Organisatie | Appingedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut van de gemeente Appingedam 2004 |
Citeertitel | Treasurystatuut |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2004 | 01-01-2021 | Gewijzigde regeling | 15-11-2004
| Geen |
In dit statuut wordt verstaan onder:
Treasuryfunctie: De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogens-waarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
de gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasury-functie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut;
het gebruik van derivaten is toegestaan maar deze worden uitsluitend toegepast ter beperking van financiële risico’s. De beslissing tot het aangaan van een derivatentransactie wordt genomen door het college van burgemeester en wethouders. Alvorens een derivatentransactie wordt afgesloten winnen burgemeester en wethouders het advies in van een externe adviseur.
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury gelden de volgende uitgangspunten:a. uitzettingen vinden uitsluitend plaats bij:- Nederlandse overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%;- Financiële instellingen binnen het EMU-gebied met ten minste een A-rating voor de lange termijn en een P1-rating voor de korte termijn van één van de volgende erkende ratingbureau’s: Moody’s, Standard & Poors of Fitch IBCA;
Hoofdstuk 3 Gemeentefinanciering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 10 Langlopende uitzettingen
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 13 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
ter besparing van (afdoenings)kosten en renteverliezen worden het aantrekken en uitzetten van gelden met een looptijd korter dan één jaar bij voorkeur binnen een overeenkomst van geïntegreerde dienstverlening met één bank afgewikkeld. Door middel van benchmarking moet geregeld worden nagegaan of de tarieven van de bank, waarmee een overeenkomst van geïntegreerde dienstverlening is afgesloten, concurrerend zijn.
Hoofdstuk 5 Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 14 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle. Een volledige scheiding van de functies autorisatie, uitvoering, controle en registratie is, gezien de beperkte omvang van de gemeentelijke organisatie niet altijd mogelijk.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:a. iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen-principe);b. de uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;c. de uitvoering en registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.d. wanneer de functiescheiding vanwege de personele bezetting niet volledig is door te voeren geldt als eis dat bij de uitvoering van de transactie, de controle en de registratie minimaal twee personen zijn betrokken.
Artikel 15 Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie VerantwoordelijkhedenDe Gemeenteraad• Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, globale richtlijnen en limieten;• Het vaststellen van de treasuryparagraaf in begroting en jaarrekening;• Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan;• Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid;Commissie Middelen en Ondersteuning
• Het uitbrengen van advies over beleidsvoorstellen en rapportages op het gebied van treasury aan de Gemeenteraad.Het college van B&W• Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid);• Het nemen van besluiten over het aangaan van derivatentransacties• Het achteraf bekrachtigen van overige afgesloten transacties;• Het rapporteren aan de Gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid.De portefeuillehouder Financiën • Het uitvoeren van het treasurybeleid (politieke verantwoordelijkheid).Het Sectorhoofd Middelen en Ondersteuning tevens controller• Het opzetten van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury;• Het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen;• Het controleren van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening van de treasuryfunctie en hierover rapporteren aan het college van B&W;• Het rapporteren aan B&W over de uitvoering van het treasurybeheer;• Het afleggen van verantwoording aan het college van B&WDe sectorhoofden• Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie die hun sector aanlevert aan de sector Middelen en Ondersteuning, bureau Financiën, met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten.De budgethouders• Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan de sector Middelen en Ondersteuning, bureau Financiën;• Het fiatteren van betalingen en ontvangsten, ten laste c.q. ten gunste van hun budgetten.Medewerker Financiën belast met treasury / Treasurer• Het uitvoeren van de activiteiten met betrekking tot de volgende deelfuncties: het risicobeheer, gemeentefinanciering (financiering, uitzetting en relatiebeheer) en kasbeheer. Deze activiteiten moeten conform dit treasurystatuut en de treasuryparagraaf worden uitgevoerd en de transacties dienen geautoriseerd te zijn door het sectorhoofd Middelen en Ondersteuning; • Het opstellen van de rentevisie;• Het aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van het saldo- en liquiditeitenbeheer, één en ander in overleg met de comptabele en kassier;• Het beheren van de geldstromen;• Het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële instellingen;• Het afsluiten van financiële contracten voortvloeiend uit bovenstaande deelfuncties;• Het schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties en het doorgeven hiervan aan de kassier en de comptabele;• Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied;• Het adviseren van de afdelingen/sectoren over de financiële gevolgen van hun activiteiten en projecten;• Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de aan de gemeentelijke administratie;• Het afleggen van verantwoording aan het hoofd van de sector Middelen en Ondersteuning over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.De kassier• Het overboeken van saldi tussen bankrekeningen;• Het afhandelen van het contante en girale betalingsverkeer;• Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administratie;• Het rapporteren aan het sectorhoofd Middelen en Ondersteuning belast met controle over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.Financiële administratie• Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de verplichtingen- en financiële administratie;De comptabele / medewerker van de sector Middelen en Ondersteuning belast met de financiële administratie• Het ontvangen van de orderbevestiging van derden en het controleren of deze overeenkomt met de transactie-informatie zoals verstrekt door de medewerker belast met treasury;• Het voeren van de interne controle op de uitgevoerde treasurytransacties en bij afwijkingen en onregelmatigheden/ ondoelmatigheden hierover rapporteren aan het hoofd van de sector Middelen en Ondersteuning;
De externe accountant• Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
Bevoegd functionaris(eerste handtekening) Autorisatie door(tweede handtekening)Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer