Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Albrandswaard

Lokaal Zorgberaad Albrandswaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlbrandswaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLokaal Zorgberaad Albrandswaard
CiteertitelVerordening Lokaal Zorgberaad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 91
  2. Gemeentewet, art. 149
  3. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-10-199806-12-2013Verordening Lokaal Zorgberaad

28-09-1998

De Schakel Albrandswaard

MZ 98/137

Tekst van de regeling

Intitulé

Lokaal Zorgberaad Albrandswaard

GEMEENTE ALBRANDSWAARD

 

Besluit nr.: MZ 98/137.

Onderwerp:Vaststelling "Verordening inzake Lokaal Zorgberaad Albrandswaard" en intrekking "Verordening Commissie Ouderen- en Gehandicaptenbeleid".

 

De raad der gemeente Albrandswaard;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 augustus 1998 (voorstel nr. MZ 98/137);

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 91 en 149 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende, dat het wenselijk is regels te stellen met betrekking tot de taken, samenstelling en bevoegdheden van het Lokaal Zorgberaad;                                                                                             

 

BESLUIT :

vast te stellen de "Verordening Lokaal Zorgberaad" en in te trekken de "Verordening Commissie Ouderen- en Gehandicaptenbeleid".

Artikel 1 Begripsbepaling

  • a.

    Commissie: het Lokaal Zorgberaad als bedoeld in deze verordening;

  • b.

    instellingen: een rechtspersoon, organisatie of een groep van natuurlijke personen die krachtens haar doelstelling werkzaam is op het terrein van ouderen en/of gehandicapten binnen de gemeente Albrandswaard.

Artikel 2 Doelstelling van de Commissie

De Commissie heeft tot doel het bevorderen van een geïntegreerde aanpak van het ouderen- en gehandicaptenbeleid, zowel algemeen als specifiek en wel door:

  • a.

    het stimuleren en coördineren van de taken van de in de Gemeente Albrandswaard aanwezige instellingen;

  • b.

    het jaarlijks uitbrengen van advies aan burgemeester en wethouders over de in de gemeentebegroting van het daaropvolgend jaar op te nemen inkomsten en uitgaven ten behoeve van het flankerend ouderen- en gehandicaptenbeleid;

  • c.

    het doen van uitgaven ten behoeve van het flankerend ouderen- en gehandicaptenbeleid voor zover zulks past binnen de raming en omschrijving der uitgaven in de vastgestelde gemeentebegroting ten behoeve van het flankerend ouderen- en gehandicaptenbeleid;

  • d.

    het verzamelen, verspreiden en bijhouden van informatie en gegevens die een zo goed mogelijke dienstverlening aan ouderen en gehandicapten kunnen bevorderen;

  • e.

    het initiëren en plegen van overleg met en tussen instellingen in het lokaal zorgnetwerk.

Artikel 4 Samenstelling van de Commissie

  • 1

    De Commissie bestaat uit ten minste 4 en ten hoogste 9 leden, de voorzitter daaronder begrepen.

  • 2

    De in het eerste lid bedoelde leden zijn in ieder geval afkomstig uit de navolgende instellingen:

    • a.

      één lid namens de Stichting Ouderenzorg Albrandswaard;

    • b.

      één lid namens de Stichting Opmaat;

    • c.

      één lid namens het ouderen- en gehandicaptenwerk;

    • d.

      één lid namens de gemeente Albrandswaard.

  • 3

    De in het tweede lid van dit artikel bedoelde leden worden benoemd door burgemeester en wethouders op voordracht van de desbetreffende instellingen.

  • 4

    Aan de Commissie kunnen één of meer leden worden toegevoegd die in het bijzonder betrokken zijn, dan wel een bijzondere deskundigheid bezitten op het gebied van het ouderen- en gehandicaptenwerk.

  • 5

    De leden van de Commissie ontvangen geen vergoeding.

Artikel 5 Voorzitter van de Commissie

  • 1

    De voorzitter wordt benoemd door burgemeester en wethouders op voordracht van de Commissie.

  • 2

    De in het eerste lid bedoelde voordracht wordt beperkt tot personen die zijn benoemd krachtens artikel 4, vijfde lid, zulks om onafhankelijk functioneren te bevorderen.

Artikel 6 Dagelijks Bestuur

Uit de Commissie wordt een Dagelijks Bestuur gevormd voor de uitvoering van in artikel 3 van de verordening genoemde taakstellingen.Het Dagelijks Bestuur heeft met inachtname van artikel 14 van de verordening tot taak:

  • a.

    het voorbereiden van de vergaderingen van de Commissie;

  • b.

    het uitvoeren van de besluiten die in vergaderingen van de Commissie worden genomen;

  • c.

    de zorg voor het tijdig gereedkomen van rekening en begroting vóór de door de subsidiërende overheid vastgestelde inleverdata;

  • d.

    instellingen en organisaties te informeren, wanneer de personen, die hen in de Commissie vertegenwoordigen, zonder bericht van verhindering, meer dan drie maal in een vergadering afwezig te zijn;

  • e.

    alles te doen wat nodig is om een goede gang van zaken binnen de Commissie te bevorderen en te waarborgen.

Het Dagelijks Bestuur regelt zonodig onderling de vervanging, er daarbij rekening mee houdend dat:

  • a.

    de voorzitter niet de secretaris kan vervangen;

  • b.

    de secretaris niet de voorzitter kan vervangen;

  • c.

    de benoeming van de leden voor het Dagelijks Bestuur door de Commissie wordt geregeld.

Artikel 7 Zittingsduur

  • 1

    Het lidmaatschap van de Commissie duurt tot 31 december van het jaar waarin de verkiezingen van de leden van de gemeenteraad worden gehouden. Na deze verkiezingen, doch uiterlijk in de maand november van dat jaar, doet de Commissie een voordracht aan burgemeester en wethouders over de nieuwe zittingsperiode. De aftredende leden zijn terstond herkiesbaar.

  • 2

    Het lidmaatschap van de Commissie eindigt tussentijds:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij verlies van de hoedanigheid waarin de benoeming plaatsvond.

  • 3

    In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 4

    Aftredende leden blijven in de Commissie zitting houden tot in hun opvolging is voorzien.

Artikel 8 Secretariaat van de Commissie

Burgemeester en wethouders benoemen ten behoeve van de uitvoering van de taken van de Commissie een ambtelijk secretaris.

Artikel 9 Vergaderingen van de Commissie

  • 1

    De Commissie vergadert ten minste 2 maal per jaar en verder als het door haar voorzitter of ten minste 1/3 van de leden nodig wordt geacht.

  • 2

    De vergadering vindt geen doorgang indien minder dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 3

    Kan de vergadering door hetgeen is gesteld in het tweede lid geen doorgang vinden, dan wordt zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering belegd, waarin ongeacht het aantal leden dat is opgekomen, besluiten kunnen worden genomen.

Artikel 10 De wijze van vergaderen

  • 1

    De vergaderingen van de Commissie zijn openbaar.

  • 2

    Van de datum, plaats en tijdstip van een vergadering wordt ten minste 3 weken vooraf kennis gegeven aan burgemeester en wethouders, zo mogelijk onder opgave van de te behandelen agendapunten. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat voorafgaande aan die vergadering hiervan mededeling wordt gedaan in de gemeentelijke voorlichtingsrubriek van een plaatselijk weekblad.

  • 3

    Op voorstel van de voorzitter danwel ten minste 2 andere leden kan de Commissie besluiten om achter gesloten deuren te vergaderen. Een besluit hiertoe behoeft de instemming van ten minste 2/3 van het aantal ter vergadering aanwezige leden, zulks afgerond naar boven.

  • 4

    De Commissie is bevoegd om belanghebbenden desgevraagd een spreekrecht toe te kennen tijdens een vergadering.

Artikel 11 Besluitvorming binnen de Commissie

  • 1

    Over zaken wordt mondeling gestemd. Indien bij het nemen van een besluit door geen der leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2

    Over personen wordt met gesloten ongetekende briefjes gestemd.

  • 3

    Voor het tot stand komen van een besluit bij stemming is de volstrekte meerderheid vereist van de leden die aan de stemming hebben deelgenomen. Van de inhoud van een minderheidsstandpunt wordt op verzoek van de leden, die dit standpunt hebben ingenomen, mededeling gedaan.

  • 4

    Indien bij een mondelinge stemming de stemmen staken, heeft de voorzitter een door-slaggevende stem.

  • 5

    Indien bij een schriftelijke stemming de stemmen staken vindt een nieuwe stemming plaats. Staken de stemmen dan wederom, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

Artikel 12 Vastleggen besluitvorming

  • 1

    Alle stukken, uitgaande van de Commissie, worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 2

    De Commissie kan in geval van afwezigheid van de in het eerste lid bedoelde personen de ondertekening hiervan aan anderen opdragen.

  • 3

    De secretaris is belast met het maken van een verslag van de vergaderingen van de Commissie. De secretaris verzorgt tevens de overige administratie van de Commissie.

Artikel 13 Reglement van orde

  • 1

    De Commissie kan ten behoeve van haar vergadering en eventueel andere openbare bijeenkomsten een Reglement van orde vaststellen.

  • 2

    De bepalingen van het Reglement van orde mogen niet in strijd zijn met de bepalingen van deze verordening.

Artikel 14 Mandaat

De Commissie is bevoegd om ter uitvoering van artikel 3 onder c. en d. handelingen op te dragen aan de ambtelijk secretaris.

Artikel 15 Informatie aan burgemeester en wethouders

  • 1

    Verslagen van vergaderingen van de Commissie worden zo spoedig mogelijk aan burgemeester en wethouders overgelegd.

  • 2

    De Commissie verstrekt voorts alle overige door burgemeester en wethouders gevraagde informatie. Burgemeester en wethouders kunnen daartoe de Commissie uitnodigen voor overleg.

Artikel 16 Wijzigingen van de verordening

Alvorens deze verordening kan worden gewijzigd, plegen burgemeester en wethouders overleg met de Commissie.

Artikel 17 Overige bepalingen

  • 1

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, wordt door burgemeester en wethouders een besluit genomen.

  • 2

    Burgemeester en wethouders beslissen inzake geschilpunten binnen de Commissie over de uitleg en toepassing van deze verordening.

Artikel 18 Slotbepaling

  • 1

    Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening Lokaal Zorgberaad".

  • 2

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 3

    Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de verordening Commissie Ouderen- en Gehandicaptenbeleid.

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Albrandswaard in zijn openbare vergadering van 28 september 1998.De secretaris,                          De voorzitter,