Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Albrandswaard

Archiefverordening 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlbrandswaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingArchiefverordening 2006
CiteertitelArchiefverordening van Albrandswaard 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Archiefwet 1995

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2006Archiefverordening

03-07-2006

De Schakel Albrandswaard

2006/1510

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening 2006

RAADSBESLUIT

 

Besluit nr.: 2006/1510

Onderwerp: Archiefverordening Albrandswaard 2006.

 

 

De raad van de gemeente Albrandswaard;

 

Gezien het voorstel van het college van de gemeente Albrandswaard d.d.

 

Overwegende, dat het gewenst is regels te stellen betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, de aanwijzing van de archiefbewaarplaats, het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

 

Gelet op de Gemeentewet en de Archiefwet 1995;                                                                 

 

B E S L U I T :

De Archiefverordening Albrandswaard, vastgesteld bij besluit van 30 januari 1995, in te trekken.

 

Vast te stellen de: 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1  

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Archiefwet 1995;

  • b.

    Gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente.

  • c.

    Archiefbescheiden:1. bescheiden, ongeacht hun vorm, door de gemeentelijke organen ontvangen of opgemaakt en naar hun aard bestemd daaronder te berusten;2. bescheiden, ongeacht hun vorm, met overeenkomstige bestemming, ontvangen of opgemaakt door instellingen of personen, wier functies op enig gemeentelijk orgaan zijn overgegaan;3. bescheiden, ongeacht hun vorm, welke ingevolge overeenkomsten met of beschikkingen van instellingen of personen dan wel uit anderen hoofde in een archiefbewaarplaats zijn opgenomen om daar te berusten;4. reproducties, ongeacht hun vorm, welke bij of krachtens de wet in de plaats zijn gesteld van de onder 1, 2 of 3 bedoelde archiefbescheiden of welke op grond van het bepaalde in artikel 7 van de wet zijn vervaardigd;

  • d.

    Documentaire verzamelingen: bronnen, bijeengebracht wegens hun informatiewaarde als aanvulling op de beheerde archiefbescheiden;

  • e.

    Archiefbewaarplaats: de archiefbewaarplaats Rotterdam;

  • f.

    Archiefruimte: een ruimte, bestemd voor de bewaring van archiefbescheiden die nog niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

  • g.

    Beheerder: de functionaris die op grond van artikel 4 is belast met het beheer van de archiefbescheiden die nog niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • h.

    Beheerseenheid: een door het college van B en W als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel;

  • i.

    Informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.

Hoofdstuk 2 De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats bestemd voor de bewaring van archiefbescheiden voorzover deze bescheiden niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats zijn overgebracht, een en ander overeenkomstig de daaraan bij of krachtens de wet gestelde eisen en van voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 3  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerders, die belast zijn met het beheer van de archiefbescheiden welke nog niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats zijn overgebracht. 

Artikel 4  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de, nog niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen

Artikel 5  

  • 1

    Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschiedt op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2

    Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6  

Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 7  

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht, nadere regels vast.

Artikel 8  

Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per twee jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen is verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij legt daarbij over de verslagen die door de archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht, op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Hoofdstuk 3 Het beheer van de archiefbewaarplaats

Artikel 9  

Het beheer van de archiefbewaarplaats

Artikel 10  

De archivaris kan in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en documentatie van particuliere organisaties of personen opnemen, die hij voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang acht. 

Artikel 11  

Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de archivaris desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen, de wethouders, de gemeentesecretaris en de hoofden van de beheerseenheden. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zonodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd. 

Artikel 12  

Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, kan de archivaris ten behoeve van derden onderzoek doen in de archiefbewaarplaats berustende archieven en documentaire verzamelingen. Hij verstrekt daaruit aan een ieder die zulks verzoekt afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zonodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

Artikel 13  

De kosten verbonden aan de in de artikelen 12 en 13 bedoelde werkzaamheden worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door de Gemeenteraad van Rotterdam bij verordening vastgesteld tarief. 

Artikel 14  

De archivaris brengt eenmaal per twee jaar verslag uit aan Burgemeester en wethouders over het door hem gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats. 

Hoofdstuk 4 Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden, welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 15  

  • 1

    De archivaris ziet erop toe, dat het beheer van de archiefbescheiden, welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.

  • 2

    Hij kan zich daarbij, onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid, doen vervangen door aan hem ondergeschikte ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.

  • 3

    Onder de bevelen van Burgemeester en Wethouders oefent de gemeentearchivaris toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden voorzover deze bescheiden niet zijn overgebracht naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats.

Artikel 16  

  • 1

    De beheerder verstrekt aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verleent de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de verblijfplaats, ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de inrichting en werking van hulpmiddelen en informatiesystemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.

  • 2

    De archivaris en degenen die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de archiefbescheiden die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en tot de ruimten waarin deze zich bevinden. 

Artikel 17  

De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerders, alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 18  

De beheerder doet aan de archivaris tijdig mededeling van het voornemen tot:

  • a.

    Opheffing, samenvoeging of splitsing van een organisatie of organisatieonderdeel of overdracht of overname van een of meer taken aan of van een andere organisatie, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    Verandering van de plaats van bewaring van de niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;

  • c.

    Ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem.

De beheerder heeft de schriftelijke toestemming van de archivaris nodig voor:

  • a.

    Bouw, verbouwing, inrichting, of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimte als archiefruimte;

  • b.

    Voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen.

Artikel 19  

De archivaris doet eenmaal per twee jaar aan burgemeesters en wethouders verslag betreffende de uitoefening van het toezicht op het beheer. 

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 20  

Deze verordening treedt in werking zes weken na publicatie daarvan in de Schakel, waarbij per gelijke datum de Archiefverordening Albrandswaard 1995 wordt ingetrokken. 

Artikel 21 Nieuw Artikel

Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening van Albrandswaard 2006.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Albrandswaard in zijn openbare vergadering van 3 juli 2006.De griffier,                                       De voorzitter,A. Aarssen                                      mr. H.M. Bergmann