Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening wachtlijstbeheer Wet Sociale Werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening wachtlijstbeheer WSW gemeente Steenwijkerland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet sociale Werkvoorziening, art. 12, lid 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | 31-01-2017 | nieuwe regeling | 24-06-2008 Gemeenteblad, 2008, 13 | 2008/63c |
Iedere SW-geïndiceerde wordt beoordeeld op de relevante aspecten in het kader van de modernisering WSW. De voor hem/haar hoogst haalbare trede van de werkladder wordt na de SW indicatie vastgesteld. Voor iedere beoordeelde SW-geïndiceerde wordt een individueel ontwikkelingsplan opgesteld. Aan iedere SW-geïndiceerde wordt zo spoedig mogelijk een passend aanbod van werk gedaan.
De bestuurder kan in afwijking van het bepaalde in het eerste en tweede lid per kalenderjaar één (1) ingezetene van de gemeente die op de wachtlijst is geplaatst, met voorrang in aanmerking doen komen voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de wet indien het bedrijfsbelang van de NV dit vraagt, bijvoorbeeld wanneer de capaciteiten en mogelijkheden van de belanghebbende dit in verband met een beschikbare dienstbetrekking wenselijk maken.
De bestuurder kan onder goedkeuring van het gemeentebestuur in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 juni 2008
De raad voornoemd,
de griffier, R.G.H.P.Moonen
de voorzitter, drs. H.H.Apotheker
Korte toelichting op de verordening
Op 1 januari 2008 zijn wijzigingen in de WSW in werking getreden ( modernisering Wsw). De moderniseringsvoorstellen vragen gemeenten om, meer dan tot dan het geval was, invulling te geven aan regie en sturing van de sociale werkvoorziening en deze een plaats te geven binnen het gemeentelijk participatie- en arbeidsmarktbeleid.
Gemeenten krijgen nadrukkelijk de regierol bij de uitvoering van de Wsw. In die rol is de gemeente expliciet belast met het wachtlijstbeheer en kan hierop sturen.
Desgewenst kan de gemeente beleid voeren met betrekking tot de plaatsingsvolgorde op de wacht;lijst van de Wsw-geïndiceerden zonder dienstbetrekking. Daartoe dient de gemeente een verordening vast te stellen.
Bij het ontbreken van een verordening over de plaatsingsvolgorde wordt de zogeheten FIFO-systematiek
De gemeente Steenwijkerland heft ervoor gekozen om de uitvoerende werkzaamheden met betrekking tot de wachtlijst aan de NV Noordwestgroep te mandateren. De gemeente maakt met de NV Noordwestgroep afspraken over het te voeren beleid en de uitvoerende werkzaamheden van het wachtlijstbeheer. De uitvoering valt onder de verantwoordelijkheid van de Noordwestgroep.
Door de vastomlijnde formatieruimte vanuit het Rijk is de wachtlijst financieel niet weg te werken.
In de nieuwe wet kan de gemeente een verordening opstellen om bepaalde groepen met voorrang te plaatsen van de wachtlijst naar de formatie.
Stelt de gemeente geen beleid op dan is het principe van first-in –first-out van toepassing.
Verder zijn er mogelijkheden tot het verwijderen van mensen op de wachtlijst . Dit kan leiden tot een opgeschoonde en kortere wachtlijst.
De wachtlijst WSW is de afgelopen jaren fors toegenomen. In principe wordt een Wsw-geïndiceerde pas geplaatst als er weer ruimte is binnen de taakstellende formatie, waarvoor rijksbudget beschikbaar is gesteld ( afgerond € 25.000,-- per fte). Aangezien er geen extra structurele financiële middelen voor de WSW beschikbaar worden gesteld loopt de wachttijd inmiddels op van 4 tot 5 jaar.
Zoals hierboven is aangegeven kan de gemeente bij plaatsing voorrang geven aan bepaalde groepen.
Binnen ons beleid is hier niet voor gekozen. Omdat elke Wsw-geïndiceerde per definitie tot een zeer kwetsbare groep behoort is er geen behoefte om een uitzonderingspositie te creëeren voor doelgroepen die nog kwetsbaarder zijn. Binnen dit systeem wordt o.i. ook het meest uitdrukking gegeven aan een gevoel van rechtsgelijkheid.