Organisatie | Aalten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Aalten |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Aalten 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën en economie |
Deze regeling vervangt de "Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Aalten 2006"
Gemeentewet, art. 212
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 15-12-2009 geen | geen |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
financiële administratie: de financiële administratie is een onderdeel van de administratie en omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende definanciële gegevens van de organisatie van de gemeente Aalten teneinde te komen tot een goed inzicht in:
- de financieel-economische positie
- de uitvoering van de begroting
- het afwikkelen van vorderingen en schulden
- alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college in de tussentijdse rapportage aan de raad gemeld. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
Het college biedt uiterlijk 31 mei van het begrotingsjaar een kadernota voor het volgend begrotingsjaar en de drie daarop volgende jaren. In deze kadernota worden de bevindingen betrokken uit de rapportage van de begrotingsuitvoering (zie artikel 8 tussentijdse rapportages)en de jaarrekening en jaarverslag (zie artikel 9). Tevens worden hierin de budgettaire uitgangspunten vastgelegd.
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen.Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Het college draagt zorg voor een intern controleplan, met daarin geregeld een regelmatige interne toetsing van bedrijfsonderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening. In het interne controleplan worden ook maatregelen opgenomen om de rechtmatigheid van beheershandelingen te waarborgen.
Artikel 8 Tussentijdse rapportage
De rapportages hebben onder andere betrekking op afwijkingen welke ontstaan tussen de uitgangspunten zoals vermeld in de programmabegroting en de (tussentijdse) realisatie. Dit impliceert zowel belangrijke afwijkingen bij de te bereiken maatschappelijke doelen als relevante afwijkingen van financiële aard.
Artikel 12 Waardering en afschrijving vaste activa
Nadere afspraken betreffende de waardering en afschrijving van activa worden vastgelegd in de gelijknamige nota. Daarin wordt ondermeer de afschrijvingstermijnen en de afschrijvingsmethode geregeld. Het college biedt deze (geactualiseerde) nota minimaal één keer per vier jaar ter vaststelling aan de raad aan.
Artikel 14 Vaststelling hoogte belastingen, heffingen, prijzen en kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente Aalten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Het uitgangspunt is dat de tarieven zoveel mogelijk kostendekkend en marktconform dienen te zijn. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten ook zoveel mogelijk de indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten en zoveel mogelijk een redelijke opslag voor overhead.
Hoofdstuk 4 Administratie en financiële organisatie
De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval te gebruiken is voor:a. het sturen, het beheersen en het verstrekken van informatie voor wat betreft activiteiten en processen in de gemeente als geheel;b. het bevorderen, afleggen en controleren van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur. Een en ander in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en de terzake geldende wet- en regelgeving;c. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie.
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening, vervalt de Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Aalten, vastgesteld bij besluit van de raad van 20 december 2005, met dien verstande dat zij van kracht blijft voor de begroting, meerjarenraming, de jaarstukken, de uitvoeringsinformatie, de informatie voor derden en de daarbij behorende toelichtingen tot en met het begrotingsjaar 2009.