Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening Raad 2008 |
Citeertitel | Organisatieverordening van de raad van de gemeente Albrandswaard 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-01-2008 | 17-12-2007 | 08-02-2013 | Organisatieverordening 2008 | 17-12-2007 De Schakel Albrandswaard | 2007/5510 |
Onderwerp: Organisatieverordening 2008
De raad van de gemeente Albrandswaard,
Gezien het voorstel van de fractievoorzitters d.d. 17 december 2007;
Gelet op de artikelen 107, 107a, 107e en 155 a van de Gemeentewet;
Gelet op de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Albrandswaardse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO);
Hoofdstuk 2 BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
De Politieke markt heeft het Carrousel de werking van raadscommissie overgenomen. Naast de Carrousels zijn er nog de Buitenmarkt en de Fractieoverlegavond. Gezamenlijk vormen zij de Raadscommissies. De instelling, de samenstelling, werkterrein en werkwijze van raadscommissies worden geregeld in de Verordening Raadscommissies 2007.
Artikel 3.1 Algemene ondersteuning
De griffie ondersteunt de griffier, de raad en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.
Artikel 3.2 Personele regelingen
Op ambtenaren en werknemers in dienst bij de gemeente en tewerkgesteld bij de griffie zijn alle personele en afgeleide regelingen van het CAR/PNUWO, met uitzondering van de mandaatregeling personele besluiten rechtspositie Albrandswaard hoofdstuk 1 nummers A1 t/m A 12, van overeenkomstige toepassing.
De interne centrale instanties, zoals de bezwarencommissie personeelsaangelegenheden en de vertrouwenspersoon, worden in dit kader beschouwd als tevens ingesteld door de raad ten behoeve van de griffie.
Artikel 4.1 Werving, selectie en benoeming
De procedures met betrekking tot de werving, selectie en benoeming van de griffier zijn overeenkomstig de gemeentelijke regelgeving.
Voor het verrichten van uitvoerende werkzaamheden m.b.t. de griffie, op het gebied van:•financieel beheer; •personeelsbeheer; •rechtspositie van ambtenaren en raadsleden; •informatievoorziening;•bibliotheekzorg en juridische dienstverlening, maakt de griffier afspraken met de secretaris of een door hem aan te wijzen ambtenaar;
Artikel 4.4 Algemene ondersteuning
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en de leden van de raadscommissies.
De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.
Artikel 4.8 Ondersteuning van het Presidium
Indien het Presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier in overleg met de voorzitter er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 4.9 Ondersteuning agendacommissie
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie en draagt zorg voor het vastleggen van de voorlopige agenda van de raad en de raadscommissies.
Artikel 4.10 Ondersteuning onderzoekscommissie
Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.
Artikel 4.11 Ambtelijke bijstand
De ambtelijke bijstand voor leden van de raad wordt geregeld in de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2007.De griffier, De voorzitter,A. Aarssen mr. H.M. Bergmann
1 HOOFDSTUKGEWIJZE TOELICHTING
HOOFDSTUK 1. ALGEMEENIn dit hoofdstuk zijn de diverse gebruikte begripsomschrijvingen nader gedefinieerd.
HOOFDSTUK 2. BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAADDit hoofdstuk geeft een overzicht van organen van de raad van de gemeente Albrandswaard, zoals de raadscommissies, het Presidium, de agendacommissie en de onderzoekscommissie. De tekst van de Agendacommissie komt overeen met wat is opgenomen in de “Verordening Raadscommissies 2006”.
Het Presidium bestaat uit, naast de voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter van de Raad, de Fractievoorzitters van de in de gemeenteraad aanwezige fracties. Zij kunnen binnen de eigen fractie een plaatsvervanger aanwijzen, mits deze ook lid is van de gemeenteraad.
Ten aanzien van de taken van het Presidium kunnen deze worden samengevat in twee hoofdtaken:
Ad. a.Het Presidium houdt zich binnen deze taken bezig met het doen van inhoudelijke voorstellen, voorbereid door of in ieder geval in overleg met de griffie, over zaken die specifiek aan de raad zijn en die als zodanig ook door het Presidium richting commissie en raad dienen te worden gebracht en verdedigt.
daarnaast tevens:- Monitoren nevenfuncties raadsleden, Wethouders en Burgemeester (art. 12, lid 2, art. 41 b en art.67 GW) - Zorg voor naleving gedragscode bestuurlijke integriteit (art. 15 lid 3, art. 41 c en art. 69 lid 2 GW). - Zorgdragen voor adequate verdediging van raadsvoorstellen voor zover niet voorbereid door college, bijvoorbeeld op het terrein van communicatie of ter uitvoering van een raadsprogramma.- Daarnaast dient het Presidium ook als een overlegplatform in vooral politiek gevoelige kwesties.
Ten aanzien van de hierboven genoemde voorstellen onder g tot en met j krijgt het College de gelegenheid wensen en bedenkingen in te brengen alvorens de voorstellen ter besluitvorming aan de Raad worden voorgelegd.
Ad. b.Het Presidium geeft, namens de Raad, invulling aan het werkgeversschap van de Raad. Het gaat hier om de feitelijke aansturing van de Griffier en de verdere verantwoordelijkheden die de Raad kent als werkgever van zijn eigen ambtelijke ondersteuning. Het gaat om de volgende concrete zaken:- Benoeming, schorsing en ontslag Griffier (art. 107 GW) - Regels betreffende de organisatie van de Griffie en benoeming, schorsing en ontslag Griffiepersoneel (art. 107e GW)- Functioneringsgesprekken met griffier en beslissingen over opleiding en dergelijke van de Griffie - Begroting (art. 189 GW), jaarverslag en werkplan Griffie
De plv.voorzitter van de raad is belast met de aansturing van de griffier, dit eventueel in samenwerking met een aantal andere leden van het Presidium. Voorts is het Presidium belast met de informatie en communicatie vanuit de raad, de bestuurlijke organisatie van de griffie en de begroting en de rekening van de raad (fractievergoedingen/ondersteuning) en de griffie (desbetreffende begrotingsposten)
HOOFDSTUK 3. GRIFFIEDit hoofdstuk beschrijft de taken en verplichtingen van de griffie en heeft uiteraard een nauwe relatie met taken en bevoegdheden van de raad en het Presidium. In dit hoofdstuk ligt vast dat de rechtspositie van.het griffiepersoneel gelijk is aan andere ambtenaren van de gemeente Albrandswaard.
HOOFDSTUK 4. GRIFFIERIn dit hoofdstuk wordt beschreven dat ook voor de griffier (en zijn plaatsvervanger) de gemeentelijke rechtspositie van de gemeente Albrandswaard van toepassing is. In zijn organisatorische taken (artikel 4.2) komen de bevoegdheden van de griffier tot uiting. Uit praktische overwegingen benoemt hij de medewerkers van de griffie. De benoeming van de griffier zelf en zijn plaatsvervanger blijven uiteraard aan de raad. Verzoeken voor incidentele beheersmatige ondersteuning door de ambtelijke organisatie dienen altijd via de gemeentesecretaris te lopen. Verzoeken voor dienstverlening op het gebied van huisvesting, automatisering en overige facilitaire zaken kan, op basis van een dienstverleningscontract, lopen eveneens via de secretaris. In de praktijk zal deze een ambtenaar aanwijzen die de griffier zal bijstaan. De griffier is in zijn ondersteunende functie het eerste aanspreekpunt voor de raad en commissies. Voor inhoudelijke vragen, die beantwoord moeten worden door het college, communiceert hij uitsluitend met de gemeentesecretaris als hoofd van de ambtelijke organisatie. Uiteraard geschiedt de terugkoppeling vanuit de ambtelijke organisatie via de gemeentesecretaris naar de griffier. Bewust wordt uitsluitend gesproken over "ondersteuning". Dit ter voorkoming van misverstanden over de rol in het duale stelsel van het college, waarbij als gevolg van artikel 160 lid 1b van de Gemeentewet het college in ieder geval bevoegd is "beslissingen van de raad voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester hiermee is belast". Uiteraard is het de raad gegeven om op eigen initiatief voorstellen in te dienen. E.e.a. is geregeld in artikel 147a van de Gemeentewet en in het Reglement van orde van de gemeenteraad. Ook burgers hebben het recht onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Hiervoor de is Regeling burgerinitiatief Albrandswaard vastgesteld. De griffier biedt daarbij zonodig bijstand. De ondersteuning van het Presidium geschiedt door de griffier, tenzij gesproken wordt over het functioneren van de griffier. De vervanging van de griffier bij afwezigheid is geregeld in het raadsbesluit van 27 februari 2003 door de benoeming van een plaatsvervanger. Indien noodzakelijk kan de raad uit de ambtelijke organisatie een vervanger van de griffier benoemen.