Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening inrichting landelijk gebied Noord-Holland 2008 |
Citeertitel | Subsidieverordening inrichting landelijk gebied Noord-Holland 2008 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | inrichting, landelijk, gebied, ILG, subsidie |
Geen
pMJP ILG deel B – Subsidiecriteria 2010-2 (Provinciaal Blad, 2010, 88)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-06-2013 | 01-01-2008 | 21-06-2013 | intrekking | 03-06-2013 Provinciaal Blad, 2013, 90 | 125414-155758 |
12-07-2008 | 01-01-2008 | 21-06-2013 | Nieuwe regeling | 23-06-2008 Provinciaal Blad, 2008, 76 | 2008-41955 |
Provinciale Staten van Noord-Holland,
overwegende dat artikel 11, lid 3 van de Wet inrichting landelijk gebied regeling vereist van de subsidies die de provincie zal verstrekken uit het Investeringsbudget landelijk gebied, en die als staatssteun in de zin van de artikelen 87 e.v. van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap moeten worden aangemerkt, of die voor cofinanciering op grond van de Kader- verordening plattelandsontwikkeling in aanmerking worden gebracht;
voorts overwegende dat ook voor de verstrekking van andersoortige subsidies regeling nodig is op grond van artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op genoemd artikel 11 van de Wet inrichting landelijk gebied en gelet op artikel 145 van de Provinciewet;
gelezen de voordracht van Gedeputeerde Staten;
gezien het provinciaal Meerjaren Programma Landelijk Gebied 2007-2013;
vast te stellen de navolgende verordening: Subsidieverordening inrichting landelijk gebied Noord-Holland 2008.
Op subsidieverstrekkingen op grond van deze verordening is de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 1998 niet van toepassing.
Artikel 4 Subsidieverstrekking
Voor zover de in het tweede lid genoemde subsidie een steunmaatregel is als bedoeld in artikel 11 van de wet en deze niet bij of krachtens het EG-Verdrag is vrijgesteld van de verplichting tot aanmelding, kan alleen subsidie worden verstrekt overeenkomstig de voorwaarden, neergelegd in een steunmodule.
Artikel 6 De aanvraag om subsidie
Een aanvraag om subsidie voor activiteiten uit POP-2 wordt ingediend voordat met de uitvoering van de activiteiten een begin wordt gemaakt. Aanvragen voor andere activiteiten worden ingediend nadat de Subsidiecriteria ten behoeve van het pMJP ILG deel B voor het desbetreffende jaar zijn vastgesteld.
Gedeputeerde staten kunnen in afwijking van het tweede lid, voordat kosten zijn gemaakt en betaald, een voorschot van maximaal 80% van het maximaal te verstrekken subsidiebedrag verstrekken aan de subsidieontvanger, als deze naar genoegen van Gedeputeerde Staten de financieringsbehoefte heeft aangetoond.
Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 9 Uitvoering activiteiten
De subsidieontvanger is verplicht, tenzij in de beschikking tot subsidieverlening een andere termijn is bepaald uiterlijk binnen zes maanden na subsidieverlening met de activiteiten te beginnen.
Artikel 10 Opdrachten aan derden
Indien de activiteiten voor 50% of meer worden gesubsidieerd, is de subsidieontvanger verplicht de Europese regelgeving inzake aanbesteding toe te passen bij het verstrekken van opdrachten.
Artikel 12 Voortgang uitvoering
De subsidieontvanger is verplicht drie maal per jaar, of zo vaak als in de beschikking tot subsidieverlening is bepaald, schriftelijk verslag uit te brengen aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de activiteiten.
De subsidieontvanger vermeldt bij communicatie, indien van toepassing, dat de activiteit geheel of gedeeltelijk is gerealiseerd met financiële steun van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling.
Artikel 14 Informatieverstrekking
De subsidieontvanger doet onmiddellijk mededeling aan Gedeputeerde Staten over alle feiten en omstandigheden, waaronder verzoeken tot zijn faillissement of tot surséance van betaling, waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat zij invloed kunnen hebben op de aanspraak op subsidie.
Artikel 15 Aanvraag subsidievaststelling
De subsidieontvanger verstrekt bij de aanvraag tot vaststelling van:
een subsidiebedrag van meer dan € 50.000,– een overzicht van de werkelijke inkomsten en uitgaven, voorzien van een verklaring van getrouwheid van een accountant waaruit blijkt dat de subsidie is aangewend voor het doel waarvoor zij is verstrekt en dat de subsidieontvanger de activiteit rechtmatig heeft uitgevoerd en de subsidievoorschriften heeft nageleefd;
Gedeputeerde Staten kunnen ambtenaren aanwijzen die zijn belast met de naleving van het bepaalde in deze verordening overeenkomstig artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht.
Haarlem, 23 juni 2008.
Provinciale Staten van Noord-Holland,
H.C.J.L. Borghouts, voorzitter.
Mw. C.A. Peters, griffier.
De ASN is op dit soort subsidies niet van toepassing, omdat die ook een ‘lege’ regeling is, met bovendien definities van subsidiesoorten die in andere provincies niet voorkomen. Als de ASN ook voor de ILG-subsidies zou gelden, zou dat alleen verwarring wekken. Wel zijn termijnen, percentages van voorschotten etc. zoveel mogelijk gelijk aan die uit de ASN.
De nadere regels gaan over onderwerpen die op de uitvoering betrekking hebben, zoals bijvoorbeeld bij de aanvraag te verstrekken gegevens, precisering van subsidiabele kosten, de bekendmaking van resultaten van activiteiten of het geven van informatie over gesubsidieerde activiteiten door de subsidieontvanger, of andere nadere technische uitwerkingen.
In dit artikel worden beperkingen gesteld aan de subsidiabele kosten. Voor een bepaald project kunnen subsidies uit meerdere (provinciale) subsidieregelingen ingezet worden, naast een ILG-subsidie. Doel van de bepaling onder a is niet dit te voorkomen, maar om uit te sluiten dat meer dan 100% van de kosten gedeclareerd kan worden. Dit betekent dat GS, in een bepaald concreet geval, twee of meer keer voor dezelfde activiteiten, hetzelfde project, een subsidie kunnen verlenen, zolang het totaal van de subsidies maar niet hoger is dan 100% van de subsidiabele kosten.
In de financiële planning die bij de aanvraag moet worden overgelegd, worden (indien aan de orde) de te verwachten inkomsten vermeld die de activiteit zal opleveren. Deze worden uiteraard van de te subsidiëren kosten afgetrokken.
De ASN geeft hiervoor geen termijn
Het bedrag dat aan voorschotten kan worden verstrekt bedraagt – in afwijking van de ASN – maximaal 90% van het te verstrekken subsidiebedrag. In de ASN wordt uitgegaan van 80%.
In de beschikking tot subsidieverlening kan, indien nodig, nader worden vastgelegd wat in het concrete geval als ‘beginnen met de activiteit’ wordt aangemerkt.
Het gaat hier om alle subsidies die voor de activiteit of het project worden versterkt, dus ook die van andere verstrekkers dan de provincie.
De administratie moet zolang bewaard worden dat zij beschikbaar blijft voor de eindafrekening van het ILG budget tussen minister en de provincie en in verband met de eindafrekening over het POP.
Dit verslag wordt opgesteld conform een bij de beschikking tot subsidieverlening gevoegd format.
Termijn is conform die uit de ASN.
In de Awb is bepaald dat de subsidieontvanger moet aantonen dat de activiteiten hebben plaatsgevonden conform de aan de subsidie verbonden verplichtingen. In de beschikking tot subsidieverlening kunnen nadere eisen worden gesteld aan de stukken die moeten worden overgelegd.
Termijn is conform die uit de ASN.
De ASN geeft hiervoor geen termijn.
Vergoeding in verband met vermogensvorming is alleen in de volgende gevallen aan de orde:
- wanneer de subsidieontvanger goederen die voor de gesubsidieerde activiteiten zijn bestemd of worden gebruikt verkoopt, verhuurt of (bijvoorbeeld) verhypothekeert of verpacht, of de bestemming daarvan wijzigt;
- wanneer de subsidieontvanger een schadevergoeding ontvangt voor verlies of beschadiging van goederen die voor de gesubsidieerde activiteiten zijn bestemd of worden gebruikt;
- de gesubsidieerde activiteiten geheel of gedeeltelijk worden beëindigd;
de subsidieverlening of -vaststelling wordt ingetrokken of de subsidie wordt beëindigd; of
- de rechtspersoon die de subsidie ontving wordt ontbonden.
Zie hiervoor artikel 4:41, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht.
Naast provinciale ambtenaren kunnen ook ambtenaren van de Dienst Regelingen, de Dienst Landelijk Gebied of van de Algemene Inspectiedienst van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit worden aangewezen als toezichthouder.