Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen van de commissies van de gemeente Lansingerland |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de vergaderingen van de commissies van de gemeente Lansingerland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, art. 82
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-03-2010 | 29-10-2015 | Aangepaste verordening | 25-03-2010 Heraut, 31-03-2010 | BR1000028, Voorstelnr. 2010/30 | |
02-01-2007 | nieuwe regeling | 02-01-2007 Heraut, 27-03-2008 | BR0700007 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:a. lid: lid of buitengewoon lid van een raadscommissie;b. voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens vervanger;c. commissiegriffier: secretaris van een raadscommissie of diens vervanger;d. griffier: griffier van de raad of diens vervanger;e. vergadering: vergadering van een raadscommissie.
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raad stelt de volgende raadscommissies in:
De raadscommissie "Samenleving" adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
* Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
De raadscommissie "Ruimte" adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
De raadscommissie Algemeen Bestuur adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij de voorzitters van de betrokken raadscommissies in overleg beslissen dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
Een raadscommissie heeft de volgende taken:* het voorbereiden van de raadsvergaderingen door het in technische zin bespreken van een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2, eerste lid, genoemde onderwerpen en het hierover uitbrengen van een advies aan de raad over de wijze van behandeling (als bespreekstuk, dan wel hamerstuk);* het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;* voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2, eerste lid, genoemde onderwerpen.
Een lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie. De in het eerste lid genoemde leden dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie.
De raad benoemt op voordracht van een fractie voor iedere raadscommissie tenminste een plaatsvervangend lid per fractie, die zitting in een raadscommissie heeft bij verhindering of ontstentenis van een lid als bedoeld in het eerste lid. Het plaatsvervangend lid voldoet aan de in het vierde lid, genoemde vereisten.
Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproepvoor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk op volgorde, van binnenkomst de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 16 Opening vergadering; quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden 4/9 aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Artikel 17 Spreekrecht burgers
Het woord kan niet gevoerd worden over:* een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;* benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;* een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter en de leden van de commissie hebben vervolgens de gelegenheid vragen te stellen of opmerkingen te maken. Eventuele vragen van commissieleden worden meteen na afloop van de bijdrage van de inspreker gesteld en beantwoord. Over het ingesprokene kan geen discussie ontstaan.
Artikel 18 Notulen; besluitenlijst en digitale opname van de beraadslagingen
De leden, de voorzitter, de griffier en degenen die hebben deelgenomen aan de beraadslagingen hebben het recht, een voorstel tot wijziging van de ontwerpbesluitenlijst aan de raad te doen, indien de ontwerpbesluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat gezegd of besloten is. Een voorstel tot wijziging van de ontwerpbesluitenlijst dient tenminste 24 uur voor het begintijdstip van de vergadering waarin de ontwerpbesluitenlijst wordt vastgesteld, schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.
De ontwerpbesluitenlijst moet inhouden: 5/9 e de namen van de voorzitter, de griffier en de in de vergadering aan- en afwezige leden, de namen van de aan- en afwezige leden van het college alsmede die van de overige personen die het woord gevoerd hebben; o een vermelding van de agendapunten die aan de orde zijn geweest met per agendapunt het advies van de commissie met betrekking tot verdere behandeling van dit punt; « de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen en burgerinitiatiefvoorstellen alsmede voorstellen van orde.
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de 6/9 orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.2. Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of er een advies over de wijze van behandeling (hamerstuk dan wel bespreekstuk) aan de raad wordt uitgebracht.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Deze notulen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van deze notulen. De vastgestelde notulen worden door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 31 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 33 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 34 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.