Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne klachtenbehandeling Albrandswaard 2002 |
Citeertitel | Verordening interne klachtenbehandeling 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-03-2003 | 27-10-2014 | Verordening interne afhandeling klachten | 08-07-2002 De Schakel Albrandswaard | BZ 02/062 |
De raad van de gemeente Albrandswaard;
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 mei 2002;
Overwegende, dat met ingang van 1 februari 2002 de Verordening behandeling klachten Albrandswaard en de Verordening klachtencommissie Albrandswaard zijn ingetrokken;
Overwegende, dat met ingang van 1 juli 1999 hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in werking is getreden en met ingang van deze datum de interne klachtenbehandeling van gemeenten aan de in dat hoofdstuk gestelde minimumeisen moet voldoen;
Gelezen het advies van de commissie Groen en Bestuur d.d. 21 mei 2002;
Gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
Vast te stellen de volgende Verordening interne klachtenbehandeling Albrandswaard 2002
Hoofdstuk 2 Behandeling van de klachten
Artikel 5 Afhandeling naar tevredenheid
Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.
Artikel 6 Ontvangstbevestiging
Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk.
Artikel 8 Geen verplichting tot behandeling
Het bestuursorgaan is niet verplicht een klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
Zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Artikel 9 Toezending afschrift klaagschrift
Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift alsmede de daarbij meegezonden stukken toegezonden.
Hoofdstuk 3 Protocol, registratie en evaluatie
Artikel 13 Protocol interne klachtenbehandeling
Het college van burgemeester en wethouders ziet toe op een zorgvuldige klachtenbehandeling. Zij stelt hiertoe een intern protocol op waarin de procedure voor de interne klachtenbehandeling nader wordt beschreven. Hierin wordt aandacht besteedt aan de aspecten: coördinatie, behandeling en afdoening van mondelinge en schriftelijke klachten.
Artikel 14 Registratie en evaluatie
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor registratie van de ingediende klachten. Jaarlijks wordt een overzicht gepubliceerd van de geregistreerde klachten. Dit overzicht bevat tevens een verslag en een evaluatie van de werkzaamheden in het kader van de interne klachtenbehandeling.