bewijs van NederlanderschapŸ beleidsmede- werker module 2 (SD&BZ) Ÿ medewerker servicedesk en burgerzaken module 1 en 2  mandaat

SECTOR PUBLIEKSZAKEN

                                                                       Afdeling zorg en welzijn

 
Beslissen op aanvraag op grond van de Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Landgraaf 2007 (verordening Wmo) in geval van toepassing van de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 37 verordening Wmo  Ÿ afdelingshoofd zorg en welzijnmandaat
Beslissen op aanvragen dan wel beëindiging of intrekking voorziening op grond van de verordening Wmo  Ÿ consulent Wmo   
Beëindiging vervoersvoorziening, toegekend op grond van de verordening Wmo, bij uitblijven van gevraagde inkomensgegevens dan wel overschrijding inkomensgrens  Ÿ medewerker administratie Wmomandaat
Beëindiging voorziening, toegekend op grond van de verordening Wmo, in geval van overlijden of verhuizing buiten gemeente Landgraaf  Ÿ medewerker administratie Wmomandaat
Beslissen tot niet in behandeling nemen van aanvraag, ingediend op grond van de verordening Wmo, bij uitblijven van gevraagde (aanvullende) informatie, dan wel afwijzen aanvraag om vervoersvoorziening bij overschrijden inkomensgrens  Ÿ medewerker administratie Wmomandaat
Beslissen tot toekenning van herhaalde vervoersvoorziening op grond van de verordening Wmo    Ÿ medewerker administratie Wmomandaat
Beslissen omtrent aanvraag gehandicaptenparkeerkaart op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw)  Ÿ medewerker administratie Wmomandaat
Beslissen op grond van en uitvoeren van de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Landgraaf 2002  Ÿ medewerker administratie Wmomandaat
Berichtgeving aan (intergemeentelijk) projectbureau tot uitvoering collectief vraagafhankelijk vervoer ten behoeve van aanvrager voorziening op grond van de verordening Wmo  Ÿ medewerker administratie Wmomachtiging
Berichtgeving aan het Wmo kantoor tot uitvoering van de hulp bij het huishouden ten behoeve van de aanvrager voorziening op grond van verordening Wmo  Ÿ medewerker administratie Wmomachtiging
Berichtgeving aan het Centraal administratiekantoor (CAK) tot de berekening en inning van de eigen bijdrage ten behoeve van aanvrager voorziening op grond van verordening Wmo  Ÿ medewerker administratie Wmomachtiging
Berichtgeving aan leverancier tot levering dan wel beëindiging voorziening aan Wmo-cliënt  Ÿ medewerker administratie Wmovolmacht
Berichtgeving naar aanleiding van besluit, inzake uitbetaling financiële vergoeding aan woningeigenaar  Ÿ consulent Wmomachtiging
Besluiten en uitvoeren op grond van de Wet inburgering en de Verordening Wet inburgering gemeente Landgraaf 2009  Ÿ afdelingshoofd zorg en welzijnmandaat/ machtiging
Verdaging beslistermijn op grond van artikel 4:14, derde lid Awb  Ÿafdelingshoofd zorg en welzijnmachtiging

SECTOR PUBLIEKSZAKEN

                                                                                     Afdeling Vergunningen

 
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)  
Doen van mededeling dat geen omgevingsvergunning vereist is  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  mandaat/ machtiging
Beslissen op een aanvraag voor een omgevingsvergunning op grond van de artikelen 2.1 en 2.2. jo. 2.4, van de Wabo, voor zover de beslissing voorbereid dient te worden met een reguliere voorbereidingsprocedure (§ 3.2 van de Wabo), dan wel artikel 3.10, lid 1, onder b, onder d en/of onder g, van de Wabo van toepassing is    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Beslissen op grond van artikel 2.6 Wabo (revisievergunning)Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Opvragen van voor de besluitvorming noodzakelijke adviezen als bedoeld in artikel 2.26 van de Wabo.Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  machtiging
Opvragen van noodzakelijke verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in 2.27 van de Wabo.Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  machtiging
Wijzigen van de voorschriften van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.31 van de WaboŸ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Intrekken van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.33 dan wel op grond van artikel 2.5, lid 5, van de Wabo    Ÿ afdelingshoofd vergunningen  mandaat
Verdagen van de beslissing op een aanvraag voor een omgevingsvergunning op grond van artikel 3.9, tweede lid, van de Wabo (reguliere procedure) onderscheidenlijk artikel 3.18, tweede lid, van de Awb (uitgebreide voorbereidingsprocedure)    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen  machtiging/ mandaat
Beslissen dat beschikking terstond na bekendmaking in werking treedt als bedoeld in en op grond van artikel 6.2, tweede lid, van de WaboŸ afdelingshoofd vergunningen  mandaat

Algemene wet bestuursrecht (Awb) 
Doen van alle handelingen en nemen van alle besluiten in het kader van de voorbereidingsprocedure zoals bedoeld in afdeling 3.4 Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure)    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  
Voeren van correspondentie terzake van een onvolledige aanvraag voor een omgevingsvergunning en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  
Voeren van correspondentie terzake van een onvolledige aanvraag voor een milieuvergunning en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  
Voeren van correspondentie terzake van een onvolledige aanvraag voor een lichte bouwvergunning, reguliere bouwvergunning, reguliere gefaseerde bouwvergunning en ontheffing Wro en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  
Voeren van correspondentie terzake van een onvolledige aanvraag voor een sloopvergunning en –melding en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan      Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  
Voeren van correspondentie terzake van een onvolledige aanvraag voor een gebruiksvergunning en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  
Doen van een kennisgeving van een nieuwe beslistermijn als bedoeld in artikel 4:14, van de Awb, aan aanvrager van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming op grond van de APV, Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Bescherming van uitheemse diersoorten, Luchtvaartwet en de Zondagswet (verdaging)  Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2    
Voeren van correspondentie ter zake van een onvolledige aanvraag voor een vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming grond van de APV, Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Bescherming van uitheemse diersoorten, Luchtvaartwet en de Zondagswet, en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan  Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2    
Beslissen op subsidieaanvraag indien en voor zover er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht  Ÿ afdelingshoofd vergunningen

Woningwet, Wro e.a.  
Beslissen op grond van art. 40, van de Woningwet, op aanvragen lichte bouwvergunning en aanvragen reguliere bouwvergunning, voor zover geen ontheffing als bedoeld in de Wro vereist is    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning mandaat
Beslissen op grond van art. 40, van de Woningwet, op           aanvragen lichte bouwvergunning en aanvragen reguliere bouwvergunning met ontheffing als bedoeld in artikel 3.6 lid 1, sub c van de Wro, artikel 3.22 van de Wro, artikel 3.23 van de Wro jo. het Besluit ruimtelijke ordening, voor zover geen zienswijzen zijn ingediend    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Doen van mededeling dat geen bouwvergunning vereist is als bedoeld in artikel 43, van de Woningwet  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  mandaat/ machtiging
Verdagen van de beslissing op een aanvraag op grond van artikel 46, tweede lid, van de WoningwetŸ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  mandaat
Aanhouden van de beslissing inzake aanvraag bouwvergunning op grond van art 50, 50a, 51, 52, 52a, 53, 54, 55 en 56b, van de Woningwet  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  mandaat
Beslissen op grond van art. 59, van de Woningwet, tot het intrekken van een bouwvergunning    Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Beslissen op grond van artikel 10.3, van de bouwverordening, tot het overdragen van een bouwvergunning    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Verlenen van ontheffing op grond van artikel 6, van de Woningwet, juncto artikelen 1.11 en 1.12 van het Bouwbesluit    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Verlenen van ontheffing van de stedenbouwkundige bepalingen op grond van paragraaf 5 van hoofdstuk 2, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008    Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Verdaging beslissing op aanvraag sloopvergunning op grond van artikel 8.1.4, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Verlenen van sloopvergunning en doen van mededeling dat sloopvergunning niet vereist is in geval van een sloopmelding als bedoeld in respectievelijk artikel 8.1.1, eerste lid, en artikel 8.2.1, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat/ machtiging
Beslissen op aanvraag tot het overdragen van een sloopvergunning op grond van artikel 10.3, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Weigeren sloopvergunning op grond van artikel 8.1.6, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008  Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Verlenen van een gebruiksvergunning op aanvraag als bedoeld in artikel 6.1.4, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008/ artikel 2.11.3 van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Weigeren van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 6.1.5, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008/ artikel 2.11.5 van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken  Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Intrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 6.1.6, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008/ artikel 2.11.6 van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken    Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Het aanhouden van de beslissing op een aanvraag voor een gebruiksvergunning op grond van artikel 2.11.3, van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken      Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Beslissen op aanvraag tot het overdragen van een gebruiksvergunning op grond van artikel 10.3, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008      Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
 Toezenden/uitreiken van bewijs van ontvangst van gebruiksmelding als bedoeld in artikel 2.12.3, van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen en milieu  mandaat/ machtiging
Het opleggen van nadere voorwaarden naar aanleiding van een gebruiksmelding op grond van artikel 2.12.4, van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken      Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Beslissen op aanvraag aanlegvergunning op grond van bestemmingsplan en/of voorbereidingsbesluit en artikel 3.16, van de Wro      Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Verlenen van een monumentenvergunning op aanvraag als bedoeld in artikel 11, van de Monumentenwet 1988    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
Ter inzage leggen aanvraag om monumentenvergunning, bekendmaken ter inzage legging en eventueel doorzenden zienswijzen naar minister op grond van artikel 14a, eerste lid, van de Monumentenwet  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  machtiging
Zenden afschrift aanvraag om monumentenvergunning naar directeur van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en gedeputeerde staten op grond van artikel 16, van de Monumentenwet, en het doen van mededeling van de beschikking aan de minister en aan gedeputeerde staten  Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  machtiginig
Doen van mededelingen en nemen van beslissingen op grond van artikel 16, van de Monumentenwet.    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning Ÿ administratief juridisch medewerker bouwen Ÿ administratief juridisch medewerker coördinatie  machtiging/ mandaat
Weigeren van een monumentenvergunning op aanvraag als bedoeld in artikel 11, van de Monumentenwet 1988  Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Beslissen op aanvraag op grond van art. 8.1, eerste lid en het nemen van besluit op grond van art. 8.4, tweede lid, van de Wet milieubeheer  Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Schriftelijke verklaring op grond van art. 8.19, tweede lid sub c, van de Wet milieubeheer     Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat/ machtiging
Uitbrengen advies aan Gedeputeerde staten inzake door Gedeputeerde Staten te verlenen vergunning ten behoeve van een vergunningplichtige inrichting ingevolge Wet milieubeheer  Ÿ afdelingshoofd vergunningenmachtiginig
Beslissen tot ambtshalve wijzigen van een milieuvergunning op grond van artikel 8.22, tweede lid, van de Wet milieubeheer  Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Beslissen tot ambtshalve wijzigen van een milieuvergunning op grond van artikel 8.23, eerste lid, van de Wet milieubeheer  Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
Beslissen op een aanvraag op grond van artikel 8.24, eerste lid, van de Wet milieubeheer    Ÿ afdelingshoofd vergunningenmandaat
 Beslissen tot aanvulling melding Activiteiten AmvB met: akoestisch rapport     Ÿ afdelingshoofd vergunningen  mandaat
 Voeren van correspondentie en beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Afvalstoffenverordening gemeente Landgraaf 2005     Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
 Beslissen op aanvraag op grond van artikel 1.2, eerste lid, van de Bomenverordening Landgraaf 2004    Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2mandaat
 Beslissing op een aanvraag als bedoeld in artikel 15, van de Leegstandwet     Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat
 Beslissen op aanvragen op grond van de subsidieregeling Duurzaam Bouwen stimuleringsfonds    Ÿ juridisch medewerker vergunningverle-ning Ÿ technisch medewerker vergunningverle- ning  mandaat

APV en bijzondere wetten  
Voeren van correspondentie inzake en beslissen op een aanvraag voor vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming op grond van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Landgraaf 2008 (APV), Drank-en Horecawet, Winkeltijdenwet, wet op de Kansspelen, Bescherming van uitheemse diersoorten, Luchtvaartwet en de Zondagswet  Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2   machtiging/ mandaat
Aanvragen inlichtingen op grond van het Besluit justitiële gegevens  Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2  machtiging
Opvragen gegevens in het kader van de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 16, eerste lid, onder 2, van de Wet politiegegevensŸ medewerker bijzondere wetten module 2machtiging
Voeren van correspondentie en beslissen op aanvragen om ontheffing op grond van de Wegenverkeerswet, Voertuigreglement (voor zover niet gemandateerd aan Rijksdienst voor het Wegverkeer) en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens  Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2   machtiging/ mandaat
Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen op grond van de Wegenverkeerswet ten behoeve van evenementen en wegwerkzaamheden Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2 mandaat/ machtiging
Verlenen van gebruiksvergunning inrichting op grond van artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening 2010Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2 mandaat
Beslissen op een aanvraag om een standplaatsvergunning, op grond van de Marktverordening Landgraaf 2008    Ÿ medewerker bijzondere wetten module 2  mandaat

SECTOR WIJKGERICHT WERKEN

                                                                       Afdeling ingenieursbureau

Omschrijving bevoegdheid functionarisaard
Directievoering op gegunde en in uitvoering zijnde werken  Ÿ afdelingshoofd ingenieursbureau  machtiging
Beslissen omtrent meerwerk terzake van in uitvoering genomen kapitaalswerken, binnen geldende begrotingsbudgetten en voor zover het meerwerk niet groter is dan 10% van de aanneemsom met een maximum van € 10.000,-  Ÿ afdelingshoofd ingenieursbureau  volmacht
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen binnen de eigen begroting tot een maximum van € 2000,- per opdracht  Ÿ senior medewerker wegen en verkeer Ÿ senior medewerker waterhuishouding Ÿ senior medewerker groen  volmacht  
Verstrekken jaargegevens aan Waterschap en Zuiveringschap inzake uitgevoerde rioolaansluitingen  Ÿ senior medewerker waterhuishouding  machtiging
Namens het college van burgemeester en wethouders afgeven van beschikkingen inzake huisnummering ingevolge artikel 3 van “Verordening naamgeving (adressen) Landgraaf 2003”.  Ÿ afdelingshoofd ingenieursbureaumandaat
 Verlenen toestemming aan Nederlandse Spoorwegen tot afsluiting overwegen in verband met werkzaamheden  Ÿ afdelingshoofd ingenieursbureau  machtiging
 Doen van aanvragen tot subsidie bij Staatsbosbeheer  Ÿ afdelingshoofd ingenieursbureau  machtiging
 Verlenen van ontheffing van het kapverbod als bedoeld in artikel 1.3 van de Bomenverordening Landgraaf 2004  Ÿ medewerker groenmandaat

SECTOR WIJKGERICHT WERKEN                                                                                                                         Afdeling beheer openbare ruimte

Omschrijving bevoegdheid functionarisaard
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen binnen de eigen begroting tot een maximum van € 1000,- per opdracht.  Ÿ wijkopzichtervolmacht
 Doen van aangifte ingevolge de Wet Motorrijtuigenbelasting  Ÿ afdelingshoofd beheer openbare ruimte  machtiging
 Op naam van de gemeente Landgraaf zetten van voertuigen en aanhangwagens met een kenteken  Ÿ afdelingshoofd openbare ruimtemachtiging  

SECTOR WIJKGERICHT WERKEN                                                                                                                                     Afdeling toezicht en handhaving

 
Het opleggen van nadere voorwaarden naar aanleiding van een gebruiksmelding op grond van artikel 2.12.4 van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhavingmandaat
Mededelen dat geen bouwvergunning vereist is als bedoeld in artikel 43, van de Woningwet  Ÿ medewerker toezicht en handhavingmandaat/ machtiging
Het stellen van voorschriften en beperkingen in verband met gelijkwaardigheid aan de betrokken voorschriften van het Bouwbesluit  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhavingmandaat
Het waarschuwen als voorbereiding van handhavingsbesluiten en het mededelen dat de overtreding is beëindigd  Ÿ medewerker toezicht en handhaving  machtiging
Besluiten tot het voeren van een handhavingsprocedure  vanwege overtreding van wettelijke voorschriften, met uitzondering van het besluit tot oplegging van een last onder bestuuursdwang, tenzij dit een bouwstop inhoudt, of een last onder dwangsom en belanghebbenden op grond van artikel 4:8 van de Awb in de gelegenheid stellen hun zienswijzen in te dienen.  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhaving machtiging
Nemen van handhavingsbesluiten in geval van overtreding van art. 2.4.2, eerste en tweede lid en artikel 2.1.5.1 van de APV  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhaving  mandaat
Mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan op grond van alle wetten en verordeningen waarvoor het college dan wel de burgemeester is aangewezen als bevoegd gezag voor toezicht en handhaving op grond van afdeling 5.3.1.van de Awb jo. artikel 125 van de Gemeentewet (bouwstop)  Ÿ medewerker toezicht en handhavingmandaat
Het afwijzen van een verzoek tot handhaving indien geen sprake (meer) is van gedragingen in strijd met het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift als bedoeld in artikel 5:1, van de Awb, of indien geen sprake is van een aanvraag in de zin van artikel 1:3, derde lid, van de Awb  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhaving  mandaat
Toewijzen van dagplaatsen door afgifte van een vergunning op grond van artikel 9 van het Marktreglement Landgraaf 2009  Ÿ medewerker markten en kermissen Ÿ (senior) medewerker handhaving (boa)mandaat
Besluiten tot het overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig op grond van artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wegenverkeerswet 1994  Ÿ (senior) medewerker handhaving (boa)mandaat
Aanwijzen van toezichthouders op grond van diverse wetten  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhaving  mandaat
Opleggen maatwerkvoorschriften bij inrichtingen die vallen onder de werkingssfeer van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit)  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhaving  mandaat
Beslissen tot ambtshalve wijzigen van een milieuvergunning op grond van artikel 8.23, eerste lid, Wet milieubeheer  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhaving  mandaat
Uitbrengen advies aan Gedeputeerde staten inzake door Gedeputeerde Staten te wijzigen of in te trekken vergunning of te nemen beslissing tot sluiting vergunningplichtige inrichting ingevolge Wet milieubeheer  Ÿ sectorhoofd WgWmachtiging  
Afhandelen milieuklachten en bedrijfscontroles, met uitzondering van handhaving  Ÿafdelingshoofd toezicht en handhaving  machtiging
Wabo  
Doen van mededeling dat geen omgevingsvergunning als bedoeld in de artikel 2.1 en/of 2.2. van de Wabo vereist is  Ÿ medewerker toezicht en handhaving  mandaat/ machtiging
Beslissen tot ambtshalve wijzigen van een milieuvergunning op grond van artikel 2.31, tweede lid, onder b, van de Wabo  Ÿ afdelingshoofd toezicht en handhaving   

SECTOR WIJKGERICHT WERKEN                                                                                                                                         wijkcoördinatoren

Omschrijving bevoegdheid functionarisaard
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen binnen de eigen begroting tot een maximum van € 500,- per opdracht.  Ÿ wijkcoördinator volmacht
Nemen van besluiten en voeren van correspondentie op grond van en terzake van de Verordening subsidiëring woonconsumenten Landgraaf 1996  Ÿ wijkcoördinator Ÿ senior beleidsmedewerker (coördin. particip.)  mandaat/ machtiging  

SECTOR MRO

                                                                  Afdeling maatschappelijke ontwikkeling

Omschrijving bevoegdheidfunctionarisaard
Beslissen op grond van artikel 4, eerste lid, van de Verordening seniorenraad voor het Ouderenbeleid Landgraaf 2003, artikel 4, eerste lid, van de Verordening Lokaal platform Vrijwilligerswerk Landgraaf 2004 en artikel 4, eerste lid, van de Verordening Cliëntenparticipatie WWB  Ÿ afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling  mandaat
Besluiten en uitvoeren op grond van de artikelen 15 tot en met 26 van de ROA en op grond van de overgangsbepalingen van de Vreemdelingenwet 2000 ten aanzien van (ex-) VVTV’ers  Ÿ afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling  mandaat/ volmacht/ machtiging
Geven van prognose van inburgeraars aan het Rijk op grond van de Wet inburgering  Ÿ beleidsmede- werker module 3machtiging
Beslissen op een aanvraag voor het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau en de aanvraag van de houder van een gastouderbureau voor degene die door zijn tussenkomst gastouderopvang aanbiedt op grond van artikel 1.46 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen  Ÿ beleidsmede- werker module 2mandaat
Doorvoeren van wijzigingen in het register kinderopvang en doen van mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau op grond van artikel 1.47, eerste resp. tweede lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen  Ÿ beleidsmede- werker module 2 Ÿ financieel administratief medewerker WWB Ÿ management assistente module 2  machtiging
Beslissen op grond van de Tijdelijke subsidieverordening welzijn professionele organisaties 2007                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Ÿ afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling  mandaat
Voeren van correspondentie en beslissen op subsidieaanvragen op grond van subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties, binnen geldende budgetten  Ÿ afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkelingmandaat
Beslissen op subsidieaanvraag indien en voor zover er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht voor zover in de begroting opgenomen  Ÿ afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkelingmandaat
Verdaging beslistermijn op grond van artikel 4:14, derde lid Awb  Ÿ afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling  machtiging

 

SECTOR MRO

                                                                           Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

 
Voeren van vooroverleg met Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen als bedoeld in artikel 3.1.1 en 5.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordeningŸ afdelingshoofd ruimtelijke ontwikkeling Ÿ senior beleidsmedewerker Ÿ senior stedenbouwkundige  machtiging
Plaatsen van de kennisgeving omtrent de tervisielegging van een ontwerp van een bestemmingsplan in de Staatscourant op grond van artikel 3.8, eerste lid, onder a, en 3.11, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening  Ÿ afdelingshoofd ruimtelijke ontwikkelingmachtiging
Verzorgen van publicaties als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening  Ÿ afdelingshoofd ruimtelijke ontwikkeling  machtiging
Beslissen op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en beslissen op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994  Ÿ afdelingshoofd ruimtelijke ordeningmandaat
Uitvoering programma van maatregelen als bedoeld in artikelen 89 en 90 van de Wet geluidhinder  Ÿ afdelingshoofd ruimtelijke ordening  machtiging
Beslissen op grond van artikel 9.2, eerste, tweede en derde lid, artikel 9.3, eerste, tweede en derde lid, artikel 9.4, eerste, tweede en derde lid, artikel 9.8, tweede lid, artikel 9.9, tweede lid en artikel 9.10 van de Subsidieverordening Stedelijke Vernieuwing  Ÿ afdelingshoofd ruimtelijke ordening  mandaat
Uitbrengen advies aan Rijksdienst voor de Monumentenzorg inzake aanvraag subsidie ingevolge Besluit regeling Restauratie monumenten (BRRM) en besluit regeling instandhouding monumenten (BRIM)  Ÿ afdelingshoofd ruimtelijke ontwikkelingmachtiging
Beslissen op grond van de Verordening VROM Startersregeling gemeente Landgraaf 2007  Ÿ afdelingshoofd ruimtelijke ordening  mandaat

SECTOR MRO

                                                               Afdeling grondzaken en economie

 
Verlenen van koopopties op van gemeentewege uit te geven bouwterreinen  Ÿ afdelingshoofd grondzaken en economie  volmacht
Voeren van correspondentie en beslissen inzake verhuur, verpachting, bezwaren, verpanden of anderszins beschikbaar stellen van gemeente-eigendommen, dan wel beëindiging hiervan, waaronder begrepen jacht- en visrechten, tot een jaarlijkse (huur)vergoeding dan wel geldelijk belang, van ten hoogste € 10.000,-, dan wel voor een hoger bedrag indien en voor zover voorzien in een door het bestuursorgaan vastgestelde exploitatiebegroting of bijzonder financieel kader.  Ÿ senior beleidsmedewerkervolmacht/ machtiging
Voeren van correspondentie inzake door College van GS Limburg verleende ontgrondingsvergunning Ÿ senior beleidsmedewerker  machtiging
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen binnen de eigen begroting tot een maximum van € 500,- per opdracht.  Ÿ bouwkundig medewerker  volmacht
Sommeren tot het ontruimen van gronden of panden  Ÿ afdelingshoofd grondzaken en economie  volmacht/ machtiging

STAF DIENSTEN

                                                                      Afdeling Financieel beheer

Omschrijving bevoegdheid  Aan Functionaris aard
Beslissen omtrent indiening bezwaarschriften betreffende omzetbelasting en belastingaangifte.Ÿ hoofd financieel beheer  mandaat/ machtiging
Jaaropgave inkomstenbelasting 47/49 aan Belastingdienst (t.a.v personen waarbij geen loonbelasting is ingehouden)  Ÿ senior medewerker financieel beheermachtiging
Maandelijkse opgave omzetbelasting aan belastingdienst  Ÿ senior medewerker financieel beheer  machtiging
Opgave saldi onderhandse leningen ten behoeve van geldgevers  Ÿ senior medewerker financieel beheer  machtiging
Verstrekken werkgeversverklaring aan personeelsleden gemeente Landgraaf  Ÿ hoofd financieel beheer machtiging
Verstrekken van informatie ex artikel 74 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten  Ÿ senior medewerker financieel beheer machtiging

STAF DIENSTEN

                                                                           Afdeling Bestuurlijke en Juridische zaken

 
Voeren van relevante correspondentie en nemen van besluiten in kader van behandeling bezwaar- en beroepschriften Awb, met uitzondering van besluiten op bezwaar Ÿ medewerker  juridische zaken en rechtsbescherming module 1, 2 en 3 Ÿ juridisch assistent  mandaat/ machtiging
Vertegenwoordiging van gemeente of bestuursorgaan en innemen van standpunten bij voeren van bestuurlijke resp. civielrechtelijke procedures, inclusief indiening vertoogschriften, verweerschriften, conclusies re- en dupliek en op procedure betrekking hebbende stukken  Ÿ medewerker juridische zaken en rechtsbescherming module 1, 2 en 3  mandaat/ volmacht/ machtiging
Vertegenwoordiging van het college in zaken die aan mediation zijn onderworpen en in dat kader de nodige besluiten te nemen.Ÿ medewerker juridische zaken en rechtsbescherming module 1 en 2  machtiging
Instellen van bezwaar en beroep ter sauvering van de termijn ex artikel 160, eerste lid sub f van de GemeentewetŸ afdelingshoofd bestuurlijke en juridische zaken  mandaat
Vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van een dwangsom naar aanleiding van een ingebrekestelling op grond van artikel 4:18 van de Awb  Ÿ afdelingshoofd bestuurlijke en juridische zakenmandaat
Aansprakelijk stellen van derden voor aan gemeente toegebrachte schade tot een maximum van € 50.000,- per gevalŸ medewerker juridische zaken en rechtsbescherming module 1  volmacht/ machtiging
Aansprakelijk stellen van derden voor aan gemeente toegebrachte schade tot een maximum van € 5.000,- per geval  Ÿ medewerker verzekeringenvolmacht/ machtiging
Voeren van correspondentie en beslissen bij schadeclaims in civiele zaken of W.A. kwesties tot een maximum van € 10.000,- per geval  Ÿ medewerker juridische zaken en rechtsbescherming module 1  volmacht
Voeren van correspondentie en persoonlijk horen van klagers op grond van de Klachtenregeling Landgraaf 2004  Ÿ medewerker juridische zaken en rechtsbescherming module 1 en 2machtiging
Uitvoering verzekeringsovereenkomsten waaronder invoegen en afvoeren van objecten  Ÿ afdelingshoofd bestuurlijke en juridische zaken  volmacht
Aanvragen inlichtingen op grond van het Besluit justitiële gegevens  Ÿ senior medewerker OOV/kabinet Ÿ medewerker OOV/Kabinet Ÿ medewerker bijzondere wetten module 1  machtiging
Opvragen gegevens in het kader van de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 16 van de Wet politiegegevensŸ medewerker juridische zaken en rechtsbescherming module 1  machtiging
Verstrekken van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur Ÿ medewerker bijzondere wetten module 1 Ÿ medewerker juridische zaken en rechtsbescherming module 1  mandaat
Uitvoeren van en het nemen van beslissingen op grond van de Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2007  Ÿ afdelingshoofd bestuurlijke en juridische zaken  mandaat
Verstrekken van subsidie aan Slachtofferhulp Nederland op grond van en conform de programmabegroting (artikel 4;23, derde lid, onder c, van de Awb)  Ÿ medewerker OOV/ kabinetmandaat
Opdracht verlenen aan derden binnen het geldende representatiebudget met een maximum per opdracht van      € 250,00  Ÿ secretaresse burgemeester/ wethoudersvolmacht
Indiening en intrekking van meldingen op grond van de artikelen 27 en 28 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens Ÿ juridisch medewerker publiekrecht  mandaat/ machtiging

STAF DIENSTEN

                                                               Afdeling Informatievoorziening

Omschrijving bevoegdheidAan Functionaris Aard 
Verstrekken van opdracht aan derden tot plaatsen advertenties en bekendmakingen op verzoek van functionarissen van afdelingen  Ÿ communicatieme-dewerker 1, 2 en 3volmacht

STAF DIENSTEN                                                         

                                                                                     Afdeling facilitair bedrijf

Omschrijving bevoegdheidAan Functionaris Aard 
Verkoop of anderszins vervreemden van kantoorbenodigdheden en kantoorinventaris, ICT-(rand)apparatuur, communicatiemiddelen c.a  binnen daarvoor geldende budgetten  Ÿ afdelinghoofd facilitair bedrijfvolmacht
Verhuren dan wel in gebruik geven aan derden van ruimten binnen de secretariegebouwen  Ÿ afdelingshoofd facilitair bedrijfvolmacht
Inkoop sofware en/of licenties en inhuren van (software)leverancier tot een maximum per opdracht van       € 3000,-, binnen daarvoor geldende budgetten.  Ÿ senior medewerker informatiebeheervolmacht

STAF DIENSTEN  

Afdeling facilitair bedrijf

                                                                                     Team Services

 
Inkoop kantoorbenodigdheden, communicatiemiddelen, inventaris c.a tot een maximum per opdracht van €  3.000,-  binnen daarvoor geldende budgetten.  Ÿ teamleider servicesvolmacht
Inhuren schoonmaakbedrijf, onderhoudsbedrijf c.a ter zake van verhuizing, reparatie en onderhoud van secretariegebouwen, inventaris, apparatuur en communicatiemiddelen tot een maximum per opdracht van   € 3.000,- binnen daarvoor geldende budgetten.  Ÿ teamleider servicesvolmacht
Inkopen van drank- en levensmiddelen ten behoeve van dagelijks verbruik in de kantine en incidentele recepties tot een maximum per opdracht van € 250,- binnen daarvoor geldende budgetten.  Ÿ senior medewerker cateringvolmacht

STAF DIENSTEN

Afdeling facilitair bedrijf                             

                                                       Team Documentaire Informatievoorziening

 
Het in ontvangst nemen van aan de gemeente toegezonden dan wel overhandigde (bijzondere) poststukken en deurwaardersexploten; het ondertekenen en afgeven van bewijzen van ontvangst  Ÿ medewerker informatiebeheer module 2machtiging
Aankopen van hulpmiddelen ten behoeve van post en archief tot een maximum per opdracht van € 3.000,- binnen daarvoor geldende budgetten.  Ÿ teamleider DIV  volmacht
Uitvoering van artikelen 5, 24, 28 Besluit Informatiebeheer Landgraaf 2006  Ÿ medewerker historische archieven, module 1 en 2. Ÿmedewerker informatiebeheer, module 1 en 2. Ÿmedewerker archiefzaken, module 1  machtiging
Uitvoering artikel 29 Besluit Informatiebeheer 2006 Landgraaf 2006 Ÿ medewerker archiefzaken module 1  machtiging
Toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving in het beperkingenregister in het kader van de WKPBŸ medewerker archiefzaken module 1  machtiging
Uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers in de beperkingenregistratieŸ medewerker archiefzaken module 1  machtiging
Inschrijven van documenten in het beperkingenregister en het opnemen van gegevens daarover in de beperkingenregistratie  Ÿ medewerker archiefzaken module 1machtiging
Plaatsen van aantekeningen op het brondocumentŸ medewerker archiefzaken module 1  machtiging
Verwerken van kadastrale mutaties in de administratieŸ medewerker archiefzaken module 1  machtiging
Verstrekken van een bewijs van inschrijving in het beperkingenregisterŸ medewerker archiefzaken module 1machtiging
Waarmerken en op verzoek verstrekken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd  Ÿ medewerker archiefzaken module 1machtiging
Op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het beperkingenregister en de beperkingenregistratieŸ medewerker archiefzaken module 1  machtiging
Verstrekken van verklaringen, dat uit het beperkingenregister blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn  Ÿ medewerker archiefzaken module 1machtiging
Behandelen van herstelverzoeken en zonodig doorvoeren van correcties in het beperkingenregister en de beperkingenregistratieŸ medewerker archiefzaken module 1  machtiging/ mandaat
Verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening in het kader van de WKPBŸ medewerker archiefzaken module 1  machtiging
Geven van richtlijnen aan de vakafdeling over de wijze en het tijdstip van aanlevering van de publiekrechtelijke beperkingenbesluiten in het kader van de WKPB  Ÿ medewerker archiefzaken module 1machtiging
Afgeven van vervallenverklaring van een publiekrechtelijke beperkingŸ medewerker archiefzaken module 1  machtiging/ mandaat

STAF DIENSTEN

Afdeling facilitair bedrijf

                                                                      Team Technisch Beheer ICT

Omschrijving bevoegdheidAan Functionaris Aard 
Onderhandelen over onderhoudscontracten, servicecontracten, gebruikscontracten c.a.  Ÿ teamleider technisch beheer ICTvolmacht
Inhuren softwarebedrijf, onderhoudsbedrijf c.a ter zake van apparatuur, ICT- (rand)apparatuur tot een maximum per opdracht van € 3000,- , indien en voor zover voorzien in geldende begrotingsbudgetŸ teamleider technisch beheer ICTvolmacht

SECTOR    CONCERNCONTROL

 

Omschrijving bevoegdheidAan Functionaris Aard 
Indienen van het beeld van de uitvoering bij Onze Minister als bedoeld in artikel 77, tweede lid, van de WWB Ÿ senior medewerker  financial control  machtiging

Nota-toelichting

In verband met een nieuwe organisatie-indeling en vaststelling van het Besluit ambtelijke organisatie gemeente Landgraaf en instructie secretaris, 2009, is het aangewezen het huidige bevoegdhedenbesluit (het Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2005) geheel te herzien en een nieuw Bevoegdhedenbesluit 2009 vast te stellen.

 

Evenals in het Bevoeghedenbesluit 2005, hebben het College dan wel de Burgemeester in onderhavig Bevoegdhedenbesluit aangegeven dat de secretaris het hoofd is van de ambtelijke organisatie. In die hoedanigheid is de secretaris gemachtigd om alle zaken af te wikkelen. Het gaat hierbij om bevoegdheden die niet tot de categorie mandaat dan wel volmacht moeten worden gerekend maar die de secretaris in staat moeten stellen de dagelijkse werkzaamheden binnen de ambtelijke organisatie voortgang te laten vinden. Specifieke bevoegdheden zijn opgenomen in de Bijlage bij het besluit. Een aantal bevoegdheden hebben de bestuursorganen, evenals in het Bevoegdhedenbesluit 2005, aan zich gehouden, bijvoorbeeld de privaatrechtelijke handelingen (koop/verkoop e.d.) ter zake van onroerende zaken alsook ten aanzien van privaatrechtelijke handelingen boven een bepaald geldelijk belang.

 

Ingevolge artikel 4, derde lid, van het besluit dient de Bijlage zo te worden gelezen dat elke bevoegdheid die bij een bepaalde functie staat genoemd, ook per definitie aan diens leidinggevende(n) toekomt (t.w. secretaris, (sector)hoofd, afdelingshoofd, teamleider). Ten behoeve van de leesbaarheid is er van afgezien steeds eveneens alle leidinggevenden te noemen, behalve daar waar het de duidelijkheid ten goede komt.

In het kader van integraal management is aan de sector/stafhoofden de bevoegdheid gemandateerd om binnen hun sector of afdeling, de medewerkers aan te stellen of op eigen verzoek te ontslaan, met uitzondering van de afdelingshoofden. De secretaris is bevoegd tot aanstelling en ontslag op eigen verzoek van de afdelingshoofden. Het College behoudt de bevoegdheid ten aanzien van de (sector)hoofden resp. ontslag van functionarissen indien dit niet op eigen verzoek geschiedt.

 

Aan de (sector)hoofden en functionarissen is voorts een algemene machtiging verleend om  het hen mogelijk te maken de aan hen binnen hun sector resp. functie vallende taken ook daadwerkelijk uit te (laten) voeren.

Aan elke functionaris is vervolgens in artikel 4, eerste lid, van het Bevoegdhedenbesluit een algemene machtiging (handelingen, niet zijnde mandaat of volmacht) verstrekt tot het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden voor zover die aan hem of haar zijn opgedragen.  Te denken valt aan: ondertekening en verzending van ontvangstbevestiging, de daadwerkelijke uitvoering van besluiten die door het bestuursorgaan of mandans zijn genomen en correspondentie hierover, correspondentie inzake bepaalde voorgenomen transacties, verzorgen van informatie en voorlichting over rampen, verstrekking van statistische informatie, uitbetaling van verleende gratificaties, uitvoering wachtgeldregeling, franchiseregeling ziektekosten, inconveniëntenregeling, spaarloonregelingen,  etc. etc.

 

In verband met de nieuwe organisatiestructuur zijn uiteraard nieuwe namen van sectoren en staven resp. nieuwe functies genoemd en zijn taken en bevoegdheden aan de nieuwe indeling van de organisatie aangepast. Inhoudelijk komt het onderhavige Bevoegdhedenbesluit 2009 echter in grote lijnen overeen met het Bevoegdhedenbesluit 2005. Nog steeds is gekozen voor het principe de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen.

In de Bijlage zijn expliciet de (onder)mandaten en volmachten opgenomen. Daar waar wellicht onduidelijkheid zou kunnen ontstaan omtrent de overige bevoegdheden is in de Bijlage de specifieke machtiging nog eens expliciet vermeld.

 

In de Bijlage zijn in het eerste onderdeel de rechtspositionele bevoegdheden tot en met het niveau van afdelingshoofd, opgenomen. Vervolgens is de bevoegdheidstoedeling per sector en afdeling weergegeven. Per sector/afdeling wordt duidelijk aan welke functionarissen welke bevoegdheid in mandaat of machtiging/volmacht is gegeven.

 

Nu het tevens ondermandaat etc. betreft, is de leidinggevende van de functionaris bevoegd, althans indien daartoe zwaarwegende redenen bestaan, de functionaris de in ondermandaat / volmacht of machtiging toebedeelde bevoegdheid te ontnemen. Hij dient daarvan vanzelfsprekend de betrokkene alsook de secretaris onverwijld in kennis te stellen. De intrekking krijgt ingevolge het besluit formeel geen rechtskracht zolang hieraan geen algemene bekendheid is gegeven. Dat neemt niet weg dat de betrokken functionaris, gezien de hiërarchische verhoudingen, geen gebruik meer zal mogen maken van de bevoegdheid indien diens leidinggevende heeft meegedeeld dat hij de bevoegdheid intrekt. Het is duidelijk dat intrekking, nu het moet gaan om zwaarwegende redenen, niet gauw zal voorkomen. 

Van belang voor de werking van het bevoegdhedenbesluit is een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (uitspraken 26 juni 2002, JB 2002/230 en 25 februari 2004, AB 2004/216) waaruit blijkt dat het in strijd moet worden geacht met de rechtszekerheid, indien het aan de gemandateerde zelf wordt overgelaten om de precieze omvang van het mandaat te bepalen. Het Bevoegdhedenbesluit mag dan ook geen interpretatievrijheid inhouden over de exacte omvang van de bevoegdheid. Een functionaris dient bij de uitoefening van zijn bevoegdheid overigens toch steeds de afweging te maken of de politieke ambtsdrager(s) zelf te pas moet(en) komen aan de besluitvorming: dit is inherent aan de ondergeschiktheid van de ambtenaar aan het politieke gezag. Hiervan kan sprake zijn indien het gaat om een onderwerp met bestuurlijk-politieke consequenties, indien er wordt afgeweken van beleid, indien er bezwaar of beroep te verwachten valt of wanneer er ingrijpende financiële consequenties te verwachten zijn.

 

In de Bijlage is aan verscheidene functionarissen een volmacht toegekend om opdrachten te verlenen aan derden en om diensten en materieel in te huren. Van belang is hierbij dat de bevoegdheid dient te worden uitgeoefend overeenkomstig het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. De functionarissen dienen hierop uitdrukkelijk gewezen te worden.

 

Los van dit Bevoegdhedenbesluit kan op ad hoc basis door het bestuursorgaan rechtstreeks aan bij naam genoemde functionarissen (onder)mandaat/volmacht of machtiging worden verleend, bijv. bij koop/verkoop van onroerende zaken tot ondertekening van de notariële akte, (ondertekeningsmandaat) of de bevoegdheid tot vertegenwoordiging voor een rechterlijke instantie e.d. Bestaande mandaten/volmachten die op ad hoc basis zijn verleend, hebben naar hun aard slechts tijdelijk rechtskracht dan wel behouden hun geldigheid tot het moment dat zij worden ingetrokken.

 

Het Bevoegdhedenbesluit zal periodiek worden geactualiseerd, ten minste een maal per jaar. De wijzigingen treden in werking na algemene bekendmaking hiervan.

 

 

 

De Burgemeester             de Secretaris,

 

 

 

 

 

 De Burgemeester