Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | Aanschrijving van de Minister van Financiën houdende regels omtrent uitvoering van artikel 66 van de Landsverordening belasting op bedrijfsomzetten inzake de heffing van belasting op bedrijfsomzetten ter zake van uitvoering van grote bouwprojecten |
Citeertitel | Aanschrijving van de Minister van Financiën ter uitvoering van artikel 66 van de Landsverordening belasting op bedrijfsomzetten inzake de heffing van belasting op bedrijfsomzetten ter zake van uitvoering van grote bouwprojecten |
Vastgesteld door | Minister van Financiën |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Aanschrijving inzake heffing van omzetbelasting betreffende grote toeristische projecten.
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2018 | 07-09-2017 | nieuwe regeling | 05-11-2018 AB 2018, no 45 | . |
De toepassing van de wettelijke bepalingen ter zake van de heffing van belasting op bedrijfsomzetten, bedoeld in de Landsverordening belasting op bedrijfsomzetten (hierna: LBBO), met betrekking tot de uitvoering van grote bouwprojecten werkt belemmerend voor de economische groei van Sint Maarten. De levering van goederen en het verrichten van diensten door de bij dergelijke projecten betrokken ondernemers ter zake van de bouw en inrichting alsmede het verlenen van financiële, juridische en technische advisering, zijn in beginsel belast met belasting op bedrijfsomzetten (hierna: BBO). De op deze diensten en leveringen verschuldigde BBO verhoogt de kosten van de grote bouwprojecten en daarmee ook financieringslasten. Om ondernemers te stimuleren in grote bouwprojecten te investeren ter stimulering van de economische groei van Sint Maarten en bovendien voor lokale leveranciers een gelijke concurrentiepositie te bewerkstelligen als voor buitenlandse leveranciers, is het gewenst om bij aanschrijving te regelen dat lokale leveringen en diensten in dit kader vrijgesteld worden van BBO.
Vooruitlopend op een wetswijziging van de LBBO, keur ik goed dat de bedrijfsomzetten, voor zover ten genoegen van de Inspecteur der Belastingen (hierna: Inspecteur) aannemelijk wordt gemaakt dat deze zijn gerealiseerd door leveringen en diensten die rechtstreeks ter zake van de uitvoering van grote bouwprojecten komen of zijn gekomen, voor de heffing van de BBO zijn vrijgesteld. Deze vrijstelling kan worden verleend aan de hoofdaannemer en de ondernemer die prestaties verricht ten behoeve van de uitvoering van grote bouwprojecten.
Voor de toepassing van deze aanschrijving wordt onder grote bouwprojecten verstaan bouwprojecten waarin ten minste NAf 50.000.000,- wordt geïnvesteerd in Sint Maarten en in Sint Maarten aan ten minste vijfentwintig in het lokale bevolkingsregister ingeschreven personen blijvend en voltijd werk wordt verschaft. Onder bouwprojecten wordt voor de toepassing van deze aanschrijving verstaan projecten waarbij gebouwen worden neergezet, uitgebreid, verbeterd of vernieuwd alsmede de inrichting hiervan. Onder gebouwen wordt mede begrepen waste-to-energy- en recyclinginstallaties.
Voor de verlening van de vrijstelling gelden de volgende voorwaarden:
Bij dit verzoek dient de verzoeker schriftelijk de hoofdaannemer en ondernemers van het grote bouwproject voor te dragen die van de vrijstellingsregeling gebruik zouden kunnen maken. Bij deze voordracht dient een bewijs van inschrijving van de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Sint Maarten en een CRIB-verklaring, danwel respectievelijk een soortgelijk bewijs of verklaring van het land van vestiging van de hoofdaannemer en de ondernemers, te worden overlegd. Dergelijke bewijzen of verklaringen uit landen buiten het Koninkrijk der Nederlanden dienen gelegaliseerd te worden en opgesteld of vertaald te zijn in de Nederlandse of Engelse taal. Hierbij dient tevens te worden overlegd een afschrift van de tussen de hoofdaannemer en de ondernemers gesloten overeenkomst waaruit de afgesproken prestaties en vergoedingen blijken.
De Inspecteur beslist binnen twee maanden na indiening van het verzoek bij voor bezwaar vatbare beschikking. Indien de verzoeker bezwaar heeft tegen deze beschikking, kan hij binnen twee maanden na dagtekening van het ter post bezorgde of uitgereikte afschrift van de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de Inspecteur. De Inspecteur tekent onverwijld de datum van ontvangst aan op het bezwaarschrift. De Inspecteur zendt de verzoeker onverwijld een bewijs van ontvangst, waarin die datum is vermeld.
Ondernemers die leveringen verrichten of diensten verlenen met toepassing van de vrijstelling moeten het CRIB-nummer van de afnemer op de factuur vermelden en de transactie opnemen in een lijst. In gevallen waarin de ondernemer twijfel heeft of redelijkerwijs zou moeten hebben omtrent de juistheid van het door de afnemer opgegeven CRIB-nummer, zal hij het nummer bij de Belastingdienst moeten verifiëren.
Zowel de aan te wijzen ondernemer als de verzoeker dienen hun administratie, die moet voldoen aan de bepalingen van de Algemene landsverordening landsbelastingen, op zodanige wijze inrichten en daarin zodanige gegevens bijhouden dat op eenvoudige wijze de vrijgestelde leveringen en diensten gecontroleerd kunnen worden.
De Inspecteur is bevoegd om te allen tijde de verschuldigde BBO na te heffen indien ten onrechte goederen zijn geleverd of diensten zijn verricht met de toepassing van de vrijstelling dan wel wanneer na controle is gebleken dat niet aan alle voorwaarden is voldaan. In de situatie van uitbesteding van werk kan de Inspecteur de hoofdaannemer aansprakelijk stellen voor de te weinig betaalde belasting op bedrijfsomzetten.
5. Verplichtingen van de aangewezen ondernemer
De aangewezen ondernemer dient, naast het vastleggen van de bijzonderheden van de transactie in de administratie, alle andere bescheiden die de levering en dienst met toepassing van deze vrijstellingsregeling ondersteunen te bewaren en dient hij bij het nemen van de beslissing over de toepassing van de vrijstelling na te gaan of de aard van de beschikbare bewijsstukken deze handelswijze rechtvaardigt. Bij deze beslissing zal ook de aard van de goederen of diensten een rol spelen. De aangewezen ondernemer dient erop bedacht te zijn dat bij goederen die geschikt zijn voor consumptief gebruik de zorgvuldigheid steeds expliciet aan de orde zal worden gesteld. Onder goederen die geschikt zijn voor consumptief gebruik wordt verstaan niet-duurzame goederen. Dit zijn goederen die na verloop van tijd verbruikt zijn, bijvoorbeeld meubilair.
6. Intrekking van de aanwijzing
Indien de verzoeker of een aangewezen ondernemer in strijd handelt met de gestelde voorwaarden en verplichtingen, wordt de aanwijzing door de Inspecteur ingetrokken. De aanwijzing wordt tevens ingetrokken indien blijkt dat de aangewezen ondernemer niet aan zijn lopende fiscale verplichtingen voldoet.