Paragraaf 1. Voorbereidingen
Artikel 5. Oproep en voorlopige agenda
- 1.
De agendacommissie stelt de voorlopige agenda van de commissie vast.
- 2.
Ten minste tien dagen voor een vergadering ontvangen de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.
- 3.
Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 6, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.
- 4.
In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter een extra vergadering uitschrijven in afwijking van de gestelde termijn in artikel 5 eerste lid.
Artikel 6. Aanvullende agenda; vaststellen agenda
- 1.
In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.
- 2.
Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.
- 3.
De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.
Artikel 7. Ter inzage leggen van stukken
- 1.
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
- 2.
Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst..
- 3.
Als omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.
Artikel 8. Openbare kennisgeving
Commissievergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging in een of meer nieuws- of huis- aan huisbladen en op de gemeentelijke website.
Paragraaf 2. Ter vergadering
Artikel 9. Presentielijst
- 1.
De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.
- 2.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissievoorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 10. Opening vergadering en quorum
- 1.
Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van de commissieleden tegenwoordig is.
- 2.
Als ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.
- 3.
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd, alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van de commissieleden tegenwoordig is.
Artikel 11. Besluitenlijst
- 1.
De commissiegriffier draagt zorg voor besluitenlijsten van vergaderingen.
- 2.
Een besluitenlijst bevat in ieder geval:
- a.
de namen van de commissievoorzitter, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
- b.
een aantekening van welke commissieleden afwezig waren;
- c.
een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
- e.
een samenvatting van het advies aan de raad;
- f.
bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 14 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
- 4.
Bij het begin van de vergadering wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering, inclusief de presentielijst, vastgesteld. Wijzigingen worden vermeld op de besluitenlijst van de volgende vergadering. Vastgestelde besluitenlijsten worden ondertekend door de commissievoorzitter en de commissiegriffier.
- 5.
Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de commissievergadering openbaar gemaakt op de in de gemeente gebruikelijke wijze.
Artikel 12. Advies; geen stemmingen
- 1.
Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.
- 2.
In het advies worden de standpunten van de fracties opgenomen.
- 3.
In de vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering over geheimhouding en met betrekking tot de orde.
Artikel 13. Aantal spreektermijnen
- 1.
Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.
- 2.
Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.
- 3.
Commissieleden mogen in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.
- 4.
Bij de bepaling hoeveel malen een commissielid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.
Artikel 14. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 15. Spreekrecht burgers
- 1.
Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die op de agenda staan, met uitzondering van de agendapunten betreffende het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, opening, vaststellen agenda en besluitenlijsten vorige vergaderingen.
- 2.
Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk om 12.00 uur op de dag van de vergadering bij de griffie, onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.
- 3.
Insprekers die het woord willen voeren, krijgen hiervoor een eerste termijn van maximaal vijf minuten voorafgaande aan de behandeling van het betreffende agendapunt. Na het inspreken is er gelegenheid voor de leden van de commissie om ter verduidelijking korte, verhelderende vragen te stellen aan de inspreker. De inspreker kan in tweede termijn reageren op het besprokene in de commissie.
- 4.
De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De commissievoorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.
- 5.
Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.
- 6.
De commissievoorzitter of een commissielid kan een voorstel doen voor de behandeling van de inbreng van de burger.
Artikel 16. Handhaving orde en schorsing
- 1.
De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.
- 2.
Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
- 3.
Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.
- 4.
Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
Artikel 17. Voorstellen van orde
Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.
Paragraaf 3. Besloten vergaderingen
Artikel 18. Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 19. Besluitenlijst besloten vergadering
- 1.
Concept-besluitenlijsten van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.
- 2.
Deze besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst.
- 3.
De vastgestelde besluitenlijsten worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Paragraaf 4. Toehoorders en pers
Artikel 20. Toehoorders en pers
- 1.
Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.
- 2.
Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.
- 3.
De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
- 4.
Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.
Artikel 21. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
Titel IV Reglement van orde voor het presidium
Artikel 1. Naam en taken
- 1.
Er is een presidium ter ondersteuning van het functioneren van de raad.
- 2.
Het presidium verzorgt de voorbereiding van de agenda van de vergaderingen van de commissie en de gemeenteraad en toetst globaal de ingediende raadsvoorstellen.
- 3.
Het college van burgemeester en wethouders zendt alle voorstellen waarover zij besluitvorming wenst van de gemeenteraad aan het presidium.
- 4.
Het presidium stelt de vergadercyclus van de raad en de commissie vast.
- 5.
Het presidium adviseert de bestuursorganen van de gemeente gevraagd en ongevraagd over alle zaken die zij binnen haar taakomschrijving nuttig en nodig acht, daarbij inbegrepen de onderlinge samenwerking en taakverdeling tussen de bestuursorganen.
- 6.
Het presidium behartigt namens de raad het werkgeverschap van de burgemeester.
- 7.
Het presidium verkrijgt van de bestuursorganen van de gemeente gevraagd en ongevraagd informatie over zaken die uit hun aard en in het belang van de gemeente vertrouwelijk zijn.
- 8.
Het presidium bespreekt procedurele en organisatorische zaken aangaande de raad / raadsleden.
- 9.
Het presidium voert het integriteitsbeleid voor bestuurders en raadsleden uit.
- 10.
Het presidium kan voorstellen doen aan de raad.
Artikel 2. Samenstelling
- 1.
Het presidium bestaat uit de voorzitters van de fracties die in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn.
- 2.
De gemeenteraad kan besluiten in bijzondere gevallen een voorzitter van een niet democratisch functionerende partij/fractie niet toe te laten tot deze commissie dan wel deze tussentijds ontslag te verlenen als lid van de commissie.
- 3.
Een lid mag zich voor de duur van een vergadering laten vervangen door een raadslid van dezelfde fractie.
- 4.
Van een vervanging als bedoeld in het derde lid wordt voor de aanvang van de vergadering mededeling gedaan aan de voorzitter.
- 5.
Op de plaatsvervangers zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3. Voorzitter
- 1.
Voorzitter is de fractievoorzitter van de grootste in het presidium aanwezige fractie.
- 2.
Onder grootste fractie wordt verstaan de fractie van de partij waarop bij de laatst gehouden raadsverkiezing, de meeste geldige stemmen zijn uitgebracht.
- 3.
Het secretariaat van het presidium wordt vervuld door de griffie(r).
Artikel 4. Deelname aan de vergadering door anderen dan de leden
- 1.
Als adviseurs van het presidium zijn uit hoofde van hun functie aanwezig:
- -
de burgemeester in zijn hoedanigheid als voorzitter van de gemeenteraad en van het college;
- -
- -
- 2.
De adviseurs genoemd in lid 1 worden bij verhindering vervangen door hun plaatsvervangers. Op de plaatsvervangers zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
- 3.
Op degene die op grond van dit artikel is toegelaten om deel te nemen aan de beraadslaging zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
- 4.
De adviseurs als bedoeld in het eerste lid kunnen het presidium verzoeken een onderwerp voor bespreking te agenderen.
Artikel 5. Benoeming, ontslag en zittingsduur
1.De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsduur van de raad en valt daarmee samen. Schorsing
en verlies van het lidmaatschap van de raad brengt terstond verlies van het lidmaatschap van het
presidium mee.
- 2.
Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.
- 3.
De raad is bevoegd een lid tussentijds te ontslaan, indien dit lid het vertrouwen van de raad niet meer
bezit.
4.In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
Artikel 6. Vergaderingen
- 1.
Het presidium vergadert zo dikwijls als haar voorzitter het nodig oordeelt.
- 2.
De voorzitter bepaalt in samenspraak met de griffier plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.
- 3.
De voorzitter roept de vergadering bijeen wanneer ten minste twee leden dan wel de burgemeester hem met opgave van redenen daarom hebben verzocht. Deze vergadering vindt plaats binnen twee weken na ontvangst van dat verzoek.
- 4.
De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.
- 5.
De griffier maakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort, vertrouwelijk verslag en zendt dit toe aan de leden van de raad en de adviseurs.
Artikel 7 Geheimhouding
- 1.
Het presidium kan besluiten over het in de vergadering behandelde en over de inhoud van stukken, die aan het presidium worden overgelegd, geheimhouding op te leggen aan de leden van het presidium en de adviseurs als bedoeld in artikel 4.
- 2.
De voorzitter van het presidium kan over de inhoud van stukken als bedoeld in het eerste lid voorlopige geheimhouding opleggen. Hij geeft hiervan terstond kennis aan het presidium. De voorlopige geheimhouding vervalt indien zij niet aan het presidium in haar eerstvolgende vergadering ter bekrachtiging wordt aangeboden.
- 3.
Iedereen die betrokken is bij de uitvoering van deze regeling en daarbij de beschikking krijgt over gegevens, waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift terzake van die gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding daarvan, behoudens voorzover enig wettelijk voorschrift hem tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van deze verordening de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Artikel 8 Quorum
- 1.
Het presidium mag alleen beraadslagen of besluiten als de helft van het aantal leden plus één, aanwezig zijn.
- 2.
Kan op grond van het bepaalde in het eerste lid een vergadering niet doorgaan, dan wordt zonodig, met een tussentijd van ten minste vierentwintig uur, een nieuwe vergadering belegd, waarin de aanwezige leden beraadslagen en besluiten over de op de oproepingen voor beide vergaderingen vermelde onderwerpen.
- 3.
Het presidium kan digitaal beraadslagen of besluiten.
Titel V Reglement van orde voor de controlecommissie
Artikel 1. Naam, taken en verantwoordelijkheden
- 1.
Er is een controlecommissie die de raad adviseert over de uitoefening van zijn controlerende taken.
- 2.
De controlecommissie treedt op als vertegenwoordiger van de raad en draagt zorg voor het mogelijk maken van een open communicatie tussen de onafhankelijk accountant, de raad, het college van burgemeester en wethouders en het management.
- 3.
De controlecommissie heeft de volgende taken: - de vaststelling van het programma van eisen op basis waarvan de onafhankelijke accountant het controleplan inricht; - het bespreken van het verslag van bevindingen dat de accountant uitbrengt naar aanleiding van de controle van de jaarrekening, alsmede de advisering daarover aan de raad; - het (mede) voorbereiden van de aanbestedingsprocedure inzake de accountantscontrole.
Artikel 2. Samenstelling
- 1.
De controlecommissie is samengesteld uit één lid per fractie, groep of lijst.
- 2.
De controlecommissie benoemt de voorzitter en de eerste en tweede plaatsvervangend voorzitter.
Artikel 3. Deelname aan de vergadering door anderen dan de leden
- 1.
De volgende personen nemen als adviseur deel aan de beraadslagingen van de controlecommissie:
- -
de functionaris interne controle;
- -
de portefeuillehouder Financiën;
- -
- -
- -
de teamleider planning en control.
- 2.
De adviseurs genoemd in lid 1 worden bij verhindering vervangen door hun plaatsvervangers. Op de plaatsvervangers zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
- 3.
Op degene die op grond van dit artikel is toegelaten om deel te nemen aan de beraadslaging zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
- 4.
De adviseurs als bedoeld in het eerste lid kunnen de controlecommissie verzoeken een onderwerp voor bespreking te agenderen.
Artikel 4. Benoeming, ontslag en zittingsduur
- 1.
De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsduur van de raad en valt daarmee samen. Schorsing en tussentijds verlies van het lidmaatschap van de raad brengt terstond verlies van het lidmaatschap van de controlecommissie mee.
- 2.
Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.
- 3.
De raad is bevoegd een lid tussentijds te ontslaan indien dit lid het vertrouwen van de raad niet meer bezit. Het betreffende lid wordt vooraf in de gelegenheid gesteld schriftelijk zijn zienswijze aan de raad mede te delen.
- 4.
In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien, met dien verstande dat, indien een vacature is ontstaan die gepaard gaat met een vacature in de raad, in die vacature eerst wordt voorzien nadat het nieuw benoemde raadslid is toegelaten tot de raad.
Artikel 5. Vergaderingen
- 1.
De controlecommissie vergadert zo dikwijls als haar voorzitter het nodig oordeelt.
- 2.
De voorzitter bepaalt in samenspraak met de griffier plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.
- 3.
De voorzitter roept de leden schriftelijk op. Onder schriftelijk wordt mede verstaan verkeer langs de elektronische weg.
- 4.
De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor de aanvang van de vergadering bezorgd.
- 5.
De vergaderingen van de controlecommissie zijn niet openbaar.
Artikel 6.
- 1.
De controlecommissie beraadslaagt alleen bij aanwezigheid van tenminste vier leden.
- 2.
Kan op grond van het bepaalde in het eerste lid een vergadering niet doorgaan, dan wordt zonodig, met een tussentijd van ten minste achtenveertig uur, een nieuwe vergadering belegd, waarin de aanwezige leden beraadslagen en besluiten over de op de oproepingen voor beide vergaderingen vermelde onderwerpen.
Artikel 7. Ondersteuning
- 1.
Het secretariaat van de controlecommissie wordt vervuld door de griffier. Deze heeft in de vergaderingen een adviserende stem.
- 2.
De griffier maakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort verslag en zendt dit toe aan de leden van de controlecommissie en de overige adviseurs als genoemd in artikel 3.
Artikel 8. Advisering raad
De controlecommissie adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over alle onderwerpen die zij binnen haar taakomschrijving nuttig en nodig acht.
Titel VI Reglement van orde voor de werkgeverscommissie
Artikel 1. Taken en bevoegdheden commissie
1.Er is een commissie werkgeverschap raadsgriffie Weststellingwerf die namens de raad het werkgeverschap van de griffier en de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107e lid 2 van de Gemeentewet behartigt.
- 2.
De commissie heeft tot taak:
- a.
het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier en de medewerkers van de griffie;
- b.
bij besluiten van rechtspositionele aard de regelingen toe te passen die gelden voor medewerkers werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders.
- c.
het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;
- d.
het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107 e, lid 2 van de Gemeentewet.
- e.
het doen van voorstellen aan de raad over uitbreiding of inkrimping van de griffie;
- f.
het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;
- g.
het voeren van overleg met de griffier over voortgang van de werkzaamheden;
- h.
overige tot het werkgeverschap behorende taken.
- 3.
Functionerings- en beoordelingsgesprekken met medewerkers van de griffie worden uitgevoerd door de griffier. De leden van de werkgeverscommissie hebben inzagerecht in de verslagen van deze gesprekken.
Artikel 2. Samenstelling
- 1.
De commissie bestaat uit drie leden waarvan tenminste één lid tevens lid is van het raadspresidium.
- 2.
De raad benoemt de voorzitter en de twee overige leden.
- 3.
De voorzitter van de raad kan worden uitgenodigd aan de beraadslagingen deel te nemen en eventueel optreden als informant van de commissie.
- 4.
De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsperiode van de raad.
Artikel 3. Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de commissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10 lid 2 sub e van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.
- 2.
Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en het verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen geheimhouding opgelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als de inzage in strijd is met het openbaar belang.
Artikel 4. Werkwijze commissie
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
- 3.
De voorzitter vraagt bij eventuele verhindering een commissielid als zijn vervanger.
- 4.
De voorzitter fungeert als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
- 5.
De voorzitter is belast met de leiding van vergadering, het doen naleven van deze verordening en hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.
- 6.
De voorzitter is belast met de uitvoering van de besluiten van de commissie en ondertekent de stukken die van de commissie uitgaan.
- 7.
De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een concept verslag van elke vergadering. De besluitenlijst alsmede het concept verslag wordt in de eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld.
- 8.
Voor ambtelijke ondersteuning kan een beroep worden gedaan op de onder verantwoordelijkheid van het college vallende afdeling(en) waarin personele aangelegenheden zijn ondergebracht.
Artikel 5. Schriftelijke raadpleging
- 1.
In bijzondere gevallen – ter beoordeling van de voorzitter – kan de commissie schriftelijk worden geraadpleegd.
- 2.
Indien schriftelijk afdoening bij één of meer leden op bezwaar stuit, geschiedt de behandeling van het desbetreffende stuk in de eerstvolgende vergadering.
Artikel 6. Vergaderfrequentie
De commissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van beide leden nodig wordt geacht.
Artikel 7. Deelname aan de beraadslaging door derden
- 1.
De commissie kan derden uitnodigen in de vergadering het woord te voeren.
- 2.
Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.
Artikel 8. Verantwoording en toezicht
De commissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van de werkzaamheden en bevindingen van de commissie.
Titel VII Slotbepalingen
Artikel 1. Uitleg verordening
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing daarvan, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.
Artikel 2. Intrekken oude regeling
De Verordening op het reglement van orde voor de raad en de raadscommissies 2017, vastgesteld op 25 september 2017 wordt ingetrokken.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op het Reglement van Orde voor de raad en de raadscommissies 2018.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 31 mei 2018,
de griffier, de voorzitter,
KAMPINGA VAN DE NADORT