Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schouwen-Duiveland

Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Schouwen-Duiveland 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schouwen-Duiveland
Officiële naam regelingVerordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Schouwen-Duiveland 2009
CiteertitelVerordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Schouwen-Duiveland 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand, art. 8; art. 36

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200901-01-200901-01-2012Nieuwe regeling

23-04-2009

Ons Eiland, 14-05-2009

23-04-2009/10

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Schouwen-Duiveland 2009

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 10 maart 2009;

gelet op artikel 8 en artikel 36 van de Wet werk en bijstand;

Besluit vast te stellen de:

Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Schouwen-Duiveland 2009

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders

  • b.

    wet: de Wet werk en bijstand

  • c.

    WTOS: Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

  • d.

    WSF 2000: Wet Studiefinanciering

  • e.

    bijstandsnorm: de norm bedoeld in artikel 5 onderdeel c van de wet

  • f.

    peildatum: de datum waarop in enig jaar het recht op de langdurigheidstoeslag ontstaat (= de datum waarop de 36 maanden als bedoeld in artikel 2 van deze verordening wordt bereikt).

Artikel 2 Voorwaarden

  • 1. Onverlet het bepaalde in artikel 36 van de wet komt in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag de belanghebbende die gedurende een onafgebroken periode van 36 maanden aangewezen is geweest op een inkomen dat niet hoger is dan 100% van de voor hem geldende bijstandsnorm en geen in aanmerking te nemen vermogen heeft als bedoeld in artikel 34 van de wet.

  • 2. Niet voor de langdurigheidstoeslag komt in aanmerking de belanghebbende die een opleiding volgt als bedoeld in de WTOS, dan wel een studie volgt als genoemd in de WSF 2000.

  • 3. Een langdurigheidstoeslag wordt niet toegekend met een terugwerkende kracht van 5 jaar of langer.

Artikel 3 Hoogte van de toeslag

  • 1. De langdurigheidstoeslag bedraagt

    • a.

      voor gehuwden: € 498,00;

    • b.

      voor alleenstaande ouders: € 447,00;

    • c.

      voor alleenstaanden: € 349,00.

  • 2. De in het eerste lid genoemde bedragen worden elk jaar per januari aangepast met een percentage dat overeenkomt met de procentuele verhoging van de bijstandsnormen van dat jaar en de bijstandsnormen van het daaraan voorafgaande jaar.

  • 3. Voor de toepassing van het eerste lid is de situatie op de peildatum bepalend.

  • 4. Indien één van de gehuwden op de peildatum is uitgesloten van het recht op langdurigheidstoeslag ingevolge artikel 11 of artikel 13 lid 1 van de wet komt de rechthebbende echtgenoot in aanmerking voor een langdurigheidstoeslag naar de hoogte die voor hem als alleenstaande of alleenstaande ouder zou gelden.

Artikel 4 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2009.

Artikel 6 Citeertitel

Deze verordening kan aangehaald worden als: Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Schouwen-Duiveland 2009.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 23 april 2009.

De griffier, De voorzitter,