Organisatie | Nederweert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut |
Citeertitel | Treasurystatuut 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door het Treasurystatuut 2017.
De bekendmaking van de regeling is niet meer te achterhalen.
De inwerkingtreding van de regeling is bij benadering ingevuld.
Deze regeling vervangt het Treasurystatuur 2010.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2015 | 04-05-2018 | nieuwe regeling | 17-03-2015 Onbekend. | 2015-08 |
Artikel 2 Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Nieuwe leningen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning;
Binnen de kaders gesteld onder lid 3, streeft de gemeente naar spreiding in de rentetypische looptijden van leningen en uitzettingen.
De rentevisie van de gemeente wordt 2 x per jaar opgesteld (financieringsparagraaf begroting en eerste bestuursrapportage). De rentevisie wordt getoetst aan minimaal 2 externe bronnen, waaronder de huisbankier.
Artikel 5 Koersrisicobeheer/schatkistbankieren
Koersrisicobeheer is het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat de
financiële vaste activa (aandelen, verstrekte geldleningen en bijdragen in investeringen van derden) van de organisatie in waarde verminderen door negatieve (koers)ontwikkelingen.
De volgende uitgangspunten gelden:
Kredietrisicobeheer (of debiteurenrisicobeheer) is het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid op een waardedaling van de vorderingspositie ten gevolge van het niet (tijdig) kunnen nakomen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit.
Overtollige middelen worden conform de wet Schatkistbankieren uitsluitend uitgezet bij de
Nederlandse Staat, lagere Nederlandse overheden en overheidsinstanties, zoals gemeenschappelijke regelingen en gemeentelijke diensten.
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de Nederlandse euro’s.
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 12 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
Artikel 13 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle.
Artikel 14 Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
Artikel 16 Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasuryactviteiten dient ten minste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad der gemeente Nederweert van 17 maart 2015
De griffier, De voorzitter,
In dit treasurystatuut is het treasurybeleid van de gemeente op hoofdlijnen vastgelegd. Dat gebeurt in de eerste plaats door het aangeven van de doelstellingen van de treasuryfunctie (in artikel 2). Vervolgens geeft het bestuur in het treasurystatuut aan binnen welke richtlijnen en limieten de doelstellingen dienen te worden gerealiseerd. Een richtlijn is een bindend voorschrift voor een handelswijze die gevolgd moet worden en een limiet is een type richtlijn die een uiterste grens aangeeft. Een belangrijk deel van de limieten en richtlijnen is bepaald door de Wet Fido. Door midel van de limieten en richtlijnen wordt het “risicoprofiel” van de gemeente bepaald, waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd.
De Financieringsparagraaf in de begroting geeft beleidsplannen / kaders aan voor het eerste jaar en komende jaren. Het bevat onder meer informatie over algemene ontwikkelingen en de belangrijkste uitgangspunten van dit –statuut. De informatie is onderverdeeld naar strategisch, tactisch en operationeel niveau. De treasuryparagraaf in het jaarverslag geeft in het bijzonder een verschillenanalyse tussen de plannen zoals deze zijn opgenomen in de begroting en de realisatie in het verslagjaar.
In artikel 1 wordt een verklaring gegeven van de begrippen die in dit –statuut zijn gebruikt.
In artikel 2 worden de doelstellingen van de treasuryfunctie van de gemeente weergegeven, hieronder worden deze afzonderlijk toegelicht.
De Wet Fido geeft twee belangrijke beleidsmatige uitgangspunten met betrekking tot treasury. Dit betreft de “publieke taak” waarvoor leningen en garanties dienen enerzijds en anderzijds het prudente karakter van (overige) uitzettingen. Er wordt dus een onderscheid gemaakt tussen het verstrekken van leningen “uit hoofde van de publieke taak” en het uitzetten van middelen “uit hoofde van treasury”.
De wet stelt geen eisen aan het verstrekken van leningen en garanties uit hoofde van de publieke taak. Hiermee wordt recht gedaan aan de eigen verantwoordelijkheid van openbare lichamen over de afbakening van die publieke taak en de wettelijke taakomschrijving. De gemeente raad stelt vast of de publieke taak gediend wordt.
Beleid is om geen geldlening/garantie te verstrekken aan derden, uitgezonderd als de aanvraag past binnen het gemeentelijk beleid. De gemeenteraad stelt het publiek belang vast.
Kader publiek belang t.a.v. garanties:
Bij raadsbesluit van 30 januari 2007 is besloten sportverenigingen te beschouwen als “goedgekeurde derde partijen” voor zover bij garantieverlening sprake is van financiering die direct of indirect te maken heeft met privatisering van een sportcomplex waarbij een garantie van 50% wordt verleend onder voorwaarde dat ook de SWS een garantie van 50% verleent.
Bij raadsbesluit 4 juli 1995 is met de Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw een overeenkomst aangegaan terzake van de risico’s met betrekking tot ten behoeve van toegelaten instellingen verstrekte garanties. Hierbij is tevens een z.g. achtervang-overeenkomst gesloten t.b.v. het Waarborgfonds.
Vanaf 1997 is de Stichting Woningbeheer Limburg deelnemer van het Waarborgfonds Sociale woningbouw. De Woningvereniging Nederweert is in 2000 deelnemer geworden.
Kader publiek belang verstrekken geldleningen:
Derivaten zijn financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. Derivaten kennen een breed toepassingsgebied en worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren. De Wet Fido stelt dat derivaten alleen mogen worden gebruikt ter beperking van financiële risico’s.
Bij onze gemeente is er voor gekozen het gebruik niet toe te staan.