Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel 2005 |
Citeertitel | Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Met de inwerkingtreding van de erfgoedverordening 2008 is artikel 3.3 gewijzigd.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-04-2009 | 19-01-2012 | wijziging artikel 3.3 | 18-02-2009 Zakengids 13-03-2009 | regelgevingregister 2009, nr 4.03, Gemeenteraad 18-02-2009, nr. 5a | |
10-01-2006 | 24-04-2009 | nieuwe regeling | 08-11-2005 Gemeenteblad 2005, 2.04 | B&W, 11-10-2005, nr. 3 |
Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel 2005
Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel 2005
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Hoofdstuk 2 Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel (CRK)
Paragraaf 2 Samenstelling, inrichting en besluitvorming
Artikel 2.2.1 Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel (CRK)
Artikel 2.2.2 CRK Welstandskamer
Artikel 2.2.3 CRK Monumentenkamer
Paragraaf 3 Functieprofielen en taken leden commissie
Artikel 2.3.1 Functieprofiel en taken voorzitter
Artikel 2.3.2 Functieprofiel en taken deskundigen
Artikel 2.3.3 Functieprofiel en taken burgerleden
Artikel 2.3.4 Functieprofiel en taken secretaris-deskundige
Artikel 2.4 Benoeming en zittingsduur
Artikel 2.5 Coördinator Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel
Hoofdstuk 3 Werkwijze en wijze van adviseren
Artikel 3.2 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
Artikel 3.3 Termijn van advisering
Artikel 3.4 Vorm waarin het advies wordt uitgebracht
Hoofdstuk 4 Jaarlijkse verantwoording en slotbepaling
Artikel 4.1 Jaarverslag commissie
Artikel 4.2 Jaarlijkse rapportage burgemeester en wethouders
Bijlage 1 Tabel als bedoeld in artikel 2.2.1, tweede lid
Reglement van Orde Commissie Ruimtelijk Kwaliteit Tiel (CRK),
vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 8 november 2005 en opgenomen in het Gemeenteblad Tiel 2005 op 9 november 2005 onder nummer 2.04
Welstandsadvies: Het advies dat betrekking heeft op de welstandsaspecten van een aanvraag voor een regulier-vergunningplichtig of lichtvergunningplichtig bouwwerk als bedoeld in artikel 44, eerste lid onder d respectievelijk artikel 44, derde lid juncto eerste lid onder d van de Woningwet of van een aanvraag om reclamevergunning als bedoeld in artikel 4.7.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Tiel. De welstandscommissie baseert haar advies op de in de welstandsnota genoemde welstandscriteria. In het raadsbesluit van 21 juni 2004 tot het vaststellen van de Welstandsnota Tiel 2004 is aangegeven wanneer een bouwwerk, naast de in het Besluit bouwwerken aangegeven gevallen, welstandsvrij is.
Het advies dat betrekking heeft op aanvragen om vergunning als bedoeld in artikel 11, tweede lid en artikel 37 van de Monumentenwet 1988 en de Monumentenverordening, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 21 november 1984, nr. 17.1, laatstelijk gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 20 maart 1985, nr. 5 en laatstelijk gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 8 november nrX en opgenomen in het Gemeenteblad Tiel 2005 op DATUM onder nummer NUMMER en het uitbrengen van advies inzake aanwijzing als beschermd monument en plaatsing op (of afvoer van) de monumentenlijst.
De commissie heeft tot taak op verzoek van burgemeester en wethouders aan hen:
Welstandsadvies uit te brengen over lichte en reguliere bouwaanvragen ingevolge de Woningwet alsmede aanvragen om reclamevergunning ingevolge de gemeentelijke Algemene plaatselijke verordening met uitzondering van de door de gemeenteraad in het besluit van 21 juni 2004 tot het vaststellen van de Welstandsnota Tiel 2004 aangegeven gevallen.
De commissie heeft naast het gestelde in het eerste lid tot taak om, na uitdrukkelijk verzoek van burgemeester en wethouders hiertoe, mee te denken over ruimtelijk beleid en beleidsontwikkelingen zoals ruimtelijke plannen en voorwaarden. Het betreft een informele niet-bindende advisering over ruimtelijke plannen op het gebied van welstandszorg, monumentenzorg, archeologie, bouwhistorie, architectuur, stedenbouw, landschapsarchitectuur en openbare ruimte indien en voor zover een en ander wezenlijke gevolgen heeft voor de ruimtelijke en visuele kwaliteit van het stadsbeeld.
Artikel 2.2.1 Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel (CRK)
Voor de onder artikel 2.1 genoemde taken bestaat de plenaire commissie, al dan niet met plaatsvervangers, uit een voorzitter, een secretaris-deskundige, drie burgerleden en drie overige leden die deskundig zijn op het gebied van (landschaps-) architectuur, ruimtelijke kwaliteit, cultuur- en bouwhistorie, monumentenzorg, archeologie en beeldende kunst.
In afwijking van het gestelde in het eerste lid kan de commissie de advisering over de aan haar in artikel 2.1 eerste lid letter a tot en met c opgedragen taken, met inachtneming van het gestelde in artikel 2.2.2, overdragen aan een daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen afvaardiging van de commissie, genoemd de CRK Welstandskamer, ingeval het betreft een aanvraag om bouwvergunning, dan wel verzoek om vooroverleg, voor een bouwwerk zoals aangegeven in categorie IV, V en VI van Bijlage 1 (Tabel als bedoeld in artikel 2.2.1 tweede lid), behorende bij dit Reglement en waarvoor geen monumentenvergunning is vereist.
In afwijking van het gestelde in het eerste lid kan de commissie de advisering over de aan haar in artikel 2.1 eerste lid letter d, f en g opgedragen taken met, inachtneming van het gestelde in artikel 2.2.3, overdragen aan een daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen afvaardiging van de commissie, genoemd de CRK Monumentenkamer, behoudens ingeval er een bouwvergunning is vereist.
Artikel 2.5 Coördinator Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
De ambtelijke coördinator ziet er op toe dat de voorliggende plannen voldoende zijn gedocumenteerd en toegelicht voor de advisering door de commissie. Bij zaken betreffende de discipline monumentenzorg en archeologie betrekt de coördinator een ambtenaar van deze discipline hierbij.
Alle bouwplannen die aan de commissie worden voorgelegd zijn voorzien van een ambtelijk advies, bestaande uit een stedenbouwkundige toets (bestemmingsplan) en, voor zover van toepassing, relevante informatie over monumentenzorg en cultuurhistorie. Zonder dit advies worden bouwplannen niet behandeld in de commissie.
De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen van dit reglement.
Artikel 3.2 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
Indien burgemeester en wethouders –al dan niet op verzoek van de aanvrager- een verzoek doen van de aanvrager- een verzoek doen tot niet-openbare behandeling dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
Op het door de aanvrager gedane schriftelijke verzoek wordt hij door de voorzitter in de vergadering waarin de aanvraag wordt behandeld in de gelegenheid gesteld tot het geven van een mondelinge toelichting op de aanvraag. Het verzoek wordt schriftelijk gedaan op een door of namens burgemeester en wethouders aan de aanvrager toegezonden formulier. Na het doen van het verzoek ontvangt de aanvrager door of namens burgemeester en wethouders een schriftelijke uitnodiging voor de vergadering waarin de aanvraag wordt behandeld.
Artikel 3.4 Vorm waarin het advies wordt uitgebracht
Ingeval een integrale behandeling van plannen overeenkomstig artikel 2.2.1 tweede en vierde lid heeft plaatsgevonden, formuleert de commissie één gezamenlijke conclusie. In het geïntegreerde advies komt duidelijk naar voren welke aspecten betrekking hebben op de welstand en welke betrekking hebben op monumentenzorg.
Artikel 4.2 Jaarlijkse rapportage burgemeester en wethouders
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks, vóór 1 juli, een verslag op voor de gemeenteraad over de wijze waarop zij met het welstandsbeleid en het monumentenbeleid is omgegaan. In de rapportage komt ten minste aan de orde:
op welke wijze burgemeester en wethouders zijn omgegaan met de in het verslag van de commissie aangegeven (evaluatie van) welstands- en monumentenadviezen zoals bedoeld in artikel 4.1 eerste lid. Ingeval burgemeester en wethouders het advies van de commissie niet heeft overgenomen wordt de reden om af te wijken gemotiveerd onderbouwd.
Dit Reglement kan worden aangehaald als “Reglement van Orde Commissie
Het Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Tiel 2005 treedt twee maanden nadat zij ter kennis is gebracht van de Minister van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen in werking.
Aldus opgenomen in het Gemeenteblad
afdeling Bestuur en communicatie
Bijlage 1 Tabel als bedoeld in artikel 2.2.1 tweede lid