Organisatie | Aalten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de monumentencommissie Gemeente Aalten 2005 |
Citeertitel | Verordening op de monumentencommissie Gemeente Aalten 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-05-2005 | 29-12-2010 | nieuwe regeling | 19-04-2005 Aalten Actueel, 11-05-2005 | geen | |
19-05-2005 | nieuwe regeling | 19-04-2005 Aalten Actueel, 11-05-2005 | geen |
De commissie heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over de toepassing van de Monumentenwet 1988, de Monumentenverordening Aalten en het monumentenbeleid, waaronder in ieder geval begrepen:a. de aanwijzing als beschermd gemeentelijk monument, als bedoeld in de Monumentenverordening Aalten;b. de vergunningen tot wijziging of afbraak van beschermde gemeentelijke monumenten,als bedoeld in de Monumentenverordening Aalten;c. de vergunningen tot wijziging of afbraak van beschermde monumenten, als bedoeld in de Monumentenwet 1988;d. de aanwijzing als beschermd monument, als bedoeld in de Monumentenwet 1988;e. de aanwijzing als beschermde stads- of dorpsgezichten als bedoeld in de Monumentenwet 1988;f. plannen die een wijziging, aantasting of beïnvloeding van de structuur en/of het karakter van een beschermd stads- of dorpsgezicht als bedoeld in de Monumentenwet 1988 tot gevolg hebben.
De monumentencommissie telt ten minste vijf leden, die door het college worden benoemd. Bij de besluitvorming houdt het college rekening met de binding van de kandidaten met op het terrein van de monumentenzorg actieve particuliere instellingen in de gemeente en met hun deskundigheid, waarbij in ieder geval wordt gestreefd naar een vertegenwoordiging van:a. bouwkundige deskundigheid en kennis van restauraties;b. kennis van architectuur/bouwhistorie;c. kennis van lokale (bouw)historie;d. kennis van cultuurhistorie
Artikel 4 Raadplegen deskundigen
De commissie is bevoegd om deskundigen uit te nodigen om vergaderingen bij te wonen, om informatie te verstrekken, onder de voorwaarde dat een machtiging van het college nodig is, als aan het horen van deskundigen kosten voor de gemeente zijn verbonden.
De voorzitter draagt er zorg voor dat ieder lid, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste zeven maal 24 uur voor het houden van de vergadering schriftelijk wordt opgeroepen, zoveel als mogelijk met vermelding van de in die vergadering te behandelen onderwerpen. Gelijktijdig worden dag, plaats en uur en agenda voor de vergadering op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht en wordt deze agenda aan de plaatselijke pers toegezonden.
Artikel 7 Vergadering met gesloten deuren
De vergaderingen van de commissie vinden in het openbaar plaats. De deuren worden gesloten wanneer de voorzitter of ten minste twee leden dit nodig oordeelt/oordelen. De vergadering beslist vervolgens of zij over één of meerdere punten met gesloten deuren zal vergaderen. In geval van staken van stemmen in dezen beslist de stem van de voorzitter.
Indien de aard van de te behandelen aangelegenheden naar het oordeel van de voorzitter of ten minste twee leden van de commissie zich niet leent voor openbare behandeling, kan een niet openbare vergadering worden uitgeschreven. De commissie beslist omtrent de vraag of de voorgelegde agenda in een besloten vergadering zal worden behandeld, met gesloten deuren. Indien de vraag ontkennend wordt beantwoord, zal op de voorgeschreven wijze een nieuwe, openbare vergadering worden belegd.
Artikel 8 Sprekers tijdens de vergadering
Bij elk daarvoor in aanmerking komend agendapunt wordt, voordat de beraadslagingen daarover worden geopend, aan de bezoekers die zich daartoe overeenkomstig het eerste lid hebben aangemeld, de gelegenheid gegeven het woord te voeren. De voorzitter bepaalt hiervoor de tijdsduur, waarvan hij vooraf mededeling doet aan de spreker.
De voorzitter kan een spreker die de hem toegemeten tijd overschrijdt, dan wel in zijn betoog zonder enig redelijk doel zaken aan de orde stelt, die de belangen van derden ernstig kunnen schaden, dan wel handelt in strijd met enige strafwettelijke bepaling, een en ander ter beoordeling van de voorzitter, na een voorafgaande waarschuwing het woord ontnemen.
Indien minder dan de helft van het aantal leden of plaatsvervangende leden aanwezig zijn, blijven de punten van de agenda staan voor de eerstvolgende vergadering (ten minste zeven dagen later). In deze vergadering mogen ten aanzien van deze agendapunten besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Het verslag wordt, indien dit redelijkerwijs mogelijk is, in de vergadering van de commissie, die volgt op de vergadering waarop het verslag betrekking heeft, aan de orde gesteld. Eventuele op- of aanmerkingen van de leden over de tekst van het verslag, die de commissie als gegrond erkent, worden genoemd in het verslag van de vergadering, waarin dit verslag is behandeld.