Organisatie | Druten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenplatform WWB |
Citeertitel | Verordening Cliëntenplatform WWB |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2004 | 30-09-2009 | Nieuwe regeling | 11-12-2003 De Waalkanter | n.v.t. |
1. wet: de Wet Werk en Bijstand. 2. de gemeente: de gemeente Druten.3. het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Druten.4. belanghebbenden: personen die een uitkering ingevolge de wet ontvangen, alsmede personen die een nabestaanden- of halfwezenuitkering op grond van de Anw ontvangen, niet-uitkeringsgerechtigden, voor wiens arbeidsinschakeling het college verantwoordelijk is, en personen die gesubsidieerde arbeid verrichten.5. maatschappelijke organisaties: instellingen die direct of indirect deel uitmaken van het dagelijkse leven van de bij de cliëntenparticipatie betrokken personen.
Artikel 2 Instellen en in stand houden cliëntenplatform
Het college bevordert het instellen en in stand houden van het cliëntenplatform.
Artikel 3 Leden van het cliëntenplatform
1. Het cliëntenplatform bestaat uit belanghebbenden en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties.2. Het cliëntenplatform bestaat uit minimaal 5 en maximaal 10 personen.3. Het college streeft naar een gelijke verdeling tussen het aantal belanghebbenden en het aantal vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties in het cliëntenplatform.4. De wethouder Sociale Zaken van de gemeente zit de reguliere vergaderingen voor.5. De wethouder Sociale Zaken is geen lid van het cliëntenplatform.
Artikel 4 Benoeming van de leden
1. Het college benoemt de leden van het cliëntenplatform.2. De zittingsduur van de leden is vier jaar.3. De leden zijn herbenoembaar.4. Nieuwe leden van het cliëntenplatform worden benoemd door het college op voordracht van het cliëntenplatform.5. Het cliëntenplatform is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden.
Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap
1. Het lidmaatschap van het cliëntenplatform eindigt indien het lid geen belanghebbende of vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisaties meer is.2. Het lidmaatschap van het cliëntenplatform eindigt indien het lid aftreedt.3. Het lidmaatschap van het cliëntenplatform eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 4, tweede lid is verlopen.4. In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, blijft het lid de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.5. Het cliëntenplatform is verantwoordelijk voor een tijdige voordracht van nieuwe leden van het cliëntenplatform.
Artikel 6 Periodiciteit van de vergaderingen
1. De reguliere vergaderingen van het cliëntenplatform vinden éénmaal per kwartaal plaats.2. Op verzoek van een meerderheid van de leden van het cliëntenplatform, kan er tussentijds een vergadering plaatsvinden.3. Een vergadering als bedoeld in het eerste lid wordt minimaal 4 weken voor het plaatsvinden van de vergadering bekendgemaakt.4. Een vergadering als bedoeld in het tweede lid wordt minimaal 2 weken voor het plaatsvinden van de vergadering bekendgemaakt.
1. Aan het cliëntenplatform wordt jaarlijks een subsidie toegekend.2. Deze subsidie wordt vastgesteld in de gemeentelijke subsidieverordening.3. Onkosten, gemaakt door de leden van het cliëntenplatform ten behoeve van de werkzaamheden voor het cliëntenplatform, komen ten laste aan de in het eerste lid genoemde subsidie.
Artikel 8 Ambtelijk secretaris
1. Het cliëntenplatform wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.2. De ambtelijk secretaris draagt in ieder geval zorg voor:a. uitnodiging voor de vergadering conform artikel 6, derde en vierde lid,b. vaststelling van de agenda overeenkomstig de aangedragen voorstellen conform artikel 9,c. verzending van de agenda,d. informatievoorziening ten behoeve van de leden en de voorzitter van het cliëntenplatform, ene. reservering van de vergaderruimte, indien de vergadering in het gemeentehuis plaatsvindt.
1. De leden van het cliëntenplatform, alsmede de wethouder Sociale Zaken, kunnen tot twee weken voor de termijnen als bedoeld in artikel 6, derde en vierde lid, onderwerpen op de agenda voor de vergadering plaatsen.2. Indiening geschiedt schriftelijk bij de ambtelijke secretaris van het cliëntenplatform.
Artikel 10 Adviezen cliëntenplatform
1. De adviezen van het cliëntenplatform aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van het cliëntenplatform.2. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.3. Het cliëntenplatform kan het college adviseren met betrekking tot de uitvoering van de wet, voorgenomen beleid en wijzigingen van bestaand beleid.