Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Lansingerland |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Lansingerland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
geen.
geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-04-2007 | 01-07-2013 | Aangepaste regeling | 27-04-2007 Intranet / Heraut | 2007/70 (BR0700033) |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Lansingerland;Ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;Gelezen het voorstel van de Stuurgroep Herindeling van 13 juli 2006;Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;Besluiten:Vast te stellen de klachtenregeling gemeente Lansingerland
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:a. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk of rechtspersoon heeft gedragen;b. bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester.c. Klachtencoördinator: de functionaris die overeenkomstig deze verordening is aangewezen om de behandeling van klachten procedureel te coördineren.d. Gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan, waarbij een gedraging van een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.
De klachtbehandeling kent drie fasen, te weten:a. Informele bemiddelingIndien een klacht is ingediend, wordt altijd geprobeerd de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen. In overleg met de gemeentesecretaris neemt de klachtencoördinator hiertoe het initiatief. De klachtencoördinator neemt altijd contact op met degene over wie de klacht is ingediend en diens leidinggevende. In overleg wordt bezien op welke wijze de informele bemiddeling plaats dient te vinden. De klager wordt altijd gewezen op de mogelijkheid om, indien hij ontevreden is over de wijze van afhandeling, de klacht te laten behandelen volgens de formele procedure in eerste instantie.b. Formele behandeling in eerste instantieEen schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht en overigens met inachtneming van deze verordening.c. Formele behandeling in tweede instantieIndien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de formele behandeling in eersteinstantie kan hij de klacht voorleggen aan de externe ombudsvoorziening van degemeente.
Hoofdstuk 2 Indiening van klachten
Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien zij betrekking heeft op:a. het algemeen gemeentebeleid, dan wel op een algemeen verbindende regeling;b. een gedraging waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van deze verordening is behandeld.c. Een gedraging die langer dan een jaar voor de indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;d. Een gedraging waartegen door de klager bezwaar gemaakt kan of kon worden;e. Een gedraging waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;f. Een gedraging die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is (geweest); ofg. Zolang ter zake van de gedraging een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld. Bij de kennisgeving wordt de mogelijkheid vermeld een verzoekschrift tot de externe klachtinstantie van de gemeente te richten.
Hoofdstuk 3 Behandeling van klachten
De klachtencoördinator zendt een afschrift van de klacht alsmede van de daarbij meegezonden stukken aan het betrokken bestuursorgaan, lid van het bestuursorgaan of ambtenaar op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
De gemeentesecretaris oordeelt in beginsel omtrent de bevoegdheid tot het (doen) instellen van een onderzoek en omtrent de ontvankelijkheid van de klager, tenzij de klacht tegen hem is gericht. In dat laatste geval zal de burgemeester oordelen omtrent de bevoegdheid tot het (doen) instellen van een onderzoek en omtrent de ontvankelijkheid van de klager.
De klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft worden in de gelegenheid gesteld om hun standpunten mondeling toe te lichten aan degene die de klacht onderzoekt. Als de klager hierom verzoekt kan het horen separaat van degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft plaatsvinden.
Hoofdstuk 4 Rapportage en afdoening
Het college van burgemeester en wethouders handelt de klacht binnen zes weken of, na verdaging, binnen tien weken na de ontvangst van het klaagschrift, af. Van een verdaging wordt door de klachtencoördinator voor afloop van de termijn van zes weken schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Hoofdstuk 5 Externe klachtvoorziening
Bij toezending van de afdoening van de klacht, als bedoeld in artikel 13, derde lid, wordt de klager meegedeeld dat hij, indien hij het niet eens is met de conclusie die uit het onderzoek is getrokken, zijn klacht kan voorleggen aan de externe klachtinstantie van de gemeente. Informatie over deze instantie wordt als bijlage bij de afdoening gevoegd.
Aldus vastgesteld door de raad van Lansingerland op 2 januari 2007De griffier, C.J. van 't Hart De voorzitter, drs. H.B. EenhoornAldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 3 januari 2007.De secretaris, drs. ing. A.A. Eijkenaar De wnd. Burgemeester, drs. H.B. EenhoornAldus vastgesteld door de burgemeester op 3 januari 2007.De wnd. burgemeester, Drs. H.B. Eenhoorn