Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tiel

Verordening Rekenkamer gemeente Tiel 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Rekenkamer gemeente Tiel 2008
CiteertitelVerordening Rekenkamer gemeente Tiel 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Bij het inwerkingtreden van de Verordening Rekenkamer gemeente Tiel 2008 is de Verordening Rekenkamer gemeente Tiel, vastgesteld op 19 mei 2004 en nadien gewijzigd bij verordening d.d. 20 april 2008 komen te vervallen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 81a
  2. Gemeentewet, art. 81p

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-07-200801-04-2016nieuwe regeling

25-06-2008

Gemeenteblad 2008, nr. 9.04.

griffie

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Rekenkamer gemeente Tiel 2008

De raad der gemeente Tiel,

 

overwegende dat het, naar aanleiding van de evaluatie van de Tielse rekenkamer en de besluitvorming daarover alsmede de gevoerde Europese aanbestedingsprocedure het wenselijk is de Verordening Rekenkamer gemeente Tiel aan te passen.

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 4 juni 2008;

 

gelet op de artikel 81a juncto 81p van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

in te trekken de Verordening Rekenkamer gemeente Tiel, vastgesteld op 19 mei 2004 en nadien gewijzigd bij verordening d.d. 20 april 2005 en vast te stellen de volgendeverordening Rekenkamer gemeente Tiel 2008

 

 

Paraaf 1 BEGRIPSBEPALINGEN

 

Artikel 1 BEGRIPSBEPALINGEN

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • A.

    Rekenkamer: de rekenkamerfunctie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;

 

  • B.

    Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

 

  • C.

    Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

 

 

Paraaf 2 TAAK, SAMENSTELLING EN ONTSLAG VAN DE REKENKAMER

 

Artikel 2.1 Taak van de Rekenkamer

  • 1.

    Er is een gemeentelijke rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 2.2 samenstelling rekenkamer

  • 1.

    Aan de gemeentelijke rekenkamer wordt leiding gegeven door de directeur rekenkamer, die door de raad van buiten de kring van zijn leden wordt aangewezen op voordracht van het presidium voor een periode van vier (4) jaar; deze directeur kan door de raad een keer worden herbenoemd.

  • 2.

    De directeur rekenkamer is niet ondergeschikt aan de raad, het college van burgemeester en wethouders of enig ander gemeentelijk gezag.

  • 3.

    De directeur gemeentelijke rekenkamer is geen ambtenaar in de zin van het ambtenarenreglement voor zover dit ondergeschiktheid impliceert.

  • 4.

    Alvorens zijn functie te aanvaarden legt de directeur rekenkamer in handen van de voorzitter van de raad de eed of belofte af:“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot directeur rekenkamer benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als directeur rekenkamer naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!(Dat verklaar en beloof ik!)”

  • 5.

    Ten minste drie (3) maanden voorafgaande aan de afloop van de onder het eerste lid genoemde benoemingsperiode maakt het presidium aan de gemeenteraad kenbaar een voorstel tot al dan niet herbenoeming van de directeur rekenkamer te zullen voorleggen. De gemeenteraad besluit ten minste één (1) maand voor afloop van de benoemingsperiode.

Artikel 2.3Verboden betrekkingen en verboden handelingen  

  • 1.

    De directeur rekenkamer kan in ieder geval niet tevens een betrekking vervullen als bedoeld in artikel 13, eerste lid onder a. tot en met h. van de Gemeentewet. De uitzonderingen als bedoeld in het tweede lid van dat artikel zijn van toepassing.

  • 2.

    Het is de directeur van de rekenkamer verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de rekenkamer, een lid van de rekenkamer dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod van zijn functie ontslaan.

  • 3.

    De directeur overlegt bij zijn benoeming een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die hij op dat moment vervult.

Artikel 2.4 Tussentijdse beeindiging van de benoeming directeur rekenkamer

  • 1.

    Op verzoek van de directeur rekenkamer beëindigt de gemeenteraad de benoeming van de directeur rekenkamer. De benoeming wordt niet eerder ongedaan gemaakt dan een volle kalendermaand na de datum waarop het daartoe strekkende verzoek van de directeur rekenkamer bij de gemeenteraad is binnengekomen.

  • 2.

    De benoeming tot directeur rekenkamer kan door de gemeenteraad ongedaan gemaakt worden:

     

    • a.

      bij uit ziekte of gebrek voortvloeiende ongeschiktheid voor de vervulling van zijn functie indien deze ongeschiktheid tenminste drie maanden heeft voortgeduurd;

    • b.

      bij de aanvaarding van een ambt of betrekking bij deze verordening onverenigbaar verklaard met de functie van directeur rekenkamer;

    • c.

      wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld danwel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      wanneer hij ingevolge onherroeplijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faisllisement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      wanneer hij naar het oordeel van de gemeenteraad door handelen of nalaten ernstig nadeel toebrengt aan het aanzien van de functie;wegens opheffing van de functie van directeur van de rekenkamer.

    • f.

      Twee jaar na de benoeming van de directeur rekenkamer zal een evaluatievan zijn functioneren plaatsvinden. De evaluatie zal worden uitgevoerd door de hierna genoemde begeleidingscommissie. De uitkomsten van deze evaluatie kunnen voor de raad aanleiding vormen de benoeming ongedaan temaken.

Artikel 2.5 Non-activiteit

  • 1.

    De gemeenteraad stelt de directeur gemeentelijke rekenkamer op non-actief ingeval:

    • a.

      hij zich in voorlopige hechtenis bevindt;

    • b.

      hij bij een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijfis veroordeeld dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheids- beneming tot gevolg heeft;

    • c.

      hij bij een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele isgesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld ingevolge een nog niet onherroepelijkgeworden rechterlijke uitspraak.

  • 2.

    De gemeenteraad kan de directeur gemeentelijke rekenkamer op non-actief stellen, indien tegen hem een gerechtelijk vooronderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of indien er een ernstig vermoeden bestaat van feiten of omstandigheden die tot ontslag, anders dan op de gronden vermeld in artikel 5, tweede lid onder a en g, zouden kunnen leiden.

  • 3.

    In het geval bedoeld in het tweede lid eindigt de non-actief na drie maanden. De gemeenteraad kan de maatregel echter telkens voor ten hoogste drie maanden verlengen.

  • 4.

    De gemeenteraad beëindigt de non-activiteit zodra de grond voor die maatregel is vervallen.

Paragraaf 3 De werkwijze van de Rekenkamer

 

Artikel 3.1 Onderwerpen van de rekenkamer

  • 1.

    De directeur rekenkamer bepaalt zelf naar welke onderwerpen hij een onderzoek wil verrichten. De onderwerpen passen binnen de criteria zoals beschreven in artikel 3.2.

  • 2.

    Jaarlijks legt de directeur rekenkamer een onderzoeksplan ter kennisname aan de gemeenteraad voor.

  • 3.

    In het onderzoeksplan wordt naar onderwerp aangegeven: -de afbakening van het onderzoeksterrein; -de formulering van de onderzoeksopdracht; -de eventuele randvoorwaarden; -de planning.

  • 4.

    Suggesties tot het verrichten van een onderzoek kunnen worden gedaan door:

    • a.

      de directeur rekenkamer;

    • b.

      de gemeenteraad;

    • c.

      het college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      commissies als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet waar­aan bestuursbevoegdheden van bet college van burgemeester en wethouders zijn toegekend.

  • 5.

    Naast het onderzoeksplan en de rapportages over onderzoeksonderwerpen, brengt de directeur rekenkamer jaarlijks aan de gemeenteraad schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden

Artikel 3.2 Criteria voor onderzoeken

  • 1.

    De volgende criteria dienen door de rekenkamer te worden gehanteerd bij de selectie van de te onderzoeken onderwerpen:

    • a.

      Moet betrekken hebben op de doelmatigheid, doeltreffendheid of rechtmatigheid van het beleid

    • b.

      Er moet sprake zijn van een substantieel belang

    • c.

      Het moet door de gemeente te beïnvloeden beleid betreffen

    • d.

      Er moet sprake zijn van enige evenwichtige spreiding over de gemeentelijke beleidsterreinen in de opvolgende onderzoeken

    • e.

      De resultaten moeten communiceerbaar zijn naar de bevolking

  • 2.

    De rekenkamer beargumenteert de te onderzoeken onderwerpen op basis van deze criteria

  • 3.

    Als de raad besluit tot een verzoekonderzoek aan de rekenkamer dan beargumenteert de raad het verzoek op basis van deze criteria.

Artikel 3.3 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1.

    De directeur rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door hem vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de secretaris en de overige medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamer onderzoekt in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De rekenkamer en degenen die ten behoeve van de rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van directeur, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.

  • 5.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 6.

    De rekenkamer stelt betrokkenen ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 7.

    Na de ambtelijke hoor en wederhoor ten aanzien van de feiten (zie lid 6) formuleert de rekenkamer haar conclusies en aanbevelingen in een nota.

  • 8.

    De rekenkamer stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de nota aan de rekenkamer kenbaar te maken.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk, aan de raad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. Met de aanbieding aan de gemeenteraad is de rapportage openbaar geworden. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de nota met conclusies en aanbevelingen. De raad stelt de eindconclusies vast.

Paragraaf 4 De ondersteuning van de Rekenkamer

 

Artikel 4.1 Onderzoeksmedewerk(st)ers

  • 1.

    Onderzoeksmedewerk(st)ers kunnen, indien de rekenkamer hen daartoe de bevoegdheid als bedoeld in artikel 3.4, derde lid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamer in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 5 externe deskundigen in te schakelen. Het hiervoor in lid 1 gestelde is op de externe deskundigen dienovereenkomstig van toepassing.

Paragraaf 5 De kosten van de Rekenkamer

 

Artikel 5.1 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de detacheringskosten van de directeur rekenkamer;

    • b.

      de detacheringskosten van onderzoeksmedewerk(st)ers;

    • c.

      de loonkosten van secretariële ondersteuning van de rekenkamer;

    • d.

      kosten van externe deskundigen die mogelijk door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • e.

      de mogelijke overige uitgaven die de rekenkamer nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

Paragraaf 6 Begeleidingscommissie

 

Artikel 6.1 Begeleidingscommissie

  • 1.

    Met inachtneming van de onafhankelijkheid van de rekenkamer wordt voor de directeur rekenkamer een begeleidingscommissie ingesteld bestaande uit zes leden afkomstig uit de raadscommissie beleidscyclus. Het voorzitterschap van de begeleidingscommissie berust bij de vervangend voorzitter van de raad en als secretaris fungeert de griffier.

  • 2.

    De begeledingscommissie heeft tot taak informatie te vergaren en uit te wisselen alsmede de directeur gevraagd en ongevraagd te adviseren over:

    * onderzoeksonderwerpen

    * de onderzoekskeuze

    * de begrenzingen van de onderzoeken

    * de onderzoeksmethodieken

    * rekenkameronderzoek in relatie tot regulier beleid in ontwikkeling

    * het onderzoeksprotocol

    * mogelijke door de rekenkamer ondervonden belemmeringen

    * de interne en externe communicatie over de onderzoeken van de rekenkamer

    * ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op rekenkameronderzoeken in uitvoering

    * de planning en de inzet van het beschikbare budget.

Paragraaf 7 Slotbepalingen

 

Artikel 7.1 Citeertitel; inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamer gemeente Tiel 2008

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.

Aldus besloten in de openbare vergaderingvan 25 juni 2008,

de griffier,

de voorzitter,