Organisatie | Druten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2009 |
Citeertitel | Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Klachten |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-10-2009 | 01-10-2012 | Nieuwe regeling | 08-10-2009 De Waalkanter | 09-43 RB |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Druten, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
het in verband met de inwerkingtreding van de Wet extern klachtrecht een nieuwe regeling moet worden getroffen voor de externe klachtenbehandeling. Dat tevens de regeling voor de interne klachtbehandeling moet worden geactualiseerd. In het kader van deregulering verdient het verder de aanbeveling één verordening vast te stellen voor zowel de interne als externe klachtenbehandeling.
Gelezen het voorstel van het college van 25 augustus 2009;
Gehoord de Ondernemingsraad d.d. 7 juli 2009;
Gelet op de desbetreffende bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2009
A. De interne klachtenregeling, gebaseerd op hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
B. De externe klachtenregeling (ombudsvoorziening), gebaseerd op Hoofdstuk IV c van de Gemeentewet en hoofdstuk 9, titel 9.2 van de Awb.
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Deze verordening verstaat onder:a. klacht: een uiting van ongenoegen over een gedraging van een (gewezen) ambtenaar, bestuursorgaan of leden daarvan, in de uitoefening van hun functie. b. gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door respectievelijk: een bestuursorgaan, de voorzitter of lid van een bestuursorgaan of een ambtenaar, in de uitoefening van zijn/haar functie. Een gedraging van een ambtenaar, verricht in de uitoefening van zijn functie, wordt aangemerkt als een gedraging van het bestuursorgaan waarbij hij in dienst is.c. bestuursorgaan: in de zin van artikel 1:1, lid 1 van de Awb: - de burgemeester, ofwel;- het college van burgemeester en wethouders, ofwel;- de gemeenteraad, ofwel;- een commissie waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad, van het college of vande burgemeester zijn toegekend.d. ambtenaar: een ieder die in dienst van de gemeente Druten werkzaam is of was, met uitzondering van het onderwijzend personeel.e. klager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht of een verzoek tot onderzoek van een klacht heeft ingediend, of diens gemachtigde. f. klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar die is belast met de procedurele bewaking en de administratieve afwerking van een klacht.g. gemeentelijk ombudsman: degene die door de gemeenteraad van Druten is benoemd, om klachten te behandelen. h. rechterlijke instantie: personen of college, bij personen of colleges, bij of krachtens de wet geheel of ten dele met rechtspraak belast en te dien aanzien van het openbaar bestuur onafhankelijk, voor zover het deze rechtspraak betreft.i. wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening: zoals bedoeld in de Wet Nationale Ombudsman, met uitzondering van de klachtenregeling in hoofdstuk II van deze wet.
Paragraaf A. Interne Klachtenregeling
De klachtencoördinator heeft als taak:a. registratie van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid.b. zendt de ingekomen klacht zo spoedig mogelijk door naar de klachtbehandelaar en zendt tegelijkertijd een kopie van de klacht ter kennisneming aan degene over wiens gedraging is geklaagd. c. de klachtencoördinator stuurt de klager uiterlijk binnen twee weken na indienen van de klacht een ontvangstbevestiging met daarin de mededeling dat de klacht binnen zes weken zal zijn afgehandeld.d. de klachtencoördinator bewaakt de voortgang van de klachtenbehandeling en rapporteert aan de klachtbehandelaar. e. het opstellen van een jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 6.
Artikel 4 Behandeling van de klacht
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester afzonderlijk verlenen mandaat aan de klachtenbehandelaars om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 van de Awb.
Als klachtbehandelaar worden aangewezen:- afdelingshoofd, indien de klacht betrekking heeft op een medewerker;- gemeentesecretaris, indien de klacht betrekking heeft op een afdelingshoofd; - burgemeester, indien de klacht betrekking heeft op de gemeentesecretaris;- burgemeester, indien de klacht betrekking heeft op de griffier;- college van burgemeester en wethouders, indien de klacht betrekking heeft op (een lidvan) het college, of een ander bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1, sub c.
Voor de behandeling van een klacht worden de termijnen in acht genomen, zoals bedoeld in artikel 9:11 van de Awb.
Paragraaf B. Externe klachtenregeling
Artikel 9 Onverenigbare betrekkingen
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, lid 1 van de Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar: a. de burgemeester; b. degenen die lid zijn van een van de in artikel 1, sub c genoemde organen of van overige gemeentelijke commissies; c. ambtenaren bedoeld in artikel 1, sub d;d. bestuurders en personeelsleden van enig publiekrechtelijk of privaatrechtelijk samenwerkingsverband waarin de gemeente Druten deelneemt; e. degenen die een functie, beroep of bedrijf uitoefenen waarvan de gemeenteraad oordeelt, dat die onverenigbaar zijn met de functie van ombudsman; f. degenen die het beroep van advocaat, procureur of notaris uitoefenen, behoudens vooraf verkregen toestemming van het college van burgemeester en wethouders, de raad gehoord.
De ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingstermijn is verstreken.
De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.
Artikel 13 Financiële middelen
De ombudsman ontvangt de volgende vergoeding voor zijn werkzaamheden in verband met klachtenbehandeling:- per klacht waarover een rapport is uitgebracht: € 1.000,-;- per klacht die na bemiddeling is afgehandeld: € 280,-; - overige werkzaamheden m.b.t. klachtenbehandeling: € 60,- per uur; - jaarverslag: € 35,-.
De raad verschaft de ombudsman voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van zijn werkzaamheden. In elk geval wordt jaarlijks een bedrag van € 150,- in de begroting opgenomen voor overige werkzaamheden als bijeenkomsten voor ombudsmannen, congressen, lidmaatschap van de Vereniging voor Klachtrecht en andere soortgelijke activiteiten.
Artikel 18 Gevallen waarin deze verordening niet voorziet
In gevallen waarin onderdeel A van deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Artikel 19 Intrekken oude regelingen
De “Verordening gemeentelijke klachtbehandeling gemeente Druten 1998” en de “Verordening gemeentelijke ombudsman Druten 1998” worden ingetrokken.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 8 oktober 2009;de raadsgriffier de voorzitter,
J.W. Meerbeek L.J.E.M. van Riswijk
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op 22 september 2009;de secretaris, de burgemeester,
J.J. Driessen L.J.E.M. van Riswijk
Aldus besloten door de burgemeester op 22 september 2009;de burgemeester,
L.J.E.M. van Riswijk