Organisatie | Veere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Rekenkamerfunctie Veere |
Citeertitel | Verordening rekenkamerfunctie Veere |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Wegens ontbreken gegevens is de publicatiedatum bij benadering ingevuld.
Onbekend
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2007 | 31-12-2020 | art. 5 | 01-02-2007 Website Veere 2007-02-15 | geen |
In deze verordening wordt verstaan onder:a. Wet: Gemeentewet;b. commissie: rekenkamerfunctie;c. voorzitter: voorzitter van de rekenkamerfunctie; d. college: college van burgemeester en wethouders van Veere;e. raad: gemeenteraad van Veere;f. raadsgriffier: de raadsgriffier van Veere.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de raadsgriffier. De voorzitter overlegt aan de raad jaarlijks voor 1 april het verslag van de werkzaamheden van de commissie;
Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden
De leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie (een bijeenkomst ter uitvoering van de taken volgens deze verordening). De vergoeding bedraagt voor de leden van de commissie per vergadering twee maal het bedrag dat de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties jaarlijks vaststelt ingevolge artikel 14, eerste lid van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden voor het bijwonen van een commissievergadering; de voorzitter ontvangt een vergoeding per vergadering van driemaal dat bedrag;
De leden van de rekenkamercommissie kunnen op declaratiebasis voor werkelijk verrichte werkzaamheden naast de vergaderingen als bedoeld in het eerste lid, gewerkte uren declareren tegen een vergoeding van € 50 per uur, prijspeil 2006. Deze vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met het door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in de jaarlijkse circulaire betreffende vergoedingen raads- en commissieleden opgenomen percentage;
De commissie kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken. De termijn is afgestemd op de inspanning voor het leveren van de inlichtingen;
De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt;
1 Gemeentelijke rekenkamer Veere
Artikel 2De gemeentelijke rekenkamer Veere is geen formele rekenkamer, maar betreft de uitoefening van een rekenkamerfunctie ingesteld bij verordening. Deze variant wordt daarom aangeduid als rekenkamercommissie. De reden is dat op enkele punten wordt afgeweken van de eisen die de Gemeentewet aan een rekenkamer stelt. Raadsleden zijn lid, onderzoek kan worden verricht door ambtenaren in dienst van de raad of het college en de zittingsduur is in eerste instantie beperkt tot 2 jaar. De bevoegdheden in artikel 182 tot en met 185 van de Gemeentewet gelden zowel voor een rekenkamer als voor een rekenkamerfunctie. Dit geldt ook onverenigbare betrekkingen als bedoeld in artikel 81f, behoudens het eerste lid onder j en o (onder meer lid van de raad).Tenzij anders bepaald, wordt in deze verordening tot de leden van de commissie ook de voorzitter gerekend, zoals in artikel 4.
Artikel 4Om zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij de regels voor een formele rekenkamer zijn de bepalingen ten aanzien van ontslag en non-activiteit van toepassing verklaard. Dit heeft tot gevolgd dat via de verwijzing artikel 81c, zevende lid ook artikel 15 van de Gemeentewet inzake onverenigbare betrekkingen voor raadsleden van toepassing is. Daarmee is de onafhankelijkheid van de leden van de commissie optimaal gewaarborgd.
Artikel 6De ambtelijke ondersteuning wordt ondergebracht bij de griffie, omdat de commissie dient ter ondersteuning van de raad. Er wordt vanuit gegaan dat de griffier één dag per week beschikbaar is voor werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamer. Aanvullende capaciteit kan eventueel beschikbaar worden gesteld door het college. Artikel 9, zevende lid, voorziet voorts in de mogelijkheid tot uitbesteding van onderzoek.
Artikel 8De onafhankelijkheid van de rekenkamer blijkt onder andere uit het feit dat zij zelfstandig bepaalt welke onderzoeken zullen worden ingesteld. De rekenkamer kan ook op verzoek van de raad een onderzoek instellen. Het verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de wet expliciet genoemd en kent hieraan dus gewicht toe. Indien de rekenkamer niet voldoet aan een gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden moeten aanvoeren. Naar aanleiding van de informatiebijeenkomst van de raad is aan de modelbepaling toegevoegd, dat de raad uiteindelijk een bepaald onderzoek aan de commissie kan opdragen
Artikel 9De zorgvuldigheid en met name ook het belang van betrokkenen vergt dat de commissie voor het verstrekken van inlichtingen redelijke termijnen stelt. Het moet wel de commissie zijn die regie voert over de voortgang van het onderzoek.Het kan belanghebbenden en de commissie schaden wanneer in het openbaar (nog) niet bewezen feiten aan de orde worden gesteld. De transparantie van het openbaar bestuur vergt echter dat zoveel mogelijk opening van zaken wordt gegeven. Van de commissie mag daarom worden verwacht dat zij, waar dat geen schade toebrengt, transparantie nastreeft. De modelbepaling voorziet naast “werkvergaderingen” in openbare informatieve vergaderingen. In het reglement als bedoeld in artikel 7 kan een en ander wellicht nader worden uitgewerkt.
Artikel 10De zelfstandigheid van de commissie wordt gewaarborgd door een eigen budget.
Artikel 11Voor het verstrijken van de geldigheidstermijn van deze verordening vindt evaluatie plaats op initiatief van het raadspresidium.
De overige artikelen behoeven geen nadere toelichting.Als bijlage zijn de betreffende artikelen van de Gemeentewet bijgevoegd.