Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland |
Citeertitel | Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2005 | 01-01-2005 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 25-01-2005 Gemeenteblad, 2005, 9 | 2005/15a |
De raad van de gemeente Steenwijkerland
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 december 2004;
gelet op artikel 150 van de Gemeentewet en artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand;
vast te stellen de volgende verordening
Verordening Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland
Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg: de gestructureerde wijze waarop de gemeente belangengroeperingen betrekt in de beleidsvorming, de vaststelling, de uitvoering en evaluatie van wetten, regelingen, besluiten en voorzieningen op het terrein van de sociale zekerheid (met uitzondering van de Wet voorziening gehandicapten) en het minimabeleid, voor zover de gemeente op deze terreinen bevoegd is besluiten te nemen en voorzieningen te treffen.
Burgemeester en wethouders vragen de betreffende belangengroepering in ieder geval om advies als het een onderwerp betreft van de onder artikel 3 genoemde beleidsterreinen.
In het geval van nieuw beleid wordt de belangengroepering in elk geval betrokken bij de hoofdlijnen van het beleid.
In het geval van evaluatie wordt de belangengroepering in elk geval betrokken bij de vaststelling van vragen op grond waarvan de evaluatie zal worden verricht.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat de gemeente aan de belangengroepering de nodige informatie verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de belangengroepering. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.
In alle gevallen waarin deze verordening niet met betrekking tot cliëntenparticipatie voorziet, beslissen burgemeester en wethouders na overleg met het platform.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Steenwijkerland in zijn vergadering van 25 januari 2005.
De griffier,
De voorzitter,
De verordening regelt de verplichting van de gemeente om op grond van artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand (WWB) inhoud te geven aan cliëntenparticipatie.
In de toelichting van artikel 47 van de WWB wordt dit als volgt verwoord. Uitgangspunt is dat cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken moeten worden bij de uitvoering van de WWB.
Waarbij het van belang is dat zij voldoende mogelijkheden hebben om invloed uit te oefenen op het beleid. De gemeente dient daarbij zorg te dragen voor de facilitaire zaken die naar haar oordeel nodig zijn.
In de WWB is niet voorgeschreven op welke wijze vorm gegeven moet worden aan cliëntenparticipatie.
De essentie van cliëntenparticipatie wordt in dit artikel geregeld. Namelijk het optimaal betrekken vanuit een onafhankelijke positie bij de gemeentelijke beleidscyclus.
In het eerste lid staan alle beleidsterreinen waar de cluster Werk, Inkomen en Zorg zich mee bezig houdt en waar het cliëntenplatform bij betrokken wordt met uitzondering van de Wet voorziening gehandicapten.
In het tweede lid wordt aangegeven wat niet tot deze beleidsterreinen wordt gerekend.
Klachten worden behandeld volgens de gemeentelijke klachtenregeling en bezwaarschriften in de commissie voor bezwaar en beroep.
Het eerste tot en met vierde lid:
Hierin wordt geregeld over welke onderwerpen advies aan het platform gevraagd wordt en hoe er bij een afwijkend advies gehandeld moet worden. Ook kan het platform uit eigen beweging advies uitbrengen.
Het aanwijzen van een vaste contactambtenaar is efficiënt. Overleg tussen de contactambtenaar en de belangengroepering heeft plaats zo veel als nodig is.
Met de frequentie van het overleg tussen de wethouder en de belangengroepering wordt aangesloten bij de huidige praktijk waarbij de wethouder tweemaal per jaar overleg heeft met het platform. Dit neemt niet weg dat meer dan twe keer per jaar kan worden overlegd, indien dit wordt gewenst.
Met dit artikel wordt de mogelijkheid geboden bepaalde huishoudelijke en organisatorische zaken nader te regelen. Gedacht kan worden aan de omvang en samenstelling van de belangengroepering waarmee overleg wordt gevoerd. Indien de belangengroepering geen zelfstandige organisatie is, kunnen ook zaken als benoeming en zittingsduur worden geregeld.
Faciliteiten kunnen als subsidie of in de vorm van een voorziening worden verstrekt.
Zoals in het eerste lid is verwoord is deze verordening op grond van artikel 8 van de Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding van de verordening moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden.
In het tweede lid is geregeld dat de verordening “Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland” met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2005 in werking treedt. Hiermee wordt voldaan aan de in de WWB gestelde verplichting.