Organisatie | Waddinxveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidie Verordening Waddinxveen 2007 |
Citeertitel | Algemene Subsidie Verordening Waddinxveen 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De Algemene Subsidie Verordening Waddinxveen 2003 blijft van toepassing op subsidies die zijn verstrekt voor het jaar 2007 en 2008 en wordt overigens ingetrokken.
Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-07-2007 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 27-06-2007 Weekblad voor Waddinxveen, 11-07-2007 | 07/035 |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
artikel 1.5 Begrotingsvoorbehoud
Voor verleende subsidies die zullen worden bekostigd ten laste van een begroting die nog niet door de gemeenteraad is vastgesteld of ten laste van middelen die nog door middel van een wijziging van de begroting door de gemeenteraad beschikbaar dienen te worden gesteld geldt het voorbehoud dat zij zijn verleend onder de ontbindende voorwaarde dat de begroting of begrotingswijziging door de gemeenteraad wordt vastgesteld.
Hoofdstuk 2 Algemene vereisten en voorwaarden voor de verstrekking en verkrijging van de subsidie
Hoofdstuk 4 Subsidieprocessen, aanvraag- en vaststellingsprocedures
Hoewel de Awb een voldoende afgerond juridisch kader vormt voor het verstrekken van subsidies
biedt de wet tevens de mogelijkheid aan het bestuursorgaan om op onderdelen nadere wettelijke
voorschriften te stellen. Van die mogelijkheid is in deze subsidieverordening gebruik gemaakt.
Uitgangspunt voor deze verordening is, dat hetgeen bij wet voldoende en afdoende is geregeld niet
in de verordening dient te worden opgenomen. Daarnaast zijn geen artikelen opgenomen die door
het bestuursorgaan niet of in onvoldoende mate gecontroleerd kunnen worden of die tot het normaal
gangbare binnen de Nederlandse rechtstaat behoren.
Artikel 1.5 Begrotingsvoorbehoud
Indien een subsidie wordt verleend voor een periode waarvoor nog een begroting is vastgesteld,
dient zich het probleem aan dat de gemeente financiële verplichtingen op zich neemt voordat de
gemeenteraad daarvoor budgetten ter beschikking heeft gesteld. Hierdoor wordt afbreuk gedaan aan
het budgetrecht van de gemeenteraad, daarom is de mogelijkheid van het maken van een
begrotingsvoorbehoud in de verordening opgenomen.
In de verordening wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om jaarlijks beleidsregels te kunnen
vaststellen. Het college is bevoegd deze beleidsregels op en vast te stellen. Een beleidsregel vloeit
voort uit het gemeentelijk beleid ter zake en geeft aan voor welke inhoudelijke prioriteiten en/of
doelstellingen subsidie kan worden aangevraagd. De beleidsregel dient als toetsingskader voor de
aanvraag en kan van jaar tot jaar worden gewijzigd indien de omstandigheden daarom vragen. De
beleidsregel is direct gekoppeld aan het subsidieplafond, het maximaal beschikbare bedrag voor een
beleidsterrein, en wordt gelijk met het plafond bekend gemaakt.
Artikel 2.2 Verklaring omtrent gedrag
Het artikel spreekt voor zich. Het artikel dient er toe om een duidelijke afbakening van
verantwoordelijkheid ten aanzien van de subsidieontvanger aan te geven.
Wel dient te worden opgemerkt dat het stringent vasthouden aan de eis van verklaring omtrent
gedrag ten aanzien van vrijwilligers in bepaalde situaties te ver voert. Te denken valt aan het
inschakelen van ouders bij peuterspeelzaalwerk, vrijwilligerswerk op scholen, etc. Daarom is aan dit
artikel een uitzondering toegevoegd. Omdat bij een opsomming van uitzonderingen altijd wel
situaties vergeten worden, is gekozen voor een algemene door het college toe te passen
Artikel 2.6 De uitvoeringsovereenkomst
Indien door het college van toepassing geacht, wordt in de beschikking tot verlening van een één- of
meerjarige subsidie opgenomen dat de subsidieontvanger verplicht is medewerking te verlenen aan
de totstandkoming van een uitvoeringsovereenkomst. In een uitvoeringsovereenkomst zullen worden
opgenomen de te leveren producten, de te realiseren prestaties en de te behalen resultaten, zoveel
mogelijk uitgedrukt in kwantificeerbare eenheden. Ook kunnen afspraken worden opgenomen over
de inhoudelijke en financiële rapportages en de frequentie waarmee deze rapportages dienen te
Subsidie kan worden verstrekt voor de termijn van één tot ten hoogste vier jaren. Na afloop van de
termijn kan er niet automatisch aanspraak gemaakt worden op een nieuwe periode. Dit kan tot
gevolg hebben dat een aanvraag tot subsidie voor een nieuwe periode geweigerd kan worden op
grond van artikel 4.4 van de ASV.
De waarderingssubsidie wordt in deze verordening niet gezien als een bijdrage in een tekort van een
activiteit of exploitatie. De definitie van de waarderingssubsidie zoals die nu is opgenomen
positioneert de waarderingssubsidie als geldelijke bijdrage vanwege een bijzonder prestatie of inzet.
Het element van sympathie betuiging speelt hierin een belangrijke rol. Daarom biedt het tweede lid
ook uitdrukkelijk de mogelijkheid om een waarderingssubsidie zonder voorafgaande aanvraag en/of
aan een natuurlijk persoon ter beschikking te stellen.
Artikel 4.2 Bij een subsidieaanvraag te verstrekken gegevens
Artikel 4.64 van de Awb schrijft voor welke stukken er overlegd dienen te worden indien een
aanvrager voor de eerste maal subsidie aanvraagt. In het tweede lid van dit artikel wordt
voorgeschreven dat bij een eerste aanvraag ook een verklaring van een accountant als bedoeld in
artikel 361 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Omdat het niet in alle gevallen reëel is een
dergelijke verklaring van de aanvrager te eisen, zal het college per geval beoordelen of aan dit
vereiste voldaan dient te worden.
Het vierde lid van artikel 4.2 duidt erop dat het college de aanvrager kan verplichten gebruik te
maken van door het college ontworpen aanvraag formulieren voor subsidie. Het college dient dit wel
voorafgaand aan de aanvraag kenbaar te maken.
Naast de weigeringsgronden zoals opgenomen in artikel 4:25 en 4:35 Awb is als weigeringsgrond
toegevoegd de beleidswijziging. Een beleidswijziging kan aanleiding zijn om na afloop van de
subsidietermijn die is opgenomen in de subsidiebeschikking een aanvraag voor een nieuwe periode
Op 1 juni 2003 is de Wet Bevordering Integriteitbeoordelingen Openbaar Bestuur (BIBOB) en het
daarbij behorende besluit BIBOB in werking getreden. Deze wet maakt het mogelijk ongewilde
facilitering door de overheid van criminele organisaties tegen te gaan. De wet maakt het met
betrekking tot subsidies mogelijk om subsidies te weigeren of in te trekken, als er sprake is van een
ernstig gevaar dat subsidie zal worden gebruikt voor het plegen van strafbare feiten of om geld
verkregen uit strafbare feiten wit te wassen. Om te bepalen of er sprake is van een dergelijk gevaar
kan het college bij het landelijk bureau BIBOB een advies vragen over de aanvrager.
Artikel 4.6 Vaststelling van subsidies
Met uitzondering van de één- en meerjarige subsidies geldt voor de waarderingssubsidie dat deze bij
toekenning direct wordt vastgesteld. Dit heeft tot gevolg dat de aanvrager, tenzij het college daarom
bij de subsidieverlening verzoekt, geen financiële en inhoudelijke verantwoording hoeft in te dienen.
Als een subsidieontvanger zijn inkomsten geheel ontleent aan de subsidie is de ontvanger conform
artikel 4:76 Awb verplicht de volgende zaken in het financiële verslag op te nemen:
• een exploitatierekening met toelichting
Indien de subsidieontvanger zijn inkomsten in overwegende mate ontleent aan subsidie dan dient
het college op grond van artikel 4:77 Awb het gestelde in artikel 4:76 Awb van toepassing te
verklaren. In het derde lid van artikel 4.6 van deze verordening is dit geregeld.
Artikel 4.7 Betaling van subsidies
Het verlenen van voorschotten gaat vooraf aan het definitief vaststellen van de subsidie. Eerst na het
indienen van de financiële en inhoudelijke verantwoording van de met de voorschotten
georganiseerde activiteiten zal het college overgaan tot het bepalen van het definitieve
Artikel 5.2 Toepasselijkheid artikel 4:71 Awb
In artikel 4:71 Awb wordt de toestemming van het college vereist voor een aantal
vermogensrechtelijke handelingen die de subsidieontvanger kan verrichten. Het doel van deze
bepaling is te voorkomen dat subsidiegeleden niet juist worden gebruikt en het voorkomen van
Artikel 5.4 Levering van goederen en diensten aan derden
Dit artikel is bedoeld om getrapte subsidiëring te voorkomen. Een subsidieontvanger mag, zonder
toestemming van het college, de subsidie niet deels ten goede laten komen aan derden die niet tot