Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Appingedam

Interne richtlijnen klachtbehandeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAppingedam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInterne richtlijnen klachtbehandeling
CiteertitelInterne richtlijnen klachtbehandeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht (Awb), artikelen 9:1 tot en met 9:12a van hoofdstuk 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-07-199918-10-2011Nieuwe regeling

29-07-1999

Geen
29-07-1999Nieuwe regeling

29-07-1999

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Interne richtlijnen klachtbehandeling

Richtlijnen behandeling klachten op grond van Hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 1  

1. Op de behandeling van klachten zijn van toepassing de bijgevoegde artikelen 9:1 tot en met 9:12a van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het gaat om gedragingen van bestuursorganen. Gedragingen van ambtenaren worden aan het verantwoordelijk bestuursorgaan toegerekend. De zogenaamde meldklachten (stankoverlast, losse putdeksels etc.) vallen niet onder deze regeling. De bestaande praktijk ten aanzien van meldklachten kan worden gecontinueerd.2. Het klachtrecht in hoofdstuk 9 van de Awb is voorshands niet van toepassing op de onderwijswetgeving. In deze wetgeving zijn reeds specifieke klachtenregelingen opgenomen die eerst moeten worden geëvalueerd.3. De sectorhoofden worden gemandateerd tot het behandelen van klachten die betrekkinghebben op gedragingen van hun medewerker(ster)s. De gemeentesecretaris wordt gemandateerd tot het behandelen van klachten over sectorhoofden. Voor klachten over het college als geheel wordt de behandeling opgedragen aan de voorzitter. De behandeling van een klacht over een lid/leden, niet zijnde de voorzitter, van het college of de gemeentesecretaris wordt opgedragen aan de voorzitter.De behandeling van een klacht over de voorzitter van het college wordt opgedragen aan de loco-burgemeester. 4. De informele oplossing van een klacht staat voorop. Zodra naar tevredenheid van de klager aan de klacht tegemoetgekomen is, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van de klachtenregeling in de Awb.5. Alleen schriftelijk ingediende klachten vallen onder de regeling van hoofdstuk 9 Awb.Het spreekt vanzelf dat ook mondeling ingediende klachten adequaat moeten worden afgehandeld.6. Een snelle behandeling biedt de beste waarborg voor een succesvolle afhandeling.7. Klachten moeten worden geregistreerd.8. In verband met de voorgenomen aansluiting bij de Nationale Ombudsman is het vastleggen van de gevolgde procedure, een goede verslaglegging en een juiste archivering noodzakelijk.

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 29 juli 1999.