Organisatie | Zuidplas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas houdende regels omtrent bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand gemeente Zuidplas |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente Zuidplas |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het reglement d.d. 5 januari 2010.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-12-2018 | 01-12-2007 | nieuwe regeling | 27-11-2018 | . |
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zuidplas,
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente in Nederland, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van Burgerlijk Wetboek)
De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college van burgemeester en wethouders of conform gefungeerd mandaatregister door de manager van de afdeling Dienstverlening voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Zuidplas. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee, werkzaam bij de afdeling dienstverlening.
De benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één huwelijk wordt door het college van burgemeester en wethouders of conform gefungeerd mandaatregister gedaan door de manager van de afdeling dienstverlening, de clustermanager KCC en de medewerkers publieksdiensten (A, B, C) van de afdeling dienstverlening.
Naast de vaste trouwlocaties kunnen bruidsparen ook een ‘eigen’ trouwlocatie aanvragen. Conform gefungeerd mandaatregister kunnen de manager van de afdeling dienstverlening, de clustermanager KCC en de medewerkers publieksdiensten (A, B, C) van de afdeling dienstverlening, een trouwlocatie voor 1 huwelijk aanwijzen volgens de richtlijnen die gelden voor het aanwijzen van een eenmalige trouw – en registerlocatie.
Artikel 4. Leiding van de dienst
De manager van de afdeling dienstverlening en de clustermanager KCC zijn belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:
Uitvoering werkzaamheden burgerlijke stand:
kosteloze huwelijksvoltrekkingen en registraties van partnerschap zijn mogelijk op maandag om 9.00 en 9.30 uur. De betreffende handelingen vinden plaats in een ruimte bij de balies van het KCC in het gemeentehuis van de gemeente Zuidplas en zijn niet mogelijk op een andere locatie tenzij het gemeentehuis van de gemeente Zuidplas (tijdelijk) niet te gebruiken is. De clustermanager KCC zal dan een (tijdelijk) andere locatie aanwijzen.
Indien het bruidspaar dit wenst kan een grotere ruimte worden aangevraagd. Hiervoor zullen extra kosten berekend worden conform de legesverordening.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau;