Organisatie | Veiligheidsregio Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling VRU 2015 |
Citeertitel | Klachtenregeling VRU 2015 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De bekendmaking van de regeling is niet te achterhalen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2015 | nieuwe regeling | 06-07-2015 Onbekend | Onbekend |
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht;
hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht;
de Organisatieregeling VRU 2015;
- dat artikel 9:1, eerste lid Algemene wet bestuusrecht bepaalt dat een ieder het recht heeft om over de wijze waarop een bestuusorgaan zich in bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan;
- dat het tweede lid van dat zelfde artikel alsmede artikel 9:2 Algemene wet bestuusrecht bepalen dat het bestuursorgaan zorg draagt voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over zijn gedragingen en gedragingen van personen en bestuursorganen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn;
- het wenselijk is dat het bestuursorgaan uit klachten leert, zodat de herhaling van oorzaken van gelijksoortige klachten zoveel mogelijk wordt voorkomen;
- dat de Klachtenverordening VRU als gevolg van de reorganisatie en de in verband daarmee vastgestelde Organisatieverordening VRU 2015 moet worden aangepast aan de nieuwe organisatie, hetgeen door middel van de vaststelling van voorliggende regeling geschiedt;
Regeling voor de interne behandeling van klachten in de Veiligheidsregio Utrecht (Klachtenregeling VRU 2015).
Deze regeling heeft tot doel, om naast de vereisten uit de wet, een handvat te bieden voor het feitelijke proces van de behandeling van klachten binnen de organisatie van de VRU. Dit teneinde een correcte en behoorlijke klachtbehandeling conform de wet te waarborgen binnen de VRU.
Artikel 3 Typen klachtbehandeling
Wanneer een klacht wordt ingediend, worden drie typen klachten onderscheiden.
Klaagschriften: Dit betreft klachten, zowel algemene als personele, die schriftelijk zijn ingediend, bedoeld in artikel 9:4 van de wet. Klaagschriften dienen te zijn geadresseerd aan het dagelijks bestuur en zijn voorzien van naam en contactgegevens van de afzender, een dagtekening en een omschrijving van de klacht.
§ 2 BEHANDELING VAN INFORMELE ALGEMENE KLACHTEN
Indien het niet lukt om de klacht direct af te doen of de klager ontevreden is over de behandeling van zijn mondelinge klacht, kan hij alsnog een klaagschrift indienen. Een functionaris werkzaam bij de VRU, bedoeld in artikel 6, is de klager eventueel behulpzaam bij het opstellen van een klaagschrift.
§ 4 BEHANDELING VAN KLAAGSCHRIFTEN
In geval de schijn van partijdigheid of vooringenomenheid is gewekt, moet de behandeling, indachtig de systematiek van dit artikel, worden overgedragen aan een behandelaar op een hoger (organisatie)niveau dan de in dit artikel aangewezen klachtbehandelaar, bedoeld in het eerste tot en met het vierde lid.
Artikel 14 Registratie klaagschriften
Voor de registratie van klaagschriften is een minimaal aantal gegevens benodigd. De dossiers van klaagschriften bevatten in ieder geval: