Organisatie | Eemnes |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Eemnes 2019 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Eemnes 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-12-2018 | Onbekend | 17-12-2018 | 275835 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Eemnes 2019
De raad van de gemeente Eemnes;
overwegende, dat als gevolg van het wijzigingen van de vergaderstructuur het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad dient te worden aangepast; gelezen het voorstel van het presidium d.d. 14 november 2018 gelet op artikel 16 en 82 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende regeling:
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Eemnes 2019
Het presidium heeft tot taak c.q. is verantwoordelijk voor: a. het opstellen van de voorlopige agenda voor raad en raadscommissies; b. aanbevelingen aan de raad te doen inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en van zijn commissies; c. de algemene taakstelling en concrete opdrachten aan de griffier; d. het voeren van functioneringsgesprekken met de burgemeester; e. de raming en het beheer van de werkbudgetten van de raad; f. het bespreken van de huishoudelijke gang van zaken en de overige punten die het functioneren van de raad en raadscommissies betreffen g. overige taken als vermeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden van de raad; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Indien één of meer leden van een of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of indien één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Voor het splitsen dan wel het vormen van nieuwe fracties is geen toestemming vereist van de raad.
Hoofdstuk 3 Vergaderingen van de raad
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
1..De wethouders zijn aanwezig in de vergaderingen en kunnen aan de beraadslagingen deelnemen.
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 10. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Het woord kan niet gevoerd worden: a) over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan; b) over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen; c) indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend; d) over onderwerpen, terzake waarvan een inspreekmogelijkheid in een raadscommissie aanwezig is geweest of nog zal plaatsvinden; e) over ingekomen stukken, mededelingen, verslagen en besluitenlijsten.
Primus bij hoofdelijke stemming
Indien over een onderwerp hoofdelijk wordt gestemd deelt de voorzitter daaraan voorafgaande mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen.
Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
De leden, de voorzitter en de griffier hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen geconcludeerd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 24 uur voor het vaststellen van de besluitenlijst bij de griffier te worden ingediend.
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21, eerste en tweede lid, van de gemeentewet, kan de raad besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 4 Rechten van raadsleden
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Artikel 37. Initiatiefvoorstel
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst. Als de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Schriftelijke vragen van raadsleden worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven, of schriftelijke of mondelinge beantwoording wordt verlangd. Vragen die niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per omgaande aan de indiener teruggestuurd.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen veertien dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Tijdens elke raadsvergadering is er een vragen(half)uur, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan het presidium bepalen dat het vragenuur op een ander dan het vastgestelde tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenuur eindigt.
Het lid van de raad dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 12 uur voor aanvang van het vragenuur bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met het presidium weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Procedure begroting en Kadernota
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen of in een andere organisatie of institutie, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering van de raad
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers bij de raad
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan voorafgaande aan de vergadering mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Hoofdstuk 9 Regeling van de commissies
Ingesteld worden de volgende vaste commissies, genaamd:
Bestuur, Samenleving en Middelen (BSM) Behandelingen en advisering onderwerpen: Politie en Brandweer, algemeen bestuurlijk en juridische zaken, regionale samenwerking, burgerzaken, personeel en organisatie, onderwijs, financiën, sociale zaken, economische zaken, maatschappelijke dienstverlening, volksgezondheid, welzijn, milieu/duurzaamheid, cultuur, recreatie en sport
De Ronde is de bijeenkomst waar alle raads-en burgerleden zich zowel passief als actief kunnen informeren over de geagendeerde onderwerpen om op basis van de verkregen informatie daarover een beeld te kunnen vormen, en -afhankelijk van het onderwerp en de noodzaak- een mening te bepalen ten behoeve van latere advisering c.q. besluitvorming in de raad.
De commissies BSM en Ruimte hebben tot taak de besluitvorming van de raad voor te bereiden en/of met het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester overleg te plegen in zaken de gemeente betreffende. De commissie brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben. Het advies wordt gebaseerd op de zetelverhouding in de raad.
De commissies, de Ronde en het Seniorenconvent zijn als volgt samengesteld:
Een burgercommissielid dient te voldoen aan de vereisten die de Gemeentewet aan raadsleden stelt. Bovendien moet zijn/haar naam voorkomen op een der kandidatenlijsten voor de laatstgehouden verkiezing van de gemeenteraad van Eemnes. Indien de naam niet op een der kandidatenlijsten voor de laatstgehouden verkiezing is voorgekomen, beslist het seniorenconvent op toelating en is de overhandiging van een VOG verplicht.
Zittingsduur, benoeming en ontslag.
De zittingsduur van de commissieleden is gelijk aan de zittingsduur van de gemeenteraad.
Elke commissie vergadert overeenkomstig het vergaderrooster en voorts zo dikwijls als dit door het Presidium nodig wordt geoordeeld, of door meer dan de helft van de fracties schriftelijk en met opgave van redenen aan het Presidium wordt gevraagd. Indien de vergadering is gevraagd door het vereiste aantal fracties, wordt zij gehouden binnen veertien dagen, nadat het verlangen daartoe ter kennis van de voorzitter is gebracht.
Ten aanzien van de vergaderorde zijn de volgende artikelen van overeenkomstige toepassing; - ter inzagelegging: artikel 13 - zitplaatsen: artikel 16 - spreekrecht burgers, uitgezonderd de Ronde (zie lid 2): artikel 18 - besluitenlijst: artikel 20 - spreekregels leden: artikelen 22 - beraadslaging: artikel 25 - deelname aan de beraadslagingen door anderen: artikel 26 - besloten vergadering en geheimhouding: artikelen 46, 47, 48 en 49
De leden van de raad zijn te allen tijde bevoegd tot het bijwonen van besloten vergaderingen van commissies, waarvan zij geen lid zijn, en zijn daarbij toehoorders. De griffier ,de waarnemend griffier en de burgerleden zijn eveneens te allen tijde bevoegd besloten vergaderingen van de commissie bij te wonen.
Initiatiefvoorstellen van burgers
Tijdens de openbare commissievergadering de Ronde is er voor de burgers gelegenheid om een nieuw onderwerp, idee of voorstel op de politieke agenda te plaatsen, met uitzondering van: a) een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan; b) benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen; c) indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
Het initiatiefvoorstel wordt tenminste 14 dagen voor de commissievergadering schriftelijk ingediend en toegelicht. De secretaris van de betreffende commissie zendt een kopie van het ingediende voorstel uiterlijk 10 dagen voor de vergadering naar de commissieleden, eventueel voorzien van een toelichting van de voorzitter.
Tijdens openbare commissievergadering de Ronde is er voor burgers gelegenheid tot het mondeling stellen van vragen over gemeentelijk beleid en/of de uitvoering daarvan met uitzondering van onderwerpen als bedoeld in artikel 62, lid 1.De ingediende vragen worden aan het begin van de vergadering geagendeerd. Per vergadering wordt hiervoor maximaal een half uur gebruikt.