Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-05-2002 | 10-12-2010 | Raadscommissies | 25-04-2002 De Schakel Albrandswaard | BZ 02/058a |
Hoofdstuk 1 Instelling en taken van de raadscommissies
Artikel 2 Commissie Veilige gemeente en Leefbare gemeenschappen
De Commissie Veilige gemeente en Leefbare gemeenschappen adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
- Maatschappelijke voorzieningen Portland;- Bassline;- Verplaatsing voetbalvelden Poortugaal;- Nieuwbouw kinderopvang;- Ontwikkeling metroplein;- Voortgezet onderwijs;- Nieuwbouw Oranjerie;- Uitbreiding sporthal;- Bijzondere woonvormen;- Openbare orde, veiligheid en politie;- Volksgezondheid;- Jeugd en jongeren;- Ouderen;- Sport;- Minderheden;- Gehandicapten;- Onderwijs;- Sociale Zaken;- Woonwagens;- Cultuur;- Straatnaamgeving;- Evenementen;- Verkeersbeleid
Artikel 3 Commissie Ondernemende gemeente
De Commissie Ondernemende gemeente adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:- Ambachtstraat Poortugaal;- Ontwikkelen bedrijventerrein Overhoeken III;- Structuurvisie;- Vinex Portland;- Rhoonse Baan;- Sturide ontwikkeling Groene Kruisweg;- Activerend grondbeleid;- Herontwikkeling voetbalvelden;- Masterplannen;- Volkshuisvesting/woningbouw;- Volkshuisvesting/woonruimteverdeling;- Ruimtelijke ordening en welstand;- Economische zaken
Artikel 4 Commissie Groen en Bestuur
De Commissie Groen en Bestuur adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
- Verplaatsing buitendienst;- Landschapspark;- Kijvelanden;- Polder Albrandswaard;- Privatisering zwembad;- Brandweergarage;- Gemeentehuis;- Wijkleefbaarheidsteams;- Onderzoek dorpsraden;- Bewonersparticipatie;- Milieu;- Reiniging;- Monumenten;- Kunst;- Toerisme en recreatie;- Openbare werken;- Uitvoering verkeer en vervoer;- Groenvoorziening;- Regionaal beleid;- Personeel en organisatie;- Communicatiebeleid;- Algemene en juridische zaken;- Financiën en ict;- Cai;- Lokale media;- Brandweer;- Duale gemeente;- Publiekszaken.
Hoofdstuk 2 Taken van de raadscommissies
Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij de voorzitters van de betrokken raadscommissies in overleg beslissen dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
Hoofdstuk 3 Samenstelling van de raadscommissies
Artikel 6 Begripsbepaling fractie
De leden van de raad, die samen op eenzelfde kandidatenlijst zijn gekozen of benoemd verklaard, worden voor de toepassing van deze verordening geacht één fractie te vormen.
Is van een kandidatenlijst slechts één lid gekozen of benoemd verklaard, dan wordt dit lid voor de toepassing van deze verordening geacht een afzonderlijke fractie te vormen.
Als niet-raadslid zijn alleen tot lid van een raadscommissie benoembaar personen, die voorkomen op de kandidatenlijst van een politieke groepering, waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van de gemeenteraad één of meer zetels zijn toegekend, en die voldoen aan de vereisten voor benoembaarheid in de raad.
Elke in de gemeenteraad vertegenwoordigde fractie heeft het recht in totaal zes niet-raadsleden, die voorkomen op de in het tweede lid bedoelde kandidatenlijst, aan de raad voor benoeming in raadscommissies voor te dragen, met dien verstande dat in elke raadscommissie ten minste één raadslid per fractie voorgedragen dient te worden.
Hoofdstuk 4 Werkwijze van de raadscommissies
Artikel 12 Openbaarheid van vergaderingen
De deuren van een openbare vergadering worden gesloten, wanneer één der aanwezige leden dit verlangt of de voorzitter het nodig acht.
De raadscommissie besluit vervolgens dat met gesloten deuren (verder) zal worden vergaderd, wanneer haar blijkt dat bij (verdere) beraadslaging in het openbaar private of openbare belangen wezenlijk zouden kunnen worden geschaad.
Indien de aard van de te behandelen aangelegenheden naar het oordeel van de voorzitter of van ten minste de helft van het aantal leden van de raadscommissie beraadslaging in het openbaar niet toelaat, kan een besloten vergadering worden gehouden.
Indien de raadscommissie in deze besloten vergadering blijk geeft van oordeel te zijn dat de aard van één of meer dezer aangelegenheden beraadslaging in de beslotenheid niet vordert, plaatst de voorzitter deze aangelegenheid c.q. aangelegenheden op de agenda van de eerstvolgende openbare vergadering, tenzij de behandeling naar zijn oordeel geen uitstel gedoogt. In dit laatste geval vindt behandeling toch terstond in beslotenheid plaats, met dien verstande echter dat de voorzitter zo spoedig mogelijk voor openbare bekendmaking van het verhandelde zorg draagt.
De raadscommissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de commissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen.
Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de raadscommissie haar opheft.
Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van de raadscommissie, het college en de burgemeester, ieder ten aanzien van stukken die zij aan de raadscommissie overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan, dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.
Artikel 15 Portefeuillehouders
De voorzitter van een raadscommissie kan uit eigen beweging of op verlangen van de raadscommissie portefeuillehouders uitnodigen om in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.
Artikel 16 Ambtenaren en deskundigen
De voorzitter van een raadscommissie kan uit eigen beweging of op verlangen van de raadscommissie deskundigen uitnodigen of via de gemeentesecretaris ambtenaren uitnodigen voor het verstrekken van adviezen en het geven van toelichtingen of inlichtingen.
Artikel 17 Spreekrecht voor toehoorders
In een openbare vergadering van elk van de in artikel 1 bedoelde raadscommissies bestaat voor toehoorders op de publieke tribune het recht te spreken over onderwerpen, welke behoren tot het werkterrein van de desbetreffende raadscommissie, met uitzondering van agendapunten betreffende het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.
Betreft het onderwerp, waarover een toehoorder het woord wenst te voeren, een aan de orde zijnde agendapunt, dan wordt aan de toehoorder door de voorzitter onmiddellijk voorafgaand aan de behandeling van dat agendapunt de gelegenheid gegeven het woord te voeren.
Op voorstel van de voorzitter kan de raadscommissie besluiten de toehoorder in de gelegenheid te stellen aan de verdere beraadslaging met betrekking tot dat agendapunt deel te nemen.
Artikel 18 Toepasselijkheid van andere regels met betrekking tot de werkwijze en de orde
Voor zover deze verordening daarin niet voorziet, worden de werkwijze van de raadscommissies en de orde van de vergaderingen ingericht naar de regels voor overeenkomstige gevallen gegeven in de Gemeentewet en in het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Albrandswaard.