Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Lansingerland

Besluit mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging Lansingerland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Lansingerland
Officiële naam regelingBesluit mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging Lansingerland
CiteertitelMandaatregeling Lansingerland 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. [Gemeentewet]
  2. [Algemene wet bestuursrecht]

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-02-201101-01-2013Aangepaste regeling

12-01-2011

Internet/Heraut 3-2-2011

BW1000332 / T10.10168
04-02-201101-01-2013Aangepaste regeling

12-01-2011

Internet/Heraut 3-2-2011

BW1000332 / T10.10168
14-01-201001-01-2010Aangepaste regeling

01-03-2007

Heraut/Intranet 14-01-2010

T09.08100

Tekst van de regeling

Mandaatregeling Lansingerland 2011Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland en de burgemeester van de gemeente Lansingerland, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;Gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht Lansingerland;overwegende - dat op 4 januari 2007 het organisatiebesluit Gemeente Lansingerland in werking is getreden;- dat daarin de organisatiestructuur van het ambtelijk apparaat van de gemeente Lansingerland is beschreven als mede de taken van de organisatieonderdelen;- dat in dit mandaatbesluit de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren;

b e s l u i t e n :

vast te stellen het volgende

<vet>Besluit mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging Lansingerland</vet>

Artikel 1 Definities

In dit besluit en de daarop rustende bepalingen verstaan we onder:a. Besluit: een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;b. Voorbereiding: het verrichten van handelingen, geen besluit zijn, voorafgaand aan het nemen van een besluit;c. Uitvoering: het verrichten van handelingen, geen besluit zijnde, nadat een besluit is genomen;d. ‘beslissen over’: verlenen, weigeren, intrekken of wijzigen;e. Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;f. Ondermandaat: het verlenen van mandaat door de gemandateerde aan een ander;g. Volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;h. Machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;i. Mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een bij functie in het mandaatregister genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;j. Gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;k. Plaatsvervanger: de daartoe aangewezen persoon;l. Algemeen directeur: de gemeentesecretaris;m. Portefeuillehouder: lid van het college van burgemeester en wethouders met specifieke bevoegdheden en aandachtsvelden;n. Adjunct-directeur, afdelingshoofden: de in deze bevoegdheid benoemde functionaris, dan wel bij zijn afwezigheid, diens plaatsvervanger.  

Artikel 2 Schriftelijke verlening mandaat

  • 1 Een algemeen mandaat wordt schriftelijk verleend.

  • 2 Een mandaat voor een bepaald geval wordt in beginsel schriftelijk verleend.

  • 3 In het geval dat een mandaat voor een bepaald geval in eerste instantie niet schriftelijk is verleend, gebeurt de schriftelijke vastlegging daarvan alsnog zo spoedig mogelijk na verlening.

Artikel 3 Register

  • 1 Het mandaatbesluit bevat in bijlage A een register waarin de bevoegdheden staan die aan het college en de burgemeester worden voorbehouden respectievelijk door het college en de burgemeester worden gemandateerd. 

  • 2 Het college en de burgemeester verlenen mandaat aan de 1ste functionaris voor de in het register genoemde algemene en bij zijn functie genoemde specifieke aangelegenheden.De 1ste functionaris die het mandaat van het college of de burgemeester ontvangen heeft, kan de door hem ontvangen bevoegdheden ondermandateren aan de 2de functionaris als bedoeld in het register.

  • 3 De 1ste functionaris die het mandaat van het college of de burgemeester ontvangen heeft, kan de door hem ontvangen bevoegdheden ondermandateren aan de 2de functionaris als bedoeld in het register.

  • 4 De 2de functionaris die het ondermandaat van de 1ste functionaris ontvangen heeft kan de door hem ontvangen bevoegdheden ondermandateren aan de 3de functionaris als bedoeld in het register.

Artikel 4 Ondermandaat

  • 1 Ondermandaat kan slechts worden verleend nadat de mandaatgever uitdrukkelijk heeft ingestemd met de inhoud van het ondermandaat.

  • 2 Op ondermandaat zijn de overige artikelen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Overleg met portefeuillehouder

De gemandateerde treedt vóór uitoefening van het mandaat in overleg met de portefeuillehouder indien:a. De uitoefening van het mandaat leidt tot overschrijding van de begroting of het toegekende budget; b. De uitoefening van het mandaat, naar redelijkerwijs mag worden aangenomen, in verband staat met politiek gevoelige of zwaarwichtige aangelegenheden, of leidt tot beleidsvorming of precedentenwerking.

Artikel 6 Onderlinge afstemming en vervanging

  • 1 Medewerkers zijn verantwoordelijk voor de benodigde onderlinge afstemming bij de uitoefening van een mandaat.

  • 2 Bij afwezigheid van de gemandateerde kan de opgedragen bevoegdheid worden uitgeoefend door diens plaatsvervanger.

Artikel 7 Ondertekening

  • 1 Bij de uitoefening van mandaat worden stukken als volgt ondertekend: - Als het gaat om een bevoegdheid van burgemeester en wethouders: “Namens burgemeester en wethouders van Lansingerland,”- Als het gaat om de burgemeester: “Namens de burgemeester van Lansingerland,”gevolgd door de functieaanduiding van de gemandateerde, zijn handtekening en zijn naam.

  • 2 Bij de uitoefening van een ondertekeningsmandaat zoals bedoeld in artikel 10:11, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht worden stukken als volgt ondertekend: - Als het gaat om een bevoegdheid van burgemeester en wethouders: “Overeenkomstig het door burgemeester en wethouders genomen besluit,”- Als het gaat om de burgemeester: “Overeenkomstig het door de burgemeester genomen besluit,”gevolgd door de functieaanduiding van de gemandateerde, zijn handtekening en zijn naam.

Artikel 8 Verantwoording

  • 1 De gemandateerde ziet erop toe dat bij de uitoefening van de bevoegdheden door of namens hem naast de toepasselijke wettelijke regelingen, de geldende interne regelingen en het ter zake vastgestelde beleid of de ter zake bestendige bestuurspraktijk in acht wordt genomen. 

  • 2 De afdeling Bestuurszaken controleert regelmatig door middel van een steekproef of de mandaatregeling consequent en juist wordt uitgevoerd.

  • 3 De afdeling Bestuurszaken rapporteert in een jaarverslag over de uitvoering van de toegekende mandaten. De bevindingen van artikel 8, onder 2, worden in dit verslag meegenomen.

Artikel 9 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1 Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking. 

  • 2 Deze regeling wordt aangehaald als "Mandaatregeling Lansingerland 2011".

  • 3 Alle voorgaande versies van de mandaatregeling Lansingerland zijn hierbij vervallen.

Ondertekening

Vastgesteld in Lansingerland op 11 januari 2011.

Burgemeester en wethouders van Lansingerland,

de secretaris, de burgemeester,

 

Drs. Ing. A. Eijkenaar E.H. van Vliet

De burgemeester van Lansingerland,

 

E.H. van Vliet

Mandaatregister Lansingerland 2011 1

 

MANDAATREGISTER LANSINGERLAND 2011Mandaten, ondermandaten, volmachten en machtigingen

Inhoud1. Algemene mandaten 22. Mandaten met betrekking tot personeel en organisatie 43. Mandaten met betrekking tot strategische ontwikkeling 64. Bestuurlijke mandaten 75. Mandaten met betrekking tot vergunningverlening en handhaving 86. Mandaten met betrekking tot financiën 157. Mandaten met betrekking tot beheer en onderhoud 168. Mandaten met betrekking tot publiekszaken 179. Mandaten met betrekking tot economische zaken en welzijn 2010. Mandaten met betrekking tot projecten 2111. Mandaten met betrekking tot informatievoorziening en faciliteiten 2112. Mandaten aan niet-ondergeschikten 2113. Machtigingen 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Algemene mandaten

Omschrijving 1e functionaris Voorwaarden waaronder mandaat verkregen wordt 2e functionaris 3e functionaris1 Overeenkomsten sluiten en verplichtingen aangaan tot een bedrag van € 50.000,- Algemeen directeur, adjunct-directeuren Mits: a. de uitgave past in het begrotingsbudget of een gevoteerd krediet, b. de budgethoudersregeling en het inkoop-en aanbestedingssbeleid in acht worden genomen en c. de gemandateerde vóór de uitoefening van het mandaat in overleg treedt het met de volgende, hogere functionaris, indien de uitvoering van dit mandaat, in verband staat met politieke of zwaarwichtige aangelegenheden. Afdelingshoofd Beheer en onderhoud Teamleiders accommodaties, beheer, projecten en buitendienst van de afdeling Beheer en Onderhoud2 Overeenkomsten sluiten en verplichtingen aangaan tot een bedrag van € 200.000 Algemeen directeur, adjunct-directeuren mits de uitgave past binnen het begrotingsbudget of een gevoteerd krediet en met inachtneming van de budgethoudersregeling en het inkoop- en aanbestedingsbeleid Afdelingshoofden Bestuurszaken, Financiën, EZW, Pz, I&amp;F, SO, B&amp;O, V&amp;H 3 Overeenkomsten sluiten en verplichtingen aangaan tot een bedrag van € 250.000 Algemeen directeur, adjunct-directeuren Mits a. passen binnen de vastgestelde en meest recente (grond) exploitatie en b. de gemandateerde vóór uitoefening van het mandaat in overleg treedt met de opdrachtgever indien de uitoefening van het mandaat, naar redelijkerwijs mag worden aangenomen, in verband staat met politiek gevoelige of zwaarwichtige aangelegenheden. Afdelingshoofd Projecten Senior projectmanagers en teamleiders civiele techniek4 Overeenkomsten sluiten en verplichtingen aangaan tot een bedrag van € 750.000,- Algemeen directeur, adjunct-directeuren mits: a. aan deze verplichting een vastgestelde (grond) exploitatie ten grondslag ligt dan wel een herziening van een (grond)exploitatie, en b. de gemandateerde vóór uitoefening van het mandaat , naar redelijkerwijs mag worden aangenomen, in verband staat met politieke of zwaarwichtige aangelegenheden. Afdelingshoofd projecten 5 Aanbestedingsprojecten voorbereiden en uitvoeren Algemeen directeur, adjunct-directeuren met inachtneming van de budgethoudersregeling en het aankoop- en aanbestedingsbeleid Alle afdelingshoofden 6 Correspondentie voeren over gemeentelijke aangelegenheden, zoals ontvangstbevestigingen, behandelings- en tussenberichten; uitnodigingen voor bijeenkomsten en hoorzittingen, besluiten van bestuursorganen mededelen, opdrachten verstrekken tot uitvoering van een besluit van een bestuursorgaan, behandelen verzoeken om informatie, deelneming aan enquetes, dit alles voor zover de brief geen beschikking is; Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden Alle medewerkers7 Stukken doorzenden die verkeerd geadresseerd zijn of waar behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is, als onder meer bedoeld in artikelen 2:3 en 6:15 van de Algemene wet bestuursrecht. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden Alle medewerkers8 Gelegenheid stellen tot het aanvullen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, en besluiten om de aanvraag niet te behandelen. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden Alle medewerkers9 Een herhaalde aanvraag afwijzen met verwijzing naar de eerdere afwijzende beschikking, als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene wet bestuursrecht. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden Alle medewerkers10 Handelingen verrichten in het kader van de voorbereiding van door het bestuursorgaan te nemen besluiten. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden Alle medewerkers11 Namens de gemeente of bestuursorganen bij de politie aangifte doen van strafbare feiten. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden 12 De gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen vertegenwoordigen in rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures, als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder f van de Gemeentewet. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden 13 Een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter om een voorlopige voorziening op te heffen of te wijzigen, als bedoeld in artikel 8:87 van de Algemene wet bestuursrecht en een verzoek indienen bij de rechtbank om een onherroepelijk geworden uitspraak te herzien, als bedoeld in artikel 8:88 van de Algemene wet bestuursrecht. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden 14 Alle conservatoire maatregelen nemen en doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit als bedoeld in artikel 160, vierde lid van de Gemeentewet. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden 15 Het bestuursorgaan vertegenwoordigen bij hoorzittingen voor bezwaarschriften, als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Algemene wet bestuursrecht, en klachten, als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden Alle medewerkers16 Beslissen op aanvragen en verzoeken op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens en aanverwante regelingen en meldingen doen bij het College bescherming persoonsgegevens. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden 17 Aanwijzing doen voor perceelsgrenzen ten behoeve van het Kadaster, zoals bedoeld in de Kadasterwet en de op die wet gebaseerde regelgeving. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden 18 Beslissen op een verzoek om informatie, als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur, en zonodig deze beslissing verdagen. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden 19 het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van een te betalen dwangsom in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen zoals omschreven in artikel 4:18 van de Awb, alsmede het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen zoals omschreven in artikel 4:20 van de Awb. Algemeen directeur, adjunct-directeuren Alle afdelingshoofden

2. Mandaten met betrekking tot personeel en organisatie

Bij besluiten tot vaststelling en wijziging van de bepalingen van de CAR/UWO geldt dat burgemeester en wethouders bevoegd zijn. De mandaten op grond van de CAR/UWO zijn talrijk; het zou niet inzichtelijk zijn al deze mandaten te vermelden. Er is daarom gekozen om in onderstaand overzicht alleen de uitzonderingen op te nemen, zijnde de bevoegdheden die het college aan zichzelf heeft gelaten, waarvan de algemeen directeur bij enkele bevoegdheden het voornemen uit mag spreken. Vervolgens worden nog drie bevoegdheden genoemd, die zijn gemandateerd aan externe organen ABP en Loyalis. De overige bevoegdheden op basis van de CAR/UWO zijn gemandateerd aan de algemeen directeur. 1 besluiten tot benoemingen of tot het aangaan van aanstellingen of arbeidscontracten vanaf het niveau van adjunct-directeur. College van burgemeester en wethouders 2 besluiten tot eervol ontslag of tot het beëindigen van aanstellingen of arbeidscontracten vanaf het niveau van adjunct-directeur. College van burgemeester en wethouders 3 sluiten van een vaststellingovereenkomst strekkende tot het beëindigen van de aanstelling of het arbeidscontract van een medewerker vanaf het niveau van adjunct-directeur College van burgemeester en wethouders 4 beslissen over het (gedeeltelijk) vervallen verklaren van de uitkering als bedoeld in artikel 11:26, eerste lid. College van burgemeester en wethouders De algemeen directeur heeft de bevoegdheid het voornemen uit te spreken 5 ontslag verlenen als bedoeld in artikel 8:3 (ontslag wegens reorganisatie), artikel 8:4 (ontslag wegens volledige arbeidsongeschiktheid), artikel 8.5 (ontslag wegens gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid), artikel 8:6 (ontslag wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), de artikelen 8:7, 8:8 en 8:9 (overige ontslaggronden, tenzij dit ontslag voortvloeit uit een overeenkomst strekkende tot het beëindigen van de aanstelling) alsmede artikel 8:13 (disciplinaire straf). College van burgemeester en wethouders De algemeen directeur heeft de bevoegdheid het voornemen uit te spreken 6 beslissen over een schorsing, als bedoeld in artikel 8:15:1, eerste lid College van burgemeester en wethouders De algemeen directeur heeft de bevoegdheid het voornemen uit te spreken 7 beslissen over het (gedeeltelijk) vervallen verklaren van het wachtgeld, als bedoeld in artikel 10:22, eerste lid. College van burgemeester en wethouders De algemeen directeur heeft de bevoegdheid het voornemen uit te spreken 8 beslissen over het (gedeeltelijk) vervallen verklaren van de uitkering als bedoeld in artikel 11:26, eerste lid. College van burgemeester en wethouders De algemeen directeur heeft de bevoegdheid het voornemen uit te spreken 9 een ambtenaar verplichten een andere betrekking te aanvaarden respectievelijk tijdelijk andere werkzaamheden te verrichten of tijdelijk een andere betrekking waar te nemen, als bedoeld in artikel 15:1:10, eerste lid, respectievelijk artikel15:1:10, tweede lid, onder a. College van burgemeester en wethouders De algemeen directeur heeft de bevoegdheid het voornemen uit te spreken 10 herplaatsingsbesluiten nemen. College van burgemeester en wethouders De algemeen directeur heeft de bevoegdheid het voornemen uit te spreken 11 sluiten van een vaststellingsovereenkomst strekkende tot het beëindigen van de aanstelling of het arbeidscontract van een medewerker vanaf het niveau van adjunct-directeur College van burgemeester en wethouders 12 Diciplinaire straffen opleggen, als bedoeld in artikel 16:1:2, eerste lid VERVALLEN Algemeen directeurVERVALLEN 13 bezwaarschriften behandelen en beslissingen nemen op bezwaar in het kader van de hieronder genoemde regelingen onder 14, 15 en 16. Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds /Loyalis Maatwerkadmi-nistratie 14 de bevoegdheid tot het uitvoeren van de FPU gemeenten als bedoeld in hoofdstuk 5a van de CAR/UWO en het behandelen van bezwaarschriften op grond van deze regeling. Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds en Loyalis Maatwerk-administraties 15 de bevoegdheid tot het uitvoeren van de bovenwettelijke werkloosheidsregeling als bedoeld in hoofdstuk 10a en 10d van de CAR/UWO en het behandelen van bezwaarschriften op grond van deze regeling. Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds enLoyalis Maatwerk-administraties 16 de bevoegdheid tot het uitvoeren van de suppletieregeling als bedoeld in hoofdstuk 11a. Loyalis maatwerk-administraties

3. Mandaten met betrekking tot strategische ontwikkeling

1 voorbereiden en uitvoeren van uitgifte en verwerving van onroerende zaken, waaronder begrepen onderhandelen over prijzen en voorwaarden. Algemeen directeur binnen de kaders van het beleid op het gebied van uitgifte en verwerving en, indien van toepassing, de betreffende grondexploitatie. Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 2 overeenkomsten met betrekking tot onroerende zaken ondertekenen en uitvoeren, waaronder begrepen (ver)koop, al dan niet tijdelijke (ver)huur, ingebruikgeving, ingebruikneming, bruikleen, ruiling, pacht, inclusief de opzegging of verlenging van dergelijke overeenkomsten, dit alles uitsluitend ter uitvoering van een collegebesluit (ondertekeningsmandaat). Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 3 handelingen verrichten ten behoeve van de afhandeling van transacties met onroerende zaken, zoals het overdragen of regelen van nutsvoorzieningen, sleutelbeheer, enzovoort. Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 4 verzoeken tot registratie van stukken indienen bij de inspecties registratie en successie. Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 5 beslissen op verzoeken over transacties met snippergroen. Algemeen directeur met inachtneming van het gemeentelijke beleid inzake snippergroen. Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 6 verklaringen van geen bezwaar of goedkeuring, in de zin van de ruimtelijke ordeningswetgeving, aanvragen bij gedeputeerde staten. Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 7 subsidies aanvragen bij organen van de Europese gemeenschap, de rijksoverheid en andere overheidsinstellingen. Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 8 beslissen over aanvragen om vergunningen en meldingen op grond van de Wet milieubeheer en aanverwante regelingen. Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 9 het beslissen op aanvragen voor vergunningen tot het aangaan van tijdelijke overeenkomsten van de verhuur van woonruimten, als bedoeld in de Leegstandswet Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 10 het beoordelen van een aanvraag om een splitsing- of onttrekkingvergunning zoals genoemd in de Huisvestingsverordening Stadsregio Rotterdam op grond van procedurele en beleidsmatige regels alsmede het toetsen van de aanvraag aan het bestemmingsplan. Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling 11 het toetsen van een aanvraag voor een starterslening en die vervolgens door te zenden aan de stichting Stimuleringsfonds Nederlandse Gemeenten Algemeen directeur Afdelingshoofd Strategische ontwikkeling

4. Bestuurlijke mandaten

1 gelegenheid geven tot herstel van een verzuim in een bezwaarschrift, als bedoeld in artikel 6:6 van de Algemene wet bestuursrecht Algemeen directeur Afdelingshoofd bestuurszaken Secretarissen van de bezwaarcommissie2 de beslistermijn op een ingediend bezwaarschrift verdagen en beslissen tot verder uitstel, als bedoeld in artikel 7:10, derde en vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht. Algemeen directeur Afdelingshoofd bestuurszaken Secretarissen van de bezwaarcommissie3 het nemen van een beslissing op bezwaar, mits: a. het primaire besluit in mandaat is genomen, en b. de beslissing op bezwaar het advies van de hoorcommissie bezwaarschriften volgt en c. dit advies inhoudelijk niet afwijkt van het primaire besluit. Deze mandatering is niet van toepassing indien het afdelingshoofd bestuurszaken zelf het primaire besluit heeft genomen. Afdelingshoofd bestuurszaken 4 Het nemen van een beslissing op bezwaar of het niet-ontvankelijk verklaren van een bezwaar in het geval dat deze bevoegdheid ex artikelen IV:3 of IV:3a van deze mandaatregeling is gemandateerd aan het afdelingshoofd Bestuurszaken, en het afdelingshoofd Bestuurszaken het primaire besluit zelf heeft genomen.Algemeen directeur 5 het niet-ontvankelijk verklaren van een bezwaar tegen een primair besluit, tenzij het primaire besluit is genomen door het hoofd van de afdeling bestuurszaken zelf. Algemeen directeur Afdelingshoofd bestuurszaken 6 derden aansprakelijk stellen, besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratiefrechtelijke procedures namens de gemeente of het gemeentebestuur, als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder f van de Gemeentewet en bevoegdheden uitoefenen ten aanzien van de voorbereiding van de civiele verdediging als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g van de Gemeentewet waaronder begrepen opdracht geven tot procureurstelling en opdracht geven tot juridische bijstand. Algemeen directeur met inachtneming van de budget-houdersregeling en de interne richtlijnen over externe juridische adviezen Afdelingshoofd bestuurszaken 7 strafzaken voegen, als bedoeld in artikel 51a en 51b van het Wetboek van Strafvordering Algemeen directeur Afdelingshoofd bestuurszaken 8 erfstellingen, legaten en schenkingen aanvaarden en dadingen treffen Algemeen directeur Afdelingshoofd bestuurszaken 9 conservatoir beslag leggen en tijdens rechtszittingen dading treffen Algemeen directeur Afdelingshoofd bestuurszaken 10 taken uitvoeren op het gebied van verzekeringen, zoals schadegevallen aanmelden en afwikkelen, de verzekeringsportefeuille beheren en daarbij overeenkomsten met verzekeringsmaatschappijen aangaan, wijzigen en opzeggen, op voorwaarde dat de opdracht past binnen het beschikbare krediet en met inachtneming van het gemeentelijke aanbestedingsbeleid en de budgethoudersregeling Algemeen directeur Afdelingshoofd bestuurszaken Medewerker belast met verzekeringen

5. Mandaten met betrekking tot van vergunningverlening en handhaving

Mandaten ten aanzien van de Algemene Plaatselijke verordening1 De beslistermijn op aanvragen voor vergunningen of ontheffingen verdagen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken2 Vergunningen of ontheffingen weigeren, intrekken of wijzigen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Algemeen directeur ten aanzien van de bevoegdheid tot intrekking of wijziging kan uitsluitend ondermandaat worden verleend voor gevallen waarin sprake is van onjuiste dan wel onvolledige gegevens of in het geval dat de houder, of zijn rechtsverkrijgende, om intrekking dan wel wijziging verzoekt. Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken3 Beslissen over ontheffingen van het verbod, als bedoeld in de Algemeen Plaatselijke Verordening, om ten behoeve van publiek als straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur of gids op te treden op of aan door de burgemeester aangewezen wegen of gedeelten daarvan Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken4 Beslissen over aanvragen om vergunning voor het organiseren van evenementen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, en het afhandelen van meldingen van kleinere eendaagse evenementen zoals genoemd in de Algemene Plaatselijke verordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken5 Beslissen over aanvragen om exploitatievergunningen voor horecabedrijven, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken6 Beslissen over ontheffingen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, van het verbod voor de houder van een horecabedrijf om dat bedrijf voor bezoekers geopend te hebben en aldaar bezoekers toe te laten of te laten verblijven op de in de Algemene Plaatselijke Verordening aangegeven uren, indien bijzondere gebeurtenissen van incidentele aard hiertoe aanleiding geven. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken7 Beslissen over aanvragen om vergunning voor het in de uitoefening van een bedrijf of nevenbedrijf ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken8 Beslissen over ontheffingen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, van het verbod om toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken9 Beslissen over ontheffingen voor het plaatsen van kampeermiddelen bedoeld voor recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen, als bedoeld in de APV. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken10 Beslissen over aanvragen om ontheffingen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, van het parkeren van reclamevoertuigen en grote voertuigen. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken11 Beslissen over aanvragen voor collectevergunningen, standplaatsvergunningen en snuffelmarktvergunningen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Algemeen directeur ten aanzien van de bevoegdheid tot intrekking wordt geen ondermandaat verleend Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken12 Beslissen over ontheffingen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, op het verbod om in de openlucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken

Mandaten ten aanzien van bijzondere wetten:

13 Verzoeken om informatie indienen bij politie en justitie, in verband met de vergunning-aanvraag op grond van de Drank- en Horecawet. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken14 Beslissen over aanvragen om vergunningen en ontheffingen, als bedoeld in de Drank- en Horecawet, en overeenkomstig die wet voorschriften of beperkingen verbinden aan vergunningen voor paracommerciële instellingen. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken15 Gewijzigde vergunningen verstrekken, als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken16 Beslissen over aanvragen om loterijvergunningen, als bedoeld in de Wet op de Kansspelen. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken17 Beslissen over aanvragen om aanwezigheidsvergunningen voor speelautomaten of behendigheidsautomaten, als bedoeld in de Wet op de Kansspelen. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken18 Beslissen over ontheffingen op grond van de Verordening winkeltijden Lansingerland 2007, met dien verstande dat ten aanzien van de bevoegdheid tot intrekking van deze ontheffing geen ondermandaat kan worden verleend. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken

Mandaten ten aanzien van de markt:

19 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de vigerende Marktverordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseurs B en C, belast met bouwen, handhaving en APV-zaken20 Overeenkomsten aangaan met kramenzettersbedrijven voor de plaatsing van marktkramen. Algemeen directeur Op voorwaarde dat de opdracht past binnen het beschikbare krediet en met inachtneming van het gemeentelijke aanbestedingsbeleid en de budgethoudersregeling. Afdelingshoofd VVH -

Mandaten ten aanzien van bouwen en ruimtelijke ordening (zie voor aanvragen die ná 1 oktober 2010 zijn ontvangen ook de Wettelijke bepaling omgevingsvergunning in deze regeling).

21 Handelingen verrichten ter voorbereiding en uitvoering van een bouwvergunningbesluit Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior22 Beslissingen nemen en handelingen verrichten voor de afhandeling van informatieplannen, schetsplannen en principeverzoeken, voor zover het niet een definitieve aanvraag voor een bouwvergunning betreft, als bedoeld in de Woningwet. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior23 Beslissen over aanvragen om bouwvergunningen, met toepassing van de Woningwet en hierop berustende nadere wet- en regelgeving, het Bouwbesluit en de Bouwverordening, waaronder ook begrepen het beslissen op aanvragen betreffende het gedeeltelijk vernieuwen, veranderen of vergroten van een bouwwerk waarvoor reeds vergunning is verleend. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior24 Aanvragen en ontwerpen, in de zin van de ruimtelijke ordeningswetgeving, publiceren, in samenhang met het bepaalde in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior25 Beslissen over de ontvankelijkheid van een aanvraag om een bouwvergunning. Algemeen directeur mits de aanvraag is aangevraagd vóór 1 oktober 2010. Afdelingshoofd VVH -26 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning. Algemeen directeur Mits de aanvraag is ingediend vóór 1 oktober 2010. Afdelingshoofd VVH -27 De tenaamstelling van vergunningen wijzigen, als bedoeld in de Bouwverordening Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior28 Beslissen over aanvragen om sloopvergunningen als bedoeld in artikel 3.42 van de Wro, met dien verstande dat ten aanzien van de bevoegdheid tot intrekking geen ondermandaat kan worden verleend. Algemeen directeur Deze bepaling geldt voor aanvragen ingediend vóór 1 oktober 2010. Afdelingshoofd VVH -29 Het accepteren van sloopmeldingen zoals bedoeld in de Bouwverordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior30 Beslissen over aanvragen om aanlegvergunningen, als bedoeld in artikel 3.41 van de Wro. Algemeen directeur mits de aanvraag is ingediend vóór 1 oktober 2010. Afdelingshoofd VVH -31 Beslissingen nemen en handelingen verrichten, nodig voor de voorbereiding van de ontheffingsprocedures, bedoeld in de Wro, waaronder begrepen bekendmaking en tervisielegging van stukken en mededeling doen aan bezwaarden. Algemeen directeur mits de aanvraag is ingediend vóór 1 oktober 2010. Afdelingshoofd VVH -32 Handelingen verrichten, nodig voor de voorbereiding op het verlenen van inspraak op grond van de Inspraakverordening, op beleidsvoornemens, als omschreven in artikel 2 eerste lid, onder a, b en c van die verordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior33 Beslissen over aanvragen om ontheffing van het bestemmingsplan, als bedoeld in de artikelen 3.6 lid 1 onder c, artikel 3.22 en artikel 3.23 van de Wro. Algemeen directeur mits de aanvraag is ingediend vóór 1 oktober 2010. Afdelingshoofd VVH -34 Beslissen over aanvragen om ontheffing van een beheersverordening ex artikel 3.38 lid 4 Wro. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior35 Het doorbreken van de aanhouding zoals bedoeld in artikel 50, derde lid, sub a en b, en artikel 50 a, derde lid van de Woningwet. Algemeen directeur mits de aanvraag is ingediend vóór 1 oktober 2010. Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior36 Aan een gebouw, complex of ander object nummers toekennen, zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de Verordening naamgeving en nummering gemeente Lansingerland. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider/adviseur C senior37 Beslissen op aanvragen voor vergunningen tot het aangaan van tijdelijke overeenkomsten van de verhuur van woonruimten, als bedoeld in de Leegstandswet. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH -38 Het beslissen op een aanvraag om een splitsing- of onttrekkingvergunning zoals genoemd in de Huisvestingsverordening Stadsregio Rotterdam, mits de afdeling Strategische Ontwikkeling een positieve beoordeling van de aanvraag heeft afgegeven. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH -

Mandaten ten aanzien van handhaving:

39 Het aanschrijven van overtreders door middel van een eerste aanschrijving waarin voornemens worden geuit met betrekking tot de uitoefening van een last onder bestuursdwang en dan wel de oplegging van een last onder dwangsom. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseur C (bouwvergunningen) en adviseurs B en C (bouwen, handhaving, APV)40 Aanschrijven tot het treffen van voorzieningen dan wel tot het aanbrengen van verbeteringen, als bedoeld in de Woningwet. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Adviseur C (bouwvergunningen) en adviseurs B en C (bouwen, handhaving, APV)

 

Mandaten ten aanzien van de wet algemene bepalingen omgevingsvergunning (Wabo), voor aanvragen die zijn ingediend vanaf 1 oktober 2010:

41 het ondertekenen van alle correspondentie in het kader van vergunningverlening op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht waarbij burgemeester en wethouders het bevoegd bestuursorgaan zijn met uitzondering van vergunningverlening tenzij in deze afdeling anders is vermeld. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator42 het nemen van een besluit tot het binnenplans dan wel buitenplans afwijken van een bestemmingsplan, dan wel het nemen van een besluit tot het tijdelijk afwijken van een bestemmingplan ex artikel 2.1 jo. 2.12 van de Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator43 Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning zoals bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator44 Beslissen op een gefaseerde aanvraag (inclusief het nemen van een besluit tot aanhouden van de beslissing) zoals bedoeld in artikel 2.5 van de Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator45 Intrekken van een beschikking eerste of tweede fase zoals bedoeld in artikel 2.5 van de Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator46 Het nemen van een besluit tot een binnenplans revisievergunning ex artikel 2.6 van de Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator47 Het vragen en uitbrengen van adviezen zoals omschreven in artikel 2.26 van de Wabo en hoofdstuk 6 van de Bor. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator48 Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen zoals omschreven in artikel 2.27 van de Wabo en hoofdstuk 6 van de Bor. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator49 Beslissen op aanvragen met betrekking tot het wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning ex artikel 2.31 en 2.33 Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator50 Besluiten tot aanhouden van de beslissing op aanvraag om omgevingsvergunning ex artikel 3.3 en 3.5 Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator51 Besluiten tot verlenging behandeltermijn aanvraag op grond van artikel 4:14 Wabo of artikel 3:18 Awb. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator52 Kennisgeving bij een omgevingsvergunning van rechtswege ex artikel 4:20 Awb. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH -53 De aanvrager verzoeken tot het schriftelijk aanvullen van gegevens binnen een bepaalde tijd ex artikel 4:5 Awb. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator54 De aanvrager schriftelijk verzoeken tot vertaling, binnen een bepaalde termijn, van een in vreemde taal gestelde teksten van de aanvraag en/of de aanvrager schriftelijk verzoeken om een samenvatting van de aanvraag te verstrekken binnen een bepaalde termijn ex artikel 4:5 Awb. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator55 Besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag conform artikel 4:5 Awb. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator56 Besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag conform artikel 3.18 Wabo in coördinatie met de Waterwet. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator57 Intrekken van een vergunning conform artikel 5.19 van de Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator58 Intrekken van een vergunning conform artikel 3.23 Wabo in coördinatie met de Waterwet. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator59 Het aanwijzen van toezichthouders in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, ter uitoefening van de toezichtbevoegdheden op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening en artikel 5.2 lid 1 van de Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH -60 Het afwijken van regels in het exploitatieplan ex artikel 2.1 lid 1 onder b en c van de Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator61 Het afwijken van een verbod om bestaand gebruik te wijzigen op grond van voorbereidingsbesluit conform artikel 2.1 onder c en d van de Wabo. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator62 Toestemmingen uit gemeentelijke, provinciale of waterschapsverordening geven die via artikel 2.2 lid 2 van de Wabo in de verordening zijn aangewezen. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator63 Beslissen in gevallen waarin het onverwijld in werking treden als een beschikking als bedoeld in artikel 6.1 Wabo naar het oordeel van het bevoegd gezag nodig is, zodat zij terstond na bekendmaking in werking treedt. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH -64 Handelen in afwijking van de PMV op grond van artikel 13a Wet milieubeheer. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator65 Handelen in beschermd milieugebied en/of handelen in Habitatgebied op grond van hoofdstuk IX van de Natuurbeschermingswet. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator66 Opschorten van de beslistermijn op grond van artikel 4:15 Awb. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator67 Het voeren van alle correspondentie in het kader van de handhaving op grond van de Wabo, waarbij burgemeester en wethouders het bevoegde bestuursorgaan zijn met uitzondering van het opleggen van een last onder dwangsom dan het wel toepassen van bestuursdwang. Algemeen directeur Afdelingshoofd VVH Teamleider, adviseur C, senior coordinator

6. Mandaten met betrekking tot financiën:

1 Derden aansprakelijk stellen, besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratiefrechtelijke procedures namens de gemeente of het gemeentebestuur, als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder f van de Gemeentewet en bevoegdheden uitoefenen ten aanzien van de voorbereiding van de civiele verdediging als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g van de Gemeentewet waaronder begrepen opdracht geven tot procureurstelling en opdracht geven tot juridische bijstand met inachtneming van de budgethoudersregeling en de interne richtlijnen over externe juridische adviezen Algemeen directeur Afdelingshoofd Financiën 2 Gemeentelijke belastingen oninbaar verklaren, als bedoeld in de Gemeentewet. Algemeen directeur Afdelingshoofd Financiën 3 Opdracht tot betaling verlenen aan de bank, in het kader van de salarisverwerking Algemeen directeur Afdelingshoofd Financiën 4 Geldleningovereenkomsten voor korte-termijnfinanciering aangaan, wijzigen of opzeggen, met inachtneming van de beleidsregels en instructies inzake treasury, met dien verstande, dat ten aanzien van deze bevoegdheid geen ondermandaat kan worden verleend Algemeen directeur Afdelingshoofd Financiën 5 Beslissen over financiële handelingen, waaronder wordt verstaan: daggeld en kasgeld aangaan of uitzetten, statistische uitgaven afhandelen, staat F (liquiditeitspositie), vorderingen afschrijven, uitstel van betaling verlenen, een betalingsregeling treffen, aanmaning en incasso doen van openstaande vorderingen, b.t.w.-aangiften doen, waarborgsommen bouwplaatsverordening invorderen, grondverkoopopbrengsten et cetera invorderen, betalingsopdrachten en facturen tekenen, declaraties indienen bij het Rijk, een provincie of andere overheidsorganen, voorschotbetalingen doen, kleine en routinematige investeringen doen en de jaarrekening ondertekenen. Algemeen directeur Afdelingshoofd Financiën 6 Kennelijk niet-gegronde verzoeken tot ontheffing van een anti-speculatiebeding afwijzen. Algemeen directeur Afdelingshoofd Financiën 7 Vorderingen afschrijven, Europese subsidies aanvragen, gelden verrekenen met derde instanties, informatie inwinnen, jaaropgaven aanleveren, saldobevestiging en rentenota doen, betalingsregelingen treffen en schulden buiten vordering stellen krachtens de Wet Werk en Bijstand. Algemeen directeur Voor zover deze taken betrekking hebben op het taakveld van de afdeling Publiekszaken Afdelingshoofd Financiën 8 Het indienen van declaraties bij ministeries, het doen van opgaven aan de fiscus en aan uitkeringsinstantie UWV, het treffen van maatregelen ten behoeve van de incasso van vorderingen. Algemeen directeur Voor zover deze taken betrekking hebben op het taakveld van de afdeling Publiekszaken Afdelingshoofd Financiën Alle medewerkers van de afdeling Financiën.

7. Mandaten met betrekking tot beheer en onderhoud

1 Beslissen over toestemming voor het leggen van kabels en leidingen in gemeentegrond ten behoeve van rechtstreekse aansluitingen van bedrijven of woningen. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud Teamleider Beheer2 Toestemming verlenen voor het incidenteel gebruik van gemeentelijke terreinen en gebouwen, in verband met openbare vermakelijkheden. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud 3 Beslissen over instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van door aanbieders van elektronische communicatienetwerken uit te voeren werkzaamheden, als bedoeld in de Telecommunicatiewet, met inachtneming van de Telecommunicatieverordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud Teamleider Beheer4 Bij bestuursorganen van andere publiekrechtelijke rechtspersonen vergunning of toestemming aanvragen voor het verrichten van werkzaamheden in gronden van die rechtspersonen en de verkregen vergunning of toestemming aanvaarden. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud 5 Vergunning of toestemming verlenen aan bestuursorganen van andere publiekrechtelijke rechtspersonen voor het verrichten van werkzaamheden in gronden van de gemeente Lansingerland. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud 6 Beslissen over toestemming voor tijdelijke ingebruikneming van gemeentegrond (al dan niet onder nadere voorwaarden) in verband met bouwactiviteiten. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud 7 Beslissen over vergunningen tot aansluiting op het gemeenteriool (uitvoering). Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud Teamleider Beheer8 Uitoefenen en voorbereiden van de bevoegdheden van burgemeester en wethouders zoals genoemd in de Verordening op beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen voor de gemeente Lansingerland 2009. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud Teamleider accommodaties9 Beslissen over aanvragen om vergunning voor het aanleggen, beschadigen en/of veranderen van een weg, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud 10 Beslissen over aanvragen om vergunning voor het maken of veranderen van een uitweg, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud 11 Verkeersbesluiten nemen over verkeerstekens en onderborden, de inrichting van de weg, voorzieningen ter regeling van het verkeer en ontheffing verlenen, als bedoeld in de artikelen 15, 16 en 18, 148, eerste lid, aanhef en sub b, en artikel 149, eerste lid, aanhef en sub d, van de Wegenverkeerswet 1994. Algemeen directeur Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud Teamleider Beheer12 Beslissen over aanvragen om vergunningen voor het plaatsen van voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg, waaronder het aanbrengen van reclames, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Algemeen directeur ten aanzien van de bevoegdheid tot intrekking wordt geen ondermandaat verleend. Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud Teamleiders accommodaties, beheer, projecten en buitendienst13 Beslissen over aanvragen om vergunning, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, voor verlichte handelsreclame. Algemeen directeur ten aanzien van de bevoegdheid tot intrekking wordt geen ondermandaat verleend. Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud Teamleiders accommodaties, beheer, projecten en buitendienst

8. Mandaten met betrekking tot publiekszaken:

1 Gehandicaptenparkeerkaarten uitreiken, zoals bedoeld in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en beslissen over een gehandicaptenparkeerplaats. Algemeen directeur Alleen na een positief advies van de afdeling Vergunningverlening &amp; Handhaving. Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken2 Het adviseren van het Ministerie van Justitie over verzoeken tot naturalisatie en het bevestigen van optieverklaringen tot het Nederlanderschap, zoals is bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken3 Verklaring tot verkrijging en afstand van het Nederlanderschap in ontvangst nemen, als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken4 Beslissen over verlof tot uitstel van begraving of verbranding, als bedoeld in de Wet op de lijkbezorging. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken5 Handelingen verrichten op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en hierop berustende nadere regelgeving. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken6 Beslissingen nemen op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie en hierop berustende nadere regelgeving. Algemeen directeur Behoudens de in deze wet genoemde regelgevende bevoegdheden Afdelingshoofd publiekszaken -7 Beslissingen nemen en handelingen verrichten met betrekking tot reisdocumenten op grond van de Paspoortwet en aanverwante regelingen. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken8 Verklaringen verstrekken, als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Wet betreffende de positie van Molukkers. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken9 Beslissingen nemen en handelingen verrichten met betrekking tot rijbewijzen, als bedoeld in het Reglement rijbewijzen, en beslissingen nemen en handelingen verrichten die te maken hebben met het afgeven en ongeldig verklaren van rijbewijzen, als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken10 Handtekeningen legaliseren en bescheiden waarmerken. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken11 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de artikelen D 1, D 4, D 6, Y 32, Y 33 en Y 33a (registratie kiesgerechtigdheid), E 2 (stemdistricten), E 4 en J 4 (stembureaus), J 7 en J 8 (oproepingskaart), K 3 en K 4 (kiezerspas) en Y 14 (verklaring Europese verkiezingen) van de Kieswet. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken -12 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de artikelen D 1, D 4, D 6, Y 32, Y 33 en Y 33a (registratie kiesgerechtigheid), J 8 (oproepingskaart), K 3 en K 4 (kiezerspas) van de Kieswet. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken11 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de Wet op de Europese verkiezingen. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Alle medewerkers werkzaam bij Publiekszaken12 (Huis)nummers geven aan gebouwen en onbebouwde terreinen, overeenkomstig de gemeentelijke regelgeving. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken -13 Beslissen op verzoeken tot aanwijzing van een trouwlocatie en locaties eenmalig aanwijzen als ‘Huis der gemeente’, een en ander met inachtneming van de door burgemeester en wethouders vastgestelde uitgangspunten. Algemeen directeur een en ander met inachtneming van de door burgemeester en wethouders vastgestelde uitgangspunten. Afdelingshoofd publiekszaken -14 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de Wet werk en bijstand en hierop berustende nadere regelgeving, waarin begrepen maatregelen opleggen, aangifte doen bij het Openbaar Ministerie, re-integratietrajecten behandelen en bijzonder onderzoek instellen. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken15 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaz) en hierop berustende nadere regelgeving. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken16 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Algemeen directeur Voor zover die bevoegdheden zijn toebedeeld aan het college van burgemeester en wethouders. Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken17 Advies vragen aan het aangewezen indicatieorgaan en beschikkingen verlenen op aanvragen voor zorgwoningen. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken18 Beslissen over uitkeringen in het kader van het minimabeleid. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken19 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de Wet inburgering nieuwkomers of de Wet inburgering en hierop berustende nadere regelgeving en beslissen over inburgerings-contracten. Algemeen directeur met dien verstande dat ten aanzien van de bevoegdheid tot het opleggen van een boete, als bedoeld in de Wet inburgering nieuwkomers of de Wet inburgering, geen ondermandaat kan worden verleend. Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken20 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de Regeling opvang asielzoekers, de Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf en hierop berustende nadere regelgeving. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken21 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de Wet schuldsanering natuurlijke personen. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken22 Beslissingen nemen en handelingen verrichten in verband met kinderopvang voor uitkerings-gerechtigden en niet-uitkeringsgerechtigden. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken23 Beslissingen nemen en handelingen verrichten op grond van de Wet sociale werkvoorziening. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Senior medewerker belast met sociale zaken24 Toestemming verlenen aan cliënten voor het opnemen van vakantie in de zin van de Wet werk en bijstand en hierop berustende nadere regelgeving. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Medewerkers en Case managers belast met sociale zaken 25 Toestemming verlenen aan cliënten voor het nemen van vakantie, als bedoeld in de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaz) en hierop berustende nadere regelgeving. Algemeen directeur Afdelingshoofd publiekszaken Medewerkers en Case managers belast met sociale zaken

9. Mandaten met betrekking tot economische zaken en welzijn:

1 Beslissen over subsidies ten behoeve van sociaal-culturele activiteiten en sportactiviteiten op basis van de subsidieverordening. Algemeen directeur Met uitzondering van subsidies waarvan toekenning voor de eerste keer plaatsvindt. Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 2 Beslissen over subsidieverlening, als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, en zonodig een subsidie gedeeltelijk weigeren. Algemeen directeur Met dien verstande dat ten aanzien van deze bevoegdheid geen ondermandaat kan worden verleend. Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 3 Beslissen over voorschotten aan subsidieontvangers, als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, voorschotten opschorten, en zonodig verzoeken om af te wijken van de gebruikelijke wijze van voorschotverlening afwijzen. Algemeen directeur Met dien verstande dat ten aanzien van deze bevoegdheid slechts gebruik kan worden gemaakt met inachtneming van de desbetreffende budgetvoorwaarden en dat er geen ondermandaat kan worden verleend Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 4 Bijdragen aanvragen en declareren bij andere overheidsinstellingen en fondsen. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 5 De gemeentelijke regelingen inzake onderwijs, waaronder begrepen de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs, de Verordening leerlingenvervoer en de Verordening procedure overleg lokaal onderwijsbeleid uitvoeren. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 6 Gemeentelijke regelingen inzake leerlingenvervoer uitvoeren. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 7 Beslissen over ontheffing van de Leerplichtwet. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 8 Beslissen over ontheffing van de toelatingsleeftijd, als bedoeld in de Tijdelijke regeling toelating voortgezet volwassenenonderwijs. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 9 Roosters van sociaal-culturele accommodaties, sport-, onderwijs- en gymnastieklokalen en sportvelden vaststellen en wijzigen, en alle beheerstaken uitvoeren die te maken hebben met deze accommodaties. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 10 Beslissen over toestemming tot gebruik van de hierboven genoemde accommodaties en zonodig sancties opleggen aan de gebruikers. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 11 Beslissingen nemen en handelingen verrichten met betrekking tot het register van gemelde kindercentra en gastouderbureaus, zoals bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn 12 Een aanwijzing geven aan een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau in het kader van de handhaving van de Wet op de Kinderopvang. Algemeen directeur Afdelingshoofd Economische Zaken en Welzijn

10. Mandaten met betrekking tot projecten:

1 Voorbereiden en uitvoeren van uitgifte en verwerving van onroerende zaken, waaronder begrepen onderhandelen over prijzen en voorwaarden, binnen de kaders van het beleid op het gebied van uitgifte en verwerving en, indien van toepassing, de betreffende grondexploitatie. Algemeen directeur Afdelingshoofd Projecten

11. Mandaten met betrekking tot informatievoorziening en faciliteiten:

1 Beslissingen nemen en handelingen verrichten in het kader van archiefbeheer, zoals bedoeld in de Archiefwet 1995. Algemeen directeur Afdelingshoofd Informatievoorziening en Faciliteiten

12. Mandaten aan niet-ondergeschikten:

1 Het verlenen van urgentieverklaringen, na zichtbare juridische toetsing door de Teamleider woondiensten, als bedoeld in artikel 11 van de Huisvestingsverordening stadsregio Rotterdam 2006. Algemeen directeur Directeur en manager woondiensten van 3B wonen 2 Het verlenen van voorrangsverklaringen verzorgd wonen, na zichtbare juridische toetsing door de Teamleider woondiensten, als bedoeld in artikel 11 van de Huisvestingsverordening stadregio Rotterdam 2006 Algemeen directeur Directeur en manager woondiensten van 3B wonen

13. Machtigingen:

Bevoegdheid Gemachtigde(n) Gemachtigd door:Declaraties voor reis- en verblijfskosten in te dienen bij de afdeling Personeelszaken teamleiders afdelingshoofden Strategische ontwikkeling, Bestuurszaken, Vergunningverlening en Handhaving, Economische Zaken en Welzijn, Beheer en Onderhoud, Informatievoorziening en Faciliteiten, en PubliekszakenVertegenwoordiging in rechte:teamleider belasting/WOZ van de afdeling Financiën Afdelingshoofd Financiën

 

Toelichting 1 Toelichting op de Mandaatregeling Lansingerland 2011

Toelichting op de Mandaatregeling Lansingerland 2011

Inleiding

Er worden dagelijks in naam van de gemeente veel besluiten genomen, opdrachten verstrekt en overeenkomsten afgesloten. Het is voor een ieder van belang om te weten wie bevoegd is om zulke (rechts)handelingen te verrichten. De verdeling van deze bevoegdheden wordt geregeld in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Lansingerland (hierna: Mandaatregeling Lansingerland). Door het verlenen van mandaat worden het college en de burgemeester ontzorgd van besluitvormingstaken, zodat zij zich meer kunnen richten op de bepaling van de hoofdlijnen en het stellen van doelen voor de (middel-)lange termijn. Verder kan het verlenen van een bevoegdheid in mandaat ervoor zorgen, dat de administratieve procedures sneller doorlopen kunnen worden. Dit heeft tot gevolg dat de dienstverlening richting de burger kan verbeteren en de organisatie klantvriendelijker wordt, wat goed past in de doelstellingen van de gemeente Lansingerland, om de dienstverlening te verbeteren en de regeldruk te verminderen.

De mandaatregeling heeft verschillende gebruikersgroepen. Ten eerste zijn er externe gebruikers, die willen weten of iemand al dan niet bevoegd is. Daarnaast zijn er interne gebruikers, die bij het voorbereiden van een beslissing naar de juiste bevoegde functionaris zoeken. Tot slot is natuurlijk voor functionarissen zelf van belang te weten, waarvoor zij gemandateerd zijn c.q. welke bevoegdheden zij gemandateerd hebben.

Onderscheid mandaat, volmacht en machtiging

In de toelichting wordt het begrip mandaat gebruikt voor de verdeling van de bevoegdheden. Formeel worden de bevoegdheden van het college en de burgemeester onderverdeeld in het verlenen van mandaat voor het nemen van publiekrechtelijke besluiten (bijv. vergunningverlening), het verlenen van volmacht voor privaatrechtelijke rechtshandelingen (bijv. opdrachtverstrekkingen) en het verlenen van machtiging voor andere handelingen (bijv. de voorbereiding van besluiten, zitting nemen in overlegverbanden, het houden van een toespraak, het voeren van onderhandelingen).

Verantwoordelijkheid

Het college respectievelijk de burgemeester blijft altijd verantwoordelijk voor een in mandaat genomen besluit. Van een functionaris wordt dan ook verwacht dat er voldoende politieke sensitiviteit aanwezig is om te kunnen beoordelen of een besluit wel in mandaat genomen mag worden. Daarnaast dient een functionaris bij de uitoefening van in mandaat gekregen bevoegdheden de wet- en regelgeving in acht te nemen. Tenslotte dient een functionaris te handelen in overeenstemming met gemeentelijk beleid, zoals bijvoorbeeld het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Uitgangspunten van het mandaatbesluit

Het systeemHet mandaatbesluit gaat uit van een systeem waarbij het college en de burgemeester het merendeel van haar bevoegdheden mandateert aan de algemeen directeur, (de 1ste functionaris). De gemeentesecretaris kan vervolgens ondermandaat verlenen voor bepaalde bevoegdheden aan de in het mandaatregister genoemde 2de functionarissen. Dit zijn over het algemeen afdelingshoofden.In de meeste gevallen kan de 2de functionaris opnieuw ondermandaat verlenen aan de in het mandaatregister genoemde 3de functionarissen. Dit zijn over het algemeen teamleiders of medewerkers.

 

 

In schema: 

Daarnaast is er nog een aantal bevoegdheden die gemandateerd zijn aan externe partijen.

Verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatieUitgangspunt is dat de bevoegdheden uiteindelijk zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. Om integraal management serieus vorm te geven en toch de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie te leggen, worden de mandaten in principe verleend aan het afdelingshoofd (via de algemeen directeur), met de aantekening dat ondermandatering door het afdelingshoofd voor het dagelijkse werk wenselijk is. Dit brengt met zich mee dat een goede verantwoording van in mandaat genomen besluiten noodzakelijk is.

Verlenen ondermandaat

Een mandaatregeling is alleen zinvol als de daarin opgenomen informatie actueel is. De afdeling Bestuurszaken/juridische zaken houdt de verleende en ingetrokken ondermandaten bij in het register en publiceert deze. In de praktijk verstrekken de afdelingshoofden de besluiten tot het verlenen of intrekken van ondermandaten aan Bestuurzaken/juridische zaken. Ook ondermandaten zijn pas van kracht nadat deze bekendgemaakt zijn.

Budgetbevoegdheden

Degenen die bevoegd zijn opdrachten te verstrekken via het mandaatregister, mogen de gemandateerde begrotingsposten niet overschrijden. Onder het verlenen van een opdracht wordt verstaan het aangaan van een verplichting met financiële consequenties. De grensbedragen zijn genoemd in het register onder algemene mandaten.

* * *