Organisatie | Appingedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement op de raadscommissie |
Citeertitel | Reglement op de raadscommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2010 | Nieuwe regeling | 08-07-2010 De Eemslander, 21-07-2010 | Geen |
Artikel 7 De vergaderfrequentie
De maandag in de week voorafgaand aan die van de raadsvergadering wordt gereserveerd voor de commissievergadering. De vergaderingen worden in de regel gehouden in de burgerzaal van het raadhuis. Het presidium kan bepalen dat een andere vergaderlocatie, een andere dag of een ander aanvangsuur wordt gekozen.
Artikel 11 Terinzagelegging van stukken
Stukken die ter toelichting op de onderwerpen en voorstellen dienen worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor de leden ter inzage gelegd in de fractiekamer of in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
Artikel 12 Spreekrecht burgers over onderwerpen die niet op de agenda staan
Het woord kan niet worden gevoerd:a. over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;b. over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;c. over klachten omtrent gedragingen als bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Voor zover belanghebbenden voor een concreet agendapunt bekend zijn, worden zij schriftelijk of via e-mail gewezen op de vergadering van de commissie met de mededeling dat zij desgewenst in die vergadering het woord kunnen voeren overeenkomstig het bepaalde in artikel 13.
Artikel 15 Besloten vergadering
De geheimhouding wordt, zowel door de leden die bij de behandeling tegenwoordig waren, als door de leden die op andere wijze van het verhandelde en van de stukken kennisnemen, in acht genomen tot de commissie haar opheft. De verplichting tot geheimhouding geldt ook voor de griffier en anderen die bij de behandeling aanwezig zijn geweest.
Artikel 17 Besluiten- en afsprakenlijst
Van elke vergadering wordt een korte besluiten- en afsprakenlijst gemaakt. De conceptlijst van de voorgaande vergadering wordt aan de leden toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep. Bij het begin van de vergadering wordt de lijst van de vorige vergadering vastgesteld.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering gehouden op 8 juli 2010.
, voorzitter. , griffier.(H.K. Pot) (E.P. Faber-van Brug)
1 op het Reglement op de raadscommissie
Artikel 1Dit artikel behoeft geen toelichting.Artikel 2De commissie heeft een brede, informatieve en beeld- en visievormende functie. Hiertoe laat zij zich informeren door deskundigen, maar ook inwoners en direct betrokkenen kunnen een belangrijke bron van informatie zijn. De commissie houdt haar informatieve voorbereidende functie ten aanzien van raadsvoorstellen die in de eerstvolgende raadsvergadering aan de orde zijn, maar ook andere onderwerpen kunnen op de agenda staan: presentaties, ‘schetsplannen’ met oplossingsrichtingen die met betrokkenen en inwoners besproken worden. De laatste hoeven niet noodzakelijk in de eerstvolgende raadsvergadering besluitvormend behandeld te worden.Beeld- en visievorming impliceren ook een minder technische en meer politiek-inhoudelijke behandeling, waarbij oriënterende discussies kunnen worden gevoerd. Technische vragen zouden zoveel mogelijk ambtelijk (vooraf) moeten worden gesteld.
Artikel 3Bij een bredere functie van de raadscommissie past dat alle raadsleden commissielid zijn en ook als zodanig aan de commissievergaderingen kunnen deelnemen. Dat betekent niet dat dit ook moet. Fracties zijn vrij een delegatie af te vaardigen; ook is het op grond van de Verordening op de fractieassistenten mogelijk zich te laten vervangen door de fractieassistent.
Artikel 4Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5Voor de commissie wordt uit en door de raad een voorzitter benoemd.De voorzitter leidt de vergaderingen, maar kan ook een inhoudelijke inbreng hebben.
Artikel 6Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 7De commissievergaderingen worden doorgaans 10 dagen voor de raadsvergadering gehouden, met het oog op de functie van voorbereiding van raadsbesluiten. Echter, het presidium kan ook een andere datum en locatie bepalen, bijvoorbeeld als de onderwerpen daar aanleiding toe geven en hiermee een grotere publieke belangstelling kan worden bereikt.Artikel 8Dit artikel behoeft geen toelichting.Artikel 9Lid 4: bijvoorbeeld de aanwezigheid van insprekers kan reden zijn een onderwerp naar voren te halen.
Artikel 10.Lid 3: de commissie beoordeelt daartoe of een voorstel voldoende informatie voor de raad bevat om tot een besluitvorming te komen. Ze dient in haar beoordeling ook te betrekken of in voldoende mate zijn weergegeven de legitimiteit van het voorstel, het doel, het beoogde effect en de financiële onderbouwing.Artikel 11.Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 12In artikel 12 wordt het spreekrecht van burgers en andere belanghebbenden geregeld over onderwerpen die niet op de agenda staan. Voorheen was dit ook mogelijk in de raadsvergadering, maar in de commissievergadering is hier wat meer ruimte voor, vandaar dat dit spreekrecht nu wordt beperkt tot de commissievergaderingen. Omdat het vaak gaat om onderwerpen die tot de bevoegdheid van het college horen krijgt ook de portefeuillehouder de gelegenheid er iets over te zeggen. Op deze wijze kan ook worden gewaarborgd dat er een antwoord komt op de inbreng van de burger.Insprekers hoeven zich ook niet van te voren te melden bij de griffier, zoals bij raadsvergaderingen het geval is. dit geldt ook voor het spreekrecht bedoeld in artikel 13.
Artikel 13Dit artikel heeft betrekking op het spreekrecht van burgers over onderwerpen die wel op de agenda staan. De mogelijkheden zijn hier bewust ruim gehouden: de drempel om in en mee te spreken moet niet hoger worden door formele beperkingen. Daarom is het aan de voorzitter om te bepalen op welke momenten burgers het woord kunnen voeren. Dit laatste geldt overigens ook voor andere deelnemers aan de vergaderingen: portefeuillehouders, deskundigen.
Artikel 14Dit artikel regelt het expliciet uitnodigen van direct belanghebbenden, voor zover zij althans bij de gemeente bekend zijn.
Artikel 15De bepalingen in dit artikel sluiten aan bij de betreffende bepalingen in de Gemeentewet voor het houden van een besloten vergadering van de gemeenteraad. Het spreekt voor zich dat het houden van besloten vergaderingen tot een minimum moet worden beperkt.
Artikel 16 en verder.Deze artikelen behoeven geen toelichting.