Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Verordening winkeltijden gemeente Aalten 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening winkeltijden gemeente Aalten 2009
CiteertitelVerordening winkeltijden gemeente Aalten 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Winkeltijdenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-03-200901-01-2011nieuwe regeling

17-02-2009

Aalten Actueel, 04-03-2009

geen
12-03-2009nieuwe regeling

17-02-2009

Aalten Actueel, 04-03-2009

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening winkeltijden gemeente Aalten 2009

Verordening winkeltijden gemeente Aalten 2009.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:a. de wet: de Winkeltijdenwet;b. feestdagen: nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag,     tweede Pinksterdag, eerste Kerstdag en tweede Kerstdag.

Artikel 2 Beslistermijn

  • 1

    Het college van burgemeester en wethouders beslist op een aanvraag van een ontheffing binnen  8 weken.

  • 2

    Het college van burgemeester en wethouders kan de beslissing voor ten hoogste 4 weken verdagen.

Artikel 3 Overdracht van de ontheffing

  • 1

    Ontheffingen op grond van deze verordening zijn overdraagbaar na verkregen toestemming van het college van burgemeester en wethouders.

  • 2

    In geval van een voorgenomen overdracht van de in het eerste lid bedoelde ontheffingen doet de houder van de ontheffing hiervan onmiddellijk schriftelijk mededeling aan het college van burgemeester en wethouders onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde rechtverkrijgende.

Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing

Het college van burgemeester en wethouders kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:a. ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;b. op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten     opgetreden na het verlenen van de ontheffing, moet worden aangenomen     dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen     ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;c. het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in     een winkel op basis van de ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde,     de veiligheid of het woon enleefklimaat ter plaatse;d. de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of     worden nagekomen;e. van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde     termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;f.  de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt.

Artikel 5 Zon en feestdagenregeling

Het verbod vervat in artikel 2 eerste lid onder a. en b. van de wet geldt niet a. op ten hoogste 8 nader door het college van burgemeester     en wethouders aan te wijzen zon- en feestdagen per kalenderjaar     voor het gebied Dinxperlo;b. op ten hoogste 8 nader door het college van burgemeester en wethouders     aan te wijzen zon- en feestdagen per kalenderjaar voor het gebied Aalten;c. op ten hoogste 12 nader door het college van burgemeester en wethouders     aan te wijzen zon- en feestdagen per kalenderjaar voor het gebied ten oosten     van de Hamelandroute (Bredevoort).

Artikel 6 Openstelling van avondwinkels

Dit artikel is vervallen.

Artikel 7 Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties

  • 1

    Het college van burgemeester en wethouders kan ontheffing verlenen van de in artikel 2 van de wet vervatte verboden, voorzover deze betrekking hebben op de zondag, nieuwjaarsdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, tweede pinksterdag en eerste of tweede kerstdag, ten behoeve van:    a. bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard;    b. het uitstallen van goederen.

  • 2

    De in het eerste lid genoemde ontheffing kan worden verleend in geval van: feestelijkheden, bijeenkomsten, veilingen, beurzen, kunstateliers en galeries.

Artikel 8 Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon en feestdagen

Het college van burgemeester en wethouders kan bepalen dat de vrijstelling genoemd in artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet niet geldt voor de gehele gemeente of voor een of meer delen van de gemeente.

Artikel 9 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur

  • 1

    Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag ontheffing verlenen van de verboden van artikel 2 van de wet, voorzover deze betrekking hebben op werkdagen.

  • 2

    De ontheffing kan worden geweigerd indien de woon en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.

Artikel 10 Toerisme

  • 1

    Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag een ontheffing verlenen van de verboden, vervat in artikel 2, eerste lid van de wet, in verband met de toeristische aantrekkingskracht van Bredevoort.

  • 2

    Een ontheffing kan worden verleend voor:     a. Het gebied zoals aangegeven bij de aanwijzing tot beschermd stadsgezicht,         zijnde de oude stadskern van Bredevoort, met een uitloper langs de Misterstraat;    b. De verkoop van uitsluitend souvenirs, alsmede antiquarische boeken en         aanverwante artikelen;    c. Het tijdstip van 13.00 tot 18.00 uur.

  • 3

    Het college van burgemeester en wethouders kan voorschriften verbinden aan de ontheffing.

  • 4

    De ontheffing wordt geweigerd indien er geen sprake is van toeristische doeleinden als bedoeld in artikel 3, derde lid, onder a van de wet.

Artikel 11 Grensovergangen

  • 1

    De verboden vervat in artikel 2, eerste lid, van de wet gelden niet ten aanzien van het grensoverschrijdende verkeer voor winkels welke bij het in werking treden van deze verordening  zijn gelegen binnen een gebied van 250 meter vanaf de grensovergang Heurne/Hemden;

  • 2

    De verboden vervat in artikel 2, eerste lid, van de wet gelden niet ten aanzien van het grensoverschrijdende verkeer voor winkels welke bij het in werking treden van deze verordening zijn gelegen binnen een gebied van 350 meter vanaf de grensovergang Dinxperlo-west;

  • 3

    Het bepaalde in lid 1 en 2 van dit artikel is alleen van toepassing ten aanzien van de handel in koffie, thee, tabaksartikelen, consumptie-ijs en souvenirs;

  • 4

    De in dit artikel bedoelde winkels mogen geopend zijn op werkdagen tot 22.00 uur.

Artikel 12 Inwerkingtreding/overgangsrecht

  • 1

    Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na de dag van bekendmaking;

  • 2

    De Verordening Winkeltijden gemeente Aalten, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 maart 2008 wordt ingetrokken op het moment van inwerkingtreding van deze verordening;

  • 3

    De ontheffingen/vrijstellingen en aanwijzingen die op grond van de oude verordeningen zijn verleend worden geacht te zijn verleend op grond van deze verordening.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening winkeltijden gemeente Aalten 2009”.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Aalten in zijn vergadering van 17 februari 2009.

1 Toelichting Verordening winkeltijden gemeente Aalten 2009

A.  Algemene toelichtingOp 1 juni 1996 is de Winkeltijdenwet tezamen met het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet in werking getreden. Deze wet stelt ruimere regels voor de openingstijden van winkels. De Winkelsluitingswet 1976 en het bijbehorende vrijstellingenbesluit zijn op dat moment ingetrokken.

De tekst van de Winkeltijdenwet en het bijbehorende Vrijstellingenbesluit zijn gepubliceerd in het Staatsblad van 28 maart 1996, onder nummer 182 en 183.

Uitgangspunten Winkeltijdenwet

De Winkeltijdenwet kent andere uitgangspunten dan de Winkelsluitingswet.

Zo is gekozen voor meer keuzevrijheid van de detaillist bij de openstelling van de winkel. De detaillist krijgt meer ruimte om de openingstijden af te stemmen op behoeften van (potentiële) klanten. Daarnaast is gekozen voor ruimere bevoegdheden voor de gemeente om ook buiten de wettelijke openingstijden winkelopening toe te staan. De basisgedachte hierbij is dat daarbij aan de hand van plaatselijke omstandigheden kan worden bezien of langere openingstijden toelaatbaar zijn. Met deze uitgangspunten hangt een minder vergaande wettelijke regulering van winkeltijden samen. Deze deregulering vormt, naast de keuzevrijheid van de detaillist en de decentralisatie, het derde uitgangspunt van de wet.

In concreto komen deze uitgangspunten neer op de volgende hoofdlijnen in de Winkeltijdenwet:1. Op maandag t/m zaterdag, de werkdagen, is openstelling van winkels toegestaan tussen

    06.00 en 22.00 uur. Gemeenten mogen gedurende deze uren geen beperkingen opleggen

    aan de openstelling van winkels.2. Aan het aantal openingsuren per winkel per week is geen maximum meer verbonden.3. Gedurende de nachturen van 22.00 tot 06.00 uur is winkelopening op werkdagen niet

    toegestaan. Gemeenten kunnen evenwel vrijstellingen en ontheffingen van deze verplichte

    winkelsluiting verlenen. Op 24 december en 4 mei gaat dit nachtregime in om 19.00 uur.4. Op zon en feestdagen is winkelopening niet toegestaan. Voor maximaal 12 zon- en feestdagen

    per kalenderjaar kan de gemeente vrijstelling van deze verplichte sluiting verlenen. Als

    feestdagen worden hierbij aangemerkt nieuwjaarsdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag,

    tweede pinksterdag en eerste en tweede kerstdag.

1.1 Ruimere openstellingsmogelijkheden winkelsIn de Winkeltijdenwet is winkelopening toegestaan op werkdagen tussen 06.00 uur en 22.00 uur. De openstelling van winkels gedurende deze uren is ongelimiteerd. Binnen dit tijdsbestek kunnen gemeenten ook geen beperkingen aan de openstelling van winkels opleggen. Hiermee samenhangend komt de verplichting voor winkeliers te vervallen om een door de gemeente gewaarmerkte aankondigingskaart van de openingstijden bij de ingang van de winkel aan te brengen. De winkelier kan aldus binnen dit tijdsbestek geheel naar eigen inzicht de winkel openstellen.

Ook in de Winkeltijdenwet geldt als algemene regel dat op zon en feestdagen winkels gesloten zijn. Deze regel is evenals onder het regime van de Winkelsluitingswet 1976  niet van toepassing op winkeliers die een geloofsovertuiging aanhangen welke de wekelijkse rustdag op een andere dag dan de zondag houdt. Deze winkeliers dienen dan wel op hun eigen religieuze rustdag hun winkel gesloten te houden. In het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet is daarbij bovendien voorzien in vrijstellingen van de verplichte zondagssluiting voor winkels die reeds van oudsher ook op zondag geopend zijn. Uitgebreidere informatie over het vrijstellingenbesluit staat in het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet.

De wet is niet alleen van toepassing op winkels, maar ook op andere vormen van detailhandel, zoals de ambulante handel.

1.2 Gemeentelijke bevoegdhedenZoals aangegeven is in de Winkeltijdenwet gekozen voor ruimere bevoegdheden voor de gemeente om ook buiten de wettelijke tijden winkelopening toe te staan.

Deze bevoegdheden kunnen worden ingedeeld in:

1.2.1 Bevoegdheden op werkdagenDe gemeentelijke bevoegdheden op werkdagen behelzen feitelijk de mogelijkheid om ook na 22.00 uur winkelopening toe te staan (art. 7).In de Winkeltijdenwet is ervoor gekozen om de bevoegdheid om op werkdagen buiten de wettelijke openingstijden ook openstelling van winkels toe te staan, bij de gemeente neer te leggen. Dit betekent niet alleen dat de gemeente hiertoe ruimere mogelijkheden krijgt, maar tevens dat in een winkeltijdenverordening een bepaling moet voorzien om de detailhandelsactiviteiten mogelijk te maken die na 22.00 uur op werkdagen plaatsvinden. Een voorbeeld hiervan zijn de avondwinkels.

1.2.2 Bevoegdheden op zon en feestdagenDe gemeenteraad heeft op grond van artikel 3, eerste lid de bevoegdheid om per kalenderjaar maximaal twaalf zon en feestdagen als koopzondag aan te wijzen. Deze bevoegdheid geldt voor elk gebied binnen de gemeente afzonderlijk en wordt overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Feestdagen

Artikel 2, eerste lid, onder b, van de wet noemt zowel de feestdagen (nieuwjaarsdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag en eerste en tweede kerstdag) als de dagen waarop een zogenoemd 19.00uur regime geldt (Goede Vrijdag, 4 mei en 24 december; hierna te noemen: 19uur dagen). Het begrip feestdagen is gedefinieerd in artikel 1 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet en in artikel 1, onder b, van de verordening Winkeltijdenwet. De 19.00uur-dagen vallen daar niet onder.

Nu in artikel 3, eerste lid, slechts gesproken wordt over zon en feestdagen, betekent dit dat deze dagen niet als 'koopzondagen' kunnen worden aangewezen indien zij op een zondag vallen. Voor Goede Vrijdag ontstaat dit probleem uiteraard niet, aangezien deze dag altijd op een vrijdag valt.

Avondwinkels

De wet voorziet in artikel 3, vierde lid, in een bevoegdheid van de gemeente om in een verordening aan een avondwinkel een ontheffing te verlenen voor opening op zon en feestdagen tussen 16.00 en 24.00 uur. Per 15.000 inwoners van de gemeente mag slechts één avondwinkel worden aangewezen. In gemeenten met minder dan 15.000 inwoners mag aan één winkel een dergelijke ontheffing worden verleend. Deze bepaling komt in plaats van de avondwinkelbepaling in de Winkelsluitingswet 1976. Evenals onder de Winkelsluitingswet 1976 dienen deze avondwinkels zich hoofdzakelijk te richten op de verkoop van eet en drinkwaren, met uitzondering van sterke drank in de zin van artikel 1 van de Drank en Horecawet. Een avondwinkel in de zin van de Winkeltijdenwet kan dus op zondagen en feestdagen dagen geopend zijn.

In afwijking van de bepalingen in de Winkelsluitingswet 1976 mogen betrokken winkels thans op werkdagen ook gedurende de reguliere winkeltijden, dus tussen 06.00 uur en 22.00 uur, onbeperkt geopend zijn. Daarnaast kan nog vrijstelling of ontheffing worden verleend voor de uren tussen 22.00 uur en 06.00 uur.

1.2.3 Bevoegdheden voor specifieke situaties: toerisme en grensverkeerDe gemeente behoudt de bevoegdheid (artikel 3, derde lid, onder a) om bij verordening voor het plaatselijke toerisme een vrijstelling te verlenen. Deze vrijstelling kan worden verleend voor de gehele gemeente of een deel daarvan. Hierbij geldt de wettelijke voorwaarde dat de lokale aantrekkings-kracht voor toeristen niet wordt bepaald door de vrijgestelde winkelopening. Deze bevoegdheid is uitgewerkt in artikel 10 van de verordening.

Zondagopening van campingwinkels kan dus op dit artikel worden gebaseerd. Het terrein waarop de camping ligt kan worden aangewezen als toeristisch gebied.

Evenals onder de Winkelsluitingswet 1976 heeft de gemeente de mogelijkheid om voor grensover-schrijdend verkeer een vrijstelling te verlenen aan winkels in de nabijheid van grensovergangen langs daarop aansluitende doorgaande wegen.

1.2.4 Overige bevoegdhedenOngewijzigd zijn de bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders om bij plotseling opkomende bijzondere omstandigheden een vrijstelling van de verplichte winkelsluiting te verlenen. Daarnaast kan het college op grond van een verordening op verzoek een ontheffing verlenen bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard en voor het uitstallen van goederen.

Alle op grond van de verordening te verlenen vrijstellingen en ontheffingen kunnen onder beperkingen worden verleend en kunnen aan voorschriften worden gebonden.

Kunstateliers en galeries

In artikel 4 van het oude Besluit gemeentelijke ontheffingen Winkelsluitingswet 1976 was een regeling opgenomen voor kunstateliers en galeries. Dit Besluit is op 1 juni 1996 vervallen. Onder de Winkel-tijdenwet bestaat geen afzonderlijke regeling meer. Op grond van artikel 4, tweede lid, van de wet, zoals uitgewerkt in artikel 7, eerste lid van de verordening, kunnen burgemeester en wethouders ontheffing verlenen voor de zon en feestdagen voor afzonderlijke situaties. De wet laat hierin de gemeenten beleidsvrijheid. Indien wordt besloten tot het verlenen van ontheffing voor kunstateliers en galeries, kan het tweede lid van artikel 7 van de verordening worden aangevuld met 'kunstateliers en galeries'.

1.3 Vrijstellingenbesluit WinkeltijdenwetIn het Vrijstellingenbesluit worden aan enkele vormen van detailhandel landelijke vrijstellingen verleend van de in de Winkeltijdenwet opgenomen verboden van openstelling. Hierbij worden landelijke vrijstellingen voor de gehele week en landelijke vrijstellingen voor alleen zon en feestdagen onderscheiden. Voor de bij de laatste categorie betrokken detailhandelsactiviteiten kunnen voor de werkdagen op lokaal niveau vrijstellingen en ontheffingen worden verleend.

Aan dit onderscheid ligt de keuze ten grondslag om het zwaartepunt bij de mogelijkheid voor het verlenen van vrijstellingen bij de gemeenten te leggen. Voor een beperkt aantal detailhandelsactivi-teiten wordt het beschikken over een vrijstelling gedurende de gehele week evenwel van dergelijk landelijk belang geacht, dat hiervoor landelijke vrijstellingen zijn opgenomen. Het betreft de detail-handel in instellingen voor de volksgezondheid, verkeer en vervoer en de verkoop van nieuwsbladen en tijdschriften. Aangezien de bevoegdheid van gemeenten om detailhandel op zon en feestdagen toe te staan beperkt blijft tot twaalf dagen per jaar, voorziet het besluit ook in landelijke vrijstellingen voor enkele soorten detailhandel, die van oudsher op zon en feestdagen plaatsvindt. Het betreft deels winkels die gewoonlijk ook op werkdagen na 22.00 uur geopend zijn. Om de openstelling van deze winkels dan mogelijk te maken, kan in de verordening een vrijstelling of mogelijkheid voor het verlenen van een ontheffing worden opgenomen.

1.3.1 Vrijstellingen geldende op zon en feestdagen en op werkdagenDe gedurende de gehele week van kracht zijnde vrijstellingen zijn alleen van toepassing op:

- Instellingen van volksgezondheid (apotheken en winkels in en op het terrein van zieken en

  verpleeghuizen).  het college krijgt daarbij de bevoegdheid om op verzoek een ontheffing te verlenen voor verkoop-

  punten van uitsluitend of hoofdzakelijk eet en drinkwaren, prentbriefkaarten, nieuwsbladen en

  tijdschriften, alsmede bloemen en planten, op ten hoogste 250 meter afstand van de

  publieksingang  van een ziekenhuis of verpleeghuis. Deze ontheffing mag gelden vanaf een

  half uur voor de aanvang van de bezoektijden tot het einde daarvan.

- Instellingen van verkeer en vervoer (winkels in NS-stationsgebouwen, luchtvaartterreinen voor

  intercontinentaal verkeer, shops in benzinestations en wegrestaurants en verkoop ten behoeve

  van de beroepsscheepvaart).  Het college van B en W krijgt daarbij de bevoegdheid op verzoek een ontheffing te verlenen aan

  winkels gericht op reizigers, op knooppunten van openbaar vervoer en voor het verkopen van

  bloemen en planten op een afstand van ten hoogste 100 meter daarvan.

- Instellingen voor de verkoop van nieuwsbladen en tijdschriften.

1.3.2 Vrijstellingen geldende uitsluitend voor zon en feestdagenVrijstellingen voor uitsluitend de zon en feestdagen worden in dit besluit verleend voor:

- Bepaalde soorten winkels (winkels in musea; winkels waar uitsluitend maaltijden, voor directe

  consumptie geschikte eetwaren, alcoholvrije dranken en, via een automaat, tabak en tabaks-

  producten, middelen ter voorkoming van zwangerschap en damesverband worden verkocht;

  videotheken).

- Openstelling van winkels anders dan voor verkoop, zoals indien noodzakelijk voor het betreden

  van een restaurant of lunchroom en voor fietsenwinkels voor zover noodzakelijk voor het huren

  van fietsen en bromfietsen.

- Straatverkoop van eetwaren voor directe consumptie en alcoholvrije dranken.  Indien de plaatselijke omstandigheden daartoe aanleiding geven, kan de gemeenteraad bij

  verordening bepalen dat deze vrijstelling niet geldt voor de betrokken gemeente of een of

  meer delen daarvan.

- Verkoop van bloemen en planten gedurende de openingstijden op een afstand van ten hoogste

  100 meter van de publieksingang van een begraafplaats.

- Verkoop van rechtstreeks verband houdende goederen bij voorstellingen, uitvoeringen of

  evenementen van culturele aard vanaf een uur voor aanvang tot een uur na afloop.

- Verkoop van rechtstreeks verband houdende goederen in of op het terrein van sportcomplexen.

- Winkels in of op het terrein van bejaardenoorden, waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet en

  drinkwaren, prentbriefkaarten, nieuwsbladen en tijdschriften, alsmede bloemen en planten

  worden verkocht. Winkels in fotoartikelen, indien betreden noodzakelijk is voor het maken

  van portretfoto's ter gelegenheid van de Eerste Heilige Communie.

- Verkoop van bloemen en planten op dagen waarop Allerheiligen en Allerzielen worden gevierd.

- Verkoop van brood en gebak voor hen die zich aan de Ramadan houden tussen twee uur voor

  zonsondergang en zonsondergang gedurende de Ramadan.

- Verkoop van eetwaren voor directe consumptie en alcoholvrije dranken, religieuze artikelen en

  souvenirs, alsmede bloemen en planten, in de directe omgeving van een bedevaartplaats,

  gedurende de tijd dat deze plaats als zodanig wordt bezocht.

- Verkoop van feestartikelen op zondag waarop carnaval wordt gevierd, vanaf 12.00 uur en op zon-

  en feestdagen waarop in de gemeente een kermis wordt gehouden, gedurende de

  openingstijden van die kermis.

1.4 HandhavingDe controle op de naleving van de regels is in eerste instantie een taak van de plaatselijk bevoegde politie in overleg met de gemeente. De Economische Controledienst (ECD) wordt daarbij ingescha-keld als er een landelijke coördinatie vereist is.

 

B   Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de wet. Koninginnedag is in de wet niet meer aangemerkt als een feestdag.

Artikel 3 Overdracht van de ontheffing

De bepaling bindt de overdracht van de ontheffing aan de toestemming van burgemeester en wethouders. Deze tussenkomst geeft het college de gelegenheid om inzicht te krijgen in de handel en wandel van de opvolger.

Artikel 5 Zon en feestdagenregeling

Op maximaal twaalf zon en feestdagen per jaar voor gebied Bredevoort en maximaal 8 voor de gebieden Aalten en Dinxperlo kan afgeweken worden van het sluitingsverbod. Burgemeester en wethouders hebben deze bevoegdheid gedelegeerd gekregen van de gemeenteraad.

Artikel 6 Openstelling van avondwinkels (vervallen)

Artikel 7 Ontheffing zon en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties

Het artikel is gebaseerd op artikel 4 van de wet. Het stellen van voorschriften en beperkingen is mogelijk.

Artikel 8 Verbod straatverkoop van bepaalde goederen op zon en feestdagen

De vrijstelling betreft het te koop aanbieden en verkopen van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken.

Artikel 9 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur

Artikel 7 van de wet geeft de mogelijkheid de openingstijden op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur te reguleren. Dat kan door gebieden aan te wijzen waarin het verbod niet geldt of door vormen van detailhandel aan te wijzen waarvoor het verbod niet geldt. Ook kan in afzonderlijke gevallen ontheffing verleend worden.

De verordening gaat ervan uit dat voor de nachtelijke openstelling de ontheffing het belangrijkste instrument is. Per geval is dan een afweging te maken of de gewenste openstelling zich verhoudt met belangen van de woon en leefomgeving en de openbare orde.

De vrijstellingen en ontheffingen kunnen onder beperkingen en voorschriften worden verleend.

In het Vrijstellingenbesluit is voor een aantal overige vormen van detailhandel alleen de openstelling op zon en feestdagen geregeld. De openstelling van deze vormen van detailhandel op de uren tussen 22.00 en 06.00 uur op werkdagen wordt door de verordeningsbepaling geregeld.

Artikel 10 Toerisme

De grondslag van het artikel is artikel 3, derde lid, onder a van de wet. Voor Bredevoort Boekenstad is deze regeling expliciet opgenomen in de verordening.

Artikel 11 Grensovergangen

 De wet geeft de mogelijkheid een keuze te maken tussen de vrijstelling en de ontheffing.

Artikel 12 In werking treden

Dit artikel behoeft geen nader betoog.