Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Druten

Organisatieverordening gemeente Druten 1999

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDruten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatieverordening gemeente Druten 1999
CiteertitelOrganisatieverordening gemeente Druten 1999
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGeen.

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Raadsbesluit van 31 maart 1998 inzake de bepaling van de structuur van de ambtelijke organisatie

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-200001-10-2014nieuwe regeling

16-03-2000

De Waalkanter

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatieverordening gemeente Druten 1999

De raad van de gemeente Druten;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, alsmede het raadsbesluit van 31 maart 1998 inzake de bepaling van de structuur van de ambtelijke organisatie;

BESLUIT

vast te stellen de Organisatieverordening gemeente Druten 1999.

Hoofdstuk I STRUCTUUR VAN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE

Artikel 1  

  • 1

    De ambtelijke organisatie bestaat uit de volgende onderdelen:

    a. afdeling volkshuisvesting~ ruimtelijke ordening en milieu (VROM);

    b. afdeling openbare werken (OW);

    c. afdeling burgerzaken (BZ);

    d. stafafdeling personeel, organisatie en informatisering (POl);

    e. stafafdeling financiën (FIN);

    f. stafafdeling bestuurs- en managementondersteuning (BMO);

  • 2

    Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de gemeente secretaris.

  • 3

    Aan de in lid 1 genoemde (staf)afdelingen worden de hoofdtaken opgedragen, zoals deze zijn omschreven in het door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen functieboek.

Hoofdstuk II MANAGEMENTSTRUCTUUR

Paragraaf 1 De gemeentesecretaris

Artikel 2 Algemeen

  • 1

    De gemeentesecretaris handelt overeenkomstig hetgeen t.a.v. hem is bepaald in de Gemeentewet, in gemeentelijke verordeningen, -waaronder de Reglementen van Orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad en die van het college van burgemeester en wethouders, of in enig ander wettelijk voorschrift.

  • 2

    De gemeentesecretaris vertegenwoordigt de gemeente in opdracht van het college van burgemeester en wethouders en draagt zorg voor een goede behartiging van het algemeen belang.

Artikel 3 Verhouding tot de gemeenteraad

  • 1

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning van de raad en zijn leden.

  • 2

    De gemeentesecretaris verstrekt de leden van de raad op verzoek informatie over onder het gemeentebestuur berustende documenten. Artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur vindt overeenkomstige toepassing.

  • 3

    De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat de leden van de raad desgewenst bijstand verkrijgen bij het formuleren van moties, amendementen, voorstellen, interpellaties, het stellen van vragen en dergelijke als voorzien in het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad.

  • 4

    De gemeentesecretaris staat de burgemeester bij in zijn zorg voor een goede voorbereiding en orde van de raadsvergaderingen.

Artikel 4 Verhouding tot het college van B

  • 1

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning, informatievoorziening en advisering van het college van burgemeester en wethouders. Hij adviseert het college bij het nemen van besluiten en bevordert mede een goed functioneren van het college.

  • 2

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor een goede voorbereiding van de collegevergaderingen; hij draagt er zorg voor dat de leden van het college over alle informatie beschikken om hun functie goed uit te kunnen oefenen.

  • 3

    De gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor de vastlegging van college besluiten.

  • 4

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor de bewaking van procedures en afspraken tussen college en ambtelijke organisatie, alsmede voor een snelle en adequate afhandeling van vragen van het college aan de ambtelijke organisatie.

  • 5

    De gemeentesecretaris bevordert dat besluiten van het college doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd.

Artikel 5 Verhouding tot de burgemeester

  • 1

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning, informatievoorziening en advisering van de burgemeester ten aanzien van de aan hem opgedragen wettelijke taken. Hij adviseert de burgemeester bij het nemen van besluiten.

  • 2

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor de bewaking van procedures en afspraken tussen burgemeester en ambtelijke organisatie, alsmede voor een snelle en adequate afhandeling van vragen van de burgemeester aan de ambtelijke organisatie.

  • 3

    De gemeentesecretaris bevordert dat besluiten van de burgemeester doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd.

Artikel 6 Verhouding tot de ambtelijke organisatie

  • 1

    Onder verantwoordelijkheid van het college is de gemeentesecretaris het hoofd van de ambtelijke organisatie. Zijn speciale zorg betreft de coördinatie, de beleidsplanning en het personeel- en organisatiebeleid.

  • 2

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor de noodzakelijke samenhang en bevordert de samenwerking tussen de bestuursorganen en de ambtelijke organisatie.

  • 3

    Hij draagt zorg voor een doelmatig en doeltreffend. proces van besluitvorming en uitvoering t.b.v. de bestuursorganen en de dienst verlening aan de burgers.

  • 4

    De gemeentesecretaris is belast met de kwaliteitstoets van de ambtelijke productie.

  • 5

    De gemeentesecretaris heeft de bevoegdheid aanwijzingen te geven die van belang zijn .voor een doelmatig en doeltreffend functioneren van de ambtelijke organisatie.

Artikel 7 Verhouding tot de ondernemingsraad

De gemeentesecretaris is, als bestuurder in de zin van de WOR, de overlegpartner van de ondernemingsraad van de gemeente Druten.

Artikel 8 Verantwoording

De gemeentesecretaris legt door middel van een schriftelijk verslag omtrent zijn taken tenminste tweemaal per jaar verantwoording af aan het college. Het college brengt dit verslag ter kennis van de commissie ABZ, zonodig voorzien van hun commentaar.

Paragraaf 2 De afdelingshoofden

Artikel 9 Verhouding tot de afdeling

  • 1

    Met inachtneming van het bepaald in artikel 6 heeft het hoofd van de afdeling de leiding over de onder hem resorterende afdeling.

  • 2

    Het hoofd van de afdeling is verantwoordelijk voor een goede coördinatie binnen de afdeling, zowel voor de voorbereiding als voor de uitvoering, als voor de advisering aan het gemeentebestuur.

  • 3

    Het hoofd zorgt, op basis van de vastgestelde functiebeschrijvingen, voor een goede taakverdeling tussen de medewerkers.

  • 4

    Het hoofd heeft de zorg voor een goede communicatie van, naar en binnen de afdeling.

  • 5

    Het hoofd heeft de zorg voor een goed functionerend afdelings- en clusteroverleg.

  • 6

    Het hoofd heeft de zorg voor het personeel van de afdeling en is de eerstaangewezene voor de juiste en tijdige advisering over de personeelsbezetting, de bewaking van de voortgang en de kwaliteit van de aangeboden diensten. Verder is hij de eerstaangewezene om medewerkers te stimuleren, te instrueren en zonodig te corrigeren, alsmede om met de medewerkers van de afdeling gesprekken te voeren over klachten, problemen, beoordelingen en andere aangelegenheden. Tevens houdt hij functionerings- en beoordelingsgesprekken, binnen de door het college hiervoor te stellen regels.

Artikel 10 Vervanging

Het afdelingshoofd wordt bij afwezigheid vervangen door een collega afdelingshoofd, aangewezen door de gemeentesecretaris.

Paragraaf 3 Het coördinatieteam

Artikel 11  

Het coördinatieteam staat onder voorzitterschap van de gemeentesecretaris en bestaat verder uit de hoofden van de (staf) afdelingen.Het coördinatieteam heeft een voorwaardescheppende rol, tot uiting komende in de volgende taken:

- formulering en toewijzing van de uit het beleid af te leiden werkzaamheden;

- centrale coördinatie en centrale bewaking van de voortgang van het opstellen of bijstellen van het beleid;

- het aanwijzen van een primaathouder bij afdelingsoverstijgende vraagstukken;

- het adviseren over het te voeren functionele beleid (financiën, personeel, organisatie, informatisering, e.d.);

- het aanwijzen van coördinatoren van werk- of projectgroepen wanneer zich tijdelijke en multidisciplinaire vraagstukken voordoen. .

Hoofdstuk III COMMUNICATIE EN OVERLEGSTRUCTUUR

Artikel 12  

Er zijn de volgende gestructureerde vormen van overleg:

a. portefeuillehouderoverleg

b. coördinatie-overleg

c. afdelingsoverleg

d. clusteroverleg

e. overleg secretaris - afdelingshoofd

f. overleg afdelingshoofd - medewerker

ad a. Het portefeuillehouderoverleg is een regelmatig terugkerend en gepland overleg tussen portefeuillehouder en afdelingshoofd. Afhankelijk van het onderwerp kan hierbij een medewerker aanwezig zijn.

ad b. Het coördinatie-overleg is het overleg binnen het coördinatieteam zoals bedoeld in artikel 10.

ad c. Binnen de afdelingen vindt regelmatig overleg plaats waaraan door alle medewerkers van de afdeling wordt deelgenomen. Dit is_. een gestructureerd en gepland overleg, waarin algemene onderwerpen die de afdeling aangaan aan de orde komen.

ad d. Clusteroverleg is het overleg tussen afdelingshoofd en een groep medewerkers, die binnen hetzelfde terrein werkzaam zijn. Dit overleg richt zich met name op de inhoudelijke afstemming van zaken en de voortgang van de werkzaamheden.

ad e. Tussen gemeentesecretaris en afdelingshoofd vindt planmatig en gestructureerd overleg plaats, waarin met name de voortgang van de werkzaamheden aan de orde komt.

ad f. Het overleg tussen afdelingshoofd en individuele medewerker krijgt vorm door functionerings- en beoordelingsgesprekken en de spontane gesprekken.Van alle geplande overlegvormen wordt een kort verslag / besluitenlijst gemaakt.

Hoofdstuk IV MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING

Artikel 13  

  • 1

    Burgemeester en wethouders, alsmede de burgemeester kunnen voor bepaalde categorieën van zaken de gemeentesecretaris, een afdelingshoofd of een andere door burgemeester en wethouders of de burgemeester aan te wijzen ambtenaar de bevoegdheid geven namens hem of in hun plaats beslissingen te nemen of stukken te ondertekenen, voorzover de regeling waarop hun bevoegdheid steunt zich daartegen niet verzet.

  • 2

    De besluiten tot het verlenen van de in lid 1 bedoelde bevoegdheid worden in een afzonderlijke regeling vastgelegd.

Hoofdstuk V FINANCIEEL MANAGEMENT

Artikel 14  

  • 1

    Op grond van de artikel 2~4 en 2~5 van de Gemeentewet worden in een afzonderlijke verordening in elk geval de volgende aangelegenheden geregeld:

    a. taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en de organisatie van planning en control;

    b. de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de beheerder gemeentefinanciën, de administrateurs, de kassier en subkassiers en de deurwaarder;

    c. de administratief-organisatorische voorschriften;

    d. het beheer van de geldmiddelen;

    e. het betalingsverkeer;

    f. de gemeentebegroting en -rekening;

    g. de budget- en kredietbewaking;

    h. de controle op de financiële administratie, de bedrijfsadministratie en de controle op het beheer van de geldmiddelen.

  • 2

    Burgemeester en wethouders geven ten aanzien van de in het vorige lid bedoelde verordening nadere regels door middel van een uitvoeringsbesluit en instructies voor de functionarissen, belast met financiële zaken.

Hoofdstuk VI SLOTBEPALINGEN

Artikel 15 Onvoorziene gevallen

In gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, wordt door het college van burgemeester en wethouders, gehoord de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken, een regeling getroffen. .

Artikel 16 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Organisatieverordening gemeente Druten 1999" en treedt in werking met ingang van heden.

  • 2

    Met ingang van de datum als bedoeld in het eerste lid vervalt de "Instructie voor de secretaris van de gemeente Druten" zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 26 april 1984.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Druten op 16 maart 2000De raad voornoemd,

de secretaris, de voorzitter

R.J.H.M. Huisman. A.P.M. Aelberts