Organisatie | Woudenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Huisvestingsverordening Woudenberg 2011 |
Citeertitel | Huisvestingsverordening Woudenberg 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2014 | 01-10-2014 | intrekking | 24-04-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 06-05-2014 | 2014-16 | |
01-01-2011 | 01-10-2014 | Onbekend | 04-11-2010 De Woudenberger, 16-11-2010 | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Economische binding: de binding van een persoon aan de provincie Utrecht daarin gelegen dat die persoon, met het oog op de voorziening in het bestaan, een redelijk belang heeft zich in de provincie Utrecht te vestigen, met dien verstande dat een economische binding in elke geval wordt aangenomen ten aanzien van die personen die voor de voorziening in het bestaan zijn aangewezen op het duurzaam verrichten van arbeid binnen de provincie Utrecht. Dit wil zeggen dat men:
Ingezetene: degene die in de Gemeentelijke Basisadministratie van de gemeente Woudenberg of één van de gemeenten in de provincie Utrecht is opgenomen, en feitelijk in de gemeente Woudenberg of één van de gemeenten in de provincie Utrecht hoofdverblijf heeft in een voor permanente bewoning aangewezen woonruimte.
Maatschappelijke binding: de binding van een persoon aan de provincie Utrecht, daarin gelegen dat die persoon een redelijk met de plaatselijke samenleving verband houdend belang heeft zich in dit gebied te vestigen met dien verstande dat een maatschappelijke binding in elke geval wordt aangenomen ten aanzien van: personen die tenminste drie jaar onafgebroken ingezetene zijn van de provincie Utrecht, dan wel gedurende de voorafgaande tien jaar tenminste zes jaar aaneengesloten ingezetene zijn geweest van de provincie Utrecht.
Naar oordeel van het college gegronde redenen voor weigering van verhuur van de woonruimte aan de voorgedragen woningzoekenden kan voorkomen als er sprake is van:
Eerder wangedrag (indien het een woningzoekende (en/of leden van zijn of haar huishouden) betreft die in een vorige of huidige woonsituatie in tenminste de afgelopen vijf jaar zeer ernstig inbreuk op het woongenot van omwonenden heeft gemaakt, waarbij ernstig rekening moet worden gehouden met herhaling en/of sprake is of is geweest van huurschuld.
In uitzonderlijke gevallen (bijvoorbeeld bij een te voorziene huisuitzetting) meldt de eigenaar bij de gemeente dat hij voornemens is een huurcontract te weigeren en op welke grond. Alvorens de eigenaar overgaat tot het weigeren van de woonruimte aan de voorgedragen woningzoekende, voert de corporatie een gesprek met de woningzoekende. Na dit gesprek en na de melding bij de gemeente wordt de weigering schriftelijk en met redenen omkleed ter kennis van de betrokkenen gebracht. Wanneer de woningzoekende het niet eens is met de beslissing kan hij/zij dit aanhangig maken bij de klachtencommissie van de eigenaar en/of de kantonrechter.
De eigenaar moet de ter verkoop aan te bieden woonruimte in de in het vorige lid genoemde termijn tenminste 2 maal door middel van een advertentie geplaatst op internet en/of in één of meer regionale bladen te huur of te koop hebben aangeboden. Deze advertentie moet in ieder geval bevatten:
De in het vorige lid genoemde termijn begint te lopen op de datum van plaatsing van de eerste advertentie die voldoet aan het hier bepaalde.
De woningen die voor verhuur beschikbaar komen, worden aan woningzoekenden aangeboden door middel van één of meer voor woningzoekenden toegankelijke media.
Het college kan woningen bestemd voor specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld seniorenwoningen en/of zorgwoningen) via nader aan te geven uniforme en transparante criteria aan woningzoekenden aanbieden. Deze woningen worden bij voorrang aan deze woningzoekenden toegewezen. Alleen wanneer er geen gegadigden uit deze specifieke categorieën woningzoekenden voor de woning zijn, kan het college besluiten andere woningzoekenden voor de woning in aanmerking te laten komen.
Indien een woningzoekende dringend behoefte heeft aan een (andere) woonruimte, kan hij aan het college verzoeken hem een urgentieverklaring te verstrekken, mits er sprake is van een dusdanige noodsituatie van de woningzoekende dat –in afwijking van de reguliere wachttijd- een snellere oplossing van het huisvestingsprobleem noodzakelijk is.
Een woningzoekende kan bij het college een urgentieaanvraag op sociale-, medische of financiële gronden indienen. Daarnaast kan het college aan bewoners van te herstructureren wijken een dorpsvernieuwingsurgentieverklaring verstrekken en kan het college een urgentie op maatschappelijke gronden verstrekken.
Sociaal geïndiceerden zijn ingezetenen van de gemeente Woudenberg die in verband met sociale problemen in combinatie met omstandigheden in de huidige gemeente gelegen woning dringend op korte termijn een andere woning nodig hebben. Alleen onder de navolgende genoemde omstandigheden wordt een sociale indicatie verleend.
Degene die de minderjarige kinderen feitelijk verzorgt en bij wie de kinderen geregistreerd staan volgens de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Woudenberg, kunnen in aanmerking komen voor urgentie nadat een (voorlopige) voorziening bij echtscheiding is getroffen, danwel sprake is van een geregistreerd partnerschap of een notarieel vastgelegd samenlevingscontract, voor zover;
in geval van verbreking van een geregistreerd partnerschap of een notarieel vastgelegd samenlevingscontract:
aantoonbaar is door middel van een schriftelijk en aangetekend verzoek dat door de partij die het (de) minderjarige kind(eren) feitelijk verzorgt het recht om in de huidige woning te blijven wonen, alsmede voldoende alimentatie of ander inkomen om de woonlasten op te kunnen brengen zijn geclaimd en;
Bij beëindiging samenwoning gelden dezelfde criteria als bij verbreking van een geregistreerd partnerschap of een notarieel vastgelegd samenlevingscontract, voorwaarde hierbij is wel dat er sprake was van een duurzame huishouding (d.w.z. dat de aanvrager minimaal 2 jaar heeft samengewoond en dit kan aantonen middels een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie).
Aan de onder 1 en 2 genoemde verplichtingen tot het claimen van het recht om in de huidige woning te blijven wonen, alsmede voldoende alimentatie of ander inkomen te claimen om de woonlasten op te kunnen brengen, hoeft niet te worden voldaan als schriftelijk aantoonbaar kan worden gemaakt dat het niet zinvol is een dergelijke claim te leggen.
Hiervan is in ieder geval sprake indien:
Relatiebeëindiging met gedeelde zorg voor minderjarige kinderen
In het geval van relatiebeëindiging met gedeelde zorg voor minderjarige kinderen kan slechts urgentie aan één van de ouders worden verleend. De hierboven onder b, 1 en 2 genoemde voorwaarden zijn van overeenkomstige toepassing. In het geval dat één van beide ouders in de huidige woning kan blijven wonen wordt in geval van relatiebeëindiging met gedeelde zorg voor minderjarige kinderen geen urgentie verleend aan de andere ouder.
Ingezetenen van de gemeente Woudenberg, die buiten eigen schuld financieel in zodanige problemen zitten dat zij de woonlasten niet meer op kunnen brengen en er geen andere oplossingen voorhanden zijn, kunnen uitsluitend in aanmerking komen voor urgentie indien de betrokkene daadwerkelijk in aanmerking komt voor de huurtoeslag of een uitkering uit een gemeentelijk woonlastenfonds, dan wel een woonkostentoeslag van de sociale dienst ontvangt onder voorwaarde om te zien naar goedkope woonruimte.
Ingezetenen van de gemeente Woudenberg, die in een om medische redenen (fysiek / psychisch) onhoudbare woonsituatie verkeren en om die reden een indicatie voor andere woonruimte hebben ontvangen, kunnen in aanmerking komen voor urgentie.
Huurders en eigenaar-bewoners van woningen in de gemeente Woudenberg die in het belang van de volkshuisvesting of ter uitvoering van openbare werken in het algemeen belang, gesloopt of ingrijpend verbeterd moeten worden, kunnen in aanmerking komen voor urgentie.
Het college kan bij afgifte van de urgentie als hierboven bedoeld bepalen dat betrokken bewoners na voltooiing van de werken eenmalig een vooraf te bepalen passend aanbod krijgen tot terugkeer in het ingrijpend verbeterde of nieuwgebouwde complex. Wanneer geen passend aanbod als bedoeld in paragraaf 5 kan worden geboden in het ingrijpend verbeterde dan wel nieuwgebouwde complex, kan de woningzoekende reageren op vrijkomende woningen die door middel van één of meer voor woningzoekenden toegankelijke media worden aangeboden. De nieuw aangeboden woning is qua woningtype vergelijkbaar met de te verlaten woning.
Woningzoekenden die in verband met navolgende omstandigheden dringend woonruimte nodig hebben kunnen in aanmerking komen voor urgentie, het betreft hier:
De situatie van de woningzoekende wordt vastgelegd in een dossier. Uit dit dossier kunnen een drietal conclusies volgen:
Indien er twijfel is over het wel of niet verstrekken van de urgentieverklaring, stuurt het college de aanvraag (het dossier) door naar de beoordelende instantie. De beoordelende instantie beoordeelt de aanvraag en deelt haar bevindingen schriftelijk mee aan het college. Het college beschikt vervolgens conform het advies van de beoordelende instantie.
De urgentieverklaring houdt het volgende in:
De mededeling dat de erkenning als bedoeld onder sub a van dit lid beperkt is tot een bepaald soort woonruimte waarbij men voldoet aan de passendheidseisen zoals gesteld in paragraaf 5 en geldt voor een bepaalde termijn, eventueel gekoppeld aan het ter beschikking komen van de soort woonruimte waartoe de erkenning wordt beperkt.
Ook een urgent woningzoekende moet voldoen aan de passendheidscriteria. Wanneer hij/zij reageert op een woning en voldoet aan de, voor iedere woningzoekende geldende voorwaarden qua inkomen en gezinssamenstelling, wordt de urgente woningzoekende geselecteerd als eerste kandidaat voor de desbetreffende woning.
Een uitzondering wordt gemaakt voor urgente woningzoekenden die na drie maanden nog geen mogelijkheid hebben gekregen om over (andere) woonruimte te beschikken. Zij kunnen dan, indien er geen passende woning beschikbaar is, met urgentie reageren op woningen die qua verhoudin huur/inkomen niet passend zijn.
Door middel van lokaal maatwerk kunnen burgemeester en wethouders met woningcorporatie(s) en/of derden een overeenkomst sluiten waarin afspraken worden neergelegd over de wijze van toewijzing. De overeenkomst is een nadere aanvulling van deze verordening.
Het college kan de uitvoering van bevoegdheden krachtens hoofdstuk 2, mandateren aan het bestuur van een in de gemeente Woudenberg werkzame woningcorporatie en/of derden.
Het is verboden om zonder vergunning een woonruimte, aangewezen in artikel 33:
Indien de aanvraag betrekking heeft op samenvoeging of omzetting van woonruimte en één of meer van de betrokken woonruimten een huur of koopprijs heeft beneden de huurprijs- of koopprijsgrens en er, ongeacht de nieuwe huur of koopprijs, naar het oordeel van het college voldoende compensatie als bedoeld in artikel 28 wordt geboden, wordt de onttrekkingsvergunning in ieder geval verleend, indien:
Indien het college heeft vastgesteld dat het belang van de aanvrager niet opweegt tegen het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad, maar dat het belang door het stellen van voorwaarden en voorschriften voldoende kan worden gediend, kunnen zij de gevraagde vergunning verlenen indien de vergunningaanvrager voldoende compensatie als bedoeld in artikel 28 biedt en overigens aan de door het college gestelde voorwaarden en voorschriften is voldaan.
Compensatie moet worden geboden door het toevoegen aan de woningvoorraad van andere, vervangende woonruimte die naar het oordeel van het college gelijkwaardig is aan de te onttrekken woonruimte. Van gelijkwaardige woonruimte is sprake indien woonruimte wordt gecreëerd die naar ligging, kwaliteit en prijsniveau gelijkwaardig wordt geacht aan de onttrokken woonruimte.
Compensatie kan ook worden geboden door betaling van compensatiegeld. Voor de vaststelling van de financiële compensatie wordt een tarief berekend van 10% van de op het moment van de aanvraag geldende WOZ-waarde van de woonruimte, of het gedeelte van de woonruimte, die aan de woningvoorraad wordt onttrokken of wordt omgezet.
Het college is bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze verordening naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt ten gunste van de aanvrager af te wijken van deze verordening.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college, waarbij zij zich uitsluitend zal laten leiden door overwegingen betrekking hebbende op de evenwichtige en rechtvaardige verdeling van schaarse woonruimte.
Bij de voorbereiding van een besluit tot vaststelling of wijziging van een huisvestingsverordening plegen burgemeester en wethouders overleg met de in de gemeente werkzame, ingevolge artikel 70, eerste lid, of artikel 70j, eerste lid, van de Woningwet (Stb. 1991, 439) toegelaten instellingen en met andere daarvoor naar hun oordeel in aanmerking komende organisaties die binnen de gemeente op het gebied van de woonruimteverdeling werkzaam zijn.
Hij die handelt in strijd met het bepaalde in artikel 5 of 25 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie. De genoemde strafbare feiten zijn overtredingen.
Met de opsporing van de bij artikel 31 strafbaar gestelde feiten zijn, behalve de in artikel 141 van het Wetboek van strafvordering en de in artikel 75 van de Wet aangewezen ambtenaren, belast de in het eerst lid genoemde ambtenaren, voor zover zij door de minister van justitie daartoe zijn aangewezen.