Organisatie | Waalre |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffen Waalre 2014 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
bronvermelding
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 17-12-2013 | Verordening afvalstoffenheffing 2014 | |
01-01-2008 | nieuwe regeling | 06-11-2007
| Verordening afvalstoffenheffing 2008 |
De raad van de gemeente Waalre;
gelet op het raadsbesluit tot vaststelling van de programmabegroting 2014 d.d. 5 november 2013;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 oktober 2013, nr. 79;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer en de bepalingen van de Gemeentewet;
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffen Waalre 2014
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan “onder gebruik”: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
a Onverminderd het bepaalde in lid I en lid 2 van dit artikel bedraagt de belasting voor het op verzoek ophalen van grof huishoudelijk afval bij een perceel: € 30,-- voor een hoeveelheid per 1 kubieke meter (m3).
b Voor de berekening van de belasting wordt een gedeelte van de in artikel 4, lid 3, sub a genoemde eenheid van 1 m3 als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 8 Termijnen van betaling
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, dat -in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen meer is dan € 80,-- en minder is dan € 2.722 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso van de betaalrekening van belastingschuldige kunnen worden afgeschreven- de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke maandtermijnen, waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
In afwijking van het gestelde in artikel 7 en artikel 8, lid 1 en 2 van deze verordening moet de belasting als bedoeld in artikel 4, lid 3 (op verzoek ophalen grof huishoudelijk afval), in zijn geheel worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6, lid 2:
a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
De "Verordening afvalstoffenheffing 2013" vastgesteld bij raadsbesluit van 18 december 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 11, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.