Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Ambtelijke ondersteuning 2008 |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2012 | Ambtelijke ondersteuning 2009 | 06-10-2008 De Schakel Albrandswaard | 2008/3165 |
Onderwerp:Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2009;
De raad van de gemeente Albrandswaard;
Overwegende, dat de ambtelijke bijstand aan de raad en de fractieondersteuning als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur dient te worden vastgelegd;
Gelezen het advies van de griffier d.d. 27 augustus 2008;
Gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;
Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2009;
Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 3 Beslissing op weigering ambtelijke ondersteuning
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de algemeen directeur wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.
De algemeen directeur verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een overzicht uit Key2Fin van de bestede tijd en evalueert jaarlijks in hoeverre de bepalingen van deze verordening toereikend zijn.
Paragraaf 2 Fractieondersteuning
In een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Albrandswaard in zijn openbare vergadering van
6 oktober 2008
De griffier, De voorzitter,
A. Aarssenmr. H.M. Bergmann
Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand
Artikel 2 – Weigering ambtelijke bijstand
Weigering van ambtelijke bijstand, omdat het aantal geraamde uren per fractie wordt overschreden, past niet binnen de considerans van de Planning & Controlcyclus. Te verwachten overschrijdingen kunnen worden betrokken in de jaarlijkse evaluatie (artikel 6) en vermeld worden in de Kwartaalrapportages.
Artikel 5 – Uren ambtelijke bijstand
In de praktijk is beroep op ambtelijke bijstand vaak afhankelijk van zaken, die actueel zijn. De vraag naar ambtelijke ondersteuning kan dus van jaar tot jaar sterk verschillen. Het aantal uren ambtelijke bijstand wordt primair bepaald per fractie, zodat de fractie deze uren onderling kan verdelen en nieuwe raadsleden mogelijk meer uren kunnen afnemen binnen het fractiebudget.
Evaluatie kan plaatsvinden conform het bepaalde in artikel 6 van deze verordening.
De medewerkers van de gemeente Albrandswaard verantwoorden wekelijks hun bestede tijd in het tijdregistratieprogramma van Key2Fin. Evaluatie voor het totaal aantal bestede uren kan plaatsvinden met behulp van een totaal-overzicht uit Key2Fin.
Opgenomen is een jaarlijkse evaluatie door de algemeen directeur, dat dienst kan doen om de uren per fractie bij te stellen naar de werkelijke behoefte aan ambtelijke ondersteuning.
Paragraaf 2: Fractieondersteuning.
Artikel 8 – Jaarlijks bedrag fractieondersteuning.
Fractievergoeding per actieve raadszetel, ofwel voor spookraadsleden wordt niet betaald.
Artikel 9 – Besteding middelen fractieondersteuning
Lid d: Onder deze uitgaven wordt verstaan:
3. Contributies en lidmaatschappen;
7. Bijdrage aan fractiekosten;
Het betreft hier opleidingskosten, die geen betrekking hebben op het raads- en commissiewerk en dienen voor verbetering van de zakelijke functie van betrokkenen.
Kosten voor teambuilding t.b.v. de fracties, workshops en informatieve bijeenkomsten ten behoeve van het raads- en commissiewerk mogen wel meegenomen worden.
In verband met het verrekenen met teveel betaalde voorschotten over vorige jaren (lid 3) en de termijn waarbinnen verantwoording aan de raad moet worden afgelegd (artikel 13, lid 1) is de datum van bevoorschotting bepaald op 1 mei.
Uit de tekst van artikel 12, lid 3 is af te leiden, dat de jaarlijkse reservering bij de gemeente moet worden belegd. Teneinde de hoeveelheid administratieve handelingen tussen fractie en gemeente beheersbaar te houden, wordt de reservering niet uitgekeerd bij de bevoorschotting, doch rechtstreeks verantwoord in de financiële administratie van de gemeente, tenzij door de fractie om bevoorschotting is gevraagd.
Ingeval een verantwoording over het vorig dienstjaar niet tijdig wordt ingediend, wordt uitbetaling van het voorschot voor het lopende dienstjaar opgeschort totdat de bijdrage van het vorig jaar is vastgesteld volgens artikel 13, lid 2.
Betreft verduidelijking van de reden van reserveren; dus sparen voor eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
Vervallen door invoeren lid 7.
Limiet aan hoogte van reservering; geen oneindig spaarsysteem. Reservering vindt dus per raadsperiode van 4 jaar plaats vanaf het moment van installatie van de nieuwe raad tot aan de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
Artikel 13 – Jaarlijkse verantwoording
Om duidelijkheid te geven over de vraag welke kosten wel of niet subsidiabel zijn en de verantwoording zo inzichtelijk mogelijk te maken, is een sjabloon ontworpen, dat door de fracties kan worden gebruikt. Het overleggen van een verslag is vervallen teneinde niet te treden in het beleid van de fracties.
Interne controle wordt door de griffier uitgevoerd en de externe controle door de accountant bij van het controleren van de jaarrekening.